890 906 läst · 19 362 svar
891k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nej, det är inte det bästa måttet vi har.Nissens skrev:Det kan du ju tycka, men det är det bästa måttet vi har. Att Sverige hade låg dödlighet 2019 stämmer, och då är det ju naturligt att räkna med en högre dödlighet årrt efter. Sverige hade alltså ovanligt många sköra människor 2020. Det är ju bra att även det tagits hänsyn till.
Du ser konspirationer överallt verkar det som. Vem skulle fått hela Europa att ensat ffisera sina överdödlighetssiffror menar du? Vem är master mind?
Det bästa måttet är att tillämpa samma beräkningsgrunder som alltid har tillämpats, så att siffrorna blir adekvata och jämförbara över tid. I samma ögonblick som det sker förändringar i det statistiska urvalet, så blir siffrorna förfelade.
I Sverige har det i stort sett dött en lika hög andel av befolkningen som det alltid gjort.
Vi diskuterade väl covid-pneumoniters vara eller inte vara samt diagnostisk?C ChristianSch skrev:Om du vill göra gällande att det är någon skillnad före och efter införandet av vaccinationerna, när kända och tillgängliga effektiva och säkra behandlingsmetoder inte användes, utan snarare svartmålades, så visar du tydligt att du är vetenskapsfientlig.
Det finns och har ända sedan början av 2020 funnits kända och effektiva behandlingar.
c19early.com
Det är väl känt och omskrivet i medierna, i rapporter från IVO, i rapporter från SIR och uppgifter från allehanda olika IVA att många patienter intuberades och gavs propofol i stora doser under lång tid. Att propfol som ges i höga doser under längre tid väldigt ofta leder till PRIS är väl känt sedan länge och vi var ganska många som uppmärksammade och påtalade detta redan i början av april 2020.
Många IVA-patienter har helt enkelt "medicinerats" till döds, på motsvarande sätt som alla de äldre som i princip avlivades med hjälp av sk. "palliativ vård".
När patienter förvägras syrgasbehandling med grimma eller mask utan tvingas kippa efter andan tills de uppmätta syrenivåerna hamnar under 65%, för att därefter få bli fullpumpade med propofol och bli akut intuberade med skador i hals och svalg som följd, då är det allt annat än god vård som ges. Då är det inte någon sjukdom som är problemet, utan vanvård.
Det är enorm skillnad på covid innan resp efter utbredd vaccinering.
Jag förstår inte riktigt vad du svamlar om i övrigt.
Vad var alternativet till att sedera och intubera människor? Låta dem dö omedelbart?
Om nu PCR testerna inte kan diagnosticera covid19 så är ju metoden i alla studier du länkade till felaktig och då faller din devis om att "effektiv" behandling fanns tidigare med?
Redigerat:
Den som svamlar här är inte jag.J Jonobe skrev:Vi diskuterade väl covid-pnuemonits vara eller inte vara samt diagnostisk?
Det är enorm skillnad på covid innan resp efter utbredd vaccinering.
Jag förstår inte riktigt vad du svamlar om i övrigt.
Vad var alternativet till att sedera och intubera människor? Låta dem dö omedelbart?
Om nu PCR testerna inte kan diagnosticera covid19 så är ju metoden i alla studier du länkade till felaktig och då faller din devis om att "effektiv" behandling fanns tidigare med?
Alternativet till att sedera och intubera människor är att ge dem syrgas via grimma eller mask, långt innan det överhuvudtaget uppstår något behov av att sedera och intubera. Det är inte någon svår åtgärd att sätta en grimma när syremättnaden i blodet går ner under 90%, på det sätt som normalt ska ske. Men, du anser tydligen att det är ok att låte bli, så att syremättnaden går ner under 65% för att det ska bli "nödvändigt" att sedera och intubera?
Hur menar du att metoden i studierna jag länkat till skulle vara felaktig? Tror du att det krävs ett PCR-test för att kunna bedöma om symptomen förbättras och ett tillfrisknande från symptomen påskyndas?
