BirgitS BirgitS skrev:
Men det är ju en sån typ av vaccinfabrik i kroppen när man får en infektion också. Så varje gång du har en infektion så har du en vaccinfabrik i kroppen. Det är ju så immunsystemet byggs upp oavsett om det är för att man har en infektion eller för att man vaccinerar sig.

Fortfarande så har hur mycket kroppen reagerar när det utsätts för ett visst coronavirus för första gången väldigt lite att göra med hur bra ens immunsystem är.
Ok, det där med vaccinationsfabrik kanske lätt värre än vad det är. Jag är glad att riskgrupper har fått möjlighet att vaccinera sig, själv förlitar jag mig på naturliga fabriker tillsvidare.

M mickef skrev:
Ok, det där med vaccinationsfabrik kanske lätt värre än vad det är. Jag är glad att riskgrupper har fått möjlighet att vaccinera sig, själv förlitar jag mig på naturliga fabriker tillsvidare.
Har du vaccinerats mot påssjukan, mässlingen och röda hund tex ?

BirgitS
M mickef skrev:
Det är svårt att uttrycka komplexa processer på ett enkelt sätt.

Själva "fabriken" är naturlig oavsett om den får in ett fullständigt virus eller en del av ett virus som utgångsmaterial. Det är exakt samma sak som händer i kroppen när antikroppar etc. bildas. Men när det är fullständiga virus så förstör de mer i kroppen än när det är virusdelar som inte kan infektera fler celler.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du vaccinerats mot påssjukan, mässlingen och röda hund tex ?
Ja

Varför då? Immunförsvaret borde fixa det på samma sätt? Du är inte så konsekvent

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är svårt att uttrycka komplexa processer på ett enkelt sätt.

Själva "fabriken" är naturlig oavsett om den får in ett fullständigt virus eller en del av ett virus som utgångsmaterial. Det är exakt samma sak som händer i kroppen när antikroppar etc. bildas. Men när det är fullständiga virus så förstör de mer i kroppen än när det är virusdelar som inte kan infektera fler celler.
Ok!

Varför då? Immunförsvaret borde fixa det på samma sätt? Du är inte så konsekvent
Känner inte att dessa sjukdomar är lika lindriga som en förkylning.

M mickef skrev:
Känner inte att dessa sjukdomar är lika lindriga som en förkylning.
Covid är/var inte en vanlig förkylning för många!

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Covid är/var inte en vanlig förkylning för många!
Jag kan inte svara varför andra inte har vaccinerat sig.

M mickef skrev:
Jag kan inte svara varför andra inte har vaccinerat sig.
Du verkar inte veta skillnad på covid och en bonnförkylning, kan du?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Du verkar inte veta skillnad på covid och en bonnförkylning, kan du?
Covid-19 verkar vara något allvarligare och spridas lättare. För egen del har det inte varit värre än att det påverkade lukt och smak 3-4 dagar.

M mickef skrev:
Covid-19 verkar vara något allvarligare och spridas lättare. För egen del har det inte varit värre än att det påverkade lukt och smak 3-4 dagar.
Vad händer vid en infektion av en ny covid? Det kan du aldrig veta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Kanske hade du inte haft något problem med röda hund, mässling eller påssjuka så kanske var det dumt för dig att vaccinera dig mot de sjukdomarna också. Problemet är att man inte vet. Man vet inte ens hur man reagerar andra gången.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vad händer vid en infektion av en ny covid? Det kan du aldrig veta.
Jag är lite rörd över allas oro för min hälsa.

M mickef skrev:
Jag är lite rörd över allas oro för min hälsa.
Eller hur! Eller kanske för att andra inte ska virra bort sig.....

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.