Knut Fodersson Knut Fodersson skrev:
Hej, har också bytt lager på en Östberg Hero 100 S från 2019, i skrivande stund 3 år.
Köpte lager på Biltema skf 608 zz
Gjorde en video på bytet, kan ses på nedan länk:
Länk video:
[länk]
Superbra!
 
  • Gilla
Emoyenis och 1 till
  • Laddar…
Jag bytte kullager idag jag med, funkade mycket bra men det ena gamla kullagret hade rostat fast rejält.
 
Hej Igen på er. Fick aldrig riktigt ordning på en av mina fläktar efter jag bytt lager i dem. Tyckte fortfarande den väsnades mer än den andra så bestämde mig till slut att beställa nya fläktar. Tog kontakt med försäkringsbolaget och hörde om man kunde få ersättning vilket man troligen kunde få. Tack för tips från janne walis som föreslog detta. Har nu installerat de nya fläktarna och genast uppstod ett nytt problem . Tycker de nya fläktarna ger ifrån sig ett högre högfrekvent motorljud ljud än de gamla . Kör fläktarna på 58% samt 56% motorhastigget men med denna inställning är oljudet från motorerna i donen helt bedrövliga. Har fått sänka till 48% 46% för att ens kunna sova . Är väldigt besviken på detta och tycket det verkar konstigt att nya fläktarna låter så mycket . Kan det vara jag som är känslig? Eller är det normalt att man ska höra motorljuden från fläktarna så tydligt i alla donen? De fläktar jag beställde var "Komplett fläkt paket EC (nya modellen)" från ventilationsshoppen.se . Fattar inte att det ska vara så svårt att få ett tyst ventilationssystem.
 
Ventilation är komplext. Vem har lagt rören? Har de stora ljuddämparlådor på både tilluft och frånluft?

En bit flexslang är bra också så inga hårda rör ansluts direkt till Heru.
 
Knut Fodersson Knut Fodersson skrev:
Hej, har också bytt lager på en Östberg Hero 100 S från 2019, i skrivande stund 3 år.
Köpte lager på Biltema skf 608 zz
Gjorde en video på bytet, kan ses på nedan länk:
Länk video:
[länk]
Knut Fodersson Knut Fodersson skrev:
Hej, har också bytt lager på en Östberg Hero 100 S från 2019, i skrivande stund 3 år.
Köpte lager på Biltema skf 608 zz
Gjorde en video på bytet, kan ses på nedan länk:
Länk video:
[länk]
Ojämna brickor i en mekanisk konstruktion, med undrande text om deras placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för en kanonbra video! Hur ska dessa brickor sitta? Ska det ligga på varandra åt samma håll eller mot varandra så att det skapar lite fjädring? Brickorna är inte platta.
 
B Benicio Toro skrev:
[bild]
Tack för en kanonbra video! Hur ska dessa brickor sitta? Ska det ligga på varandra åt samma håll eller mot varandra så att det skapar lite fjädring? Brickorna är inte platta.
Så det blir fjädring.
 
  • Gilla
Benicio Toro
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Ventilation är komplext. Vem har lagt rören? Har de stora ljuddämparlådor på både tilluft och frånluft?

En bit flexslang är bra också så inga hårda rör ansluts direkt till Heru.
Hej. Det sitter en flexdämpare samt en vanlig ljuddämpare ut från aggregatet, stammen ut är 160mm på både till och frånluft . Aggregatet är altså anslutet med flexdämpare på alla in och utgångar. Sitter även 1 flexdämpare vid före varje tilluftsdon . Jag själv har dragit rören till allt . Dock tycker jag det verkar konstigt om det skulle vara något i installationen som är fel eftersom oljudet kommer från aggregatet och fläktarna i sig . Gör motorerna mycket ljud ifrån sig är det väl nästan omöjligt att trolla bort det hur många dämpare man än har?
 
Har börjat planera för lager byte på vårt 130EC, Det låter inte ännu med det är 5-6 år gammalt och när man ställer det i borta läge har frånluft fläkten börjat gå i larm. Var uppe och tittade i aggregatet idag men jag ser inte hur fläktarna sitter fast inne i lådan. Ser 2 popnittar i botten men sitter verkligen hela fläkten fast på det viset, verkar liksom opraktiskt redan vid montaget.
 
Nu har även jag som trådskapare bytt kullager och det gick ganska smidigt, lite pilligt och kallt att göra ute i garaget men det gick :)

Saker man kan behöva:

1. 2st nya kullager av typen 608-Z (Det har föreslagits SKF 608 2RSL i tråden) tätade lager är nog att föredra?
2. Låsring-tång, tänk på att det är riktigt små hål i ringen.
3. Skruvstäd. Förmodligen inte nödvändigt, men gjorde det lättare att knacka ut lager imho.
4. Skruvmejsel
5. Dorn att slå ut lager med.

Tyvärr upptäckte jag att även den andra motorn nu behöver lagerbyte, trots att jag fick ett helt nytt fläktpaket för två år sedan... Så det är inte tyst på vinden trots lagerbytet... :(


Har nu beställt nya lager till den andra motorn.
 
  • Gilla
Knut Fodersson och 2 till
  • Laddar…
Ja antingen så är deras lager dåliga, eller är de underdimensionerade, eftersom så många har samma fel.
har också haft problem med slirande rem, men löst detta med att få en nyare uppdaterad rem och hjul.
men problemet har ändå kvarstått lite ibland, då löste jag det med remspray, så nu fungera det..
 
Återkommande lagerfel beror förmodligen på obalans i själva fläkten.
 
  • Gilla
Knut Fodersson
  • Laddar…
Det är ändå märkligt att Östberg inte löst detta bättre. Vi fick båda motorerna utbytta via garanti. Tusentals kronor i sjön när det egentligen bara var ett lagerbyte som behövdes. Nu har jag ett litet lager hemma så man alltid är beredd på ett lagerbyte.
 
  • Gilla
Knut Fodersson
  • Laddar…
Någon som har koll på låsringarna förresten? Finns det att köpa extra någonstans? När jag använde låsringstången så böjdes låsringarna. Jag kunde trycka ihop de igen manuellt men tänker att det inte går så många gånger. Eller var jag kanske för hårdhänt? Ska vara mer försiktig nästa gång.
 
daddydj daddydj skrev:
Det är ändå märkligt att Östberg inte löst detta bättre. Vi fick båda motorerna utbytta via garanti. Tusentals kronor i sjön när det egentligen bara var ett lagerbyte som behövdes. Nu har jag ett litet lager hemma så man alltid är beredd på ett lagerbyte.
Ja det är dåligt. när jag köpte min så rekommenderade han som konstruerade/ritade anläggningen just Östberg.
men nu använder de inte Östberg längre pga av strul mm.

vet själv inte om de blivit bättre eller om andra är bättre. men jag kan inte påstå att jag kan rekommendera dem, men har som sagt inte heller annat att jämföra med.
 
daddydj daddydj skrev:
Någon som har koll på låsringarna förresten? Finns det att köpa extra någonstans? När jag använde låsringstången så böjdes låsringarna. Jag kunde trycka ihop de igen manuellt men tänker att det inte går så många gånger. Eller var jag kanske för hårdhänt? Ska vara mer försiktig nästa gång.

antagligen fungera det med någon av dessa tex:
kanske finns att köpa st också, kollade inte
Låsringar, 86 st. - Biltema.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.