891 085 läst · 19 362 svar
891k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Drabbade dig eller andra?M mickef skrev:
Fick du covid före eller efter det fanns vaccin eller du erbjöds vaccination?
Ja, det var nog en och annan i forumen på Internet som tröttnade på foliehattarna och reagerade fel på uppriktigt menade frågor.M mickef skrev:
Man får dock i allmänhet sällan bra svar i svåra frågor på ett Internetforum. Man bör fråga experter istället, eller läsa rapporter skrivna av experter.
Medlem
· Halland
· 4 171 inlägg
Återigen ett feltänk. Ett gammalt munskydd är bättre än inget munskydd.B b8q skrev:
Tyvärr har vi i Sverige inställningen att hellre än att använda en gammal röntgenapparat som inte klarar dagens krav så låter vi folk avlida eftersom det inte går att operera utan röntgen. Jämför den hysteriska debatten om att slänga mat en sekund efter midnatt när bästföredstum passerats.
Skyddsmask 90-historien var ju en höjdare även om det klarades ut på en dag men att tvinga folk att arbeta utan skydd var ju hål i huvudet
Hade man haft lite jävla anamma hade man bara använt Skyddsmask 90 och hävdat religiös klädedräkt så hade det löst sig.
Nu får vi se om Göteborg redan köpt in 4 nya ton eller om det dröjer till 2027.
Du svarade på frågan själv i samma medelande tror jag.. "att då stå utan munskydd vore jäkligt jobbigt" då har du redan (egentligen) bestämt dig för att köpa en hög..optimum skrev:
Vilket säkerligen inte skadar oavsett.
Har munskydd kvar i bilen "sen sist", de får väl vara kvar.. (när de är slut får vi väl se hur världen/jag ser ut/mår)
Ser inget hot "från den sidan" just nu,
Medlem
· Sverige
· 5 386 inlägg
En enkel fråga: är Covid-19 fortfarande en relevant sak att ens diskutera, i alla dess subvarianter? Eller får vi se detta som helt obsolet?
Vad, kring Covid-19 är viktigt att genomlysa just nu?
Vad, kring Covid-19 är viktigt att genomlysa just nu?
Eftersom det här är nyhetstråden om Covid-19 så är väl nyheter om Folkhälsomyndighetens rekommendationer till allmänheten av intresse. Av dessa rekommendationer håller jag mest koll på vaccinationsrekommendationerna så att jag inte missar en rekommenderad vaccination.
Chansen att någon ny variant smiter förbi den immunitet som finns idag är mycket liten, eller ja, covid-fall finns ju, men sticker inte ut i statistiken.
Viruset är inte längre ett farligt dödligt virus, utan något vi får leva med.
Nyheter som jag tycker skulle vara intressanta skulle handla om virusets ursprung och uppföljningar om covid, lång covid eller vaccinrelaterade biverkningar.
Ser att det dyker upp lite klickbaits, men inget nytt eller av kvalité som passar i vår seriösa Nyhetstråd! 😇
Något jag funderat på ibland, men inte så mycket att jag letat information är om det, är om de som drabbas av mild covid nu fortfarande kan drabbas av lång covid och om man iså fall skulle ta några antivirala piller för att minska risken.
Nyheter som jag tycker skulle vara intressanta skulle handla om virusets ursprung och uppföljningar om covid, lång covid eller vaccinrelaterade biverkningar.
Ser att det dyker upp lite klickbaits, men inget nytt eller av kvalité som passar i vår seriösa Nyhetstråd! 😇
Något jag funderat på ibland, men inte så mycket att jag letat information är om det, är om de som drabbas av mild covid nu fortfarande kan drabbas av lång covid och om man iså fall skulle ta några antivirala piller för att minska risken.
Själv hade jag nog en mild covid (hostade i 5 dagar men ingen feber eller annan symtom) och det var innan vaccinet fanns och har nog haft covid igen men vet inte eftersom jag inte haft någon symtom men frugan har haft covid några gånger.Är nte riktigt med på varför man skulle ta några piller om man hade en mild covid och skulle drabbas av lång covid?blackarrow skrev:Chansen att någon ny variant smiter förbi den immunitet som finns idag är mycket liten, eller ja, covid-fall finns ju, men sticker inte ut i statistiken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 791 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 791 inlägg
Jag tror inte det går att komma längre i frågan om virusets ursprung än man redan har gjort, dvs. det kanske var en ofrivillig smittspridning från labbet i Wuhan eller kanske ett olycksaligt händelseförlopp bland djuren på marknaden.blackarrow skrev:
Postcovid är det ju fortfarande något som inträffar och antalet vårdtillfällen är lika många som för två år sen ungefär.blackarrow skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/
Huruvida antivirala läkemedel hjälper mot att få postcovid har jag inte sett något om.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 791 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 791 inlägg
De uppdaterades nyligen efter att WHO klassade om Covid-19 som inte längre en sjukdom som är ett akut internationellt hot mot människors hälsa: https://www.folkhalsomyndigheten.se.../juni/covid-19-rekommendationerna-blir-farre/P pmd skrev:
Från och med den 1 juli upphäver myndigheten rekommendationen om särskild försiktighet för vuxna som inte har vaccinerat sig mot covid-19. Rekommendationen att stanna hemma när du är sjuk med symtom som kan vara covid-19 tas bort samma datum, och covid-19 övergår till att regleras som andra smittsamma sjukdomar.