891 078 läst · 19 362 svar
891k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag har några kvar men inte så många.Snigla skrev:Du svarade på frågan själv i samma medelande tror jag.. "att då stå utan munskydd vore jäkligt jobbigt" då har du redan (egentligen) bestämt dig för att köpa en hög..
Vilket säkerligen inte skadar oavsett.
Har munskydd kvar i bilen "sen sist", de får väl vara kvar.. (när de är slut får vi väl se hur världen/jag ser ut/mår)
Ser inget hot "från den sidan" just nu,
De jag använt senaste två åren har varit i samband med flygresor till Brasilien, Tyskland och Kina vilket då hade det som krav att använda under flygresor och senaste nu i mars.
Genom affärsbekant från Tyskland så har de inga krav på munskydd sedan juni 2022 men de håller på och testar sig vid förkylningssymptom och testar de positivt så håller de sig hemma.
Det som är intressant är att se hur länge tidigare covid skyddar mot nya varianter. Det vi sett av Omikron under 2023 så har det oftast varit väldigt lindrigt men om det beror på skydd av tidigare covid och vaccination. blir intressant när effekten av dem minskar.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Halland
· 4 171 inlägg
Till och med Kina har nu släppt helt på de tidigare extrema kraven och det är självtest hemma som gäller. Tills det dyker upp någon ny muterad mördarvariant kan vi ta det lugnt. Sverige har aldrig varit säkrare som det brukar heta. Just nu har vi värre saker att tänka på som den tilltagande fetman i landet med relaterade sjukdomar.
Använd sunt förnuft och ta gärna på ett munskydd om du börjar hosta okontrollerat och jobbe hemifrån vid symptom så går det bra.
Använd sunt förnuft och ta gärna på ett munskydd om du börjar hosta okontrollerat och jobbe hemifrån vid symptom så går det bra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 789 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 789 inlägg
Man vet att det är åldersberoende vilket är anledningen till att vaccinationsrekommendationerna varierar mellan olika åldersgrupper. Även i Sverige kunde man se skillnad i risken för allvarlig sjukdom i vintras berodde på om man hade vaccinerat sig under hösten eller inte för de som var i övre medelålder eller äldre. Fohm har en rapport om det.optimum skrev:
Då är det ju bra att ha några på lager.optimum skrev:Jag har några kvar men inte så många.
De jag använt senaste två åren har varit i samband med flygresor till Brasilien, Tyskland och Kina vilket då hade det som krav att använda under flygresor och senaste nu i mars.
Genom affärsbekant från Tyskland så har de inga krav på munskydd sedan juni 2022 men de håller på och testar sig vid förkylningssymptom och testar de positivt så håller de sig hemma.
Jag kan tycka att man borde ha munskydd i alla "konservburkar-med-baciller" just pga att människorna inte gillar att hålla sig hemma när de är förkylda/sjuka.. utan gärna hostar och nyser lite ute bland folk istället.
Det har dock inte med corona i sig att göra, utan bara att så många blir sjuka pga resor på tåg/flyg osv.
Samma borde det vara standard med munskydd på akutmottagningar på sjukhus.. de som kommer dit med skärsår, brutna ben osv.. får sitta i 8 timmar med folk som är magsjuka har halsfluss osv. Jag kan för mitt liv inte förstå varför de inte har tvång på det just där.. (spenderade mycket tid på akuten när jag var yngre och.. just det där med att man fick sitta bland ALLA olika fel/sjukdomar/förkylningar på begränsad yta.. under så lång tid.. är riktigt dåligt - hade man otur var man mer sjuk när man fick åka hem igen..)
Om det finns piller som hjälper vid lång covid så tycker jag det låter klokt att ta dessa om man drabbas.V växelventil skrev:
Tänker du att lång covid också blir ”mild” om din covid var mild?
Skälet skulle just vara att minska risken allvarlig eller långvarig sjukdom främst för de i riskgrupp eller med nedsatt immunförsvar, inte för de som inte drabbas.
Det är kanske inte helt nödvändigt att testa sig. Om man har förkylningssymptom ska man stanna hemma, helt enkelt.optimum skrev:
Att smitta andra med en virussjukdom är mycket oartigt.
Alla jag känner som har haft covid blev ju inte mer sjuk andra gången dom fick covid så har lite svårt att se varför man skulle käka piller.Du käkar väl inte piller mot förkylning eller?blackarrow skrev:Om det finns piller som hjälper vid lång covid så tycker jag det låter klokt att ta dessa om man drabbas.
Tänker du att lång covid också blir ”mild” om din covid var mild?
Skälet skulle just vara att minska risken allvarlig eller långvarig sjukdom främst för de i riskgrupp eller med nedsatt immunförsvar, inte för de som inte drabbas.
