1 362 läst · 36 svar
1k läst
36 svar
Byta ut ett inbyggt (integrerat) kyl/frys-kombiskåp
Jag förstår att det skulle vara idealt om det fanns 25 mm fri utrymme på sidorna, för att vara 111 % på säker sida.
Jag bestämmer mig för att ta en medveten risk, eftersom min bedömning är att risken är mycket liten.
Det kommer att finnas mer än 10 cm ovanför och mer än 5 cm bakom kylskåpet, vilket borde räcka mer än väl för att värmen kan avledas. Mina kunskaper i termodynamik säger att varma luften rörs uppåt, inte sidledes.
Faktum är att de flesta kylskåp som är 595 mm breda installeras i en 600 mm bred öppning i köksskåpet och det uppstår inga problem p.g.a. detta.
@Demmpa:
Hela texten i pkt 3, stycke 2, i avtalet om leverans och installation är:
"Samtliga produkter installeras och monteras enligt föreskrifterna i bruksanvisningen.
Kunden ansvarar för att säkerställa så produkten får plats på den avsedda platsen där installationen skall utföras samt att slangar och produktsladdar räcker till i längd."
Första meningen i texten avser Elgigantens ansvar att följa bruksanvisningen vid installation, vilket framgår från sammanhanget, det hela gäller fallet då Elgiganten installerar.
Andra meningen säger att Kundens ansvar är att se till att det finns tillräckligt med plats för att installationen ska kunna utföras överhuvudtaget. Den första meningen befriar alltså kunden från ansvaret att följa bruksanvisningen vid installation när Elgiganten utför installation, den biten är Elgigantens ansvar.
Men hur som helst, jag gillar just detta kylskåp och vill ha det.
Allt kommer bli bra
Jag bestämmer mig för att ta en medveten risk, eftersom min bedömning är att risken är mycket liten.
Det kommer att finnas mer än 10 cm ovanför och mer än 5 cm bakom kylskåpet, vilket borde räcka mer än väl för att värmen kan avledas. Mina kunskaper i termodynamik säger att varma luften rörs uppåt, inte sidledes.
Faktum är att de flesta kylskåp som är 595 mm breda installeras i en 600 mm bred öppning i köksskåpet och det uppstår inga problem p.g.a. detta.
@Demmpa:
"Samtliga produkter installeras och monteras enligt föreskrifterna i bruksanvisningen.
Kunden ansvarar för att säkerställa så produkten får plats på den avsedda platsen där installationen skall utföras samt att slangar och produktsladdar räcker till i längd."
Första meningen i texten avser Elgigantens ansvar att följa bruksanvisningen vid installation, vilket framgår från sammanhanget, det hela gäller fallet då Elgiganten installerar.
Andra meningen säger att Kundens ansvar är att se till att det finns tillräckligt med plats för att installationen ska kunna utföras överhuvudtaget. Den första meningen befriar alltså kunden från ansvaret att följa bruksanvisningen vid installation när Elgiganten utför installation, den biten är Elgigantens ansvar.
Allt kommer bli bra
Redigerat:
lita aldrig på felgigantenA AlminC skrev:Tack alla för många goda, välmenande råd och åsikter.
Jag är en äldre gubbe som inte orkar hålla på med installation av kyl/frys själv och därför har jag i samband med köpet även beställt tjänsten "hemleverans med installation" samt "bortforsling" av det gamla kylskåpet.
I och med att denna kylskåp ska installeras av säljaren, och jag kommer att ha bevis på att DE har utfört det, så kan man inte ogiltigförklara garantin ifall det skulle uppstå problem. Uppstår det , mot förmodan, några problem i samband med avstånd på sidorna, så blir det inte kundens (mitt) fel utan säljarens.
I alla fall, tack igen, det här är ett fint forum.
bra om man kan göra en riskbedömning och hur man gör den korrekt, känslor har inget med detta att göraA AlminC skrev:Jag förstår att det skulle vara idealt om det fanns 25 mm fri utrymme på sidorna, för att vara 111 % på säker sida.
@Demmpa:
Allt kommer bli bra
Jag har en Samsung kyl/frys och den blir varm på sidorna eftersom slingorna sitter där.
Jag hade byggt in det med en smal hylla men var tvungen att ta bort hyllan.
https://www.samsung.com/se/support/home-appliances/varfor-blir-samsung-kylskapets-sidovaggar-varma/
Jag hade byggt in det med en smal hylla men var tvungen att ta bort hyllan.
https://www.samsung.com/se/support/home-appliances/varfor-blir-samsung-kylskapets-sidovaggar-varma/
Problemet i det här fallet är att värmen reflekteras av den motliggande väggen och den befintliga luftspalten kyler dåligt. Enkelt överslag säger att 25 mm spalt ger 5x mer luft än 5 mm.A AlminC skrev:
EG’s installatörer kommer nog inte vägra installera pga nischen ej uppfyller kraven. Det är köparen som ansvarar att nischen uppfyller kraven.
Dålig livslängd och eventuella vattenskador är dina problem.
frågan är om det är 5ggr bättre kylning oxå? eller ännu bättre kanske ökar med kvadraten?arneri68 skrev:Problemet i det här fallet är att värmen reflekteras av den motliggande väggen och den befintliga luftspalten kyler dåligt. Enkelt överslag säger att 25 mm spalt ger 5x mer luft än 5 mm.
EG’s installatörer kommer nog inte vägra installera pga nischen ej uppfyller kraven. Det är köparen som ansvarar att nischen uppfyller kraven.
Dålig livslängd och eventuella vattenskador är dina problem.
hur eller hur felgiganten tar inget ansvar