Som någon skrivit tidigare i tråden så är det en god idé att titta över slitage på bromsar och skick på upphängning när hjulet ändå är borta. Jag ger också en liten skvätt WD40 till alla muttrar på länkarmar, spindelleder, bromsok och luftnippel i förebyggande syfte. Då är dom i bättre kondition den dag dom ska lossas.
Då tar bytet mycket mer än 20 minuter, men förenklar planering och utförande av framtida jobb.
 
FredrikR FredrikR skrev:
En vinter här med salt, snö, slask och is försvinner inte lika fort, tyvärr.
Är det plåtfälgar? För på alu som ör lackade är det inga problem, blås bort med högtryck, spraya på rengöring med skumspruta, använder medel till bil från Nilfisk, låt verka några minuter och sedan några varv med den roterande fälgborsten. Rent och bara låta torka.
 
A AndersS skrev:
Är det plåtfälgar? För på alu som ör lackade är det inga problem, blås bort med högtryck, spraya på rengöring med skumspruta, använder medel till bil från Nilfisk, låt verka några minuter och sedan några varv med den roterande fälgborsten. Rent och bara låta torka.
Plåtfälgar har jag på släpvagnen, och dom tvättas knappt..
Men jag kanske har fel medel eller så har vi olika nivåer på rent. 😉

Beroende på så kan det lätt dröja mellan tvättarna här under vintern. Sommardäcken är relativt rena när dum plockas av på hösten, tjärprickar som ska bort.

Följande används:
Skumspruta.
Prickbort.
Fälgtvätt (varierande märken).
Flygrost.
Borste.
Svamp.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Angående åtdragningsmoment.
Jag tycker Bosse Bildoktorns råd var bra.
Dra åt med ett vanligt fälgkors utan handskar på. När du börjar göra ont så är det lagom.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag använder den som kom med Volvon. Se till att den är smord bara. OK, en garagedomkraft är smidigare, men den kostar ju mer är hjulbyte på verkstad om man inte har en redan. ;)
Använde också min v50 original domkraft några år då min andra inte fick plats under. Fick ångra detta då den plötsligt rasade ihop. Som tur var innan däcket var borta. Gängorna hade gett sig.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
hsd
M MagHam skrev:
Nej, det är den koniska passningen i skruvarna/muttrarna som håller fälgen i rätt läge.
Man kan mycket väl ha ett tunt lager smörja på fälgens insida.
Minskar risken för fastrostade fälgar
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Patrik440
D Dilato skrev:
På min EasyLine släpkärra säger tillverkaren
Ja det är likadan dekal på min kärra utav annat fabrikat men har inte följt rådet ännu på 11 år.
Släpvagn med luftgaller, dekal och smutsigt hjul, parkerad utomhus på grus. En liten hund med lång päls syns delvis bakom släpvagnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersS skrev:
Är det plåtfälgar? För på alu som ör lackade är det inga problem, blås bort med högtryck, spraya på rengöring med skumspruta, använder medel till bil från Nilfisk, låt verka några minuter och sedan några varv med den roterande fälgborsten. Rent och bara låta torka.
Det beror ju på hur många år föregående ägare har låtit bli att göra en rejäl tvätt.

Alufälgar korroderar också och tjära som suttit ett par år tar inte nån minut att få bort.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Använde också min v50 original domkraft några år då min andra inte fick plats under. Fick ångra detta då den plötsligt rasade ihop. Som tur var innan däcket var borta. Gängorna hade gett sig.
Lita inte på domkraft enbart, ställ under en pallbock, tex https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/pallbockar-och-ramper/pallbock-601024/
Om inget annat finns så lägg iaf under ett hjul.
Jag ”säkrade” en gång med en extra domkraft som tyvärr vek sig när den primära gav upp. Vilket resulterade i en bruten tumme.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det beror ju på hur många år föregående ägare har låtit bli att göra en rejäl tvätt.

Alufälgar korroderar också och tjära som suttit ett par år tar inte nån minut att få bort.
Är ju bara vi som varit ägare om man inkluderar tjänste/förmånsbilarna, utifrån första nya bilen för dryga 40 år sedan.😉 Men jag har till 95% ändå gjort hjulbyten själv.
 
A AndersS skrev:
Är ju bara vi som varit ägare om man inkluderar tjänste/förmånsbilarna, utifrån första nya bilen för dryga 40 år sedan.😉 Men jag har till 95% ändå gjort hjulbyten själv.
Precis, men i andras fall. 😉👍
 
A AndersS skrev:
Är ju bara vi som varit ägare om man inkluderar tjänste/förmånsbilarna, utifrån första nya bilen för dryga 40 år sedan.😉 Men jag har till 95% ändå gjort hjulbyten själv.
Jo men har du ägt bilen sen den var ny och skött tvätten varje år så är det en helt annan sak.

Om du hade varit som de flesta tjänstebilsrattarna så hade du fått lägga längre tid på fälgar. Folk bryr sig inte så mycket om insida av fälgar. Finns knappt plåtfälgar heller på nyare bilar längre. Går det ens att få en v90 med plåtfälg?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Använde också min v50 original domkraft några år då min andra inte fick plats under. Fick ångra detta då den plötsligt rasade ihop. Som tur var innan däcket var borta. Gängorna hade gett sig.
V50 är ju ingen "riktig" volvo. :)
Gängorna ska vara väldmorda.
 
R Rkarlsson skrev:
Jo men har du ägt bilen sen den var ny och skött tvätten varje år så är det en helt annan sak.

Om du hade varit som de flesta tjänstebilsrattarna så hade du fått lägga längre tid på fälgar. Folk bryr sig inte så mycket om insida av fälgar. Finns knappt plåtfälgar heller på nyare bilar längre. Går det ens att få en v90 med plåtfälg?
Nej det är alu i olika dimension som gäller rakt igenom.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jo men har du ägt bilen sen den var ny och skött tvätten varje år så är det en helt annan sak.

Om du hade varit som de flesta tjänstebilsrattarna så hade du fått lägga längre tid på fälgar. Folk bryr sig inte så mycket om insida av fälgar. Finns knappt plåtfälgar heller på nyare bilar längre. Går det ens att få en v90 med plåtfälg?
Vet inte då vi kört V70/V90cc senaste 20 åren med originalfälg alu både på sommar/vintethjul. Tiden före var det Saab och bara någon av de första med vinterhjul på plåtfälg, turbomodellerna hade alltid alu som standard.
Nuvarande Volvon har hjulskruvar med lös kona och "känns" bättre att dra fast. Har ju min gamla metod, dragskaft utdraget för att lossa och inskjutet för att dra fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.