9 444 läst · 61 svar
9k läst
61 svar
Carport dimension takreglar
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Och jag menade att han kanske kan behålla dimensionen han har genom att minska cc menllan reglarna. Jag uppfattade det som att han var nöjd med att inte öka dimensionen, inte att han ville minska den jämfört med det som sitter där nu.B BSOD skrev:
Jag kan gå upp till 220x45 men tänkte ju göra den bredare jämfört med idag, minst 4,5m men gärna upp mot 5m så då kan jag ju sätta tätare än cc600 för vill slippa köpa limträNissens skrev:
Om du använder dimensioneringsprogram inser du snabbt att även med cc 60 är 225*45 låååångt ifrån det som rekommenderas.P ptlf skrev:
/Krille
Korrekt dimensionering är som säkerhetsbälte - helt onödigt tills "olyckan" är frammeP ptlf skrev:
/Krille
Gör så här då.
Dimensionera enligt Svenskt trä.
Beräkna det totala areatröghetsmomentet för den konstruktionen, alltså antalet bjälkar multiplicerat med areatröghetsmomentet för en bjälke.
Sen räknar du ut areatröghetsmomentet för din sektion (bjälke), och ser till att nå samma totala areatröghetsmoment som i Svenskt träs dimensionering.
Sök på internet efter formler för areatröghetsmoment eller på engelska second moment of inertia så bör du hitta ganska omgående. Du kan försumma radien om ditt virke har sådana i ditt tvärsnitts hörn.
Dimensionera enligt Svenskt trä.
Beräkna det totala areatröghetsmomentet för den konstruktionen, alltså antalet bjälkar multiplicerat med areatröghetsmomentet för en bjälke.
Sen räknar du ut areatröghetsmomentet för din sektion (bjälke), och ser till att nå samma totala areatröghetsmoment som i Svenskt träs dimensionering.
Sök på internet efter formler för areatröghetsmoment eller på engelska second moment of inertia så bör du hitta ganska omgående. Du kan försumma radien om ditt virke har sådana i ditt tvärsnitts hörn.
Om jag inte går bort mig i hjärnkontoret nu så bör maximal utböjning för en utbredd last (snö) ha ett dubbelt kvadratiskt beroende mot bjälkens längd, det vill säga det är en herrejävlar skillnad på 3 och 5 m spännvidd.
Har inte sysslat med denna typ av simpla beräkningar på många år så detta är fritt ur minnet.
Har inte sysslat med denna typ av simpla beräkningar på många år så detta är fritt ur minnet.
Det klargjorde ju allting.. not…yoloboi skrev:Om jag inte går bort mig i hjärnkontoret nu så bör maximal utböjning för en utbredd last (snö) ha ett dubbelt kvadratiskt beroende mot bjälkens längd, det vill säga det är en herrejävlar skillnad på 3 och 5 m spännvidd.
Anledningen till att din konstruktion håller i praktiken men inte i teorin är för att dimensioneringsverkyget och dimensionering generellt enligt normer bygger på att man tar hänsyn till säkerhetsfaktorer och andra partialkoefficienter för att ta höjd för olika typer av osäkerheter. Det kan handla om osäkerheter kring kvalitén på materialet, bärförmågan med hänsyn till en mängd olika faktorer som fukt och lastvaraktighet, lasten i fråga m.m.
Det kan gå riktigt illa om du tar bort alla dessa marginaler. En dag kanske det är olyckligt att bärverket har fått en fuktskada och det kommer ordentligt med snö. Med det sagt så håller 45x220 för 5 m och c/c 600 samt för snözon 2 i brottgräns enligt konstens alla regler förutom för nedböjningen. Där får 20 mm nedböjning i mitten vilket anses lite högre jmf med rekommendationer om man t ex jmf med L/300 ~ 17 mm. Men i detta fall har jag som sagt lagt på en hel del säkerhetsmarginal så 45x220 lär hålla för 5 m.
Det kan gå riktigt illa om du tar bort alla dessa marginaler. En dag kanske det är olyckligt att bärverket har fått en fuktskada och det kommer ordentligt med snö. Med det sagt så håller 45x220 för 5 m och c/c 600 samt för snözon 2 i brottgräns enligt konstens alla regler förutom för nedböjningen. Där får 20 mm nedböjning i mitten vilket anses lite högre jmf med rekommendationer om man t ex jmf med L/300 ~ 17 mm. Men i detta fall har jag som sagt lagt på en hel del säkerhetsmarginal så 45x220 lär hålla för 5 m.
Tack för bra information! Fuktskador lär man ju kunna undvika om man ser till taket är tätt o så behöver man ju inte använda reglarna med dom värsta kvistarna o snömängden är man van ha koll på här uppe så bra med din input.S scorp1on skrev:Anledningen till att din konstruktion håller i praktiken men inte i teorin är för att dimensioneringsverkyget och dimensionering generellt enligt normer bygger på att man tar hänsyn till säkerhetsfaktorer och andra partialkoefficienter för att ta höjd för olika typer av osäkerheter. Det kan handla om osäkerheter kring kvalitén på materialet, bärförmågan med hänsyn till en mängd olika faktorer som fukt och lastvaraktighet, lasten i fråga m.m.
Populärt i forumet
-
Har jag fått rabatt?
Byggmaterial & Byggteknik -
B -sortering innerpanel
Bygga pergola som fästs i husfasad?
Sprickor i bärande stolpar - bekymmer eller ej?
Hur fyller man ett gammalt borrhål i betong
Byggmaterial & Byggteknik