optimum
Nissens Nissens skrev:
Nu är det ju inte min teori, läkartidningen och de studier den hänvisar till ligger låååångt utanför min kontroll. Som du vet går jag mest på fakta. 😊

Jag följer hellre vetenskapen än hemmasnickrade teorier. 😀
Och som jag skrev, var och en blir salig på sin teori.

Du är nöjd och jag är nöjd.
Helt fantastiskt.
Jag som passerat 65 och siktar på 100
Hoppas du blir lika gammal.

C
Nissens Nissens skrev:
Nu är det ju inte min teori, läkartidningen och de studier den hänvisar till ligger låååångt utanför min kontroll. Som du vet går jag mest på fakta. 😊

Jag följer hellre vetenskapen än hemmasnickrade teorier. 😀
Nu är det ju så att läkarna supportar det som ger dom pengar. Det vill säga dom läkemedel som går att tjäna pengar på genom patent. Och det går inte vitaminer....

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
ChrilleSch
Nissens Nissens skrev:
Nja, enligt läkartidningen kan D-vitamintillskott göra mer skada än nytta:

[länk]

Ett intressant citat från läkartidningen ovan:
”Sveriges nordliga placering hävdas bidra till hög prevalens av D-vitaminbrist, vilket delvis skulle kunna driva den ökande konsumtionen av D-vitamintillskott. Flera oberoende studier visar emellertid att invånare i Sverige och Skandinavien i genomsnitt inte har lägre nivåer av S-25(OH)D än populationer i sydliga Europa [28-32]. Tvärtom är serumnivåerna i medeltal högre i vår befolkning, också under den mörka delen av året.”
Det står också beskrivet i samma artikel i Läkartidningen:
"I detta nummer av Läkartidningen publiceras en beskrivning av ett fall, där en person köpt D-vitamin över nätet och i största välvilja administrerat 50 000 IE (1 250 μg)/dag till sin demenssjuke far, vilket resulterade i långvarig och svårbehandlad hyperkalcemi."

Jag har ägnat många och långa timmar under många år att följa vilka vetenskapliga rön som finns avseende nyttan och riskerna med D-vitamin.
Det finns inga fall, mig veterligen, beskrivna där någon drabbats av allvarliga problem av hyperkalcemi med mindre än att det administrerats dagliga doser om 50 000 IE eller mer. I något enstaka fall har det uppmätts förhöjda värden som befarats kunna leda till lindriga problem efter administration av daglig dos om 10 000 IE under ett drygt halvår, värden som avtog efter någon liten dag genast efter att doseringen minskats.

ChrilleSch
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns även gott om rapporter som visar att de produkterna inte alls var effektiva behandlingsformer och ändå mindre fanns tillgängliga i de enorma mängder som skulle ha behövts om inte vaccinerna inte hade godkänts och det var alltså helt lagligt att nödgodkänna vaccinerna i USA. För att inte tala om att vaccinerna fick ett fullt normalt godkännande inom EU.
Vilka "rapporter" åsyftar du då? Några hittepårapporter som det hänvisats till i kvällspressen?
BirgitS BirgitS skrev:
Alltså inget som tyder på korruption.
BirgitS BirgitS skrev:
Nu kommer du ihåg fel. Att det då ansågs att två doser skulle räcka för att folk i stor utsträckning inte skulle få covid under den närmsta tiden efteråt (vilket ju stämde väldigt bra) betyder ju verkligen inte att man hade någon som helst kunskap om doserna skulle räcka för tid och evighet. Man visste ju redan då att många hade fått covid två gånger.
Nej, jag kommer inte ihåg fel, eftersom det var just precis två doser som det hade talats om och getts tillstånd för, både i den EUA som gavs i USA och det tillstånd som gavs av EMA. Jag har tillgång till all dokumentation från båda dessa processer som genomfördes strax före årsskiftet 2020 om du är intresserad av sätta dig in i ansökningsprocessen, vetenskapen, tillståndsgivningen osv.
BirgitS BirgitS skrev:
Alltså inget som tyder på korruption eller lögner, bara du som inte följde med ordentligt eller kommer ihåg fel.
Jag har bara ägnat ca 3000 timmar aktivt åt att följa upp händelser, fakta, statistik, diskutera frågorna med FHM, Smittskyddsläkare, IVA-personal, vårdpersonal, myndighetschefer, politiker osv. Så det är nog ingen risk för att jag kommer ihåg fel.
BirgitS BirgitS skrev:
Du verkar ha väldigt dålig kunskap om hur det var inom vården. Helt uppe i det blå och svävar.
Som jag skrev här ovan. Jag har ägnat en hel del tid åt det hela och har gott om insikter kring hur det fungerar i vården.
BirgitS BirgitS skrev:
Fakta är att under första vågen var det fler med covid på IVA än det normalt finns IVA-platser, för att inte tala om att andra människor behövde IVA-vård också.
550 patienter med covid och 250-300 andra patienter på IVA överstiger väldigt mycket det normala antalet IVA-patienter, vilket är under 400.
[länk]
Som mest var det, enligt Svenska Intesnivvårdsregistrets data, samtidigt 446 personer som var inlagda samma dag på IVA med huvudsaklig diagnos C19. Det går lätt att följa upp statistiken, så framgår det också att ett inte helt litet antal patienter skrevs in på IVA från slutenvårdsavdelnigar och skrevs ut från densamma IVA redan efter bara några timmar. Så att bara bolla med siffror är fullständigt ointressant, eftersom statistiken "saltats" genom överinskrivningar som skett enbart med syftet att pumpa upp statistiken.
Det totala antalet beläggnibgsbara IVA-platser under 2020 enligt Svenska Intensivvårdsregistret var 524.
BirgitS BirgitS skrev:

