N Niq skrev:
Ventiler med sensor kostar betydligt mera
T tergo skrev:
på min bil kostar de ca 300 kr styck+arbete (TPMS ventiler)
Det har ni helt rätt i att den typen av ventiler är dyrare. Jag läste lite slarvigt och tänkte att det var fråga om ”vanliga” ventiler utan övervakning av lufttryck.

Men fortfarande ett rätt saftigt pris.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Efterdragning gäller alu fälg, ej plåt. Så har man aldrig haft alufälg så...

Bra att veta om efterdragning​

En viktig skillnad mellan hjulbultar och muttrar har att göra med efterdragning. Hjulmuttrar behöver efterdras efter cirka 5 till 10 mils körning, efter ett däckbyte. Detta är något som måste göras efter varje gång muttrarna har lossats från hjulet. Genom att efterdra efter en viss körsträcka säkerställer man att hjulen sitter som de ska och att ingen av muttrarna sitter löst. Muttrarna påfrestas med stora mängder vibrationer vid körning, vilket kan leda till att de långsamt lossnar från fästelementen. Detta kan i värsta fall leda till att hela hjulet lossnar medan du kör.
https://vianor.se/information-om-dack/anvandningstips/hjulbultar/
 
D Dilato skrev:
Och där fanns ju skaftet jag har som jag vid sökning inte hittade när jag skrev inlägg #19 !
[länk]
Jag tycker det där skaftet är sisådär. Bättre än att inte ha något och tar inte så mycket plats, men jag valde att lägga i ett rejält ledhantag i bilen istället (i den här stilen: https://www.biltema.se/verktyg/hand...edhandtag/ledhandtag-12-heavy-duty-2000046744 ), för att kunna vara säker på att få av däcken om man blir ståendes någonstans.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Jag tycker det där skaftet är sisådär. Bättre än att inte ha något och tar inte så mycket plats, men jag valde att lägga i ett rejält ledhantag i bilen istället (i den här stilen: [länk] ), för att kunna vara säker på att få av däcken om man blir ståendes någonstans.
Det sneda är rent värdelöst om man av nån anledning råkar haft bilen inne hos en mutterknacksknarkare. Drar de för hårt så knäcker man det där vinklade skitet eller rundar skallen.

Ledhandtaget du länka har jag haft i bilen sen många år tillbaka. Slår alla andra konstellationer som bara är jobbigt (fälgkors, bilens egna verktyg osv)
 
K krfsm skrev:
Jag tycker det där skaftet är sisådär. Bättre än att inte ha något och tar inte så mycket plats, men jag valde att lägga i ett rejält ledhantag i bilen istället (i den här stilen: [länk] ), för att kunna vara säker på att få av däcken om man blir ståendes någonstans.
Jag har nog haft skaftet i typ 35 år(det har alltid legat i alla bilar jag ägt) och det är mycket troligt att det köpts på Micro Bildelar.
Funkar klockrent, har aldrig haft minsta problem med det.
En fälgkors med svart handtag och en etikett med texten "82" ligger på en mörk yta. Verktyget är böjt i ena änden med en hylsa, troligtvis för däckbyte.
 
K krfsm skrev:
Jag tycker det där skaftet är sisådär. Bättre än att inte ha något och tar inte så mycket plats, men jag valde att lägga i ett rejält ledhantag i bilen istället (i den här stilen: [länk] ), för att kunna vara säker på att få av däcken om man blir ståendes någonstans.
Man har ju ändå inget reservhjul, bara sprayflaska i många nyare bilar. Ingen av våra har reservhjul.😎
Känns som hjulbyten blivit vetenskap.😉
Som gammal skogsåkare drog man med vad som fanns vid hjulbyte.
 
Räknade efter och konstaterade att jag nog vid alla byten och reparationer har dragit åt minst 5000 skruvar/muttrar. Alltid med momentnyckel.
Inte en enda har lossnat, utan suttit bra, trots avsaknad av efterdragning. Vore intressant att veta hur/varför denna rekommendation egentligen har uppstått?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det går utmärkt att skifta hjul med en enklare domkraft med eller utan mutterdragare så blir det bra mycket billigare över tid att skifta själv..
Skiftar hjulen på bilen och släpet utan stress på ca 20min har ingen billyft..
TS skulle ju byta däck, inte hjul. det kommer garanterat att ta mer än 20 minuter per hjul när väl rätt maskin park är inhandlad
 
K krfsm skrev:
Jag tycker det där skaftet är sisådär. Bättre än att inte ha något och tar inte så mycket plats, men jag valde att lägga i ett rejält ledhantag i bilen istället (i den här stilen: [länk] ), för att kunna vara säker på att få av däcken om man blir ståendes någonstans.
Spännande att dom har två till samma pris.
Heavy duty utan gummihandtag och *normal duty*? med gummihandtag.
Två ledhandtag 1/2" som kostar 179 kr vardera, till vänster utan gummihandtag (Heavy duty) och till höger med gummihandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Spännande att dom har två till samma pris.
Heavy duty utan gummihandtag och *normal duty*? med gummihandtag.
[bild]
Dragskaft av den längden lär bli mera än "väl" åtdraget. Jag drar med halva längden, men de kanske börjar böja sig.
 
Jag har det högra "normal duty", grymt starkt och håller för att förlänga med ett enmeters järnrör att stå och hoppa på vid extremt överdragna hjulskruv/muttrar.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
R
S Stefansod68 skrev:
TS skulle ju byta däck, inte hjul. det kommer garanterat att ta mer än 20 minuter per hjul när väl rätt maskin park är inhandlad
Om det är som du säger så har de flesta uppfattat TS fel men min uppfattning att att han ska skifta sommar/vinter hjul..
 
MultiMan
A AndersS skrev:
Man har ju ändå inget reservhjul, bara sprayflaska i många nyare bilar. Ingen av våra har reservhjul.😎
Känns som hjulbyten blivit vetenskap.😉
Som gammal skogsåkare drog man med vad som fanns vid hjulbyte.
Menar du enduro eller?

Jag blev riktigt noggrann med att dra hjulskruvar när jag skaffade MC med enkelsving och 4 hjulskruv precis som en bil (BMW K100). Då vill man inte att bakhjulet lossar. Blir lite värre konsekvenser än med en bil.

D Dilato skrev:
Spännande att dom har två till samma pris.
Heavy duty utan gummihandtag och *normal duty*? med gummihandtag.
[bild]
Det vänstra har jag använt en del. Där måste man ha lite känsla för moment annars drar du utan vidare sönder hjulskruvar med det.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har det högra "normal duty", grymt starkt och håller för att förlänga med ett enmeters järnrör att stå och hoppa på vid extremt överdragna hjulskruv/muttrar.
Inte fa... är hjulskruvar åtdragna så hårt, var har ni varit med bilen. Aldrig hänt under 50 år med körkort!!
Ibland blir jag förvånad!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.