891 041 läst · 19 362 svar
891k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag anmäler det här inlägget, eftersom det bryter mot regler, samt allt vad netikett heter.ChrilleSch skrev:
På seriösa diskussionsforum (vilket byggahus är) så backar man upp sina påståenden avseende sådant som man hävdar är fakta, med lämpliga vederhäftiga källor i form av länkar, i synnerhet när andra i diskussionen efterfrågar källor till påståenden.
Betänk att du inte kommer att tas på allvar, om du vägrar uppge källor.
Några exempel på vederhäftiga källor: Officiell statistik, forskningsrapporter, tillverkares rekommendationer, lagtexter, rättsfall, bruksanvisningar, i vissa fall Wikipediaartiklar m.m.
Åsikter är inte detsamma som fakta.
Jag kan hjälpa dig lite på vägen, med några länkar där du kan börja kolla upp fakta och statistik.P pmd skrev:
https://www.icuregswe.org/for-professionen/covid-19/detaljerade-veckosammanfattningar/
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bokningskaos-i-regioner-trots-stabila-vaccinleveranser
https://www.law.cornell.edu/uscode/text/21/360bbb-3
Om du har någon förmåga till läsförståelse och följer med aktivt i tråden, så ser du att där finns omfattande länkar till källor, vetenskap, offentliga myndigheter, nyhetsmedia etc.S skogaliten skrev:Jag anmäler det här inlägget, eftersom det bryter mot regler, samt allt vad netikett heter.
På seriösa diskussionsforum (vilket byggahus är) så backar man upp sina påståenden avseende sådant som man hävdar är fakta, med lämpliga vederhäftiga källor i form av länkar, i synnerhet när andra i diskussionen efterfrågar källor till påståenden.
Betänk att du inte kommer att tas på allvar, om du vägrar uppge källor.
Några exempel på vederhäftiga källor: Officiell statistik, forskningsrapporter, tillverkares rekommendationer, lagtexter, rättsfall, bruksanvisningar, i vissa fall Wikipediaartiklar m.m.
Åsikter är inte detsamma som fakta.
Men, för all del. Anmäl gärna samtliga mina inlägg och framställ dig själv som en lättkränkt "Karen".
Jag bekymrar mig föga över hur du framställer dig själv.
Det ligger kanske i tiden nu, att alla och envar ska bli sekundärkränkta av tillmälen som inte är riktade mot dem själva och inte bry sig om om den tilltalade själv bekymrar sig eller inte. Du är välkommen.
Vad tror du att du ska vinna på att vara dryg och otrevlig?ChrilleSch skrev:Om du har någon förmåga till läsförståelse och följer med aktivt i tråden, så ser du att där finns omfattande länkar till källor, vetenskap, offentliga myndigheter, nyhetsmedia etc.
Men, för all del. Anmäl gärna samtliga mina inlägg och framställ dig själv som en lättkränkt "Karen".
Jag bekymrar mig föga över hur du framställer dig själv.
Du var inte vidare respektfull i ditt eget inlägg, där du först adresserade mig.S skogaliten skrev:
Prova med att förhålla dig saklig själv till de frågeställningar som diskuteras, så får du ett sakligt bemötande.
Med vilken rätt känner du att du ska prata över huvudet på pmd? Tror du inte att pmd har mål i munnen själv?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 785 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 785 inlägg
Fel igen. Som framgår av Socialstyrelsens sida som jag länkade till var det kring 50 nyinskrivna varje dag i maj. Vem är det egentligen som håller på med att presentera bananmos?ChrilleSch skrev:
Det är inte jag som ska leta upp källor till dina påståenden utan det får du allt göra själv. På samma sätt som jag länkar till sidorna som mina fakta kommer från.ChrilleSch skrev:
Du förstår väl skillnaden mellan två saker som inträffar samtidigt och en sak som beror på en annan sak.
Att glassätning och drunkningsolyckor går upp under sommaren båda två betyder inte att glassätandet är orsaken till drunkningsolyckorna eller tvärtom.
Inte ens att högre D-vitaminhalter kan förbättra förloppet innebär att inga som tar D-vitamintillskott skulle bli allvarligt sjuk.
Fel alltså enligt rapporten du länkar till.ChrilleSch skrev:
Fullkomligt meningslös sida. Länka till peer-granskade studier i stället.ChrilleSch skrev:
PCR-tester har under lång tid använts för att på ett tillförlitligt sätt diagnosticera människor och djur. Det är inget unikt för covid. Det är också välkänt att man ska ha symtom eller annan evidens för covid, liksom att luftvägarna kan utsöndra virusrester upp till några månader efter att man hade en virusinfektion. Det förtar verkligen inte att PCR-tester är tillförlitliga när folk har symtom och att det är helt fel att påstå att 90 % av de positiva testresultaten skulle vara felaktiga som du gjorde.ChrilleSch skrev:När det gäller PCR-testens otillförlitlighet går det utmärkt att ta del av bland annat Corman Drosten Review, eller att läsa forskningsrapporter från exempelvis Jafaar et al. vilken bland annat har figurerat i flertalet domstolsprövningar där det slagits fast att PCR-testerna inte är tillförlitliga, vilket även fick WHO att förtydliga det hela att PCR-tester inte kan läggas till grund för diagnos utan att där måste finnas tydliga kliniska fynd av annat slag för att kunna ställa diagnos.
