9 584 läst · 176 svar
10k läst
176 svar
Byta däck på bilen
Det händer på ganska många verkstäder. Jag har varit med om det vid en som är ansluten till ad bildelar. Fick borra loss hjulen och han erkände aldrig.A AndersS skrev:
Många popupställen inför vintern har ofta ingen aning vad de håller på med.
ett ställe jag var på drog konstigt nog för klent, höll på att tappa hjulet efter ca 6 km från verkstan
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 593 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 593 inlägg
Gör rent anläggningsytorna med stålborste.
En slagskruvdrafare med adapter av god kvalitet går utmärkt att dra med. Men efterdra men en vanlig gärna teleskopisk. Dra inte för liv och fosterland. Jag brukar lägga kanske 30kg vikt på teleskopisk i utdraget läge
En slagskruvdrafare med adapter av god kvalitet går utmärkt att dra med. Men efterdra men en vanlig gärna teleskopisk. Dra inte för liv och fosterland. Jag brukar lägga kanske 30kg vikt på teleskopisk i utdraget läge
Skönt att man gjort det själv oftast. Men aldrig haft de problemen från verkstad.? Rkarlsson skrev:Det händer på ganska många verkstäder. Jag har varit med om det vid en som är ansluten till ad bildelar. Fick borra loss hjulen och han erkände aldrig.
Många popupställen inför vintern har ofta ingen aning vad de håller på med.
ett ställe jag var på drog konstigt nog för klent, höll på att tappa hjulet efter ca 6 km från verkstan
Trodde det var skrönor.
Hade de på mitt ex bil fick sätta i spänn med en domkraft underifrån på några bultar så förlängnings skaftet gick i en båge sen slår på bulten med hammare.A AndersS skrev:
Då blir min fundering, hur ofta händer det? Skulle vara intressant men troligtvis omöjligt att få statistiskt underlag på det problemet.E Emanuel01 skrev:
Som kuriosa kan jag då berätta att på brorsans volvo bm traktor behövdes det ett tre meters galvat rör som förlängning för att lossa hjulmuttrarna och lik förbenat fick man hänga på röret innan det sa "knick" och lossade.A AndersS skrev:
Det är precis av den anledningen jag har ett liknande det till vänster. Då kan man sparka/hoppa på det medan däcket är kvar på backen, så att man vet att bultarna kommer gå att få loss innan man hissar upp bilen.H Harald Blåtumme skrev:
(Jag använder förstås inte det för att dra åt bultar.)
Bra däckfirmor gör förstås inte så, men bilverkstäder är för jäkliga på att dra åt för hårt om du t.ex. behöver få bromsar bytta eller liknande.A AndersS skrev:
Mitt rekord är det däckfirman vägrade ta i (de sa bara "åk till verkstaden där du reparerade bilen, och få dem att ta loss det"). Verkstadschefen på verkstan var inte helt nöjd heller, när det tog dem en och en halv dag att få loss hjulet, och som bonus drog sönder fälgen när de skulle få loss den.
Så hårt åtdragna skruvar som ni beskriver är en säkerhetsrisk.
Förspänningen är så hög att den dels:
- kan ligga i plastiskt deformationsområde där materialet permanent skadas.
- lämnar för låg "reserv" i ytterligare belastning innan skruven går av.
Förspänningen är så hög att den dels:
- kan ligga i plastiskt deformationsområde där materialet permanent skadas.
- lämnar för låg "reserv" i ytterligare belastning innan skruven går av.