892 909 läst · 19 362 svar
893k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Vetenskapen har hela tiden sagt att det mest sannolika är att mindre farliga varianter av viruset kommer efterhand, och det är precis det som har hänt. De mindre farliga varianterna smittade mer och tog överhanden och det gav immunitet även mot de första farligare varianterna.P Pligg85 skrev:Har hela tiden hävdat att det är en vanlig influensa eller förkylning som vi kommer leva med i olika former. Den kommer kortsiktigt ta de svagaste och vi kommer bli immun mer eller mindre.
När man till och med fortsätter klassa det som en samhällsfarlig pandemi inte på grund av att sjukdomen är särskilt farlig i sig utan att det innebär samhällsproblem och störningar för att rekommendationerna är så strikta mot sjukdomen. Att samhällskritiska verksamheter hotas eftersom sakkunniga hostar hemma och får inte jobba för 85+ åldringar på hem kan dö.
Det är väl klart att det sticker i ögonen hos många när man öppet säger att det är bättre att offra 0.1% (De fysiskt svaga och defekta) av samhället istället för att sätta 99.9% i skiten.
Och idag står vi med det faktum att det inte ens finns någon som testar sig eller bryr sig längre. Det ÄR en vanlig förkylning som kommer och går.
Det är vårt agerande som gjorde covid "farlig"
Så, vetenskapen har haft rätt hela tiden, medan du missförstått helt.
Vaccinationerna har räddat många liv och var det som bromsade upp vårdbehovet eftersom det skyddade många mot svårare symtom.
Tror du något annat så lever du i en hittepå värld. 🙂
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 378 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 378 inlägg
Det finns undersökningar som tydligt visar ett klart samband med de som tror på konspirationsteorier som Covid-19 de som gillar "starka män" (som Putin, Trump, Bolsonaro), som tror att judarna styr världen, som tror på teorier om folkutbytte etc. Det finns även en koppling till vilket parti som man föredrar i Sverige och att man stödjer Ryssland och ogillar sanktioner mot Ryssland. Ett väldigt tydligt samband, men givetvis finns det många som inte passar in i mallen.M mickef skrev:
Det finns ju de som förnekar förintelsen, och det visar väl att det finns många märkliga människor bland oss.D djac skrev:Denna tråden gick ju fullständigt bananas, en påminnelse om att mängden nyttiga idioter idag kanske har nått en kritisk gräns och är ett reelt hot, det är nog svårt att som politiker idag att bli vald om du inte får med dig dessa och det skrämmer på riktigt.
För att knyta an till tråden så skulle det nog vara riktigt farligt om Coronan hade kommit idag istället.
Här är ett med lite samlade källor: https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=9041874&fileOId=9041878M mickef skrev:
Sverige stängde inte ner speciellt mycket. BNP i Sverige utvecklades bättre än i många andra europeiska änder.P Pligg85 skrev:
Den gick ner 2020, men ökade igen 2021 och 2022.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/bnp-i-sverige/
https://www.scb.se/hitta-statistik/...es-ekonomi--statistiskt-perspektiv-nr-2-2022/
I Sverige finns det inte lagstöd för hårda nerstängningar på samma sätt som i många andra länder. Folkhälsomyndighetens rekommendationer var just rekommendationer. Folk i allmänhet har ganska stort förtroende för FoHM vilket gjorde att rekommendationerna följdes hyfsat väl.
Frågan är var, inte om, underlaget finns.Fairlane skrev:Det finns undersökningar som tydligt visar ett klart samband med de som tror på konspirationsteorier som Covid-19 de som gillar "starka män" (som Putin, Trump, Bolsonaro), som tror att judarna styr världen, som tror på teorier om folkutbytte etc. Det finns även en koppling till vilket parti som man föredrar i Sverige och att man stödjer Ryssland och ogillar sanktioner mot Ryssland. Ett väldigt tydligt samband, men givetvis finns det många som inte passar in i mallen.
Och därför skrev jag just precis det.Nissens skrev:Vetenskapen har hela tiden sagt att det mest sannolika är att mindre farliga varianter av viruset kommer efterhand, och det är precis det som har hänt. De mindre farliga varianterna smittade mer och tog överhanden och det gav immunitet även mot de första farligare varianterna.