[länk]
Det är bl.a. därför som man skulle testa sig när man hade symtom och inte var tredje dag eller något annat.
Det låter som att du behöver uppdatera din kunskap i stället för att länka till 3 år gammal information.
Vad bra att vi är överens om det vilket ju innebär att ditt påstående:ChrilleSch skrev:
var felaktigt.ChrilleSch skrev:
Fel igen. Det var en överdödlighet under pandemin alltså fler dog än som skulle ha dött utan covid.ChrilleSch skrev:Då närmare 96% av alla som avlidit haft en eller flera allvarliga bakomliggande sjukdomar som sannolikt är den egentliga dödsorsaken, de hade alltså avlidit av en vanlig förkylning, av att gå för fort i en trapp, eller vid första bästa värmebölja, precis som sker alla år, dvs även under alla de år som föregått 2020, så går det konstatera att C19 inte lett till fler dödsfall än vad som varit fallet tidigare, utom i de fall äldre förvägrats kurativ vård och i princip avlivats med hjälp av palliativ vård.
Läkarna har bra kontroll på den egentliga dödsorsaken och under första vågen var det fler som dog av covid än som dog med covid enligt Fohm:s statistik. Även under andra vågen var det en överdödlighet och då var det inga äldre som förvägrades kurativ vård.
Nu använder du statistik på ett lögnaktigt sätt.ChrilleSch skrev:Då genomsnittsåldern för de avlidna med påstådd covid, dvs ICD10-kod U07.1 eller U07.2, har varit 84 år och genomsnittsåldern för de som i övrigt avlidit har varit omkring 82 år, så har de facto de som avlidit med angiven covid levt längre än alla andra. Det tycks alltså som att Covid-19 har lett till ett längre liv för de som avlidit.
Din användning av ordet påstådd innebär att du anser att de med den diagnoskoden inte har covid, vilket förstås är felaktigt.
Har man uppnått 84 års ålder så beror det inte på att man fick covid som 84-åring.
Har man väl uppnått 84 års ålder så är sannolikheten stor att man kommer att leva flera år till och inte dö väldigt snart.
Allt du skriver har redan diskuterats minst en gång tidigare i någon av covid/corona-trådarna. Har du inga nyheter att komma med i den tråd som ska handla om nyheter gällande covid/corona?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 785 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 785 inlägg
Hur vet du det?optimum skrev:
Man vet däremot att en kvarts utomhusvistelse med bara armar 3 gånger i veckan under sommaren ökar på förrådet av D-vitamin i kroppen, man bildar alltså mer D-vitamin än vad kroppen behöver på den lilla tiden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 785 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 785 inlägg
Det finns även gott om rapporter som visar att de produkterna inte alls var effektiva behandlingsformer och ändå mindre fanns tillgängliga i de enorma mängder som skulle ha behövts om inte vaccinerna inte hade godkänts och det var alltså helt lagligt att nödgodkänna vaccinerna i USA. För att inte tala om att vaccinerna fick ett fullt normalt godkännande inom EU.ChrilleSch skrev:I USA blev exempelvis vaccinerna nödgodkända, trots att lagstiftningen bara medger att nödgodkännanden ges om där inte finns några kända och effektiva behandlingsformer. Det finns många kända och effektiva behandlingsformer, vilka var kända och omtalade redan i februari 2020, vilka sedermera mörkades, censurerades och som det skapades diverse forskningsprojekt för att svartmåla, bland annat vitamin-d, hydroxyklorokin och andra klorokinfosfat, där exempelvis recovery-studien utformades genom att hydroxyklorokin gavs i doseringar som var 5-6 ggr högre än de sedan dryga 60 år kända säkra doser som getts och där säkra doser visade sig effektiva i många miljoner fall av beprövad erfarenhet från olika länder runt om i världen.
Alltså inget som tyder på korruption.
Nu kommer du ihåg fel. Att det då ansågs att två doser skulle räcka för att folk i stor utsträckning inte skulle få covid under den närmsta tiden efteråt (vilket ju stämde väldigt bra) betyder ju verkligen inte att man hade någon som helst kunskap om doserna skulle räcka för tid och evighet. Man visste ju redan då att många hade fått covid två gånger.ChrilleSch skrev:I Sverige blev det tydligt när "vaccinsamordnaren" Richard Bergström offentliggjorde redan runt årsskiftet 2020/21 att han hade beställt 40 miljoner doser med option på att få köpa in 10 miljoner doser till. Dvs vid en tidpunkt då det officiellt enbart skulle behövas 2 doser av vaccinerna, så beställer han tillräckligt så att alla som det är tänkt ska vaccineras ska kunna få 6 doser var, med option på ytterligare 1,5 doser vardera. Om det inte tyder på korruption när någon myndighetsperson köper in 3-4 ggr så mycket vaccin som det kan tänkas behövas, så finns det inte så mycket som någonsin tyder på korruption.
