J jonaserik skrev:
Första fotot där låsringen är borta från axeln, prova med att lägga den på en bänk med reglar som underlag och motorn är fri från. Ta ett koppardon eller annan mjuk metalldel, sätts emot axeln och knackas med hammare på lite distinkt. OBS ingen hammare direkt mot axeln, då kan det bli stuk/grader på ändan och då börjar bekymren.
Samma problem för mig tyvärr. Fyra år gammalt aggregat och rejält oväsen i lagren. Har kommit till samma punkt jag också. Dvs låsring borta men motorn sitter stenhårt. Jonaserik: menar du alltså att man lägger sidan med låsringen neråt, upplagt med träreglar på metallen för fläkthjulen och sedan knackar ovanifrån på axeln? Alltså från den sida där motorhöljet i metall är?
 
Hela den klumpen som fläkthjulet sitter på, är påträdd på en axel. Du får se hur du kan få till något under den del som snurrar och knacka på axeln, ha ett mässingsdon så du inte stukar axeln. Sen kan man göra på ett annat sätt med om det sitter hårt. Det är skruvhål på topp och då tar man ett plattjärn, borrar så det passar hålen, sen i mitten så borrar man ett större hål för en bult. I mitten så sätts bulten med skallen upp, under plattjärnet sätt en mutter. För att kunna spänna och hålla i muttern så har man lite längre skruv så det går att komma åt att hålla muttern. Har du gjort allt enligt ovan så har du gjort en avdragare. Lycka till.
 
Ni som har motorer med lager som pajjar.
Vad är det för fabrikat på just de lagren?

Frågan är om det är det balansproblem eller om man har köpt in för dåliga lager.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ni som har motorer med lager som pajjar.
Vad är det för fabrikat på just de lagren?

Frågan är om det är det balansproblem eller om man har köpt in för dåliga lager.
Är ju hål i huvudet av Östbergs att snåla på lagren. Jag fick båda motorerna utbytta gratis på garanti då det är ett känt fel. Vad kostar inte det jämfört med att installera vettiga lager från början?
 
daddydj daddydj skrev:
Är ju hål i huvudet av Östbergs att snåla på lagren. Jag fick båda motorerna utbytta gratis på garanti då det är ett känt fel. Vad kostar inte det jämfört med att installera vettiga lager från början?
Det kostar troligen inte Östberg något, utan deras leverantör får ta det.
 
  • Gilla
asdfads dfsgdf
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hela den klumpen som fläkthjulet sitter på, är påträdd på en axel. Du får se hur du kan få till något under den del som snurrar och knacka på axeln, ha ett mässingsdon så du inte stukar axeln. Sen kan man göra på ett annat sätt med om det sitter hårt. Det är skruvhål på topp och då tar man ett plattjärn, borrar så det passar hålen, sen i mitten så borrar man ett större hål för en bult. I mitten så sätts bulten med skallen upp, under plattjärnet sätt en mutter. För att kunna spänna och hålla i muttern så har man lite längre skruv så det går att komma åt att hålla muttern. Har du gjort allt enligt ovan så har du gjort en avdragare. Lycka till.
Funderade på avdragarlösningen jag också men tyckte det kändes lite "rappligt" att bara kunna sätta det i motordelens fyra maskinskruvar. Hur som helst så gav jag den några rejäla knack på axeln så nu har jag fått isär det. Tack så mycket för tips och trix. I morgon skall lager inhandlas.
 
daddydj daddydj skrev:
Är ju hål i huvudet av Östbergs att snåla på lagren. Jag fick båda motorerna utbytta gratis på garanti då det är ett känt fel. Vad kostar inte det jämfört med att installera vettiga lager från början?
Ok. Så det var lagren som var av sämre kvalitet.
Märkligt. Köper de inte in kompletta motorer?
Vad är det för fabrikat på motorerna?
 
Hej. Säger det igen, kolla med era försäkringsbolag .Det går att få ersåttning för motorerna
 
J janne walis skrev:
Hej. Säger det igen, kolla med era försäkringsbolag .Det går att få ersåttning för motorerna
En god tanke Janne. Så långt tänkte inte jag. Blev dock ingen stor insats att byta själv. 390 kr för fyra lager på Momentum och typ en timmes jobb.
 
E ERAJAMA skrev:
En god tanke Janne. Så långt tänkte inte jag. Blev dock ingen stor insats att byta själv. 390 kr för fyra lager på Momentum och typ en timmes jobb.
jag köpte ny.a lager först och skulle byta själv. Kollade sen med IF och visst villaförsäkringen täckte sånt här .Självrisk på 1500 i och för sig.Men jag fick ett paketpris på två motorer så det var värt det Så nu har jag två motorer i reserv att byta lager på hälsningar Janne
 
  • Gilla
ERAJAMA
  • Laddar…
P Priestgate skrev:
Det småtjuter lite, iaf, var det så för oss...
Det var inte så svårt om man är lite händig...men man behöver lite verktyg och var försiktig så man inte förstör de nya lagren när de sätts på plats....
Jag har samma problem med lager i min Heru 100 ec. Bravida som jag köpte agregatet av bytte båda mina fläktar 2021 och nu låter en av dem igen. Dock ser mina inte ut som era. Den ser ut så här. Se bifogad bild. Har jag fätt äldre motorer eller något? Är det någon som vet på rak arm vilka kullager som ska vara i mina?
 
  • Två elsladdar med isoleringstejp går in i en grå enhet fastskruvad vid yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En elektrisk motor med etikett, specifikationer, CE-märkning, suddig bakgrund med kablar och tyg. Daterad 02-2020.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sjoberg sjoberg skrev:
Jag har samma problem med lager i min Heru 100 ec. Bravida som jag köpte agregatet av bytte båda mina fläktar 2021 och nu låter en av dem igen. Dock ser mina inte ut som era. Den ser ut så här. Se bifogad bild. Har jag fätt äldre motorer eller något? Är det någon som vet på rak arm vilka kullager som ska vara i mina?
Du har en modernare motor en EC-motor. Den är lite "besvärligare" att byta lager på om man inte är van att skruva. Man måste vara lite försiktigare när man plockar isär den. Du har en elektronik del som sitter under alukåpan. Men det är inga problem att göra det bara man tar det försiktigt och inte går fram allt för hårdhänt.
Det finns bilder som visar hur man skruvar isär motorn under nån av trådarna om lager byte. Det finns en modell på dessa motor som har en plastring på axeln för att förhindra att det ska gå ström över lagerbanan. Har för mig att det var på dom tidigare motorerna. Du verkar ha en senare modell. Men om plastringen gått sönder blir det lite besvärligare. Lycka till.
 
Stort tack för svar @orom !
Vet du möjligtvis vilken tråd det är som tar upp denna motor som jag har?
Skulle bli mycket tacksam om du kan visa mig rätt.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
sjoberg sjoberg skrev:
Stort tack för svar @orom !
Vet du möjligtvis vilken tråd det är som tar upp denna motor som jag har?
Skulle bli mycket tacksam om du kan visa mig rätt.
Tyvärr kommer inte ihåg. Men det är inte så många trådar om byte av lager.
 
orom orom skrev:
Tyvärr kommer inte ihåg. Men det är inte så många trådar om byte av lager.
Tips på vad jag bör söka på förrutom "byte av lager"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.