9 634 läst · 61 svar
10k läst
61 svar
Carport dimension takreglar
Frågan i sig visar att du har inte har koll på läget. Läs på om balkböjningsteori så kan du svara på frågan själv, och kanske uppstår viss ödmjukhet inför t.ex. Svenskt träs program när du börjar fundera kring laster, materialdefekter med mera.P ptlf skrev:
Eller tror du det sitter någon här som är vet bättre än den samlade expertisen (=normen)?
Tack! Det var något sånt där jag ville veta för det där vad dom böjer sig ned på mitten utan annan last än egenvikten om jag förstod det rätt?B bossespecial skrev:
Jag har visst förståelse för svenskt träs program för jag har aldrig sagt dom har fel, har bara sagt jag byggt klenare än dom rekommenderar och att det hållit. Frågade i början också om någon annan hade erfarenhet att ha andra dimensioner än rekommenderat så jag har aldrig varit ute efter få ett ok att det kommer hålla som jag tänkt för det får jag inte.yoloboi skrev:Frågan i sig visar att du har inte har koll på läget. Läs på om balkböjningsteori så kan du svara på frågan själv, och kanske uppstår viss ödmjukhet inför t.ex. Svenskt träs program när du börjar fundera kring laster, materialdefekter med mera.
Eller tror du det sitter någon här som är vet bättre än den samlade expertisen (=normen)?
Korrekt, vilket är gäller för många träkonstruktioner. Givetvis måste andra fenomen beaktas ändå, buckling, brott, kryp, etc. Men vanligen är det nedböjning som är dimensionerande.Grylf skrev:
Redigerat av moderator:
Vad är orsaken till att du absolut vill använda dimensioner som experterna inte rekommenderar? Lägg några kronor till på rätt dimensioner så slipper du riskera ditt eget och andras liv. Dessutom slipper du besväret att skotta taket en normal vinterP ptlf skrev:Jag har visst förståelse för svenskt träs program för jag har aldrig sagt dom har fel, har bara sagt jag byggt klenare än dom rekommenderar och att det hållit. Frågade i början också om någon annan hade erfarenhet att ha andra dimensioner än rekommenderat så jag har aldrig varit ute efter få ett ok att det kommer hålla som jag tänkt för det får jag inte.
/Krille
Det är inte bara några kronor skillnad om man har eget virke jämfört med limträ.... dessutom har det lite med höjden att jag inte vill gå upp i dimension så gärnaK Krille4 skrev:
Varför måste du ha cc 600?P ptlf skrev:
Minska cc tills du får tillräcklig bärighet, då förlorar du ingen höjd heller.
Sedan bör du nog kolla infästningen i väggen också, kan vara bra att sätta stolpar som stöd…
Sparar man verkligen något på att ha tätare cc om man samtidigt minskar dimensionen?
Jag har altan och lite enklare bodar där man avviker från gällande normer. Visst det verkar hålla, men jag skulle i alla fall bygga i närheten av samma dimension som svenskt trä föreslår.
Jag har altan och lite enklare bodar där man avviker från gällande normer. Visst det verkar hålla, men jag skulle i alla fall bygga i närheten av samma dimension som svenskt trä föreslår.
Jag skrev ingenting om att minska dimensionen.B BSOD skrev: