Har inte bytt från vinterdäck (allround) till sommardäck ännu.

Jag har funderat på att göra det själv då jag kan få låna domkraft och mutterdragare med tryckluft.

Min fråga, hur gör jag och vilka är de kritiska momenten?

Jag är rädd att muttrarna dras åt olika hårt och däcket blir instabilt ( kan inte mycket om bilar)

Tacksam för all guidning och råd ni kan ge mig.

• Haha
  • Wow
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det första kritiska är plant stabilt underlag och handbromsen åtdragen. Sedan är det viktigt att lyfta på rätt ställe. Det brukar finnas avsedda lyftpunkter. Annars är under bärarmens infästning en stabil punkt. Det är inte så kinkigt med åtdragningsmoment. Är det för löst finns risken att det lossnar. Är det för hårt kan det bli svårt att få loss nästa gång. Spannet däremellan är ganska stort. Är du orolig försöker du ordna en momentnyckel.

• Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det första kritiska är plant stabilt underlag och handbromsen åtdragen. Sedan är det viktigt att lyfta på rätt ställe. Det brukar finnas avsedda lyftpunkter. Annars är under bärarmens infästning en stabil punkt. Det är inte så kinkigt med åtdragningsmoment. Är det för löst finns risken att det lossnar. Är det för hårt kan det bli svårt att få loss nästa gång. Spannet däremellan är ganska stort. Är du orolig försöker du ordna en momentnyckel.
Ok så man behöver inte mäta dragtrycket på något sätt? Såg på en video att man skulle dra löst med mutterdragaren och därefter ta momentnyckel för att känna att det "nyper".

F Fixaren06 skrev:
Ok så man behöver inte mäta dragtrycket på något sätt? Såg på en video att man skulle dra löst med mutterdragaren och därefter ta momentnyckel för att känna att det "nyper".
Har du ingen aning om hur hårt du skall dra är det väl bra med momentnyckel. Många inklusive mig drar bara på känn. Och då sannolikt över specificerat moment. För hårt är bättre än för löst.

• Gilla
Aser och 6 till
  • Laddar…
Funkar Biltemas mutterdragare eller ska man satsa på dyrare?

• Ledsen
Sernando
  • Laddar…
Om du ska byta två gånger om året så funkar ett vanligt dragskaft alldeles utmärkt....

• Gilla
klosp11 och 10 till
  • Laddar…
S
Fälgkors och domkraft. Klart på 30 min. Efterdra bultarna efter ett par mil. Förträng övningen tills det är dags igen i november.

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
Jag har en Biltema 450N och den kan inte lossa mina bultar som jag dragit för hand, och när den dragit fast max så kan jag dra ett halvt varv till för hand så den är oduglig.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
Ett problem med Biltema är att det ofta är ganska svårt att veta vad man får. Ibland är det bra grejer och ibland är det dåliga. Och korrelationen till priset kan vara svag. Jag brukar inte köpa maskiner på Biltema. Men ett dragskaft som duger har jag därifrån.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Men ett dragskaft som duger har jag därifrån.
Det har jag med, ett teleskopiskt (som dom verkar ha slutat med) som funkar perfekt.
Eller, det kanske kom nån annan stans ifrån..i vart fall, ett sånt här:
Teleskopisk hjulmutternyckel i metall med svart grepp, tre olika mutterstorlekar. Verktyget används för att lossa och dra åt hjulmuttrar på fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.reservhjul.se/p/teleskopisk-hjulmutternyckel-17-19-21-23

• Gilla
Farstatjej90 och 5 till
  • Laddar…
Finns inte risken att man drar alla muttrar olika om man inte har koll på vridmomentet? Påverkar det inte stabiliteten? Inte så att däcket "vobblar" ?

F Fixaren06 skrev:
Finns inte risken att man drar alla muttrar olika om man inte har koll på vridmomentet? Påverkar det inte stabiliteten? Inte så att däcket "vobblar" ?
Du drar tills du inte orkar mer med kort skaft, det brukar ge sig rätt snart.
Däcket "vobblar" inte om inte muttrarna är så lösa att man kan lossa dom med handen, typ.

Träna på att lossa en mutter ett halv varv i dag (du behöver inte lyfta bilen eller göra något annat), så får du en bild av hur tungt det är, sedan drar du fast den till samma läge den hade (där skaftet var när du startade lossa), då vet du på ett ungefär hur tungt du ska dra.

• Gilla
Luc Reiner och 4 till
  • Laddar…
S
Om du aldrig har gjort det förut, så ser du till att fråga en kompis eller granne som kan guida dig en h, så du slipper göra fel och skada dig eller bilen.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
En parentes: detta är ju något du måste/bör kunna om du får punktering, att sätta på reservdäcket borde alla med körkort kunna.

• Gilla
Aser och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En parentes: detta är ju något du måste/bör kunna om du får punktering, att sätta på reservdäcket borde alla med körkort kunna.
Jag vet, mycket man ska kunna men har man inte haft stödet eller kulturen att hantera bilar är det svårt. Det är när man nu är äldre man behöver fylla luckorna, drivet och viljan har jag!

• Gilla
Genomklok och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.