9 321 läst · 176 svar
9k läst
176 svar
Byta däck på bilen
N Niq skrev:
Det har ni helt rätt i att den typen av ventiler är dyrare. Jag läste lite slarvigt och tänkte att det var fråga om ”vanliga” ventiler utan övervakning av lufttryck.T tergo skrev:
Men fortfarande ett rätt saftigt pris.
Och där fanns ju skaftet jag har som jag vid sökning inte hittade när jag skrev inlägg #19 !RoTe skrev:
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...erverktyg/hjulmutternyckel-1719-mm-2000017056
RoTe skrev:
Bra att veta om efterdragning
En viktig skillnad mellan hjulbultar och muttrar har att göra med efterdragning. Hjulmuttrar behöver efterdras efter cirka 5 till 10 mils körning, efter ett däckbyte. Detta är något som måste göras efter varje gång muttrarna har lossats från hjulet. Genom att efterdra efter en viss körsträcka säkerställer man att hjulen sitter som de ska och att ingen av muttrarna sitter löst. Muttrarna påfrestas med stora mängder vibrationer vid körning, vilket kan leda till att de långsamt lossnar från fästelementen. Detta kan i värsta fall leda till att hela hjulet lossnar medan du kör.https://vianor.se/information-om-dack/anvandningstips/hjulbultar/
Jag tycker det där skaftet är sisådär. Bättre än att inte ha något och tar inte så mycket plats, men jag valde att lägga i ett rejält ledhantag i bilen istället (i den här stilen: https://www.biltema.se/verktyg/hand...edhandtag/ledhandtag-12-heavy-duty-2000046744 ), för att kunna vara säker på att få av däcken om man blir ståendes någonstans.D Dilato skrev:
Det sneda är rent värdelöst om man av nån anledning råkar haft bilen inne hos en mutterknacksknarkare. Drar de för hårt så knäcker man det där vinklade skitet eller rundar skallen.K krfsm skrev:
Ledhandtaget du länka har jag haft i bilen sen många år tillbaka. Slår alla andra konstellationer som bara är jobbigt (fälgkors, bilens egna verktyg osv)
Man har ju ändå inget reservhjul, bara sprayflaska i många nyare bilar. Ingen av våra har reservhjul.😎K krfsm skrev:
Känns som hjulbyten blivit vetenskap.😉
Som gammal skogsåkare drog man med vad som fanns vid hjulbyte.
Räknade efter och konstaterade att jag nog vid alla byten och reparationer har dragit åt minst 5000 skruvar/muttrar. Alltid med momentnyckel.
Inte en enda har lossnat, utan suttit bra, trots avsaknad av efterdragning. Vore intressant att veta hur/varför denna rekommendation egentligen har uppstått?
Inte en enda har lossnat, utan suttit bra, trots avsaknad av efterdragning. Vore intressant att veta hur/varför denna rekommendation egentligen har uppstått?
TS skulle ju byta däck, inte hjul. det kommer garanterat att ta mer än 20 minuter per hjul när väl rätt maskin park är inhandladR Rejäl skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 326 inlägg
Jag har det högra "normal duty", grymt starkt och håller för att förlänga med ett enmeters järnrör att stå och hoppa på vid extremt överdragna hjulskruv/muttrar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 587 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 587 inlägg
Menar du enduro eller?A AndersS skrev:
Jag blev riktigt noggrann med att dra hjulskruvar när jag skaffade MC med enkelsving och 4 hjulskruv precis som en bil (BMW K100). Då vill man inte att bakhjulet lossar. Blir lite värre konsekvenser än med en bil.
Det vänstra har jag använt en del. Där måste man ha lite känsla för moment annars drar du utan vidare sönder hjulskruvar med det.D Dilato skrev:
Inte fa... är hjulskruvar åtdragna så hårt, var har ni varit med bilen. Aldrig hänt under 50 år med körkort!!H Harald Blåtumme skrev:
Ibland blir jag förvånad!!!