52 064 läst · 197 svar
52k läst
197 svar
Byta kullager i en fläktmotor till Östberg Heru 100 EC2
Bra jobbat!
Då har du kanske nästa utmaning, att få upp lagret i botten som kan sitta fast runt axeln. För detta har jag gjort en annan avdragarvariant då det är svårt att komma åt. Klippte ett urtag i ett hålband och använde sedan en enhandstving för att dra ut det. Finns säkert andra, bättre metoder.
Ursäkta dåliga skärpan.
Snöret används för att fästa plåten med tvingen.
Då har du kanske nästa utmaning, att få upp lagret i botten som kan sitta fast runt axeln. För detta har jag gjort en annan avdragarvariant då det är svårt att komma åt. Klippte ett urtag i ett hålband och använde sedan en enhandstving för att dra ut det. Finns säkert andra, bättre metoder.
Ursäkta dåliga skärpan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Snöret används för att fästa plåten med tvingen.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Fastnade precis på detta, det inre lagret är helt skuret och sitter som berget. Fixet fortsätter...
Jag går bet på detta. Lagret sitter som berget och är dessutom tryckt längst in så det finns max 0,5mm greppyta att få tag i. Hålbandslösningen får helt enkelt inte grepp heller. Jag försökte tom feina bort lagret men det är ju härdat stål (faktiskt SKF) så det funkade inte heller. Nu skiter jag i detta och köper en ny fläkt. Hoppas att Östbergs har en bättre konstuktion på sina nya fläktar.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 157 inlägg
Det kan gå att spräcka lagerbanorna med en vass körnare...
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Har du en liten gasolbrännare, lagret värme på ytter banan så det blir nästan rött, då blir även axeln varm. Axeln kyls med en trasa med vatten i och lagret skyddas mot vattnet, det kan gå. Men klart får du inget i mellan och kan bryta så är det problem. Att knäcka ett lager med körna, i i detta fall ¨, andra saker kommer säkert säga upp sig då slagen måsta vara häftiga.
Värme/kyla låter som en bra idé. 0,5 mm kan annars vara tillräckligt, om det nu ens är det. Men lager brukar ju även vara fasade i ytterkant, så då finns lite mer att få grepp i. Ett alternativ är möjligen då att slipa en avdragare eller ett par andra stålbitar vassa i typ 45 grader, och pressa ihop dem med en tång så de går under lagret så gått det går. Typ denna slipad nertill som en flush avbitare:
Logga in
Skapa konto
Fast 3 armar brukar väl så att säga svänga in under kullagret? Tänker att det är svårare att slipa med rätt vinkel till detta när det är så tight? Får man till rätt vinkel så tänker jag att det i så fall bara funkar för just detta lagret? Ovan är enkel att slipa i 45 grader och borde funka till flera olika lagerstorlekar som sitter knepigt till.J jonaserik skrev:
Vad du än gör värm absolut inte lagret. Åk till en ventilations firma eller finmekanisk verkstad så får du garanterat hjälp. Vi slipade ner armarna på en sån här avdragare gick jätte bra. Men prova att åka till det jag föreslog.A AndreasAskim skrev:Jag går bet på detta. Lagret sitter som berget och är dessutom tryckt längst in så det finns max 0,5mm greppyta att få tag i. Hålbandslösningen får helt enkelt inte grepp heller. Jag försökte tom feina bort lagret men det är ju härdat stål (faktiskt SKF) så det funkade inte heller. Nu skiter jag i detta och köper en ny fläkt. Hoppas att Östbergs har en bättre konstuktion på sina nya fläktar.
Logga in
Skapa konto
Av vilken orsak ska man inte värma lagret? Intresserad för egen del.orom skrev:
.
Här är lösningarna, Outside the box, som fungerar.
Alternativ 1.
En TIG löser problemet. Jorda i Ytterbanan, annars punktar du ev fast innerbanan i axeln.
Då är det deffinitivt godnatt.
Se jordning no två, nästa inlägg.
Punkta fast två grövre elektroder.
Bygla ihop dem typ ovan kant på fläkthuset, så har du nåt att bända mot, med en typ större mejsel.
Plopp så är problemet löst.
Här är lösningarna, Outside the box, som fungerar.
Alternativ 1.
En TIG löser problemet. Jorda i Ytterbanan, annars punktar du ev fast innerbanan i axeln.
Då är det deffinitivt godnatt.
Se jordning no två, nästa inlägg.
Punkta fast två grövre elektroder.
Bygla ihop dem typ ovan kant på fläkthuset, så har du nåt att bända mot, med en typ större mejsel.
Plopp så är problemet löst.
Redigerat:
Alternativ 2.
- Med en pinnsvets, typ bränn fast två elektroder. Det kan väl alla
Men jorden vid första punkt måste vara i ytterringen.
Vid nästa svetsning kan Du ansluta jorden till första pinne.
- Som min far skulle ha sagt:
"Så skulle jag också ha gjort."
- Med en pinnsvets, typ bränn fast två elektroder. Det kan väl alla
Men jorden vid första punkt måste vara i ytterringen.
Vid nästa svetsning kan Du ansluta jorden till första pinne.
- Som min far skulle ha sagt:
"Så skulle jag också ha gjort."