890 921 läst · 19 362 svar
891k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 777 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 777 inlägg
Ojoj, så många gånger som jag har blivit påhoppad med puckade kommentarer under åren. Just faktaresistens och vetenskapsfientlighet brukar prägla dem som hoppar på mig. De hämtar hellre information från alternativ media långt ut på högerkanten som i slutänden får sin information från trollfabrikerna i stället för från vetenskapliga studier. Mycket tokigheter som kommit fram under åren, där en studie som mäter fett påstås visa var spikproteiner efter vaccination hamnar, helt tokigt.C ChristianSch skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 777 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 777 inlägg
Du får verkligen statistik att se ut som lögn. Inte konstigt att du kommer till så konstiga slutsatser om du inte kan tänka längre än så.C ChristianSch skrev:
WHO utgår från känd och tillgänglig vetenskap och gick ut med informationen som finns i deras Info.notice med anledning av det som framgår av den här studien:BirgitS skrev:
https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciaa1491/5912603
Vilken bland annat varit förekommande i flertalet domstolsavgöranden, bland annat i Portugal, där det slagits fast att PCR-test inte är lämpliga för ändamålet att bedöma om någon har en pågående infektion och eller innehar en risk för att vara smittsam.
Gynnar Ryssland?BirgitS skrev:Låt bli att påstå något då, det blir ju bara löjligt när du gör det.
Det är ju mycket välkänt att det finns ryska propagandafabriker, det har ju ägaren till en av dem gått ut och sagt, och att det därifrån just sprids propaganda som är till för att splittra länder. vilket gynnar Ryssland i det långa loppet. Det blir ju ingen konspiration när en person säger att jag gör allt vad jag kan för att påverka andra länders befolkning i en riktning som gynnar Ryssland.
Fick du helt slut på bärkraftiga argument, så att du måste försöka skrämmas med den farliga ryssen?
Ska vi gissa att du sympatiserar med med Azov-förbandet och andra nazistiska organisationer som härjar i Ukraina?
Jag föredrar de lösningar som använts i Latinamerikanska-, Afrikanska- och centralasiatiska länder- där motsvarande 2/3 av jordens befolkning bor och där de möjliggjort för människor att att få tag på exemplevis hydroxyklorokin, klorokinfosfat, ivermectin och andra effektiva läkemedel som fungerar både för behandling och som profylax. Dvs de stora delar av världen, där de fortsatte leva sina liv i den vardag som de var vana vid, utan att oroa sig för att de skulle sitta för nära någon annan på bussen.B b8q skrev:
Just faktaresistens och vetenskapsfientlighet tycks vara sinnebilden för dig.BirgitS skrev:Ojoj, så många gånger som jag har blivit påhoppad med puckade kommentarer under åren. Just faktaresistens och vetenskapsfientlighet brukar prägla dem som hoppar på mig. De hämtar hellre information från alternativ media långt ut på högerkanten som i slutänden får sin information från trollfabrikerna i stället för från vetenskapliga studier. Mycket tokigheter som kommit fram under åren, där en studie som mäter fett påstås visa var spikproteiner efter vaccination hamnar, helt tokigt.
Men du kanske menar att SIR, IVO, WHO FHM, Socialstyrelsen, EMA m.fl. rör sig långt ut på högerkanten? Är det vad du påstår?
WHO är en grym och ondskefull organisation. Deras mål numera är att styra och kontrollera människor. Litar tyvärr inte på deras rapporter.C ChristianSch skrev:WHO utgår från känd och tillgänglig vetenskap och gick ut med informationen som finns i deras Info.notice med anledning av det som framgår av den här studien:
[länk]
Vilken bland annat varit förekommande i flertalet domstolsavgöranden, bland annat i Portugal, där det slagits fast att PCR-test inte är lämpliga för ändamålet att bedöma om någon har en pågående infektion och eller innehar en risk för att vara smittsam.
