887 016 läst · 19 362 svar
887k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Är du ute i naturen någon gång så är det viktigt med TBE vaccin…G gaidin skrev:
Stelkramp, TBE o twinrix är väl de jag valt som vuxen utöver Covid då. Alla tre är/var lika självklara.
Risken för att Covid-19 ska drabba mig allvarligt är delar av promille så den sprutan avvaktar jag med, risken med TBE är antagligen högre så den har jag vaccinerat mig mot fast jag har nog missat senaste uppföljningssprutan.G gaidin skrev:
Ja, de coronavarianter som cirkulerar nu är ju inte lika oberäkneliga som några tidigare var.M mickef skrev:
Däremot var det många som drabbades tidigare som både var unga, friska och i bra form som blev sjuka och vissa av dem har post-covid än idag.
Så att du skulle kunna veta att du skulle bli sjuk eller inte är en ren efterhandskonstruktion.
Om du menar att empiri och statistik är efterhandskonstruktion så ok. Och sjuk blir jag antagligen men inte nödvändigtvis allvarligt sjuk.Nissens skrev:Ja, de coronavarianter som cirkulerar nu är ju inte lika oberäkneliga som några tidigare var.
Däremot var det många som drabbades tidigare som både var unga, friska och i bra form som blev sjuka och vissa av dem har post-covid än idag.
Så att du skulle kunna veta att du skulle bli sjuk eller inte är en ren efterhandskonstruktion.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 455 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 455 inlägg
Jag visste inte om detta med stelkramp och difteri förrän för någon månad sen men nu har jag väl tänkt att se över mina vaccinationer vid tillfälle. Så länge man är i Sverige och har nära till sjukvård jämnt duger det antagligen bra att vänta med stelkramp tills det behövs men om man fjällvandrar några dagar eller är ute och reser är det ju annorlunda. Ett problem är att stelkramp nu är så sällsynt i Sverige att sjukvården missar vad de första symtomen innebär.M mickef skrev:
Det vet du inget om.M mickef skrev:
Jag själv är ett bra exempel, fick väldigt lindrig covidinfektion men fick en bakteriell lunginflamation som ”följdsjukdom”. Så jag belastade vården trots att jag hade lindrig covid. Turligt nog för mig fanns resurser på akuten tillgängliga. Detta var innan det fanns vaccin, därför var jag fortfarande ovaccinerad.
Tror knappast att det jag råkade ut för var speciellt unikt. Och jag tillhör inte någon enda riskgrupp.
Det är nog bara i Sverige som det är tur om det finns resurser på akuten.Nissens skrev:Det vet du inget om.
Jag själv är ett bra exempel, fick väldigt lindrig covidinfektion men fick en bakteriell lunginflamation som ”följdsjukdom”. Så jag belastade vården trots att jag hade lindrig covid. Turligt nog för mig fanns resurser på akuten tillgängliga. Detta var innan det fanns vaccin, därför var jag fortfarande ovaccinerad.
Tror knappast att det jag råkade ut för var speciellt unikt. Och jag tillhör inte någon enda riskgrupp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 455 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 455 inlägg
Eller hur, hur tror du det var i övriga Europa under pandemin? Med tanke på att vi tillhör de länder som klarade sig ”bäst”…M mickef skrev:
När många var ovaccinerade gick vården på knäna, och de som inte vaccinerade sig bidrog till det även när det fanns vaccin.
Att försöka försvara att man inte vaccinerade sig mot covid under pandemin utan medicinska skäl (som beslutats av läkare) är enbart fånigt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 170 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 170 inlägg
Du har givetvis helt rätt här. I alla andra länder i hela världen finns det alltid 4 läkare, 8 sjuksköterskor och 16 undersköterskor för varje patient som kommer till akuten. Härligt att du har så bra koll på läget. 🙄M mickef skrev:
Väldigt vad ni går hårt åt mickef?!
Jag tycker faktiskt det finns viss logik i att skippa vaccineringen om man har varit sjuk och skaffat sig antikroppar.
Finns det ingen här som är över 50 år?? Vaccinering, MPR, mot de 3 vanliga barnsjukdomarna började 1982.
Har ni som haft barnsjukdomarna som barn, men är ovaccinerade med MPR, vaccinerat er som vuxna?
Någon?
Och @Nissens , känn dig utvald:
”Samtidig bakteriell infektion är ovanlig vid covid-19 varför antibiotikabehandling sällan är indicerat initialt. ” [Internmedicin.se]
Jag tycker faktiskt det finns viss logik i att skippa vaccineringen om man har varit sjuk och skaffat sig antikroppar.
Finns det ingen här som är över 50 år?? Vaccinering, MPR, mot de 3 vanliga barnsjukdomarna började 1982.
Har ni som haft barnsjukdomarna som barn, men är ovaccinerade med MPR, vaccinerat er som vuxna?
Någon?
”Samtidig bakteriell infektion är ovanlig vid covid-19 varför antibiotikabehandling sällan är indicerat initialt. ” [Internmedicin.se]
På din fråga, ja faktiskt, i samband med annan vaccination så påminde läkaren om behovet av påfyllnad, slog såklart till direkt!blackarrow skrev:Finns det ingen här som är över 50 år?? Vaccinering, MPR, mot de 3 vanliga barnsjukdomarna började 1982.
Någon?
Det tror jag inte men de man har sett på tv har den uppställningen.Fairlane skrev: