MultiMan MultiMan skrev:
Menar du enduro eller?
Nä, bilar och oftast i specialklassen. Trodde det var bilar vi diskuterade.😉
 
A AndersS skrev:
Inte fa... är hjulskruvar åtdragna så hårt, var har ni varit med bilen. Aldrig hänt under 50 år med körkort!!
Ibland blir jag förvånad!!!
Det händer på ganska många verkstäder. Jag har varit med om det vid en som är ansluten till ad bildelar. Fick borra loss hjulen och han erkände aldrig.

Många popupställen inför vintern har ofta ingen aning vad de håller på med.

ett ställe jag var på drog konstigt nog för klent, höll på att tappa hjulet efter ca 6 km från verkstan :p
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Gör rent anläggningsytorna med stålborste.

En slagskruvdrafare med adapter av god kvalitet går utmärkt att dra med. Men efterdra men en vanlig gärna teleskopisk. Dra inte för liv och fosterland. Jag brukar lägga kanske 30kg vikt på teleskopisk i utdraget läge
 
R Rkarlsson skrev:
Det händer på ganska många verkstäder. Jag har varit med om det vid en som är ansluten till ad bildelar. Fick borra loss hjulen och han erkände aldrig.

Många popupställen inför vintern har ofta ingen aning vad de håller på med.

ett ställe jag var på drog konstigt nog för klent, höll på att tappa hjulet efter ca 6 km från verkstan :p
Skönt att man gjort det själv oftast. Men aldrig haft de problemen från verkstad.
Trodde det var skrönor.
 
A AndersS skrev:
Skönt att man gjort det själv oftast. Men aldrig haft de problemen från verkstad.
Trodde det var skrönor.
Tyvärr helt normalt. Även på stora volvoställen som exempel. Värsta exemplet jag personligen vari med om var en sprill ny automatlåda som höll 25 mil :D Bytt på volvoverkstad.
 
A AndersS skrev:
Inte fa... är hjulskruvar åtdragna så hårt, var har ni varit med bilen. Aldrig hänt under 50 år med körkort!!
Ibland blir jag förvånad!!!
Hade de på mitt ex bil fick sätta i spänn med en domkraft underifrån på några bultar så förlängnings skaftet gick i en båge sen slår på bulten med hammare.
 
wildeside
Man kan alltid investera i momentstav så slipper man fundera på åtdragningsmomentet.

 
R Rkarlsson skrev:
Tyvärr helt normalt. Även på stora volvoställen som exempel. Värsta exemplet jag personligen vari med om var en sprill ny automatlåda som höll 25 mil :D Bytt på volvoverkstad.
Men automatlåda har väl inget med hur hårt man drar hjulskruvarna?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men automatlåda har väl inget med hur hårt man drar hjulskruvarna?
Misstänker att det bara var en illustration att att även stora verkstäder som borde kunna bättre gör allvarliga fel.
 
E Emanuel01 skrev:
Hade de på mitt ex bil fick sätta i spänn med en domkraft underifrån på några bultar så förlängnings skaftet gick i en båge sen slår på bulten med hammare.
Då blir min fundering, hur ofta händer det? Skulle vara intressant men troligtvis omöjligt att få statistiskt underlag på det problemet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Misstänker att det bara var en illustration att att även stora verkstäder som borde kunna bättre gör allvarliga fel.
Ja då breddar man väl vårat hjulskruvande......🤣
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då blir min fundering, hur ofta händer det? Skulle vara intressant men troligtvis omöjligt att få statistiskt underlag på det problemet.
Hänt en gång för mig. Var någon verkstad som bytt däcken.
 
A AndersS skrev:
Då blir min fundering, hur ofta händer det? Skulle vara intressant men troligtvis omöjligt att få statistiskt underlag på det problemet.
Som kuriosa kan jag då berätta att på brorsans volvo bm traktor behövdes det ett tre meters galvat rör som förlängning för att lossa hjulmuttrarna och lik förbenat fick man hänga på röret innan det sa "knick" och lossade.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har det högra "normal duty", grymt starkt och håller för att förlänga med ett enmeters järnrör att stå och hoppa på vid extremt överdragna hjulskruv/muttrar.
Det är precis av den anledningen jag har ett liknande det till vänster. Då kan man sparka/hoppa på det medan däcket är kvar på backen, så att man vet att bultarna kommer gå att få loss innan man hissar upp bilen.

(Jag använder förstås inte det för att dra åt bultar.)
A AndersS skrev:
Inte fa... är hjulskruvar åtdragna så hårt, var har ni varit med bilen. Aldrig hänt under 50 år med körkort!!
Ibland blir jag förvånad!!!
Bra däckfirmor gör förstås inte så, men bilverkstäder är för jäkliga på att dra åt för hårt om du t.ex. behöver få bromsar bytta eller liknande.

Mitt rekord är det däckfirman vägrade ta i (de sa bara "åk till verkstaden där du reparerade bilen, och få dem att ta loss det"). Verkstadschefen på verkstan var inte helt nöjd heller, när det tog dem en och en halv dag att få loss hjulet, och som bonus drog sönder fälgen när de skulle få loss den.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Så hårt åtdragna skruvar som ni beskriver är en säkerhetsrisk.
Förspänningen är så hög att den dels:
- kan ligga i plastiskt deformationsområde där materialet permanent skadas.
- lämnar för låg "reserv" i ytterligare belastning innan skruven går av.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.