H Hybro skrev:
Härdningen. Ev härdningen av axeln, lär ju bli förstördm
Aha, ja det förstås. Man kan ju pröva om det räcker med bara kylning av axeln annars, med kylspray.
 
L Lilllen skrev:
Aha, ja det förstås. Man kan ju pröva om det räcker med bara kylning av axeln annars, med kylspray.
Ja, varför inte. Trä på typ brickor på axeln först som skyddar innerbanan på lagret, så inte det kyls lika mycket som axeln. För då krymper du bara fast.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Nu har Ni sporrat mig.(y)

Byter samtliga lager i sommar;)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man kan också använda den här typen av avdragare, om man hittar en tillräckligt liten..
[länk]
Aha, intressant. Den går alltså in i lagerbanan och håller fast där inne. Men frågan är just om det finns tillräcklig plats i små 608 lager?
 
Tja, har mest använt dem på större lager, men de är riktigt bra...

Men som sagt tidigare, små lager är inte speciellt kraftiga, går det bara att få bra mothåll på baksidan spräcker man lätt innerringen med en körnare eller slagmejsel....
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
R
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Intressant observation. Efter bytet av mina lager i början av april har energiförbrukningen gått upp med några watt. Känns som att det borde gått ned istället?
 
  • Graf med watt (W) över tid, fluktuationer syns, möjlig energiförbrukningsdata från slutet av mars till början av april 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
Vilka lager köpte du? SKF har några olika. Jag tog de dyrare som håller tätt.
 
Snailman
daddydj daddydj skrev:
Vilka lager köpte du? SKF har några olika. Jag tog de dyrare som håller tätt.
Nån som jobbade med sådant här, skrev att de dammtäta lagren ger mer friktion, så att motorn då drar mer effekt än om man har de med metalltätning.
 
Precis, tänkte att det kanske är svaret på funderingen?
 
Ja, det var dom dyrare dammtäta varianterna. Det kanske förklarar saken.
 
M MrOil skrev:
Ja, det var dom dyrare dammtäta varianterna. Det kanske förklarar saken.
Håller de tyst lite längre så kan jag leva med den extra watten.
 
daddydj daddydj skrev:
Håller de tyst lite längre så kan jag leva med den extra watten.
av de lager jag har bytt så har jag inte märkt nån längre livslängd på dammtätade lager. De är tätare än enbart metallkapslade lager ja men samtidigt så cirkulerar det ganska så fint stoff i dylika fläktar som letar sig in i allt ändå...
Är samma/lika i generatorer i bilar också. Det lager som sitter närmast kolen är oftast sämst trots gummitätat.
 
Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
av de lager jag har bytt så har jag inte märkt nån längre livslängd på dammtätade lager. De är tätare än enbart metallkapslade lager ja men samtidigt så cirkulerar det ganska så fint stoff i dylika fläktar som letar sig in i allt ändå...
Är samma/lika i generatorer i bilar också. Det lager som sitter närmast kolen är oftast sämst trots gummitätat.
Ok, jag har köpt ett litet lager med täta lager så att jag klarar ett byte till men nästa gång ska jag prova de vanliga lagren. Känns som att de täta SKF-lager jag bytte till har hållit betydligt längre än original-lagren utan att börja låta i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.