Har inte bytt från vinterdäck (allround) till sommardäck ännu.
Jag har funderat på att göra det själv då jag kan få låna domkraft och mutterdragare med tryckluft.
Min fråga, hur gör jag och vilka är de kritiska momenten?
Jag är rädd att muttrarna dras åt olika hårt och däcket blir instabilt ( kan inte mycket om bilar)
Tacksam för all guidning och råd ni kan ge mig.
Jag har funderat på att göra det själv då jag kan få låna domkraft och mutterdragare med tryckluft.
Min fråga, hur gör jag och vilka är de kritiska momenten?
Jag är rädd att muttrarna dras åt olika hårt och däcket blir instabilt ( kan inte mycket om bilar)
Tacksam för all guidning och råd ni kan ge mig.
Det första kritiska är plant stabilt underlag och handbromsen åtdragen. Sedan är det viktigt att lyfta på rätt ställe. Det brukar finnas avsedda lyftpunkter. Annars är under bärarmens infästning en stabil punkt. Det är inte så kinkigt med åtdragningsmoment. Är det för löst finns risken att det lossnar. Är det för hårt kan det bli svårt att få loss nästa gång. Spannet däremellan är ganska stort. Är du orolig försöker du ordna en momentnyckel.
Ok så man behöver inte mäta dragtrycket på något sätt? Såg på en video att man skulle dra löst med mutterdragaren och därefter ta momentnyckel för att känna att det "nyper".A Avemo skrev:Det första kritiska är plant stabilt underlag och handbromsen åtdragen. Sedan är det viktigt att lyfta på rätt ställe. Det brukar finnas avsedda lyftpunkter. Annars är under bärarmens infästning en stabil punkt. Det är inte så kinkigt med åtdragningsmoment. Är det för löst finns risken att det lossnar. Är det för hårt kan det bli svårt att få loss nästa gång. Spannet däremellan är ganska stort. Är du orolig försöker du ordna en momentnyckel.
Har du ingen aning om hur hårt du skall dra är det väl bra med momentnyckel. Många inklusive mig drar bara på känn. Och då sannolikt över specificerat moment. För hårt är bättre än för löst.F Fixaren06 skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 098 inlägg
Om du ska byta två gånger om året så funkar ett vanligt dragskaft alldeles utmärkt....
Ett problem med Biltema är att det ofta är ganska svårt att veta vad man får. Ibland är det bra grejer och ibland är det dåliga. Och korrelationen till priset kan vara svag. Jag brukar inte köpa maskiner på Biltema. Men ett dragskaft som duger har jag därifrån.F Fixaren06 skrev:
Det har jag med, ett teleskopiskt (som dom verkar ha slutat med) som funkar perfekt.A Avemo skrev:
Eller, det kanske kom nån annan stans ifrån..i vart fall, ett sånt här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.reservhjul.se/p/teleskopisk-hjulmutternyckel-17-19-21-23
Du drar tills du inte orkar mer med kort skaft, det brukar ge sig rätt snart.F Fixaren06 skrev:
Däcket "vobblar" inte om inte muttrarna är så lösa att man kan lossa dom med handen, typ.
Träna på att lossa en mutter ett halv varv i dag (du behöver inte lyfta bilen eller göra något annat), så får du en bild av hur tungt det är, sedan drar du fast den till samma läge den hade (där skaftet var när du startade lossa), då vet du på ett ungefär hur tungt du ska dra.
Jag vet, mycket man ska kunna men har man inte haft stödet eller kulturen att hantera bilar är det svårt. Det är när man nu är äldre man behöver fylla luckorna, drivet och viljan har jag!D Dilato skrev: