9 180 läst · 176 svar
9k läst
176 svar
Byta däck på bilen
Som någon skrivit tidigare i tråden så är det en god idé att titta över slitage på bromsar och skick på upphängning när hjulet ändå är borta. Jag ger också en liten skvätt WD40 till alla muttrar på länkarmar, spindelleder, bromsok och luftnippel i förebyggande syfte. Då är dom i bättre kondition den dag dom ska lossas.
Då tar bytet mycket mer än 20 minuter, men förenklar planering och utförande av framtida jobb.
Då tar bytet mycket mer än 20 minuter, men förenklar planering och utförande av framtida jobb.
Är det plåtfälgar? För på alu som ör lackade är det inga problem, blås bort med högtryck, spraya på rengöring med skumspruta, använder medel till bil från Nilfisk, låt verka några minuter och sedan några varv med den roterande fälgborsten. Rent och bara låta torka.FredrikR skrev:
Plåtfälgar har jag på släpvagnen, och dom tvättas knappt..A AndersS skrev:
Men jag kanske har fel medel eller så har vi olika nivåer på rent. 😉
Beroende på så kan det lätt dröja mellan tvättarna här under vintern. Sommardäcken är relativt rena när dum plockas av på hösten, tjärprickar som ska bort.
Följande används:
Skumspruta.
Prickbort.
Fälgtvätt (varierande märken).
Flygrost.
Borste.
Svamp.
Redigerat:
Använde också min v50 original domkraft några år då min andra inte fick plats under. Fick ångra detta då den plötsligt rasade ihop. Som tur var innan däcket var borta. Gängorna hade gett sig.imported_Benno skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 343 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 343 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 294 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 294 inlägg
Det beror ju på hur många år föregående ägare har låtit bli att göra en rejäl tvätt.A AndersS skrev:
Alufälgar korroderar också och tjära som suttit ett par år tar inte nån minut att få bort.
Lita inte på domkraft enbart, ställ under en pallbock, tex https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/pallbockar-och-ramper/pallbock-601024/john68 skrev:
Om inget annat finns så lägg iaf under ett hjul.
Jag ”säkrade” en gång med en extra domkraft som tyvärr vek sig när den primära gav upp. Vilket resulterade i en bruten tumme.
Är ju bara vi som varit ägare om man inkluderar tjänste/förmånsbilarna, utifrån första nya bilen för dryga 40 år sedan.😉 Men jag har till 95% ändå gjort hjulbyten själv.R Rkarlsson skrev:
Jo men har du ägt bilen sen den var ny och skött tvätten varje år så är det en helt annan sak.A AndersS skrev:
Om du hade varit som de flesta tjänstebilsrattarna så hade du fått lägga längre tid på fälgar. Folk bryr sig inte så mycket om insida av fälgar. Finns knappt plåtfälgar heller på nyare bilar längre. Går det ens att få en v90 med plåtfälg?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Nej det är alu i olika dimension som gäller rakt igenom.R Rkarlsson skrev:Jo men har du ägt bilen sen den var ny och skött tvätten varje år så är det en helt annan sak.
Om du hade varit som de flesta tjänstebilsrattarna så hade du fått lägga längre tid på fälgar. Folk bryr sig inte så mycket om insida av fälgar. Finns knappt plåtfälgar heller på nyare bilar längre. Går det ens att få en v90 med plåtfälg?
Vet inte då vi kört V70/V90cc senaste 20 åren med originalfälg alu både på sommar/vintethjul. Tiden före var det Saab och bara någon av de första med vinterhjul på plåtfälg, turbomodellerna hade alltid alu som standard.R Rkarlsson skrev:Jo men har du ägt bilen sen den var ny och skött tvätten varje år så är det en helt annan sak.
Om du hade varit som de flesta tjänstebilsrattarna så hade du fått lägga längre tid på fälgar. Folk bryr sig inte så mycket om insida av fälgar. Finns knappt plåtfälgar heller på nyare bilar längre. Går det ens att få en v90 med plåtfälg?
Nuvarande Volvon har hjulskruvar med lös kona och "känns" bättre att dra fast. Har ju min gamla metod, dragskaft utdraget för att lossa och inskjutet för att dra fast.