BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Du vet vad jag menar, stor risk för överförskrivningar med läkare som inte orkar hålla emot när en rökare med lätt hosta kräver medlet. Naturligtvis kan man använda det på samma sätt som penicillin men jag tolkar det som att man är restriktiv.

Alla mediciner har det här problemet att de starkaste sjukdomsalstrarna överlever och man får mer resistenta stammar.
Med tanke på att antibiotikaförskrivningen har minskat under många år (lite hack ner och upp under pandemin dock) så tror jag att läkare i allmänhet är rätt bra på att neka.

Nja, med Paxlovid är det ju inte tänkt att viruset ska dö av det utan syftet är bara att hålla nere förökningstakten så att personens immunsystem hinner reagera och bekämpa viruset på egen hand. Normalt så är ju kroppen så bra på att bekämpa virus att det inte blir några överlevande virus kvar, till skillnad från bakterier.

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på att antibiotikaförskrivningen har minskat under många år (lite hack ner och upp under pandemin dock) så tror jag att läkare i allmänhet är rätt bra på att neka.

Nja, med Paxlovid är det ju inte tänkt att viruset ska dö av det utan syftet är bara att hålla nere förökningstakten så att personens immunsystem hinner reagera och bekämpa viruset på egen hand. Normalt så är ju kroppen så bra på att bekämpa virus att det inte blir några överlevande virus kvar, till skillnad från bakterier.
Just det, syftet är att hålla nere virusets förökningstakt. Och så får vi en mutation av viruset som är mindre känsligt för detta och så är anrikningen igång och några mutationer senare är medicinen verkningslös.

Det finns inga silverkulor. Med det sagt skall man givetvis använda läkemedel när de behövs

P
Mutationen skapas knappast av Paxlovid.

P pmd skrev:
Mutationen skapas knappast av Paxlovid.
Ok, jag skall förklara hur det fungerar. Mutationer uppstår hela tiden men oftast är de ogynnsamma och överlever inte. Men så introducerar vi Paxlovid som kraftigt försvagar den huvudsakliga varianten så att den nya mutationen kan ta över och så får du en ny virusstam som är mindre känslig för Paxlovid och så förlorar medicinen en stor del av sin verkan. Virus muterar som alla andra levande organismer. I fallet Covid har vi sett ett flertal mutationer och man är rädd att någon av dessa skall vara okänslig för befintliga vaccin.

P
Ta över? Kämpar virusvarianter med varandra om makten?

• Haha
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ta över? Kämpar virusvarianter med varandra om makten?
Japp, precis som alla levande organismer.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
P
Jag undrar alltså om man inte kan bli infekterad av en muterad variant om man redan är infekterad av den omuterade varianten.

optimum
P pmd skrev:
Jag undrar alltså om man inte kan bli infekterad av en muterad variant om man redan är infekterad av den omuterade varianten.
Finns ingen omuterad variant kvar då den försvann 2020 (eller tidigare)
Däremot rätt intressant var Omikron kom ifrån då den härstammar från den första ursprungliga 2020 (2019)

Jag tror att vi kommer bli smittade flera gånger av SARS-CoV2 typ Omikron. Immuniteten funkar nog ett tag.
Men är knappast mer orolig för att få den än "vanlig" förkylning.

• Gilla
Beape
  • Laddar…
optimum
Jag läste om att covid ökar i Japan nu och kikade då på vilken variant det är som borde vara aktuell och kom fram till att det borde vara XBB.1.16

Men så såg jag även att det rapporteras även för Sverige men vem katten testar sig för covid i Sverige nu?

https://ourworldindata.org/explorer...olor+by+test+positivity=false&Metric=Variants

Diagram visar fördelning av COVID-19-varianter i olika länder den 19 juni 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
optimum optimum skrev:
Men så såg jag även att det rapporteras även för Sverige men vem katten testar sig för covid i Sverige nu?
De som behöver sjukhusvård pga. covid och de på SÄBO eller med hemtjänst. Precis som det alltid testas för influensa vid behov.
Under vecka 21–23 utgjorde undergrupper inom XBB tillsammans 89 procent av alla undersökta prover. XBB.1.9 (med undergrupper) är nu vanligast, och utgjorde 37 procent av de undersökta proverna under vecka 21–23. XBB.1.5 (med undergrupper) har minskat och utgjorde 30 procent under perioden. XBB.1.16 med undergrupper ökar också i Sverige och förekom i 13 procent av undersökta prover under vecka 21–23.

CH.1 med undergrupper (som utvecklats ur BA.2) utgjorde 9 procent under vecka 21–23.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...korapporter/aktuell-veckorapport-om-covid-19/

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C
optimum optimum skrev:
Jag läste om att covid ökar i Japan nu och kikade då på vilken variant det är som borde vara aktuell och kom fram till att det borde vara XBB.1.16

[länk]

[bild]
optimum optimum skrev:

[länk]

[bild]
Nä, så länge folk låter bli att springa och testa sig har vi inte någon ny smitta. Utan bara vanlig influensa, snuva och feber.

• Gilla
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
optimum
C C.Ö skrev:
Nä, så länge folk låter bli att springa och testa sig har vi inte någon ny smitta. Utan bara vanlig influensa, snuva och feber.
Min åsikt också samt covid utan feber och influensa väldigt ovanlig nu på sommaren..
Men det är väl inga som testas i Sverige nu så var kommer statistiken ifrån?

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
De som behöver sjukhusvård pga. covid och de på SÄBO eller med hemtjänst. Precis som det alltid testas för influensa vid behov.

[länk]
Men det kan väl inte vara speciellt många så statistiken borde inte vara speciellt bra.

Och de finns väl ingen som söker sjukvård för covid nu,

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Men det kan väl inte vara speciellt många så statistiken borde inte vara speciellt bra.

Och de finns väl ingen som söker sjukvård för covid nu,
När det gäller fördelningen mellan varianterna så är det förstås en del felmarginal eftersom det vecka 24 var 437 bekräftade fall, även om man försöker motverka det genom att räkna variantandel på 3 veckor enligt sidan jag länkade till.

Enligt Socialstyrelsen är det just idag troligen 173 patienter med covid på sjukhusen varav 3 behöver intensivvård. Under våren var det ung. 60 % av patienterna med covid som låg inne pga. covid (huvuddiagnos).
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/
Så det är absolut en hel del som söker sjukvård pga. covid nu. Covid avtar inte alls lika mycket under sommaren som influensa.

Som jämförelse var redan vecka 20 influensafallen nere på 97 st.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...orapporter/aktuell-veckorapport-om-influensa/

Trevligt att du har börjat läsa mina inlägg.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.