891 019 läst · 19 362 svar
891k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 782 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 782 inlägg
Nej, forskningsrapporter förstås. Det finns gott om hänsvisningar till olika forskningsrapporter i de olika covid/corona-trådarna. Du kan ju börja med att läsa inläggen i den här tråden.ChrilleSch skrev:
Kvällspressen läser jag inte.
Två doser var aktuellt först, vilket naturligtvis inte betyder att experter inom området trodde att det skulle räcka för tid och evighet. Man visste ju redan då att coronaviruset muterade friskt och att folk hade fått covid två gånger. Båda delarna visar ju på att immunitet inte varar för evigt. Inget du skriver påvisar någon sorts korruption.ChrilleSch skrev:Nej, jag kommer inte ihåg fel, eftersom det var just precis två doser som det hade talats om och getts tillstånd för, både i den EUA som gavs i USA och det tillstånd som gavs av EMA. Jag har tillgång till all dokumentation från båda dessa processer som genomfördes strax före årsskiftet 2020 om du är intresserad av sätta dig in i ansökningsprocessen, vetenskapen, tillståndsgivningen osv.
Jag har många gånger i covid/coronatrådarna blivit anklagad för att lägga för mycket tid på att studera viruset och sjukdomen samt tillsagd att jag borde skaffa ett liv i stället. Men du är ju några gånger värre.ChrilleSch skrev:
Det är inga som helst konstigheter att med tiden inte komma ihåg exakt i vilken ordning som saker har inträffat, sagts etc. eller för den delen blanda ihop vad man har läst. Det är snarare väldigt mänskligt och hur våra hjärnor fungerar när information flyttas till långtidsminnet.
Rent påhitt av dig.ChrilleSch skrev:
Alltså var det mycket fler på IVA under första vågen än antalet beläggningsbara IVA-platser. Det var alltså en lögn av dig att påstå att det inte var fullbelagt på IVA.ChrilleSch skrev:
Sen borde du ju veta att antalet varierar hela tiden, det är t.ex. lägre på sommaren och under jul/nyår. Man skapade ju mängder med nya platser under de första vågorna för att kunna ta emot fler IVA-patienter än normalt.
ChrilleSch skrev:
Inga problem med det heller, det har jag gjort många gånger. Det här är ju en bra graf som just kommer från SIR:ChrilleSch skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Den visar ju återigen att det var fler på IVA än vad du skrev var antalet beläggningsbara platser, och då bara med covidpatienterna och alla andra som behövde intensivvård inte medräknade.
Redigerat:
Kan du på ett utförligt sätt beskriva hur läkarna tjänar pengar på att folk köper kosttillskott?C C.Ö skrev:
Att de som tillverkar pillerna tjänar på det är naturligt, men kopplingen till läkarna får du gärna förklara.
https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/nyheter/sa-mycket-betalade-industrin-lakarna/Nissens skrev:
Detta är bara ett exempel.
Nissens , jag tror du har felciterat mig ovan, men förstår vad du menar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 782 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 782 inlägg
Så 1200 läkare av hela Sveriges läkarkår fick ersättning från läkemedelsbolagen. Det är ju inte mycket när det finns över 30 000 läkare. Således nästan alla läkare får inga pengar från läkemedelsbolagen och har därför inget vinstintresse av att förskriva läkemedel i stället för kosttillskott.C C.Ö skrev:
Däremot så förskriver läkare ibland vissa vitaminer och mineraler därför att det har konstaterats att patienter har brist på något eller några av dem, t.ex. B12 och järn till vegetarianer samt kalk och D-vitamin till patienter med benskörhet.
Det är ingen som säger att det inte förekommer D-vitaminförgiftning. Det är heller ingen som säger att det inte ska vara någon måttlighet när det gäller D-vitamin.P pmd skrev:Det är måhända sällsynt med D-vitaminförgiftning, men det förekommer och kan leda till hyperkalcemi.
D-vitamin har kommit i ropet på sistone, i samband med covid-19-pandemin, och det vore olyckligt om fler människor får för sig att de måste ta D-vitamintabletter året runt för att "boosta" sitt immunförsvar. Vintertid kan det kanske vara lämpligt (jag åt själv D-vitamintabletter vintertid under den värsta pandemitiden) men måttlighet bör vara en dygd.
D-vitamin har inte på något sätt "kommit i ropet på sistone". Behovet och nyttan av D-vitamin för att upprätthålla ett gott immunförsvar har varit känt under många decennier och det var något som det lärdes ut till barn redan i låg och mellanstadiet när jag gick i grundskolan på 1970-80-talet.