Och ändå lyckas jag hitta felaktigheter i det du skriver genom att just länka till statistik från Socialstyrelsen.
Det var ju då inte så många felaktigheter som du hittade. Prova att utgå från Svenska Intensivvårdsregistrets statistik när det gäller IVA, så får du exakta uppgifter från en pålitlig primärkälla istället för grova sammanställningar från en allmänt hållen beskrivning från Socialstyrelsen.

• Wow
  • Gilla
C.Ö och 1 till
  • Laddar…
Nissens
ChrilleSch ChrilleSch skrev:
Det står också beskrivet i samma artikel i Läkartidningen:
"I detta nummer av Läkartidningen publiceras en beskrivning av ett fall, där en person köpt D-vitamin över nätet och i största välvilja administrerat 50 000 IE (1 250 μg)/dag till sin demenssjuke far, vilket resulterade i långvarig och svårbehandlad hyperkalcemi."

Jag har ägnat många och långa timmar under många år att följa vilka vetenskapliga rön som finns avseende nyttan och riskerna med D-vitamin.
Det finns inga fall, mig veterligen, beskrivna där någon drabbats av allvarliga problem av hyperkalcemi med mindre än att det administrerats dagliga doser om 50 000 IE eller mer. I något enstaka fall har det uppmätts förhöjda värden som befarats kunna leda till lindriga problem efter administration av daglig dos om 10 000 IE under ett drygt halvår, värden som avtog efter någon liten dag genast efter att doseringen minskats.
Ok, artikeln hänvisar till många studier och känns ändå trovärdig, jag själv är inte kunnig i ämnet.

Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Njo, du hänvisar till fakta, men ofta är det dina åsikter eller en artikel i Aftonbladet som ska föreställa fakta 😁
Jag läser i stort sett aldrig aftonbladet, så du måste ha förväxlat mig med någon annan.

Jag hänvisade till läkartidningen och ingenting annat.

Redigerat:
Nissens
C C.Ö skrev:
Nu är det ju så att läkarna supportar det som ger dom pengar. Det vill säga dom läkemedel som går att tjäna pengar på genom patent. Och det går inte vitaminer....
Visst, och vilken fakta går du på istället för forskarraporter? Från pillertillverkarnas annonser?

Nissens
optimum optimum skrev:
Och som jag skrev, var och en blir salig på sin teori.

Du är nöjd och jag är nöjd.
Helt fantastiskt.
Jag som passerat 65 och siktar på 100
Hoppas du blir lika gammal.
Vems teori menar du? Jag har ingen teori, jag hänvisade till läkartidningen som sammanställt info från en mängd forskarrapporter.