Nyhet eller inte… Paxlovid har funnits ett tag och har blivit ”nyss” blivit godkänd.
FDA Approves First Oral Antiviral for Treatment of COVID-19 in Adults
https://www.fda.gov/news-events/pre...irst-oral-antiviral-treatment-covid-19-adultsLite data…
Paxlovid significantly reduced the proportion of people with COVID-19 related hospitalization or death from any cause through 28 days of follow-up by 86% compared to placebo among patients treated within five days of symptom onset and who did not receive COVID-19 therapeutic monoclonal antibody treatment. In this analysis, 977 patients received Paxlovid, and 989 patients received placebo, and among these patients, 0.9% who received Paxlovid were hospitalized due to COVID-19 or died from any cause during 28 days of follow-up compared to 6.5% of the patients who received the placebo.
Benefit of Paxlovid was observed in patients with prior immunity to the virus that causes COVID-19. Among patients in EPIC-HR who were antibody positive at trial enrollment, the risk of COVID-19-related hospitalization or death from any cause during 28 days of follow-up was 0.2% among the 490 patients treated with Paxlovid compared with 1.7% of the 479 patients receiving placebo. EPIC-SR was another clinical trial that enrolled vaccinated patients with at least one risk factor for progression to severe COVID-19. Although not statistically significant, among these vaccinated patients, there was a reduction in the risk of COVID-19 related hospitalization or death from any cause.
EPIC-HR and EPIC-SR were randomized controlled trials and provide information about COVID-19 rebound. Data from these two trials showed that rebound in SARS-CoV-2 (RNA or virus) shedding or COVID-19 symptoms occurred in a subset of patients and happened in both the patients receiving Paxlovid and the placebo. Based on the data currently available to the FDA, there is not a clear association between Paxlovid treatment and COVID-19 rebound.
New VA study finds Paxlovid may cut the risk of long COVID
November 8, 2022
https://www.npr.org/sections/health...finds-paxlovid-may-cut-the-risk-of-long-covid
"We know that one of the key factors that predict long COVID is detectable virus in the bloodstream at the time of infection," Dr. Peter Chin-Hong, an infectious disease physician at the University of California, San Francisco, wrote in an email. "So it stands to reason that interventions that prevent the virus from making more copies of itself would therefore lead to a lower risk of long COVID."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 789 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 789 inlägg
Det verkar ha varit godkänt inom EU sen snart 1,5 år och har varit beställningsbart i nästan 1 år i Sverige.blackarrow skrev:
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronamediciner/paxlovid
https://www.dagensmedicin.se/specia...dlet-paxlovid-pa-vag-till-infektionskliniker/
Medlem
· Halland
· 4 171 inlägg
Jovisst, det har Tamiflu också varit, liksom bredspektrumpenicillin. Men med alla dessa läkemedel ökar också risken att få resistenta stammar. Jag undrar om det gjorts en utvärdering på nationell nivå över för- och nackdelar.BirgitS skrev:
Sådär intressant faktiskt…optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 789 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 789 inlägg
Nu är ju inte Paxlovid något som det bara är att gå och köpa på apoteket utan du måste ha kontakt med en läkare och du måste t.ex. ha en sjukdom som gör att du har hög risk för mycket allvarlig covid. Jag tror inte heller att man kan jämföra antibiotika mot bakterier med hur Paxlovid fungerar.A Anders_Nilsson skrev:
Menar du att du inte skulle ta penicillin om ditt liv hänger på det?
Medlem
· Halland
· 4 171 inlägg
Du vet vad jag menar, stor risk för överförskrivningar med läkare som inte orkar hålla emot när en rökare med lätt hosta kräver medlet. Naturligtvis kan man använda det på samma sätt som penicillin men jag tolkar det som att man är restriktiv.BirgitS skrev:Nu är ju inte Paxlovid något som det bara är att gå och köpa på apoteket utan du måste ha kontakt med en läkare och du måste t.ex. ha en sjukdom som gör att du har hög risk för mycket allvarlig covid. Jag tror inte heller att man kan jämföra antibiotika mot bakterier med hur Paxlovid fungerar.
Menar du att du inte skulle ta penicillin om ditt liv hänger på det?
Alla mediciner har det här problemet att de starkaste sjukdomsalstrarna överlever och man får mer resistenta stammar.
Hmm, det är svårt att hitta nyheter om covid-19. 😉BirgitS skrev:
Det ”sena” godkännandet i USA beror väl på deras långa EUA (Emergency Use Authorisation) som de haft för alla covidrelaterade mediciner och annorlunda kultur, eller regler runt skadestånd vid biverkningar.
USA rekommenderar väl forfarande generell vaccination av bar från 6 månader, medan de flesta andra länder bar rekommenderar till äldre och riskgrupp?