Vad som kommit i ropet på senare tid, och då i synnerhet sedan mars-april 2020, är att många sk. "experter" och andra nyttiga idioter gör uttalanden vitt och brett och försöker att påskina att där skulle vara stora risker med ett intag av D-vitamin redan vid så låga nivåer som 10 000 IE, eller som insinuerats i den här tråden, att redan 5 000 IE skulle vara höga doser. Detta trots att det inte finns några som helst vetenskapliga stöd för sådana påståenden.
Det som bör vara en dygd, är att upphöra med påståenden som gör gällande att det som är nyttigt på något sätt skulle vara skadligt. Påståenden om att doseringar om 10 000 IE D-vitamin eller lägre skulle vara skadligt, är ungefär lika intelligent som att påstå att det är riskfyllt att dricka mer än en liter vatten per dag, eftersom det finns dokumenterade fall sk. vattenförgiftning, och att det dör flera personer varje år i drunkningsolyckor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 782 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 782 inlägg
Men du fick väl lära dig i skolan att det räckte utmärkt med att täcka ditt behov av D-vitamin via solen och kosten.ChrilleSch skrev:
Jag skulle säga att det sen våren 2020 har dykt upp många s.k. experter och andra nyttiga idioter som gör uttalanden vitt och brett och försöker påskina att i stort sett alla i Sverige behöver ständigt tillskott av D-vitamin fast det inte finns några som helst vetenskapliga stöd för sådana påståenden.ChrilleSch skrev:Vad som kommit i ropet på senare tid, och då i synnerhet sedan mars-april 2020, är att många sk. "experter" och andra nyttiga idioter gör uttalanden vitt och brett och försöker att påskina att där skulle vara stora risker med ett intag av D-vitamin redan vid så låga nivåer som 10 000 IE, eller som insinuerats i den här tråden, att redan 5 000 IE skulle vara höga doser. Detta trots att det inte finns några som helst vetenskapliga stöd för sådana påståenden.
Det som bör vara en dygd är att upphöra med påståenden som gör gällande att i stort sett alla måste ständigt äta extra D-vitamin för att må bra.
Däremot behöver vissa grupper av människor extra vitaminer och mineraler i Sverige, äldre som sällan är ute, de som äter mycket dåligt eller lite, är mörkhyade etc..
Jag anser att omvärlden bör utöva påtryckningar mot Kina att förbättra sin djurhållning och allt sånt där där nya virus och sjukdomar uppstår.BirgitS skrev:
De kan nog förbättra den framtida situationen både inom landet och omvärlden ordentligt ifall de skärper upp sina lagar och/eller efterföljd av dessa.
Det borde inte vara någon svår fråga att driva, Kina själv drabbas ju också hårt, så det skall ju inte behövas någon hård retorik antar jag.
Utan kanske mest något slags samarbete mellan liknande myndigheter i olika länder för folkhälsa, smittspridning, djurvård, livsmedelshantering.
Egentligen mest att andra länder erbjuder Kina sin hjälp med den kompetens vi har.
Jag har inte hittat några tydliga hänvisningar som du har gett till några forskningsrapporter i den här tråden. Du kan väl sammanställa några sådana hänvisningar här, så att det tydligt framgår vilka du hänvisar till i just den här diskussionen?BirgitS skrev:
Jo, det är just precis det som det gör.BirgitS skrev:Två doser var aktuellt först, vilket naturligtvis inte betyder att experter inom området trodde att det skulle räcka för tid och evighet. Man visste ju redan då att coronaviruset muterade friskt och att folk hade fått covid två gånger. Båda delarna visar ju på att immunitet inte varar för evigt. Inget du skriver påvisar någon sorts korruption.
