888 787 läst · 19 362 svar
889k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nu är jag iofs väldigt tveksam till dessa uppgifter, men även OM det stämmer så var det nog en väldig skillnad beroende på om du kollar enbart på IVA eller på övrig vårdsektor under pandemin?C ChristianSch skrev:
(Covidsjuka fyllde intensivvården till bristningsgränsen, samtidigt som folk med lite ont i magen lät bli att uppsöka sjukvården, typ).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Trollet får nog sin information från Russia Today och liknande "pålitliga" källor. Då blir det lätt knasigt. Samma troll har ju tidigare skrivit att Ryssland gjorde helt rätt som gick in i Ukraina som kryllar av nazister som höll på att utrota den ryska delen av befolkningen... Det säger en hel del om personen. Ingen idé att försöka övertyga en sådan vilsen individ.Nissens skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 648 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 648 inlägg
Nej, det är fel. Det är välkänt att t.ex. förkylningar kan smitta dagen innan man får symtom. Jag skrev att man smittar mindre, så du får bestämma dig för om du håller med mig och därmed står för ditt "ja, precis" eller om du inte håller med mig och därmed ljög när du skrev "ja, precis".C ChristianSch skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 648 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 648 inlägg
På vilket sätt skulle forskning om samband mellan intelligenstest under mönstringen och vaccinationsbenägenhet som sker i år "hjälpa" någon att vaccinera sig?M mickef skrev:
Syftet är nog snarast att ge beslutsunderlag för framtiden.
Hur har du kommit fram till det när det inte görs någon mätning av skallen?M mickef skrev:
Om du drar den slutsatsen så har du ju missat grundläggande kunskap om statistik. I detta fall då att en viss skillnad som syns på gruppnivå inte har något med enskilda personer att göra.M mickef skrev:
Anser du också att eftersom kvinnor är underrepresenterade inom tekniska yrken (gruppskillnad) så innebär det att alla kvinnor är otekniska eller eftersom män är underrepresenterade inom vårdyrken (gruppskillnad) så innebär det att alla män är oförmögna att vårda andra människor?
För det är samma resonemang, dvs. att flytta över skillnader mellan grupper till enskilda personer.
Dessutom har man inte sämre förstånd för att man har några poäng lägre på ett intelligenstest. Det är väl snarare du som stigmatiserar folk genom att påstå det.
Jag vet inte om "rätt spår" är vaccination. Jag trodde inte att jag behövde lägga till ett "i framtiden" efter "rätt spår" för att det skulle begripas. Om du har nån uppfattning om vad underlaget skall användas till, kan du väl dela med dig av det i st f att koncentrera på "faktagranskning".BirgitS skrev:På vilket sätt skulle forskning om samband mellan intelligenstest under mönstringen och vaccinationsbenägenhet som sker i år "hjälpa" någon att vaccinera sig?
Syftet är nog snarast att ge beslutsunderlag för framtiden.
Hur har du kommit fram till det när det inte görs någon mätning av skallen?
Om du drar den slutsatsen så har du ju missat grundläggande kunskap om statistik. I detta fall då att en viss skillnad som syns på gruppnivå inte har något med enskilda personer att göra.
Anser du också att eftersom kvinnor är underrepresenterade inom tekniska yrken (gruppskillnad) så innebär det att alla kvinnor är otekniska eller eftersom män är underrepresenterade inom vårdyrken (gruppskillnad) så innebär det att alla män är oförmögna att vårda andra människor?
För det är samma resonemang, dvs. att flytta över skillnader mellan grupper till enskilda personer.
Dessutom har man inte sämre förstånd för att man har några poäng lägre på ett intelligenstest. Det är väl snarare du som stigmatiserar folk genom att påstå det.
Man mäter insidan av skallen med iq-tester. Det finns säkert invändningar mot det också men släpp det.
Jag vet inte om det är jag som har missat något. Gruppen "mindre intelligenta" som avstått Covidvaccinet pekas ut som hjälpbehövande p g a sin oförmåga att tillgodogöra sig information eller förstå sitt eller samhällets bästa.
Gränsen för sämre förstånd framgår kanske av forskningsresultatet.
Den där genusgrejen och att flytta gruppskillnader till individer måste ha varit avsett för en annan tråd.
