51 887 läst · 197 svar
52k läst
197 svar
Byta kullager i en fläktmotor till Östberg Heru 100 EC2
Nja, nu har jag läst tråden 2 gånger och närmast kommer jag i inlägg #131/132, hittar dock inte tråden som personen pratar om. Därav frågar jag här.
Kommer att få en ny från östberg men skulle vilja laga den jag har. Använder mer och mer våld men skulle vilja veta om jag använder det på rätt ställe
Kommer att få en ny från östberg men skulle vilja laga den jag har. Använder mer och mer våld men skulle vilja veta om jag använder det på rätt ställe
Kanon, tack! Har varit där men tror att jag får rycka några kablar. Ville vara säker innan jag gjorde det!orom skrev:
Då är man igång med nya fläktmotorer. Denna gång kom bara själva fläkten och det var inga kontakter på så man fick fixa lite mer själv. Om någon mer gör detta så kan jag informera att röd kabel ska kapas och att svart kabel idag är blå. Fläkten ser heller inte exakt ut som de jag haft två gånger innan så något har de gjort iallafall. Hoppas dessa håller bättre.
Jag förstår inte var man ska knacka riktigt. Har tagit bort låsringen men sen är det stopp. Är det pinnen i mitten av lagret man ska knacka på med svarta plastsidan/elektroniken? Och sen reglat mot sidan med fläktflensarna på varje sida centerhålet och så ska det hoppa isär? Har gjort enligt detta men inget händer.J jonaserik skrev:Första fotot där låsringen är borta från axeln, prova med att lägga den på en bänk med reglar som underlag och motorn är fri från. Ta ett koppardon eller annan mjuk metalldel, sätts emot axeln och knackas med hammare på lite distinkt. OBS ingen hammare direkt mot axeln, då kan det bli stuk/grader på ändan och då börjar bekymren.
Redigerat:
Tack för super inspirerande tråd, jag fick tack vare den modet att byta lager själv på mitt FTX aggregat från 2013. Utsugsmotorn hade börjat låtar konstigt, stängde av, snurrade på den med handen och kunde lokalisera att den inte gick 100 jämt, beställde nya lager+låsring, lite youtube och lager är nu bytta på ca 2tim, motorn har aldrig varit så tyst som den är nu!
Bra jobbat, kan du länka till låsringen? Skulle behöva ett par i reserv.S Seglarvännen skrev:Tack för super inspirerande tråd, jag fick tack vare den modet att byta lager själv på mitt FTX aggregat från 2013. Utsugsmotorn hade börjat låtar konstigt, stängde av, snurrade på den med handen och kunde lokalisera att den inte gick 100 jämt, beställde nya lager+låsring, lite youtube och lager är nu bytta på ca 2tim, motorn har aldrig varit så tyst som den är nu!
Vi kör från början.C Carpetos skrev:
Lossa de tre insexskruvarna.
Löd loss de tre blå kablarna som går ner genom kretskortet.
Lossa de två små skruvarna som håller kretskortet.
Nu får du bända upp den vit/grå insatsen med kretskortet, rätt mycket pill, du får bända runt hela plattan gång på gång, tre styrtappar håller den på plats, bänd runt tills du får in en skruvmejsel då blir det lättare att lossa helt, kom i håg att bända runt hela tiden, lite åt gången.
När du fått loss det så får du ta bort den lilla cg säkringen, när den är borta så är det bara att lyfta upp rotorhuset, sitter det så du inte får bort det med händerna så tar du två skruvmejslar och bänder lite försiktigt, det sitter normalt inte hårt.
Knacka ur lagren med något lämpligt, de sitter inte hårt..
Sätt in nya lager, jag rekommenderar SKF 626-2Z
Montera tillbaka i omvänd ordning och löd fast de tre blå kablarna.
Lödningen kan med fördel lämnas till någon som är van.
Onödigt mycket arbete för att byta lagren kan man tycka men det är som det är.
Lycka till.