Om du vet med dig att du har minnesproblem kanske du skulle vara lite mer ödmjuk i dina påståenden?BirgitS skrev:
Nej, det är uppgifter som finns bekräftade av IVA-personal och som tydligt framgår av vårdstatistiken, där det bland annat bollas med siffror som avser antalet sk. "vårdtillfällen" vilket inte alls är detsamma som antalet patienter, då en och samma patient under ett och samma dygn registreras för flera vårdtillfällen när det sker överflyttningar mellan avdelningar, konverteringar mellan olika vårdtyper etc.BirgitS skrev:
Nej, med anledning av de siffror som du hänvisar till avser antalet vårdtillfällen och inte antalet faktiska patienter, så avspeglar inte de siffrorna den faktiska beläggningen. Eftersom det dessutom var många patienter som skrevs in på IVA från slutenvårdsavdelning under bara några timmar innan de skrevs ut igen, så innebär det att det faktiska antalet patienter vid ett och samma tillfälle inte var så högt som det antalet vårdtillfällen som registrerats under ett och samma dygn.BirgitS skrev:
Ja, det är inga konstigheter. Allt det där finns tydligt redovisat i SIR:s olika rapporter.BirgitS skrev:
Nej, den där grafen kommer inte från SIR. Den kommer från SVT, vilket tydligt framgår av länken. Det anges visserligen att de siffror som anges på den länkade sidan hämtats från SIR, men grafen kommer inte från SIR. Siffrorna som framställs i den av SVT gjorda grafen stämmer inte överens med de data som finns att hämta från SIR, då SIR anger att det den aktuella dagen 28 april 2020 var producerades totalt 501 vårddygn med C19-patienter.BirgitS skrev:
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Som sagt, så är det en väsentlig skillnad på de siffror som du hänvisar till, dvs antalet vårdtillfällen, relativt det faktiska antalet patienter. Exempelvis kan det nämnas att det från mars 2020 fram till idag, på IVA i Sverige, har vårdats totalt 10 484 patienter vid 13 633 vårdtillfällen.BirgitS skrev:
Det finns ett väldigt omfattande vetenskapligt stöd för nyttan och behovet av D-vitamin.BirgitS skrev:Men du fick väl lära dig i skolan att det räckte utmärkt med att täcka ditt behov av D-vitamin via solen och kosten.
Jag skulle säga att det sen våren 2020 har dykt upp många s.k. experter och andra nyttiga idioter som gör uttalanden vitt och brett och försöker påskina att i stort sett alla i Sverige behöver ständigt tillskott av D-vitamin fast det inte finns några som helst vetenskapliga stöd för sådana påståenden.
Det som bör vara en dygd är att upphöra med påståenden som gör gällande att i stort sett alla måste ständigt äta extra D-vitamin för att må bra.
Däremot behöver vissa grupper av människor extra vitaminer och mineraler i Sverige, äldre som sällan är ute, de som äter mycket dåligt eller lite, är mörkhyade etc..
När det gäller användandet av exempelvis tillskott av D-vitamin som profylax och eller i behandling av C19 finns 111 studier, vilka du enkelt kan hitta här: https://c19early.org/d
Om du ids läsa lite mer, så kan du ta del av drygt 100 000 olika vetenskapliga rapporter etc avseende betydelsen av vitamin D i relation till allehanda olika åkommor.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=vitamin+d
Det kan konstateras att den argumentation du med sådan emfas för här med det tydliga syftet att försöka negligera betydelsen av vitamin D inte på något sätt framställer dig i någon god dager.
Det kan, vilket du uppenbarligen blundar hårt inför, med omfattande vetenskapligt stöd påstås att om folk i allmänhet ser till att höja sina D-vitaminnivåer i blodet, genom ökad utevistelse på sommaren, förbättrad kost och tillskott av D-vitamin, då skulle folkhälsan förbättras betydligt, antalet sjukdomar och kroniska åkommor minska drastiskt, den genomsnittliga livslängden skulle sannolikt öka med något år och livskvaliteten skulle öka för många, framförallt de äldre.
Du kan väl titta på länkarna här, och sedan återupprepa ditt påstående om där inte skulle finnas något vetenskapligt stöd? Eller så tar du och helt enkelt bara lite klädsamt drar dig tillbaka och slutar slänga ur dig fler dylika floskler.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 782 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 782 inlägg
Svininfluensan uppstod så vitt jag minns i Mexiko, så det är ju på många håll i världen som människor och flera djurarter lever nära varandra.Mikael_L skrev:Jag anser att omvärlden bör utöva påtryckningar mot Kina att förbättra sin djurhållning och allt sånt där där nya virus och sjukdomar uppstår.
De kan nog förbättra den framtida situationen både inom landet och omvärlden ordentligt ifall de skärper upp sina lagar och/eller efterföljd av dessa.
Det borde inte vara någon svår fråga att driva, Kina själv drabbas ju också hårt, så det skall ju inte behövas någon hård retorik antar jag.
Utan kanske mest något slags samarbete mellan liknande myndigheter i olika länder för folkhälsa, smittspridning, djurvård, livsmedelshantering.
Egentligen mest att andra länder erbjuder Kina sin hjälp med den kompetens vi har.