Så, vetenskapen har haft rätt hela tiden, medan du missförstått helt.
Vaccinationerna har räddat många liv och var det som bromsade upp vårdbehovet eftersom det skyddade många mot svårare symtom.
Tror du något annat så lever du i en hittepå värld. 🙂
Att vi blir immun och att det är som vilken förkylning som helst.
Så har det alltid varit och kommer vara.
Det är nog inte så många som missuppfattat den biten. Inte jag iaf. Därför har jag aldrig hetsat upp mig om att få eller sprida covid.
Skulle detta inträffat på annan tid så skulle det aldrig blivit sån hets om det.
Myndigheter som på fasta tider rapporterar hur många gamla som dött och hur många svenskar som haft tops i halsen eller spottat i burkar sista dygnet.
Ren skrämselpropaganda.
Grafer i nästan realtid hur många som dör i sitt län och kommun.
Fullt friska människor tror helt plötsligt de ska dö om någon börjar hosta.
Det du kan beskylla mig för som jag gärna erkänner är dubbelmoralen i att jag å andra sidan gillar folks hypokondri och att jag länge haft och alltid kommer ha osunda stora summor satsade i läkemedelsbolag och forskningsbolag, stora som små och att forskningen och människor piller-gillande är bra för plånboken till vardags...
Kinas befolkning är kanske en majoritet av befolkningen utanför de regioner som Christian nämnde, men han skrev faktiskt en majoritet av världens länder. Att urvalet innebär att de flesta människor i de nämnda regionerna inte fick en bra bekämpning av covid är en annan sak.B b8q skrev:
Ryssland är också ett land som inte tycks ha klarat av pandemin speciellt bra. Det landet ligger bara delvis i Europa men jag tvivlar på att de asiatiska delarna av Ryssland lyckades bättre.
Det spelar roll. Att ha vaccinerat sig åtta gånger mot covid19 i dagens läge är flera sprutor i onödan. Det tar resurser från andra som vill vaccinera sig och behöver det.C C.Ö skrev:
F.ö. får man väl bara vaccinera sig gratis mot covid19 i enlighet med Folkhälsomyndighetens riktlinjer? Den som har vaccinerat sig åtta gånger fram tills idag har alltså förmodligen betalat vaccinationen ut egen ficka. Går det ens att att köpa en privat covid-19-vaccination i Sverige?
Det är precis vad rysstrollen vill få oss att tro …C C.Ö skrev:
Du gör ju inte det på ett trovärdigt sätt.C ChristianSch skrev:
Det är typiskt för folk som vill framstå som vetenskapliga, utan att ha vetenskaplig skolning, att hänvisa till rapporter med hjälp av httplänkar, utan att förklara närmare vad de vill visa med rapporterna.
För att bygga ett förtroende hos sina läsare måste man visa att man är insatt i ämnet och kan förklara det med egna ord. Hänvisa till rapporter gör man för att ens läsare ska få chansen att fördjupa sig.
Kan du sammanfatta metod och resultat för den studien?C ChristianSch skrev:
Var hittar man domar från dessa rättegångar?C ChristianSch skrev:
Som sagt ett exempel, varför hakar du upp dig på antal sprutor. Jag har faktiskt ingen koll på hur många som dom rekommenderar längre. Och bryr mig inte. Min poäng var att det är sådana dom Fru B och ni andra dom står först i kön och skriker kavla upp, som är nyttiga idioter.P pmd skrev:Det spelar roll. Att ha vaccinerat sig åtta gånger mot covid19 i dagens läge är flera sprutor i onödan. Det tar resurser från andra som vill vaccinera sig och behöver det.
F.ö. får man väl bara vaccinera sig gratis mot covid19 i enlighet med Folkhälsomyndighetens riktlinjer? Den som har vaccinerat sig åtta gånger fram tills idag har alltså förmodligen betalat vaccinationen ut egen ficka. Går det ens att att köpa en privat covid-19-vaccination i Sverige?
Det är precis vad rysstrollen vill få oss att tro …
OK, där bekräftade du vad du är för en sort. Jag tror inte att någon behöver bemöta dig mer i den här tråden.C ChristianSch skrev:
Det är bättre att du förbigås med tystnad. <-- En uppmaning till övriga i tråden, alltså.