wildeside
R Rejäl skrev:
Jag har alltid bytt på mina privata bilar..
Har ordning o reda i garaget bara o köra in, under med domkraften (Biltemas säg ingett skäms för detta) sedan tar det inte många minuter per hjul..
Har drivit företag i över 20år tid så det har varit en del bilar som det har bytts på😉som jag inte orkade byta på utan dessa skiftades hos diverse olika verkstäder genom åren..
Du får ha vilken domkraft du vill bara den fungerar och är säker😎 Har en del Feltema grejor jag med.

R
wildeside wildeside skrev:
Du får ha vilken domkraft du vill bara den fungerar och är säker😎 Har en del Feltema grejor jag med.
Men som yrkesutövare inom bygg så förespråkar man inte Feltema🤓men den har dugit åt mina hjulskiften i snart 2 årtionden..

Fundering, kom att tänka på när man haft bilen på service/reparation där hjul tagits bort så har aldrig någon nämnt att efterkontrollera.

Du va mej en snabb rackare om du byter 6 däck på 20 min
Jag tvivlar också. Rätt omöjligt om man verkligen räknar all tid.

Du skarvar inte lite med att du lämnat in för däckbyte 200-300 gånger
Det är väl inget märkligt om men exempelvis hanterar ett företags bilpark.

R Rejäl skrev:
Inte dom som köpt Kellogs körkort😉
De vet du de😉

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
N Niq skrev:
Man bör nog skaffa en skild domkraft. Dom som kommer med bilen är inte gjorda för regelbunden användning. Inte ens att skifta hjul 2 gånger i året.
Jag använder den som kom med Volvon. Se till att den är smord bara. OK, en garagedomkraft är smidigare, men den kostar ju mer är hjulbyte på verkstad om man inte har en redan. ;)

RoTe
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag använder den som kom med Volvon. Se till att den är smord bara. OK, en garagedomkraft är smidigare, men den kostar ju mer är hjulbyte på verkstad om man inte har en redan. ;)
249kr på Biltema som jag skrev innan, förvånansvärt bra och sjukt mycket för pengarna.

Appendix Appendix skrev:
Alla mina däckfirmor påminner om det….
Halvläskigt, förtroendekris inom företaget? 😉
A AndersS skrev:
Fundering, kom att tänka på när man haft bilen på service/reparation där hjul tagits bort så har aldrig någon nämnt att efterkontrollera.
Dom kanske känner sig trygga med det jobb som utförts? 😇

Du va mej en snabb rackare om du byter 6 däck på 20 min har du som rallybilarna en depå du kör in i med alla grejorna framme?🤔
Jag får snällt konka fram alla däck och verktyg inte nog med det måste plocka bort grejorna efter mej om det ska gå att ta sig fram i verkstan, tar lite längre tid än 20 minuter för mej. Men jag kanske är långsam..😉
Du skarvar inte lite med att du lämnat in för däckbyte 200-300 gånger plus att du byter däcken själv🤔🤔
Jag byter på bilen på 15-20min, inga konstigheter.
Rejäl domkraft, lyfter en sida i taget. Däcken förvaras i garaget. Batteridriven mutterknack.

Tvätten av hjulen tar längre tid än bytet.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag byter på bilen på 15-20min, inga konstigheter.
Rejäl domkraft, lyfter en sida i taget. Däcken förvaras i garaget. Batteridriven mutterknack.

Det är någonting som stämmer för mig också, är man pedantiskt lagd tar det bra mycket längre tid att tvätta de avtagna hjuen än bytet, och när man rengör vinterhjulen ordentligt inför förvaringen handlar det om tredubbla tiden mot själva bytet.
Men en bra känsla när man hänger dit de ordenligt rengjorda hjulen både på in och utsida nästa gång, och enklare att hålla ren ett hjul som rengörs regelbundet.

Varje gång jag köpt en begagnad bil får jag börja med en ordentlig rengöring av hjulen, speciellt vinterhjulen där insidan av fälgen nästan alltid är "avglömd", kan ta flera timmar att få ren en uppsättning vinterhjul efter en mindre noggrann ägare.

• Älska
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det kostar troligen mer än ett eller 2 däckbyten att skaffa dom verktyg man behöver. Men har man bara tänkt göra det en gång så är det säkert billigare att göra det på verkstad.

Vi får hoppas den håller ihop då.

Det är som mikthebik säger.
Jag är ingen pedant direkt men gyttjan i fälgarna påverkar ballansen och leder till att man måste byta hjullager oftare. Alltså skall däck och fälgar tvättas ordentligt efter byte.
Av samma orsak brukar jag varje år peta bort de mesta stenarna ur krusorna och föra hjulen på balansering. Det är mycket arbete att byta hjullager. Och allmänt jävligt att göra det på vägkanten.

M MagHam skrev:
Har 44 år med körkort och bilar (i nuläget tre personbilar och två kärror)
Har heller aldrig "efterdragit". Byter alltid själv eftersom jag inte vill ha mina hjulbultar skadade.
Förstår inte riktigt hur den rekommendationen ens uppstått.
Förmodligen har folk känt efter med verktyg när de kört ett tag och märkt att hjulbultarna blivit lättare att dra åt. Det betyder inte att hjulen skulle lossnat eller ens att bultarna skulle fortsätta bli lösare.

De enda gångerna de lossnat för mig är när jag bara skruvat åt med fingrarna utan att använda verktyg. Då jobbar de sig loss när man kört ett tag.

Däckbytartält är spännande. i höstas när jag var till ett sådant fick de hämta satsen med gängtappar efter att ha råkat ta ta fel bultar. De såg lite svettiga ut. 😂

FredrikR FredrikR skrev:
Högtryckstvätt med skumspruta och roterande borste fixar det snabbt. Tar nog inte mera än 20 min vår respektive höst att tvätta fälgarna till två bilar.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Högtryckstvätt med skumspruta och roterande borste fixar det snabbt. Tar nog inte mera än 20 min vår respektive höst att tvätta fälgarna till två bilar.
En vinter här med salt, snö, slask och is försvinner inte lika fort, tyvärr.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.