Tack, då vet jag.P pmd skrev:
Det är inlägget om forskningen som diskussionen handlar om och man kan inte hålla på att byta tråd så fort det blir detaljer som kommenteras. Du är förlåten men om någon inte håller med kan den fortsätta i strategitråden, för min del är frågan utredd.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Det är inte alltid man behöver ha ett specifikt användningsområde med forskningen, åtminstone behöver man inte veta exakt hur olika resultat av en forskningsstudie ska användas konkret. Man såg till exempel kanske tydligt att områden där färre röstade korrelerade med områden där färre vaccinerade sig. Det kan finnas ett samband, men måste inte göra det. Det kan vara intressant att undersöka om ett sådant samband finns. På samma sätt kan det vara intressant att veta om det finns någon koppling med IQ och vaccinationsvilja. Det finns massor med potentiella forskningsområden som kan vara av intresse, exempelvis var folk får sin information ifrån. Det skiljer som bekant mellan generationerna och det kan ju vara värt att veta om man ska informera riktat mot en viss målgrupp. Kanske väljer man inte annonser på TikTok om målgruppen är 70+ som exempel.M mickef skrev:
Nej det gör man inte. Det är du som, återigen väljer dina egna uttryck för saker och ting. Då blir du oftast missförstådd. Det har vi försökt förklara många gånger nu, men du verkar envisas med att hitat på egna begrepp och egna tolkningar av ord.M mickef skrev:
Ja, det är ju ett tänkbart sätt att använda resultatet, att hitta andra sätt att informera en viss grupp. Eller så väljer man att inte göra något alls med det, eller etc.M mickef skrev:
Kanske det, men det var nog menat som en förklaring när folk tolkar det som att man kan veta något om en persons intelligens baserat på vetskapen om personen är vaccinerad eller inte. Det kan man givetvis inte.M mickef skrev:
Håller med om allt och kan tillägga att det som kanske är svårt att förklara är att det är väldigt ineffektivt att forska med specifika mål, de stora upptäckterna kommer i regel i helt annan forskning än den man hade tänkt sig och det är därför viktigt att man tillåter forskning på bredden, sannolikt kommer svaren på cancergåtan, parkinson, etc att börja visa sig där man minst anar.Fairlane skrev:Det är inte alltid man behöver ha ett specifikt användningsområde med forskningen, åtminstone behöver man inte veta exakt hur olika resultat av en forskningsstudie ska användas konkret. Man såg till exempel kanske tydligt att områden där färre röstade korrelerade med områden där färre vaccinerade sig. Det kan finnas ett samband, men måste inte göra det. Det kan vara intressant att undersöka om ett sådant samband finns. På samma sätt kan det vara intressant att veta om det finns någon koppling med IQ och vaccinationsvilja. Det finns massor med potentiella forskningsområden som kan vara av intresse, exempelvis var folk får sin information ifrån. Det skiljer som bekant mellan generationerna och det kan ju vara värt att veta om man ska informera riktat mot en viss målgrupp. Kanske väljer man inte annonser på TikTok om målgruppen är 70+ som exempel.
Nej det gör man inte. Det är du som, återigen väljer dina egna uttryck för saker och ting. Då blir du oftast missförstådd. Det har vi försökt förklara många gånger nu, men du verkar envisas med att hitat på egna begrepp och egna tolkningar av ord.
Ja, det är ju ett tänkbart sätt att använda resultatet, att hitta andra sätt att informera en viss grupp. Eller så väljer man att inte göra något alls med det, eller etc.
Kanske det, men det var nog menat som en förklaring när folk tolkar det som att man kan veta något om en persons intelligens baserat på vetskapen om personen är vaccinerad eller inte. Det kan man givetvis inte.
Ni tror inte att Etikprövningsmyndigheten har invändningar mot era idéer?D djac skrev:Håller med om allt och kan tillägga att det som kanske är svårt att förklara är att det är väldigt ineffektivt att forska med specifika mål, de stora upptäckterna kommer i regel i helt annan forskning än den man hade tänkt sig och det är därför viktigt att man tillåter forskning på bredden, sannolikt kommer svaren på cancergåtan, parkinson, etc att börja visa sig där man minst anar.