52 224 läst · 197 svar
52k läst
197 svar
Byta kullager i en fläktmotor till Östberg Heru 100 EC2
Verkar inte ha blivit bättre, mitt första fläktpaket byttes ut efter knappt 3 år, det som byttes ut väsnas nu igen, ca 2 år senareKnut Fodersson skrev:Ja det är dåligt. när jag köpte min så rekommenderade han som konstruerade/ritade anläggningen just Östberg.
men nu använder de inte Östberg längre pga av strul mm.
vet själv inte om de blivit bättre eller om andra är bättre. men jag kan inte påstå att jag kan rekommendera dem, men har som sagt inte heller annat att jämföra med.
Jag tycker jag tar hand om aggregatet ganska bra, byter filter och dammsuger boxarna 1 gång om året.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Östbergs bytte motorerna mot undermåliga sådana, nåt år innan jag köpte mitt aggregat, vilket var ca två till tre år sedan.ogrens skrev:
De här nya motorerna verkar man behöva byta lager på vartannat år ungefär.
Det som vore bra vore om de som bytt lager i sina kunde skriva vilken modell de har på aggregatet och vilket år de köptes och vilken beteckning motorerna hade, samt storleken på lagren, storleken på segersäkringarna vore också bra, då jag har en benägenhet att råka skjuta iväg dem när jag ska lossa dem.
Ska kolla up pdet i helgen, vet inte vad en segersäkring är dock?Snailman skrev:Östbergs bytte motorerna mot undermåliga sådana, nåt år innan jag köpte mitt aggregat, vilket var ca två till tre år sedan.
De här nya motorerna verkar man behöva byta lager på vartannat år ungefär.
Det som vore bra vore om de som bytt lager i sina kunde skriva vilken modell de har på aggregatet och vilket år de köptes och vilken beteckning motorerna hade, samt storleken på lagren, storleken på segersäkringarna vore också bra, då jag har en benägenhet att råka skjuta iväg dem när jag ska lossa dem.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 170 inlägg
Annat namn på spårring eller låsring..
Edit: men det stavas seegersäkring...
Edit: men det stavas seegersäkring...
Nu har jag inte läst alla inlägg. Men att har jobbat med service i en ventilationsfirma i 30 år så vill jag bara göra ett inlägg och berätta om lager. Inte för att skryta men jag har nog bytt i alla fall tusen lager i små fläktmotorer. Dom flesta är 608 sedan om man tar 2z eller 2rs är av mindre betydelse. Men däremot finns det bara ett val som gäller. Bara SKF LAGER, vi har provat med olika fabrikat men det är bara SKF som gäller. Vi gjorde så att vi tog bort täckbrickan på lite olika fabrikat och det var BARA SKF som var smorda på båda sidorna. Har det nån betydelse då? Jo det har det råkar lagret komma med den smorda delen ner så kommer lagret att skära inom ett år. Så det är bättre att satsa på ett SKF lager.
Östbergs support har över telefon nämnt till mig att lagren troligtvis skadats vid montering och de ar ändrat sin monteringsprocess för att förbättra livslängden. Själv misstänker jag att man underdimensionerat lagret och snålat på lagerkvaliten
Bytt lager själv 3ggr till SKF men fått skrota en motor pga att jag skadat ingående delar.
Det ät lätt att dra sönder plasten när man sätter ihop motorn.
Råka trycka på fel ställe när jag skulle pressa ur lagret varav fläktens gled på axeln och hamna snett.
Hur som haver har de SKF lager jag monterat hitils hållt dubbelt så länge som orginallagren.
Bytt lager själv 3ggr till SKF men fått skrota en motor pga att jag skadat ingående delar.
Det ät lätt att dra sönder plasten när man sätter ihop motorn.
Råka trycka på fel ställe när jag skulle pressa ur lagret varav fläktens gled på axeln och hamna snett.
Hur som haver har de SKF lager jag monterat hitils hållt dubbelt så länge som orginallagren.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 170 inlägg
Se till att köpa lager från en betrodd säljare, SKF kopieras friskt...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 170 inlägg
Tja, kullager.se tar 32 spänn för skf/fag.
Efter att ha återgärdat rotorstoppet på min Heru 130S mha denna utmärkta tråd så var det nu ett par veckor senare dags för lagren i fläktarna att ge upp.
Jag har läst diverse trådar här på forumet hur man byter lager men mina fläktar ser inte riktigt ut som "alla andras". På @Knut Fodersson s film så lossnar ju allt "av sig själv". Jag fattar inte hur jag skall få ur axeln så att jag kan knacka bort och byta lagren? På något sätt skall motorn lyftas ut men den sitter som berget.
Första bilden, fläkten från undersidan, låsbrickan borttagen.
Andra bilden, fläkten från ovansidan. Här är det några hål som ett tag fick mig att tro att man skulle behöva någon speciell avdragare som typ till vinkelslipen.
Tacksam för all hjälp och tips!
Jag har läst diverse trådar här på forumet hur man byter lager men mina fläktar ser inte riktigt ut som "alla andras". På @Knut Fodersson s film så lossnar ju allt "av sig själv". Jag fattar inte hur jag skall få ur axeln så att jag kan knacka bort och byta lagren? På något sätt skall motorn lyftas ut men den sitter som berget.
Första bilden, fläkten från undersidan, låsbrickan borttagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra bilden, fläkten från ovansidan. Här är det några hål som ett tag fick mig att tro att man skulle behöva någon speciell avdragare som typ till vinkelslipen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för all hjälp och tips!
Jag har haft liknande problem med en äldre fläkt, i det fallet hade lagren fastnat på axeln. Jag gjorde en egen avdragare enligt bilderna för att dela motorn och komma åt lagren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipset, jag skall mao trycka ut axeln från motorsidan (bilden med pilen ovan)? Jag har ju provat att slå lite försiktigt på axeln men med risk för att den blir sned så låter ju ditt förslag vettigare. Under förutsättning då att det inte finns något mer som skall "lossas", men när låsbrickan är väck så kan jag inte föreställa mig att det finns något mer så jag hoppar ut i verkstaden och gör en egen avdragare. Kul!