P
M mickef skrev:
Om ovaccinerade pekas ut som mindre vetande så hamnar jag i den gruppen och pekas ut i det här forumet och hos alla som vet att jag inte har tagit covidvaccinet, det kan vara känsligt för vissa men jag bryr mig inte för min egen del.
Ovaccinerade pekas inte ut som mindre vetande av den aktuella forskningsrapporten.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ingen vet om att du är med i studien. Inte du heller, faktiskt, vilket gör premissen för den förra meningen falsk.
Jag vet att jag inte ingår i studien men det är inte det som är intressant.

P pmd skrev:
Ovaccinerade pekas inte ut som mindre vetande av den aktuella forskningsrapporten.
Nej, jag har fått förklarat att det är frågan om senfärdighet.

Försöker mig på en sammanfattning av studien och presentera data och inte bara cherrypicka lite från texten.

Studien handlar om vaccinationgrad och framförallt hur snabbt personer fattar beslut och genomför vaccinationen efter att deras åldersgrupp fick lov att vaccinera sig.

Studien talar inte om IQ utan om kognitiv förmåga. Det är inte riktigt samma sak..
Det handlar om förmåga att ta till sig information, kunskap, minne, värdera, fatta beslut och genomföra en handling.
Man studerade även effekten av att skicka ut förbokade vaccinationstider vilket gjordes i Uppsala.

M mickef skrev:
Hur visste vaccinationsregistratorn att Sven Svensson hette B345A344 när han mönstrade?
Jag har, som sagt, inte läst rapporten utan bara uttydningen och där stryker mindre intelligenta med i större utsträckning.
Nja, slutsatsen man drar i rapporten är att beslutet att snabbt vaccinera sig underlättas av bra kognitiv förmåga och förenklas med förbokade vaccinationstider. Studien handlar inte om att ta reda på om de med lägre intelligens dör i högre grad, utan just om de har svårt att fatta beslut om att vaccinera sig.

Jag har bara skummat rapporten lite under några kvällar. 😇 Det är inte bara mönstringsdatabasen och folkhälsomyndighetens vaccinregister som samkörts, utan flera. Mer info finns i rapporten. Man kan slå ihop register eller databaser tack vare våra personnummer och man kan ta bort namn och byta ut/kryptera/ta bort personnummer innan forskare får det nya samkörda datat att analysera. Födelseår har man dock behövt veta för att veta när 42-59:åringarna fick lov att vaccinera sig.

Att det varit lite svårt och otydligt med vilka regler som gäller beror på att det skiljer på en registerstudie och tex en behandlingsstudie där man kanske upptäcker något så man behöver identifiera den sjuka personen, men de som analyserar datat kan inte ta reda på tex personnummer då det är utbytt mot något annat id-nummer.

M mickef skrev:
Den sammanfattningen fick man redan innan vaccinet fanns tillgänglig.
Nej, man kan inte sammanfatta hur vaccinet fungerade innan vaccinationerna hade påbörjats, men visst var det väntat att vaccinet skulle minska svårt sjukdom och död och därmed belastningen på sjukvården. Däremot var det inte väntat att immuniteten mot att insjukna skulle bli låg och avta så snabbt. Förhoppningen var förhindra att smittspridningen i mycket mer. Vissa använder som argument att man kan bli sjuk ändå, vaccinet är kasst och meningslöst och bara farligt med sina biverkningar.

Lätt att diskussionen tar ett sidospår…

Åter till studiens resultat.
3.1 Kognitiv förmåga är starkt och positivt relaterat till snabb vaccinering med covid-19-vaccin.
We begin by investigating the relationship between cognitive ability and COVID-19 vaccination in the full sample of enlisted men. Panel A in Fig. 1 displays the daily cumulative rate of first dose vaccinations by cognitive ability test scores, during a period of 360 days since the vaccine became available. A clear pattern is visible; at each point in time, there is a positive monotonic relationship between cognitive ability and vaccination rate. For example, a vaccination rate of 80% is reached after approximately 50 days in the group with the highest cognitive ability score and after 180 days in the group with the lowest score. After 90 days, furthermore, the vaccination rate in the top group is 91% and only 71% in the lowest group. After 360 days, the vaccination rates have converged to 96% in the top group and 85% in the lowest group.
(@mickef Tycker du det är känsligt information som visas i diagrammet? )

Graf visar kumulativ vaccinationsgrad över tid uppdelad efter kognitiv förmåga (stanine 1-9).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fig 1

Hur påverkar andra faktorer ?
Två diagram visar påverkan av olika variabler över 90 och 360 dagar med felstaplar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fig 2 Andra faktorer som kan påverka.

Sen Uppsalas förbokade vaccinationstiders effekt jämsides sammma kurvor som figuren ovan.

Två diagram visar vaccinationshastighet mot kognitiv förmåga över tid i Uppsala och andra regioner.

Man kan undra hur personalen han med att vaccinera så många så snabbt i Uppsala?
Blev tiderna mer rättvist fördelade? Det var iofs bara 2 åldersgrupper med 2 olika tidsperioder med i studien.

Hur många hade svårt att lyckas boka tid när det var dags?
Var inte brist på vaccinationstider och vaccin en begränsande faktor?

• Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Och även om du hade ingått i studien så hade du inte behövt oroa dig för att pekas ut som mindre vetande (enligt inlägg #19 186).

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Nej, jag har fått förklarat att det är frågan om senfärdighet.
Nej, inte det heller.

P pmd skrev:
Nej, inte det heller.
Vem ska man lita på?

Fairlane
M mickef skrev:
Vem ska man lita på?
Mig

• Älska
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Mig
Ok, du får bli talesman i ämnet.

Nissens
M mickef skrev:
Ja kopplingen är lite vag.
Du blandar gruppnivå och individnivå vilket inte är helt ovanligt i den här tråden. Jag har inte ställt några krav på att någon ska avstå vaccinet, snarare tvärtom. Och jag har antagligen gjort mer än de flesta även inräknat dem som har tagit sprutan för att förhindrat spridningen. Jag vidhåller att du blandar ihop mig med nån annan.
Jag har aldrig påstått att du ställt krav på att någon skall avstå vaccinet, det var du som ville att någon skulle vara noga med att följa en myndighets synpukter på forskningsetik.

Om du inte vaccinerade dig när myndigheterna rekommenderade dig att göra det så kan jag tycka att du är diskvalificerad att ställa krav på att andra skall fundera så mycket på vad myndigheter tycker.

Som sagt, om du vaccinerade dig mot Covid så har jag misstagit mig, men om du inte gjorde det så är det inget misstag, tvärtom.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Äntligen nåt vi är rörande överens om.
Vi borde rama in detta. 😉

Nissens
M mickef skrev:
Frågan är ju hur du kan veta något om det…

F
Nissens Nissens skrev:
Vi borde rama in detta. 😉
Kan man få den länkad i sin profil kanske?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju hur du kan veta något om det…
En gissning är att han inte var kvalificerad för mönstring?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
G gaidin skrev:
En gissning är att han inte var kvalificerad för mönstring?
Fast enligt @blackarrow ovan så är det ju inte bara från mönstringen man hämtat data.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.