66 461 läst · 204 svar
66k läst
204 svar
Byta kullager i en fläktmotor till Östberg Heru 100 EC2
Det var inte en repa på de kullager jag satte i. 😊X xxargs skrev:om ett spårkullager går sönder redan inom timmar så är den dåligt tillverkad med någon allvarligt sak som saknas eller fått en skada (tex. i samband vid montering) - kullager brukar annars inte rasa speciellt fort även om de är dåliga och börja mala och kan ofta gå åratal till innan det blir så löst att det börja vingla på riktigt.
om haveri sker på timmar till några dagar så är det väldigt ovanlig felmekanism för ett kullager även av medioker kvalitet och det jag kan tänka mig är efter ganska rejäl misshandel med slag och/eller att det sitter skevt och i spänn - men då brukar det inte snurra så lätt längre.
I would like to add my replacement photos of the bearings of the "Östberg LPKB 125 C1 EC". I had only one problem and this is that the new security ring DIN 471 8 x 0.8 mm does not fit around the shaft, its too big. Managed to use the old one though. And the plastic around the print is to secure the print for not short circuiting if the security ring falls off or the bearing gets destroyed and metal particles fall down on the print.T Tintin3 skrev:
I didn't need to desolder the wires, there is enough working space if you "push" those three wires a bit back in their holes and then fold the print / plastic. I used a big hex tool to bang softly on the other bearing and it simply fell out, it was not pressed in tight at all.
Enjoying the silence of the fan again now, big thanks to this topic/forum!
I have a fan 3070003 that was bought in spring 2021. The fan is produced 16-2021. These fans seem to be very bad. It could be that small vibrations make the bearing not last long.T Tintin3 skrev:I don't 100% agree to this. I ordered a "Kanalfläkt Östberg LPKB 125 C1 EC" in the end of May 2022 (SEK 2674) and exported this out of Sweden. Less then two years later this fan is totally unusable now because of too much bearing noise. I discovered the product number of the fan: 3070017 and stumbled on this topic.
What I understand from this topic is that 626-2Z SKF bearings need to be replaced. How many?
Most importantly, three hex screws that need to be removed. These three hex screws, what hex screwdriver is needed? I tried quite some from my screwdriver kit but I cannot find a matching one. Im afraid of damaging the screws if I do not use the correct screwdriver, so its important to know what to use. Would be great if I can replace the bearings for just a few Euro's (/ SEK)!
Detta fungerande ju helt perfekt! Jag tog en längre bit hålband så att det räckte runt tvingen och skippade på så sätt snöret. Tack för inspiration!S spendera skrev:Bra jobbat!
Då har du kanske nästa utmaning, att få upp lagret i botten som kan sitta fast runt axeln. För detta har jag gjort en annan avdragarvariant då det är svårt att komma åt. Klippte ett urtag i ett hålband och använde sedan en enhandstving för att dra ut det. Finns säkert andra, bättre metoder.
Ursäkta dåliga skärpan.
[bild]
[bild]
Snöret används för att fästa plåten med tvingen.
Hej, ursäkta att jag kapar denna tråd.
Jag har själv (eller rättare sagt min sambo hjälpte till) bytt kullager i en fläkt (HERU 100 EC2 från 2018) enligt "instruktioner" in denna tråd (2023), allt gick bra och det blev tyst.
Jag har däremot börjat få rotorstopp och fått reseta larm så har den fungerat igen.
Nu får jag istället larm om trasig motor tilluft, jag har satt ventilationen på veckour (sedan 1 år tillbaka) och kör den på reducerad fart, min under natten sedan går den på std under dagtid då jag är hemma (arbetar hemifrån), fläkthastigheten är injusterad av firma och har vid std inställningen varit Fläkthastighet tilluft 2200 samt Fläkthastighet frånluft 2440. Nu är det en stor variation på hastigheten i tilluft, allt från 0-500 (frånluft fungerar som det ska).
Någonstans läste jag om att byta kondensator och att det skulle kunna hjälpa, är det någon som bytt kondensator på fläkten och vilken storlek skall det issåfall vara. Jag hittar ingen information om detta samt inte någon instruktion heller för den delen.
mvh
Magnus
Jag har själv (eller rättare sagt min sambo hjälpte till) bytt kullager i en fläkt (HERU 100 EC2 från 2018) enligt "instruktioner" in denna tråd (2023), allt gick bra och det blev tyst.
Jag har däremot börjat få rotorstopp och fått reseta larm så har den fungerat igen.
Nu får jag istället larm om trasig motor tilluft, jag har satt ventilationen på veckour (sedan 1 år tillbaka) och kör den på reducerad fart, min under natten sedan går den på std under dagtid då jag är hemma (arbetar hemifrån), fläkthastigheten är injusterad av firma och har vid std inställningen varit Fläkthastighet tilluft 2200 samt Fläkthastighet frånluft 2440. Nu är det en stor variation på hastigheten i tilluft, allt från 0-500 (frånluft fungerar som det ska).
Någonstans läste jag om att byta kondensator och att det skulle kunna hjälpa, är det någon som bytt kondensator på fläkten och vilken storlek skall det issåfall vara. Jag hittar ingen information om detta samt inte någon instruktion heller för den delen.
mvh
Magnus
Redigerat:
ta bort den och kolla kullagren igenK kawa69 skrev:Hej, ursäkta att jag kapar denna tråd.
Jag har själv bytt kullager i en fläkt enligt "instruktioner" in denna tråd (kanske 1 år sedan), allt gick bra och det blev tyst.
mvh
Magnus
se till att de är SKF och inte feltema eller annat kinesiskt
Hej, tackar för svaret, ska upp på vinden igen och kolla igen men det låter inget illa om fläkten.returen skrev:
Jag köpte denna variant som det tippsades om tidigare och har dubbla uppsättningar hemma för framtida bruk
Kullager 608-2RSL från tillverkaren SKF med måtten 8x22x7 mm. Kullagret har en lågfrikerande gummitätning på båda sidorna av lagret som skyddar kullagret exemplariskt.
lagren sitter ju skyddade inuti ytterrotormotorn så...mer troligt att den har lagt av men mät kondensatornK kawa69 skrev:Hej, tackar för svaret, ska upp på vinden igen och kolla igen men det låter inget illa om fläkten.
Jag köpte denna variant som det tippsades om tidigare och har dubbla uppsättningar hemma för framtida bruk
Kullager 608-2RSL från tillverkaren SKF med måtten 8x22x7 mm. Kullagret har en lågfrikerande gummitätning på båda sidorna av lagret som skyddar kullagret exemplariskt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta fläktmotor utedel luftvattenpump Fujitsu
Värmepumpar -
Flexit S4R, byta rotormotor och fläktmotor själv?
Ventilation -
Byta kondensator till fläktmotor på FTX
Ventilation -
Hur gör jag för att byta lager i min fläktmotor till HERO 1000 S EC
Ventilation -
Byta lager på fläktmotor i HERU 180 S 2A
Ventilation