Du kan väl läsa den här, i synnerhet punkterna 4 och 5:
https://web.archive.org/web/2020121...-12-2020-who-information-notice-for-ivd-users
Man intuberar inte människor om de kan syresätta sig adekvat med syrgas på grimma. Man intuberar när det inte längre räcker med syrgas på grimma, mask, nasalt högflöde, NIV osv.C ChristianSch skrev:Den som svamlar här är inte jag.
Alternativet till att sedera och intubera människor är att ge dem syrgas via grimma eller mask, långt innan det överhuvudtaget uppstår något behov av att sedera och intubera. Det är inte någon svår åtgärd att sätta en grimma när syremättnaden i blodet går ner under 90%, på det sätt som normalt ska ske. Men, du anser tydligen att det är ok att låte bli, så att syremättnaden går ner under 65% för att det ska bli "nödvändigt" att sedera och intubera?
Hur menar du att metoden i studierna jag länkat till skulle vara felaktig? Tror du att det krävs ett PCR-test för att kunna bedöma om symptomen förbättras och ett tillfrisknande från symptomen påskyndas?
Jag går inte in på enskild metod i studierna i sammanställningen. Men du ifrågasatte väl PCR:s tillförlitlighet i diagnostiken av covid19? Om du anser att att PCR ej kan användas för det faller väl studierna med? Eller anser du att PCR är en tillförlitlig metod för att diagnosticera covid19?
Vad vill du säga med din länk? Jag sa ju att klinisk kontext och spridning i samhället spelar roll vid värdering av test-resultat.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 321 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 321 inlägg
Det är så man ska göra, när man följer känd vetenskap och beprövad erfarenhet, precis så som det stadgas i bland annat 1 och 1 §§ 6 kap. Patientsäkerhetslagen. Men det var inte så som det skedde på alla IVA under det första halvåret med "pandemin" i Sverige. Många patienter fick ingen syrgasbehandling innan syremättnaden gått ner under 65% och då pumpades de fulla med propofol och fick en tub inkörd i halsen, ofta med PRIS/sepsis som följd.J Jonobe skrev:
Det är alltså skillnad på hur vården bör ges, och hur den gavs, i synnerhet under mars - september 2020.
Jag har nog missat att du sa någonting om "klinisk kontext och spridning i samhället". Inte har jag lyckats hitta det när jag letade tillbaka i tråden. Kan du citera dig själv med hela den texten, så att det framgår klart hur det var du sa det?J Jonobe skrev:
Om du nu tycker att det var så hemskt i Sverige, då kanske du kan ana hur det var i övriga Europa där dödligheten ofta var många gånger högre per capita…. Var glad att du bor här.C ChristianSch skrev:Det är så man ska göra, när man följer känd vetenskap och beprövad erfarenhet, precis så som det stadgas i bland annat 1 och 1 §§ 6 kap. Patientsäkerhetslagen. Men det var inte så som det skedde på alla IVA under det första halvåret med "pandemin" i Sverige. Många patienter fick ingen syrgasbehandling innan syremättnaden gått ner under 65% och då pumpades de fulla med propofol och fick en tub inkörd i halsen, ofta med PRIS/sepsis som följd.
Det är alltså skillnad på hur vården bör ges, och hur den gavs, i synnerhet under mars - september 2020.
Jag har nog missat att du sa någonting om "klinisk kontext och spridning i samhället". Inte har jag lyckats hitta det när jag letade tillbaka i tråden. Kan du citera dig själv med hela den texten, så att det framgår klart hur det var du sa det?
Vem säger att det är 1 person.Nissens skrev:Det kan du ju tycka, men det är det bästa måttet vi har. Att Sverige hade låg dödlighet 2019 stämmer, och då är det ju naturligt att räkna med en högre dödlighet årrt efter. Sverige hade alltså ovanligt många sköra människor 2020. Det är ju bra att även det tagits hänsyn till.
Du ser konspirationer överallt verkar det som. Vem skulle fått hela Europa att ensat frisera sina överdödlighetssiffror menar du? Vem är hjärnan bakom?
Det måste vara en fantastisk person som lyckats manipulera hela Europa.