Byggveteran
· 2 431 inlägg
Skrämma med den farliga ryssen??C ChristianSch skrev:
Du menar den snälla ryssen som bombar skolor, sjukhus, äldreboende, katedraler osv.
Som nu för jag vet inte vilken gång i ordningen hotar med kärnvapen för att Ukraina vill ha tillbaka Krim som dom olagligt annekterade??
Ryssen som i Budapest avtalet lovade att skydda och respektera Ukrainas gränser!!!!
Du har verkligen läst på!!!
Att inte ha något annat liv än covidstudier. Ska vi av den kommentaren dra slutsatsen att du sedan länge är pensionerad och inte har något liv överhuvudtaget?BirgitS skrev:
Du säger att du lagt 3000 timmar på knappt 3 år, det blir drygt en halvtidstjänst. Är det ditt jobb eller din hobby? Om det är ditt jobb kanske du ska fundera på om du valt rätt yrke.C ChristianSch skrev:
Var har du läst att det skulle vara vanligt förekommande att intubera direkt utan syrgasbehandling? Det har säkert hänt men min erfarenhet är att det var och är väldigt ovanligt. Ett steg i mer kontrollerad intubation är t.o.m. preoxygenering - att få upp syresättning så mycket som möjligt under det riskabla moment som intubationen innebär.C ChristianSch skrev:Det är så man ska göra, när man följer känd vetenskap och beprövad erfarenhet, precis så som det stadgas i bland annat 1 och 1 §§ 6 kap. Patientsäkerhetslagen. Men det var inte så som det skedde på alla IVA under det första halvåret med "pandemin" i Sverige. Många patienter fick ingen syrgasbehandling innan syremättnaden gått ner under 65% och då pumpades de fulla med propofol och fick en tub inkörd i halsen, ofta med PRIS/sepsis som följd.
Det är alltså skillnad på hur vården bör ges, och hur den gavs, i synnerhet under mars - september 2020.
Jag har nog missat att du sa någonting om "klinisk kontext och spridning i samhället". Inte har jag lyckats hitta det när jag letade tillbaka i tråden. Kan du citera dig själv med hela den texten, så att det framgår klart hur det var du sa det?
Generellt under pandemin så gick man från att intubera tidigare i förlopp till att intubera senare i takt med att erfarenheterna ökade, då man insåg att många patienter klarade sig med NIV-behandling (i början fanns även reservationer kring NIV av vårdhygieniska skäl).
Här nedan skrev jag det, men med andra ord.
J Jonobe skrev:Det går alldeles utmärkt att diagnosticera covid-sjukdom med PCR, men det är givetvis så att man kan få ett positivt test även då individer är sjuka i annat. Det ligger i PCR-testers natur, i kombination med vanligt förekommande sjukdom/smitta, och det är varken nytt eller unikt för covid.
Covid-pneumonit är en väldigt distinkt sjukdom, men man får såklart alltid fråga sig om sjukdomsbilden stämmer med testet - vilket blev extra tydligt efter vaccinerna kom. I regel gör man det innan man provtar, men just med covid har det ju blivit speciellt påtagligt med screening både inom och utanför sjukvården.
Positivt PCR-test är inte heller liktydigt med smittsamhet men då det inte går att avgöra på annat vis med rimliga resurser och inom rimlig tid får bedömningar göras utifrån det ändå.
Andra är efterklok. Jag har haft samma ståndpunkt från dag ett till idag och kan bara konstatera att jag hade rätt hela tiden.Jonatan79 skrev:
Samma här, jag har med haft samma åsikter sedan det började och Kina visade folk som trillade ihop och dog på gatorna. Förstod då att allt var en stor bluff. Och precis dom du haft rätt från början. Sen är jag inte så duktig att uttrycka mig i ord och skrift. Jag behöver inga fina diagram och tabeller. Eftersom jag genomskådade detta från början.P Pligg85 skrev: