J
M mickef skrev:
Det är väl först när man har identifierat en grupp som det blir på gruppnivå? Fram till dess är det på individnivå forskningen bedrivs.
Datan är på individnivå, forskningen är på gruppnivå.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Jag skulle inte beskriva det på det sättet, men jag förstår hur du menar.
Resultatet är dock helt ointressant innan man har data på tillräckligt många individer.
Det intressanta är syftet med forskningen och om man kan använda "skallmätning" i andra sammanhang.

D
M mickef skrev:
Det intressanta är syftet med forskningen och om man kan använda "skallmätning" i andra sammanhang.
Säkert, kläck du en idé och sök tillstånd!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Erkänner, jag for med osanning.
Det är kanske sånt som kashieda syftar på också.
M mickef skrev:
Det intressanta är syftet med forskningen
Har du förstått vad syftet var vid det här laget?
M mickef skrev:
och om man kan använda "skallmätning" i andra sammanhang.
Är det inte tramsigt att kalla intelligenstester för skallmätning?
Eller eftersträvar du att bekräfta Godwins lag?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Det blir väldigt svårt att föra ett normalt samtal med dig, när du envisas med att använda omskrivningar.
Intelligenstester används i många sammanhang. T.ex. mönstring och jobbintervjuer.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C
M mickef skrev:
Kan någon intelligent skribent försöka förklara för en senfärdig hur man har kommit fram till resultatet?
Det beror nog på att Sverige har en lite speciell befolkning, som inte fungerar som befolkningar i andra delar av världen, där det förvisso fanns en stor utbredd tveksamhet mot att vaccinera sig bland "lågutbildade", men där ett klart uttalat "nej tack, jag vaccinerar mig inte" framförallt kunnat konstateras bland högutbildade.

Det kanske är så att de högintelligenta svenskarna inte utbildar sig i någon högre utsträckning och trots att de då är lågutbildade tacksamt och lydigt tar emot det vaccin som staten erbjuder, trots att det visat sig helt verkningslöst när det gäller att ge något skydd mot infektion eller att minska någon smittspridning, samtidigt som det bevisligen ökar risken för allvarliga hjärt- och kärlsjukdomar med flera 100 ggr.

Det finns ett antal studier som både är granskade och publicerade som kommit fram till motsvarande resultat avseende avstående från vaccinering bland högutbildade.

https://www.thelancet.com/journals/langlo/article/PIIS2214-109X(22)00520-4/fulltext

• Gilla
uecsj
  • Laddar…
Nissens
C ChristianSch skrev:
Det beror nog på att Sverige har en lite speciell befolkning, som inte fungerar som befolkningar i andra delar av världen, där det förvisso fanns en stor utbredd tveksamhet mot att vaccinera sig bland "lågutbildade", men där ett klart uttalat "nej tack, jag vaccinerar mig inte" framförallt kunnat konstateras bland högutbildade.

Det kanske är så att de högintelligenta svenskarna inte utbildar sig i någon högre utsträckning och trots att de då är lågutbildade tacksamt och lydigt tar emot det vaccin som staten erbjuder, trots att det visat sig helt verkningslöst när det gäller att ge något skydd mot infektion eller att minska någon smittspridning, samtidigt som det bevisligen ökar risken för allvarliga hjärt- och kärlsjukdomar med flera 100 ggr.

Det finns ett antal studier som både är granskade och publicerade som kommit fram till motsvarande resultat avseende avstående från vaccinering bland högutbildade.

[länk]
Du har alltså fortfarande inte begripit vilken funktion vaccinet haft. Helt otroligt.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C ChristianSch skrev:

[länk]
Det du skriver stämmer inte överens med vad jag läser i artikeln. Där står det i stället:

Findings​

Nearly all countries had higher self-reported receipt of a COVID-19 vaccine among the most educated respondents than the least educated respondents.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C ChristianSch skrev:

[länk]
Din engelska läsförståelse är antingen helt inkompetent eller så är du en dront i foliehatt! Rött kort, plats i skamvrån!

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C
Nissens Nissens skrev:
Du har alltså fortfarande inte begripit vilken funktion vaccinet haft. Helt otroligt.
Jag vet att vaccinet gett mental tröst till alla de som tror att vaccinet hjälpt, trots att de uppenbarligen drabbats av fler återkommande infektioner än de som avstått från att vaccineras. Därutöver så har som sagt hjärt- och kärlsjukdomar ökat med flera hundra ggr, i synnerhet bland de under 40 år, majoriteten av de drabbade är under 30 år.

• Wow
  • Haha
Tubes och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C ChristianSch skrev:
Det finns fortfarande väldigt bra och tydlig engelsk statistik som visar att vaccinet har ger skydd mot infektion framför allt de första månaderna. Blir man inte sjuk sprider man inte heller virus omkring sig. Det är ju helt klart att Sveriges sjukhus inte har drabbats av en stor mängd allvarliga hjärt- och kärlsjukdomar men däremot gick på knäna under vågorna innan vaccineringen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Det du skriver stämmer inte överens med vad jag läser i artikeln. Där står det i stället:
Du kanske skulle bemöda dig med att läsa mer än de små körsbär som stöder dina egna teser?

"Globally, vaccine hesitancy in unvaccinated people was higher among those with lower education and vaccine refusal was higher among those with higher education, especially in high-income countries."

BirgitS
C ChristianSch skrev:
Du kanske skulle bemöda dig med att läsa mer än de små körsbär som stöder dina egna teser?

"Globally, vaccine hesitancy in unvaccinated people was higher among those with lower education and vaccine refusal was higher among those with higher education, especially in high-income countries."
Och det betyder ju bara att lågutbildade i högre utsträckning är tveksamma och inte kan bestämma sig medan högutbildade har bestämt sig. Med tanke på meningen jag citerade så har då de högutbildade nästan jämnt bestämt att de ska vaccinera sig.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
C ChristianSch skrev:

Och ur abstract i artikeln du själv länkade till....

"Nearly all countries had higher self-reported receipt of a COVID-19 vaccine among the most educated respondents than the least educated respondents."

Edit: @BirgitS var före på bollen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.