returen returen skrev:
kondenseringen fungerar inte om inte värmen kan ledas bort dvs ingen kyla i skåpet
Har sett detta på många många produkter från felgiganten där inte säljaren har upplyst om detta.
Pratade idag med kundservice och de försäkrade mig att det kommer att fungera så länge det finns 5 cm avstånd på baksidan och 8-10 cm ovanpå. Men tack för varningen, annars skulle jag inte ringa dem och fråga.
 
BirgitS
A AlminC skrev:
Pratade idag med kundservice och de försäkrade mig att det kommer att fungera så länge det finns 5 cm avstånd på baksidan och 8-10 cm ovanpå. Men tack för varningen, annars skulle jag inte ringa dem och fråga.
Se till att få det skriftligt så att du kan reklamera om det inte stämmer. Kundtjänst kan mycket väl ha fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Se till att få det skriftligt så att du kan reklamera om det inte stämmer. Kundtjänst kan mycket väl ha fel.
Ingen kundtjänst ger något sådant skriftligt till någon, jag skulle låta som en paranoid neurotiker i mina egna öron om jag skulle kräva det skriftligt.
Kylskåpet kommer imorgon. Det har 7 års garanti så jag är inte bekymrad, efter telefonsamtalet.
 
Så här säger manualen till produkten. Låter som att @returen har en poäng här. Synd att det inte går att få samstämmiga uppgifter ifrågan.

Diagram över enhetsinstallation med mått för fria utrymmen på sidor, bakom och ovanför enheten samt dörrens öppningsvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A AlminC skrev:
Ingen kundtjänst ger något sådant skriftligt till någon, jag skulle låta som en paranoid neurotiker i mina egna öron om jag skulle kräva det skriftligt.
Kylskåpet kommer imorgon. Det har 7 års garanti så jag är inte bekymrad, efter telefonsamtalet.
Då är ju kundtjänstens besked inget värt och garantin gäller ju inte om du inte följer instruktionerna i handboken.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Håller med om tidigare inlägg, de svensktillverkade skåpen är väl värda att laga. Har själv gjort det på några skåp som idag funkar helt perfekt.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Så här säger manualen till produkten. Låter som att @returen har en poäng här. Synd att det inte går att få samstämmiga uppgifter ifrågan.

[bild]
Jag har diskuterat just detta med 25 mm avstånd i manualen med kundtjänst, och personen har sagt att han är 99,9 % säker att det inte blir problem eftersom han har sålt och installerat 50-60 stycken, nästan alla med bara 2-3 mm avstånd, och att det blev inga problem. Han påstod att han är säker att det som står i manualen är ett överdrivet krav.
 
A AlminC skrev:
Jag har diskuterat just detta med 25 mm avstånd i manualen med kundtjänst, och personen har sagt att han är 99,9 % säker att det inte blir problem eftersom han har sålt och installerat 50-60 stycken, nästan alla med bara 2-3 mm avstånd, och att det blev inga problem. Han påstod att han är säker att det som står i manualen är ett överdrivet krav.
Min erfarenhet av olika kundtjänster på större företag är att den personalen inte har någon egentlig koll. De följer oftast manus för olika möjliga kundfrågor. Ofta sköts kundtjänsten av företag som sköter kundtjänst åt olika företag (Ingen aning om hur det är på Elgiganten.)

Ett problem med garantin är väl att den inte lär gälla om man inte följt installationsanvisningarna. Så felanmäler du och det kommer ut någon som ser att avstånd saknas på sidorna så blir det nobben oberoende av vad någon i kundtjänsten lovat.
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
A AlminC skrev:
Jag har diskuterat just detta med 25 mm avstånd i manualen med kundtjänst, och personen har sagt att han är 99,9 % säker att det inte blir problem eftersom han har sålt och installerat 50-60 stycken, nästan alla med bara 2-3 mm avstånd, och att det blev inga problem. Han påstod att han är säker att det som står i manualen är ett överdrivet krav.
Jag förstår det.

Jag skulle välja en produkt som inte har ett anvisat avstånd om 25mm på sidorna för det montage du ska göra.

Det är fel av kundtjänst att säga att kraven i manualen är fel. De har inte mandat att göra så.
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
A AlminC skrev:
Jag har diskuterat just detta med 25 mm avstånd i manualen med kundtjänst, och personen har sagt att han är 99,9 % säker att det inte blir problem eftersom han har sålt och installerat 50-60 stycken, nästan alla med bara 2-3 mm avstånd, och att det blev inga problem. Han påstod att han är säker att det som står i manualen är ett överdrivet krav.
jo man litar ju på en säljare....
 
Låter som EGs säljare gått intern kurs i svammel.
Var in på ett EG och pratade lite om LGs fristående kyl o frys. Enligt manualen vill deras skåp ha 5cm på vardera sida men säljaren på EG sa att det inte stämde och han hade tom pratat med LG om det som bekräftade att det inte var några problem att böka in kyl o frys dikt an mot sidoväggar.

Svaret jag fick när jag mailade LG dagen efter: "Det som står där i manualen stämmer och är det som rekommenderas för att kunna garantera att produkten fungerar enligt specifikationerna."
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D dartan skrev:
Låter som EGs säljare gått intern kurs i svammel.
Var in på ett EG och pratade lite om LGs fristående kyl o frys. Enligt manualen vill deras skåp ha 5cm på vardera sida men säljaren på EG sa att det inte stämde och han hade tom pratat med LG om det som bekräftade att det inte var några problem att böka in kyl o frys dikt an mot sidoväggar.

Svaret jag fick när jag mailade LG dagen efter: "Det som står där i manualen stämmer och är det som rekommenderas för att kunna garantera att produkten fungerar enligt specifikationerna."
japp det är den enda kvalifikationen för anställning, att de tillgodogjort sig svammelkursen!
 
Tack alla för många goda, välmenande råd och åsikter.

Jag är en äldre gubbe som inte orkar hålla på med installation av kyl/frys själv och därför har jag i samband med köpet även beställt tjänsten "hemleverans med installation" samt "bortforsling" av det gamla kylskåpet.

I och med att denna kylskåp ska installeras av säljaren, och jag kommer att ha bevis på att DE har utfört det, så kan man inte ogiltigförklara garantin ifall det skulle uppstå problem. Uppstår det , mot förmodan, några problem i samband med avstånd på sidorna, så blir det inte kundens (mitt) fel utan säljarens.

I alla fall, tack igen, det här är ett fint forum.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Dålig ventilation ger med stor sannolikhet kyl/frys kortare livslängd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.