Det har du rätt i, du har sannerligen ägnat mycket tid till att försöka övertyga omvärlden om att det finns någon eller några ansvariga för stora skeenden som drabbar oss. Du har lärt dig ett visst medicinskt vokabulär som du mer eller mindre rabblar upp för att imponera och övertyga oss om att du både är smartare och mera kunnig än vi andra som ännu inte fattat sanningen - att vi är lurade.C ChristianSch skrev:
Jag har inte svårt att beundra den energi och den målmedvetenhet som du investerat i ämnet.
Fast du avslöjar dig ganska snabbt, inte minst i din konversation med Jonobe som är utbildad läkare och intar det ödmjuka ställningstagande som alla riktigt kunniga personer besitter, de är aldrig särskilt tvärsäkra i sina uttalanden för att de äger en gedigen kunskap, grundad i vetenskap.
Så det som du ägnat så mycket tid till för att övertyga och få erkännanden för är det som avslöjar dig.
Redigerat:
Covid. Viken nostalgi.
Fick den distinkta huvudvärken i veckan (som nästan känns uppepå huvudet och svarar dåligt på alvedon) huvudvärk som kom med covid som aldrig kännt tidigare.
Tappade smak nästan helt på tredje dagen.
Käkade lite alvedon och jobbade som vanligt. Påtalade att jag troligen har covid men ingen bryr sig längre. Hur skönt som helst.
Synd att det tog över 3 år innan folk fattade.
Fick den distinkta huvudvärken i veckan (som nästan känns uppepå huvudet och svarar dåligt på alvedon) huvudvärk som kom med covid som aldrig kännt tidigare.
Käkade lite alvedon och jobbade som vanligt. Påtalade att jag troligen har covid men ingen bryr sig längre. Hur skönt som helst.
Fattade vad ?P Pligg85 skrev:Covid. Viken nostalgi.
Du lyckas uppenbarligen inte att tillgodogöra dig av den fakta som jag delar i länkar och bilder här ovan i tråden. Du kanske kan fråga någon granne om hjälp, om du har problem med översättningar eller läsförståelse?A Abies koreana skrev:
Jonobe har knappast visat något prov på någon vetenskaplig stringens här. Tvärtom får man nog säga.A Abies koreana skrev:
Det är i och för sig symtpmatiskt för många läkare, vårdanställda, myndighetspersonal och andra som blir besvärade av de fakta som lyfts fram.
Du kanske vill påskina att exempelvis IVO har fel i den kritik de riktat mot läkare och ansvariga för de allvarliga brister som förevarit i vården mot äldre på särskilda boenden?
Du kanske också vill påskina att exempelvis SIR far med osanning med alla de uppgifter som SIR publicerat i diverse olika rapporter?
Du kanske också vill påskina att där är väsentliga fel i all den vetenskap som jag hänvisat till här ovan?
Jonobe har bara uttalat sig generellt och försökt göra gällande att allt varit fullständigt normalt, utan att hänvisa till några som helst fakta.
Kan det vara så att du har en auktoritetstro, där du misstror din egen förmåga att ta del av fakta, statistik och vetenskap och där du tror att du själv inte kan lyckas dra några egna logiska slutsatser, utan måste ha någon som talar om för dig vad och hur du ska tänka?
Hoppas bara vi har lärt oss något och inte gör om samma sak.Jonatan79 skrev:
Nästan alla som dog med corona var gamla och svårt sjuka som skulle dött ändå om man tillåts prata kalla fakta.
Strax under 20.000 pers dog med covid i kroppen på 3,5 år i Sverige medan det fördes statistik.
För detta stängde vi och världen ner helt och helt rubbade samhället.
I Sverige lamslog vi hela yrkesgrupper och indirekt gav dem näringsförbud. Stora delar av till exempel Hotell och Restaurang näringarna satt hemma med full A-kassa samtidigt som vården saknade de som kunde sprita och bädda sängar och ge folk mat. Vilket skämt.
Folk väntade med att söka vård för riktiga problem. Exempelvis cancerpatienter.
Allt stannade upp. Man boostade och stimulerade ekonomierna till den grad att det vi ser idag är resultatet. Rysslands invasion är bara en liten del till resultatet av allt som händer nu.