Fairlane Fairlane skrev:
Kanske hade du inte haft något problem med röda hund, mässling eller påssjuka så kanske var det dumt för dig att vaccinera dig mot de sjukdomarna också. Problemet är att man inte vet. Man vet inte ens hur man reagerar andra gången.
Jag hade inget val och de har fungerat bra utan boost.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller kanske för att andra inte ska virra bort sig.....
Ingen risk vi är nog en av världens mest upplysta befolkningar om just Covid-viruset.

P paralun skrev:
Ingen risk vi är nog en av världens mest upplysta befolkningar om just Covid-viruset.
Det hjälper ju inte i många fall som du omöjligt kan ha missat!

BirgitS
M mickef skrev:
Just det vaccinet ges i två doser men för många sjukdomar, inkl. barnsjukdomen kikhosta, ges vaccin 4-5 gånger under barndomen och då får man nog kalla de senare doserna för boosterdoser.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-vaccinationsprogram/barnvaccinationsprogram/

Difteri- och stelkrampsvaccin behöver man ta vart 20:e år under hela livet för att fortsätta ha ett skydd.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...vaccinationer/vacciner-som-anvands-i-sverige/

P paralun skrev:
Eller fogliga skulle jag ha sagt, men det är ju ingen nyhet iofs.

BirgitS BirgitS skrev:
Just det vaccinet ges i två doser men för många sjukdomar, inkl. barnsjukdomen kikhosta, ges vaccin 4-5 gånger under barndomen och då får man nog kalla de senare doserna för boosterdoser.
[länk]

Difteri- och stelkrampsvaccin behöver man ta vart 20:e år under hela livet för att fortsätta ha ett skydd.
[länk]
Jag trodde att man tog stelkramp bara när det var påkallat. Tar du alla för säkerhetskull?

Fairlane
M mickef skrev:
Ok, så du har inget emot vaccin generellt, men samtidigt så hade du ju inget val eftersom du var gör liten för att kunna bestämma själv... Det låter ju lite som att om du hade haft ett val så hade du avstått och kanske är det ändå så att du faktor emot vaccin generellt, inte bara Covid-vaccin.

optimum
Jäklar vad massa nyheter ni skriver om. Man blir helt häpen vad som kommer fram.
Moderatorn har redan lessnat på er kärringar.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jäklar vad massa nyheter ni skriver om. Man blir helt häpen vad som kommer fram.
Moderatorn har redan lessnat på er kärringar.
Mera, kallas min något annat, förnedra mig ;)

Fairlane Fairlane skrev:
Ok, så du har inget emot vaccin generellt, men samtidigt så hade du ju inget val eftersom du var gör liten för att kunna bestämma själv... Det låter ju lite som att om du hade haft ett val så hade du avstått och kanske är det ändå så att du faktor emot vaccin generellt, inte bara Covid-vaccin.
Jag är inte emot vaccin, inte ens Covidvaccinet, tvärtom.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför då? Immunförsvaret borde fixa det på samma sätt? Du är inte så konsekvent
Covid-19 testade jag ofrivilligt innan vaccin fanns tillgängligt och det visades vara helt ofarligt för min del.

MickeF, hade hur många vacciner har du själv valt att ta?
Hade du tagit vaccin mot polio eller smittkoppor idag om du inte fått dem tidigare?

Kanske har du helt enkelt kloka föräldrar som gjort dina val åt dig?
Kanske borde det fortsättningsvis vara på det viset?

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
MickeF, hade hur många vacciner har du själv valt att ta?
Hade du tagit vaccin mot polio eller smittkoppor idag om du inte fått dem tidigare?

Kanske har du helt enkelt kloka föräldrar som gjort dina val åt dig?
Kanske borde det fortsättningsvis vara på det viset?
Alla som rekommenderas utom förkylning och influensa.

M mickef skrev:
Alla som rekommenderas utom förkylning och influensa.
Så du har tagit vaccinet mot covid?

Det är det enda vaccinet jag tagit på rekommendation, om man bortser vaccin inför resor.

Alla andra vaccin jag tagit är som barn, när mina föräldrar bestämt åt mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.