Eftersom jag själv inte är kunnig i ämnet förlitar jag mig på vetenskapen. Vad är det du förlitar dig på?

ChrilleSch
Jag kan hjälpa dig lite på vägen, med några länkar där du kan börja kolla upp fakta och statistik.

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Nissens Nissens skrev:
Ok, artikeln hänvisar till många studier och känns ändå trovärdig, jag själv är inte kunnig i ämnet.
Artikeln är definitivt trovärdig. Det gäller att läsa den ingående och lägga märke till vad där står också.
Flertalet fall som beskrivs gäller personer som doserats med några miljoner IE per dag.

Författarna skriver också "De högsta dygnsdoserna D-vitamin som rekommenderas utan medicinsk övervakning är därför 4 000 IE för individer >8 år [6]. Doser upp till 10 000 IE/dag kan ibland ges under kortare behandlingsperioder".

Så din kommentar tidigare, när Optimum skrev att doser upp till 5000 IE är ofarligt för fullt friska personer, dvs "Nja, enligt läkartidningen kan D-vitamintillskott göra mer skada än nytta:" kommer ju en hel del på skam och tyder på att du inte läst så nogsamt.

P
Livsmedelsverket anger det som en rekommenderad övre gräns för vad som är ofarligt. De säger inte att det är farligt med ett högre intag och de kan inte presentera andra belägg för vad som är en riskfylld dos än vad som följer av känd och tillgänglig vetenskap.

För några år sedan gjordes en litterarturstudie där det gicks igenom samtliga vetenskapliga rapporter som publicerats i Pubmed mellan åren 1937-2018, där det konstaterades att det är ytterst sällan som någon drabbas av D-vitaminförgiftning/överdosering. Den lägsta dosen som de rapporterade om vilken hade lett till problem var en daglig dos om 50 000 IE, som hade getts till ett litet barn. I flertalet andra fall hade doseringarna varit långt över 200 000 IE/dag, i de allvarligaste fallen flera miljoner IE per dag.
Det är måhända sällsynt med D-vitaminförgiftning, men det förekommer och kan leda till hyperkalcemi.

D-vitamin har kommit i ropet på sistone, i samband med covid-19-pandemin, och det vore olyckligt om fler människor får för sig att de måste ta D-vitamintabletter året runt för att "boosta" sitt immunförsvar. Vintertid kan det kanske vara lämpligt (jag åt själv D-vitamintabletter vintertid under den värsta pandemitiden) men måttlighet bör vara en dygd.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
Jag kan hjälpa dig lite på vägen, med några länkar där du kan börja kolla upp fakta och statistik.

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Hur ger dessa referenser evidenser för korruption?

Eftersom det inte fanns något vaccin mot covid-19 så var det väl lagenligt med ett "nödgodkännande" av de vaccin som togs fram?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P
Du var inte vidare respektfull i ditt eget inlägg, där du först adresserade mig.
Prova med att förhålla dig saklig själv till de frågeställningar som diskuteras, så får du ett sakligt bemötande.

Med vilken rätt känner du att du ska prata över huvudet på pmd? Tror du inte att pmd har mål i munnen själv?
Jag tackar skogaliten så mycket för hjälpen i detta ärende.

P
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C C.Ö skrev:
Hehe, hälsokostindustrin inkl. kosttillskott är en av de mest lönsamma branscherna. Så vill man tjäna mycket pengar så marknadsför och säljer man vitaminer etc. för det är lönsammare än att vara läkare.

Det är inte heller läkare som tjänar pengar på att ta fram nya patenterbara läkemedel utan de som äger aktier i framgångsrika läkemedelsbolag.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Hehe, hälsokostindustrin inkl. kosttillskott är en av de mest lönsamma branscherna. Så vill man tjäna mycket pengar så marknadsför och säljer man vitaminer etc. för det är lönsammare än att vara läkare.

Det är inte heller läkare som tjänar pengar på att ta fram nya patenterbara läkemedel utan de som äger aktier i framgångsrika läkemedelsbolag.
Uppenbarligen fungerar pillertillverkarnas marknadsföring, det finns ju de i denna tråden som köpt den. 😊

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.