Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju hur du kan veta något om det…
Jag ingår inte i mönstringskullarna

B b8q skrev:
Fast enligt @blackarrow ovan så är det ju inte bara från mönstringen man hämtat data.
SCB och riksarkivet tror jag det var också.

M mickef skrev:
Jag ingår inte i mönstringskullarna
Man måste både ha mönstrat och varit mellan 42 till 59 år för att utgöra anonym datapunkt i diagrammen i studien.

G gaidin skrev:
En gissning är att han inte var kvalificerad för mönstring?
Vid mönstringen kvalificerar man sig för vidare ev. tjänstgöring i det militära, fick vi som mönstrade förstå.

Nissens Nissens skrev:
Jag har aldrig påstått att du ställt krav på att någon skall avstå vaccinet, det var du som ville att någon skulle vara noga med att följa en myndighets synpukter på forskningsetik.

Om du inte vaccinerade dig när myndigheterna rekommenderade dig att göra det så kan jag tycka att du är diskvalificerad att ställa krav på att andra skall fundera så mycket på vad myndigheter tycker.

Som sagt, om du vaccinerade dig mot Covid så har jag misstagit mig, men om du inte gjorde det så är det inget misstag, tvärtom.
Nu fabulerar du igen. Jag har inte ställt krav på någon i något sammanhang och jag bryr mig inte om folks funderingar ang. myndighetsbeslut eller dess rekommendationer. Så diskvalificera mig du, det är ändå bara ett slag i luften.

Nissens
M mickef skrev:
Nu fabulerar du igen. Jag har inte ställt krav på någon i något sammanhang och jag bryr mig inte om folks funderingar ang. myndighetsbeslut eller dess rekommendationer. Så diskvalificera mig du, det är ändå bara ett slag i luften.
Jag fabulerar inte nu och har inte gjort det tidigare heller. Däremot verkar ditt närminne svikta ordentligt…

I meddelande #19 140 skrev du:
”Ni tror inte att Etikprövningsmyndigheten har invändningar mot era idéer?”

Så, det var detta jag kommenterade och du hävdar att du inte har skrivit det. 🙄

Själv ignorerar du myndigheters inrådan, medan du tycker att andra skall tänka på vad myndigheter anser...

Men det kanske är någon som kapat ditt konto och skrivit detta i ditt namn?

Vem är det som fabulerar..?

Redigerat:
M mickef skrev:
Vid mönstringen kvalificerar man sig för vidare ev. tjänstgöring i det militära, fick vi som mönstrade förstå.
Men du skrev ju att du INTE fick mönstra???

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag fabulerar inte nu och har inte gjort det tidigare heller. Däremot verkar ditt närminne svikta ordentligt…

I meddelande #19 140 skrev du:
”Ni tror inte att Etikprövningsmyndigheten har invändningar mot era idéer?”

Så, det var detta jag kommenterade och du hävdar att du inte har skrivit det. 🙄

Själv ignorerar du myndigheters inrådan, medan du tycker att andra skall tänka på vad myndigheter anser...

Men det kanske är någon som kapat ditt konto och skrivit detta i ditt namn?

Vem är det som fabulerar..?
Om Etikprövningsmyndigheten har invändningar betyder det nog att forskningen som diskuterades är olaglig, men om de lyckas runda några lagar så är det inget som jag kommer att anmäla.
Det som jag ifrågasätter i den här forskningen är hur intelligenstester kan vara oanonymiserade och användas för att identifiera nu, ännu levande, personer, inte för att det ska ha gjorts det i det här fallet.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men du skrev ju att du INTE fick mönstra???
När då?

Nissens
M mickef skrev:
Om Etikprövningsmyndigheten har invändningar betyder det nog att forskningen som diskuterades är olaglig, men om de lyckas runda några lagar så är det inget som jag kommer att anmäla.
Det som jag ifrågasätter i den här forskningen är hur intelligenstester kan vara oanonymiserade och användas för att identifiera nu, ännu levande, personer, inte för att det ska ha gjorts det i det här fallet.
Så ibland, när det passar dig är det viktigt vad myndigheterna tycker?

Nyss sade du att jag förväxlat dig med någon.

Har du förväxlat dig själv nu också då?

Inkonsekvent sa Bull…

M mickef skrev:
När då?
I inlägg #19202 skrev du att du inte ingick i mönstringskullarna. Jag antog att det betydde att du antingen är så ung att du missade den allmänna värnplikten, eller att du inte togs ut till mönstring.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så ibland, när det passar dig är det viktigt vad myndigheterna tycker?

Nyss sade du att jag förväxlat dig med någon.

Har du förväxlat dig själv nu också då?

Inkonsekvent sa Bull…
Så om en myndighet "tycker" nåt så är du på direkt? Jag kan kanske tycka nåt annat, det får man fortfarande i det här landet.

B b8q skrev:
I inlägg #19202 skrev du att du inte ingick i mönstringskullarna. Jag antog att det betydde att du antingen är så ung att du missade den allmänna värnplikten, eller att du inte togs ut till mönstring.
Jag ingick inte i de aktuella kullarna. Ja, jag vet att ni kommer att anklaga mig för att vara otydlig, förlåt.

Nissens Nissens skrev:
Det krävs ju någon slags begränsning hos individer som inte kan skilja fakta från hittepå
Religöst folk har problem med just hittepå och är en fara för folkhälsan (också).

Using a new nationally representative sample of U.S. adults, we find that Christian nationalism is one of the strongest predictors of COVID-19 vaccine hesitancy and is negatively associated with having received or planning to receive a COVID-19 vaccine.

Since Christian nationalists make up approximately 20 percent of the population, these findings could have important implications for achieving herd immunity

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8489517/

• Gilla
  • Wow
pmd och 3 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
M mickef skrev:
När då?
I inlägg #19202 gav du utryck för att inte ha mönstrat.
Men du kan förstås ha menat att du faktiskt mönstrade men då det inte var så många andra som mönstrade dvs frivilligt efter allmänna värnpliktens avskaffande?

Du får härmed en guldstjärna ☀️ för att du håller mystiken om din person och dina åsikter vid liv. 👍
Irriterande kanske andra tycker.
Kanske knäckte du pliktverkets psykolog som denna yngling?

Text från ett psykologutlåtande om en ung man som ger ett motsägelsefullt och svårförståeligt intryck.

Betyget/poängen från mönstringen så som jag uppfattat det är:
  • Allmänbegåvning (antagningsprov/IQ)
  • Befälslämplighet (psykolog)
  • Psyke (psykolog)
  • Styrka
  • Kondition
  • Tjänstbarhet (medicinsk & fysisk förmåga/Hörsel/Syn)

Undrar om forskarna titta på andra mönstringsegenskaper?

Man kunde väl lika gärna använt skolbetyg i kärnämnen som ”mönsyåtrings-IQ” i studien?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M mickef skrev:
Det som jag ifrågasätter i den här forskningen är hur intelligenstester kan vara oanonymiserade och användas för att identifiera nu, ännu levande, personer, inte för att det ska ha gjorts det i det här fallet
Det finns väl ingen som påstått att forskarna skulle ha kunnat identifiera nu levande individers intelligensnivå i studien.
Tvärs om.
Forskarna har ju fått forskningsdata som anonymiserats efter de olika registren samkörts.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.