?
A AndersS skrev:
Men automatlåda har väl inget med hur hårt man drar hjulskruvarna?
Om du inte förstod att det var en liknelse vid att mekaniker gör fel så förtydligar jag att en verkstad inte behöver göra rätt. De gör fel de också.......
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rekordet slogs av en däckfirma som lade på en omgång nya däck på bmw:s fälgar, monterade. Upptäckte efter någon vecka vid ett bromsjobb att det inte alls gick att lossa hjulskruvarna, inte ens med den där "breaker bar".

Jag blev givetvis förbannad och åkte tillbaks till firman. De hissar upp bilen och jag såg hur de först gick bet med en tryckluftsdragare som enligt uppgift hade ca 1300 Nm lossdragningskraft (dvs mer än 10-dubbelt vad det ska vara och det räckte inte). De fick hämta den stora maskinen som de har till lastbilar och bussar för att lossa...

Ett smärre mirakel att skruvarna alls gick att lossa utan att de brast, ångrar att jag inte krävde dom på en ny omgång hjulskruvar eftersom dessa garanterat är förbrukade som nämnts ovan. Dessutom är risken stor för gängpaj i naven och då blir det riktigt besvärligt och dyrt, likaså om fälgarna går åt skogen.

Även märkesverkstäder kan vara usla på den här punkten, seriösa firmor kör sludragningen med momentnyckel och inget annat och det är vad jag kräver fortsättningsvis när jag är tvungen lämna in. Tar nästan ingen tid att göra rätt.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Med rätt inställd mutterdragare så får man rätt moment. Man måste inte dra med momentnyckel.

Det är underligt hur svårt det verkar vara att ställa in dom rätt eller använda momentstav.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
fast att dra rätt med mutterdragare kräver ju lite vana och känsla för grejerna.......Det är inte så att man med random mutterdragare i vilket tryckluftssystem som helst bara kan "ställa in" och det är bra.
I de fall där det dragits alldeles för hårt är det ju oftast tillfällig personal som inte vet ett dyft vad dom håller på med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag kör med mutterdragare och momentstavar. Har kontrollmätt och det blir tillräckligt nära. Efterdrar om jag kommer ihåg, men det gör jag oftast inte :)
 
Har inte läst tråden och har inte tänkt bidra till TS fråga.

Men HUR kan det bli en 12 sidors tråd om att byta däck.?

Det ska ju inte direkt klyvas atomer

Även för den som har tummen extremt mitt i handen måste väl endå ett youtube klipp räcka
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Har inte läst tråden och har inte tänkt bidra till TS fråga.

Men HUR kan det bli en 12 sidors tråd om att byta däck.?
Vill du få klarhet i det är det bäst att läsa tråden. Men en sammanfattning är att det beror på att så många skriver utan att bidra till TS fråga.
 
MultiMan
Silly Bear Silly Bear skrev:
Har inte läst tråden och har inte tänkt bidra till TS fråga.

Men HUR kan det bli en 12 sidors tråd om att byta däck.?

Det ska ju inte direkt klyvas atomer

Även för den som har tummen extremt mitt i handen måste väl endå ett youtube klipp räcka
Youtubeklipp i all ära, men det finns en mycket stor mängd variabler som påverkar ett hjulbyte och montering.

En sak som inte ens berörts än (tror jag) är att kopparpasta kan korrodera aluminiumfälgar och man därför alltid bör använda aluminiumpasta istället. Jag har råkat ut för det och bytte för 7-8 år sedan pga skador på aluminiumet runt navet.

Koppar är ädlare än aluminium och därför fungerar aluminium som offeranod. https://en.wikipedia.org/wiki/Reactivity_series
 
Fast rent konkret kan man skippa alla former av alu eller kopparpasta helt på dylika förband. Det är helt fel produkt till applikationen helt. Håller man alla ytor rena från rost och korrosion så behöver man inte smörja alls annat än lite lätt med olja så det inte är snustorrt.
Har dock skruvat med bilar i 35 år typ och även jobbat på stor däckfirma. har aldrig sett nå skador av fel alu eller kopparfett där. Däremot så blir man jäkligt kladdig om det är mycket av den varan. Vilket det ofta är.....En del smetar in allt i det där i tron om att allt blir bättre ju mer man har.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Det ska absolut vara pasta som hindrar korrosion runt den runda delen av navet som sticker ut och centrerar, men inte på anliggningsytorna för skruvförbandet. Det är just i kontaktområdet för centreringsringen som fälgarna fastnar.

Beroende på omständigheterna så kan alu-fälgar absolut få korrosionsskador av ädlare metaller, sett det tillräckligt många gånger för att inte tvivla längre. Fattade inte orsaken först, men sedan föll poletten ner och sedan bytet är problemen borta.

Edit: Givetvis beror det också på hur kopparpastan är gjord. Om den inte ger någon elektronvandring alls så händer det inte. Ungefär samma som med första generationerna av silvervärmepasta till processorer. De ledde ström med ibland tråkiga följder, men det löstes i senare versioner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
Inget kladd på varken fälg eller gängor säger jag, håll allt rent bara. En bekant hade lite "dille" på att kladda ner allt med kopparpasta, slutade med att bromsoket lossnade... Vissa saker ska liksom sitta fast.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
det måste inte "absolut" vara nån pasta på nånting......De nav som rostar mest är på nåt vis mestadels de som är helt nersmetade med pasta? Varför jo de som använder pasta gör aldrig rent. De bara kladdar på ny pasta och så är skiten och rosten kvar ändå. De hjul som fastnar minst är de där nav och annat görs rent emellanåt.
 
  • Haha
  • Gilla
F_man och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.