Men det är nog inte unikt för Kina att forska kring de djurvirus som har en ökad risk att sprida sig till människan och att en människa då vid något udda tillfälle råkar bli smittat av något av dessa virus är nog något som händer förr eller senare pga. den mänskliga faktorn. Även om man gör allt vad man kan för ett förhindra det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 782 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 782 inlägg
Det anser inte jag.ChrilleSch skrev:
Jag har inga särskilda minnesproblem utan det jag beskrev är hur alla människohjärnor fungerar inkl. din. Så ödmjuk kan du vara själv.ChrilleSch skrev:
Det är inget bollande med siffror utan det är siffror som är relevanta för dem som har behov av dem. Vilket vare sig gäller dig eller mig.ChrilleSch skrev:Nej, det är uppgifter som finns bekräftade av IVA-personal och som tydligt framgår av vårdstatistiken, där det bland annat bollas med siffror som avser antalet sk. "vårdtillfällen" vilket inte alls är detsamma som antalet patienter, då en och samma patient under ett och samma dygn registreras för flera vårdtillfällen när det sker överflyttningar mellan avdelningar, konverteringar mellan olika vårdtyper etc.
Däremot blir det ett bollande med människor när det är stor brist på vårdplatser av en viss typ. Man skriver ut några från IVA för att det finns andra ändå mer behövande fast man inte vill skriva ut dem. En del av de utskrivna klarar av att bli utskrivna från IVA medan andra då blir sämre och måste tillbaks till IVA. Alltså ett tecken just på platsbrist.
Det spelar ingen roll, det är välbelagt från Stockholms sjukhus hur de fick göra om operationssalar, uppvak etc. till IVA-avdelningar för att få plats med alla behövande. Det är inte utan anledning som man var tvungen att skicka IVA-patienter mellan sjukhus inkl. regioner fast man vet att det innebär en ökad risk för dödsfall.ChrilleSch skrev:
Vad bra att du vet det och då var det ju mycket konstigt att du redovisade en exakt siffra gällande antalet IVA-platser.ChrilleSch skrev:
Det vet jag förstås, men underlaget kommer från SIR och grafen är lätt att förstå.ChrilleSch skrev:
Och hur beräknas det när någon behöver IVA under delar av ett dygn?ChrilleSch skrev:
En person behöver IVA i 2,4 dygn på ett sjukhus och en annan samma sak på ett annat sjukhus.
Blir det då inte 2 vårddygn på sjukhus 1 och 2 på sjukhus 2, Då har man ju plötsligt tappat bort 0,8 vårddygn och missat att två sjukhus faktiskt hade 1 extra covidpatient var det tredje dygnet.
Det blir alltså missvisande att kolla antalet vårddygn för att avgöra belastningen inom sjukvården.
Nej, det är inte vårdtillfällen utan som SVT skriver gällande Patienter i intensivvården:ChrilleSch skrev:
Det är alltså antalet befintliga patienter vid ett visst klockslag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 782 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 782 inlägg
Du har redan länkat till den sidan och jag har redan svarat på varför den inte är bra.ChrilleSch skrev:
Hitta en studie som är bra genomförd med många patienter, väl sammansatta grupper med kontrollgrupper, gäller under en större del av pandemin och har genomgått peer-review.
Det kan konstateras att den argumentation du med sådan emfas för här med det tydliga syftet att försöka lyfta fram betydelsen av vitamin D för mer eller mindre alla inte på något sätt framställer dig i någon god dager.ChrilleSch skrev:
Uppenbarligen uttalar du dig om de studier som finns länkade utan att ha tagit del av någon av dem.BirgitS skrev:
Till skillnad från dig så har jag gott om vetenskapligt stöd för min argumentation.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 782 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 782 inlägg
Jag kollade på ett par länkade sidor som inte var väl genomförda och/eller inte granskade, så fel igen.ChrilleSch skrev:
Det har ju jag också, det är ju bara att kolla sidan i Läkartidningen så får man en massa referenser till olika forskningsstudier. Några citat:ChrilleSch skrev:
Alltså förskrivs det D-vitamin trots att någon påstod att läkare inte gör det för de är korrupta och förskriver bara läkemedel som de tjänar pengar på.
En mycket omfattande genomgång (en metaanalys av alla metaanalyser) av effekter av D-vitamin publicerades förra året. Slutsatsen var att det saknas övertygande evidens för att D-vitamin har effekt på något av de 137 utfallsmått som studerats i randomiserade kontrollerade studier, med eventuellt fyra undantag (karies, födelsevikt hos barnet och högre S-25[OH]D hos modern samt sänkt nivå parathormon [PTH] bland njursjuka med dialysbehov) [15].
Inte heller andra senare rigoröst genomförda metaanalyser baserade på randomiserade studier har noterat någon tydlig effekt av D-vitamin på uppkomst av cancer [16], hjärt–kärlsjukdomar [16], mortalitet [16], frakturer [16], eller fallbenägenhet [17]. Det har också länge hävdats att supplementering med D-vitamin ökar bentätheten, men i den senaste metaanalysen noterades ingen säker effekt, inte ens när serumnivåerna av 25(OH)D var lägre än 50 nmol/l [18].