Alltså inget som tyder på korruption eller lögner, bara du som inte följde med ordentligt eller kommer ihåg fel.
Du verkar ha väldigt dålig kunskap om hur det var inom vården. Helt uppe i det blå och svävar.ChrilleSch skrev:
Fakta är att under första vågen var det fler med covid på IVA än det normalt finns IVA-platser, för att inte tala om att andra människor behövde IVA-vård också.
550 patienter med covid och 250-300 andra patienter på IVA överstiger väldigt mycket det normala antalet IVA-patienter, vilket är under 400.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/
Och ändå lyckas jag hitta felaktigheter i det du skriver genom att just länka till statistik från Socialstyrelsen.ChrilleSch skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 785 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 785 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 322 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 322 inlägg
Om man jämför korruptionen i Sverige, Eu och USA med Dennis dessa dryga 80-talet länder, var tror du korruptionen är störst?ChrilleSch skrev:Eller så tar du del av all vetenskap som finns avseende säkra och effektiva behandlingsmetoder, bland annat tillskott av D-vitaming, sådana som är tillgängliga i ett drygt 80-tal länder med motsvarande ca 2/3 av världens befolkning, men som av någon anledning inte rekommenderas i Sverige, EU eller USA, sannolikt pga omfattande korruption.
[länk]
Kan det finnas någon annan förklaring till varför man rekommenderar dessa alternativmediciner (eller inga alls eftersom det "bara är en snuva") i dessa länder? Ekonomi, korruption, vetenskapsförnekelse?
TramsP pmd skrev:
Upp till 5000IE är ofarligt för fullt friska personer.
Har inte fakta om det nu men läst tidigare på säkra sidor.
Nu får jag lite extra D-vitamin även från de K2 tabletter jag tar. ca 400IE
Men det är viktigt att inte enbart ta D-vitamin utan även K2.
Jag är nöjd och det är upp till var och en hur mycket man vill ta
Nja, enligt läkartidningen kan D-vitamintillskott göra mer skada än nytta:optimum skrev:Trams
Upp till 5000IE är ofarligt för fullt friska personer.
Har inte fakta om det nu men läst tidigare på säkra sidor.
Nu får jag lite extra D-vitamin även från de K2 tabletter jag tar. ca 400IE
Men det är viktigt att inte enbart ta D-vitamin utan även K2.
Jag är nöjd och det är upp till var och en hur mycket man vill ta
https://lakartidningen.se/klinik-oc...ott-av-d-vitamin-kan-gora-mer-skada-an-nytta/
Ett intressant citat från läkartidningen ovan:
”Sveriges nordliga placering hävdas bidra till hög prevalens av D-vitaminbrist, vilket delvis skulle kunna driva den ökande konsumtionen av D-vitamintillskott. Flera oberoende studier visar emellertid att invånare i Sverige och Skandinavien i genomsnitt inte har lägre nivåer av S-25(OH)D än populationer i sydliga Europa [28-32]. Tvärtom är serumnivåerna i medeltal högre i vår befolkning, också under den mörka delen av året.”
Nisse, gott att du bryr dig och ibland läser jag dina inlägg.Nissens skrev:Nja, enligt läkartidningen kan D-vitamintillskott göra mer skada än nytta:
[länk]
Ett intressant citat från läkartidningen ovan:
”Sveriges nordliga placering hävdas bidra till hög prevalens av D-vitaminbrist, vilket delvis skulle kunna driva den ökande konsumtionen av D-vitamintillskott. Flera oberoende studier visar emellertid att invånare i Sverige och Skandinavien i genomsnitt inte har lägre nivåer av S-25(OH)D än populationer i sydliga Europa [28-32]. Tvärtom är serumnivåerna i medeltal högre i vår befolkning, också under den mörka delen av året.”
SÅ därför:
Var och en blir salig på sin teori.
Faktiskt att jag och hustrun varit betydligt mer friska från förkylningar, influensa och annan skit sedan vi började med extra D-vitamin.
Vi är mycket nöjda med de råd vi fått för att förbättra vår hälsa.
Tycker du det är fel så får du leva ditt liv på ditt sätt och skit i vårt friska liv.
mvh Sunimod.
Nu är det ju inte min teori, läkartidningen och de studier den hänvisar till ligger låååångt utanför min kontroll. Som du vet går jag mest på fakta. 😊optimum skrev:Nisse, gott att du bryr dig och ibland läser jag dina inlägg.
SÅ därför:
Var och en blir salig på sin teori.
Faktiskt att jag och hustrun varit betydligt mer friska från förkylningar, influensa och annan skit sedan vi började med extra D-vitamin.
Vi är mycket nöjda med de råd vi fått för att förbättra vår hälsa.
Tycker du det är fel så får du leva ditt liv på ditt sätt och skit i vårt friska liv.
mvh Sunimod.
Jag följer hellre vetenskapen än hemmasnickrade teorier. 😀
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 231 inlägg
Njo, du hänvisar till fakta, men ofta är det dina åsikter eller en artikel i Aftonbladet som ska föreställa fakta 😁Nissens skrev: