9 584 läst · 176 svar
10k läst
176 svar
Byta däck på bilen
Du får ha vilken domkraft du vill bara den fungerar och är säker😎 Har en del Feltema grejor jag med.R Rejäl skrev:Jag har alltid bytt på mina privata bilar..
Har ordning o reda i garaget bara o köra in, under med domkraften (Biltemas säg ingett skäms för detta) sedan tar det inte många minuter per hjul..
Har drivit företag i över 20år tid så det har varit en del bilar som det har bytts på😉som jag inte orkade byta på utan dessa skiftades hos diverse olika verkstäder genom åren..
Jag tvivlar också. Rätt omöjligt om man verkligen räknar all tid.wildeside skrev:
Det är väl inget märkligt om men exempelvis hanterar ett företags bilpark.wildeside skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 389 inlägg
Jag använder den som kom med Volvon. Se till att den är smord bara. OK, en garagedomkraft är smidigare, men den kostar ju mer är hjulbyte på verkstad om man inte har en redan.N Niq skrev:
Halvläskigt, förtroendekris inom företaget? 😉Appendix skrev:
Dom kanske känner sig trygga med det jobb som utförts? 😇A AndersS skrev:
Jag byter på bilen på 15-20min, inga konstigheter.wildeside skrev:Du va mej en snabb rackare om du byter 6 däck på 20 min har du som rallybilarna en depå du kör in i med alla grejorna framme?🤔
Jag får snällt konka fram alla däck och verktyg inte nog med det måste plocka bort grejorna efter mej om det ska gå att ta sig fram i verkstan, tar lite längre tid än 20 minuter för mej. Men jag kanske är långsam..😉
Du skarvar inte lite med att du lämnat in för däckbyte 200-300 gånger plus att du byter däcken själv🤔🤔
Rejäl domkraft, lyfter en sida i taget. Däcken förvaras i garaget. Batteridriven mutterknack.
Tvätten av hjulen tar längre tid än bytet.
Det är någonting som stämmer för mig också, är man pedantiskt lagd tar det bra mycket längre tid att tvätta de avtagna hjuen än bytet, och när man rengör vinterhjulen ordentligt inför förvaringen handlar det om tredubbla tiden mot själva bytet.FredrikR skrev:
Men en bra känsla när man hänger dit de ordenligt rengjorda hjulen både på in och utsida nästa gång, och enklare att hålla ren ett hjul som rengörs regelbundet.
Varje gång jag köpt en begagnad bil får jag börja med en ordentlig rengöring av hjulen, speciellt vinterhjulen där insidan av fälgen nästan alltid är "avglömd", kan ta flera timmar att få ren en uppsättning vinterhjul efter en mindre noggrann ägare.
Det kostar troligen mer än ett eller 2 däckbyten att skaffa dom verktyg man behöver. Men har man bara tänkt göra det en gång så är det säkert billigare att göra det på verkstad.imported_Benno skrev:
Vi får hoppas den håller ihop då.
Det är som mikthebik säger.
Jag är ingen pedant direkt men gyttjan i fälgarna påverkar ballansen och leder till att man måste byta hjullager oftare. Alltså skall däck och fälgar tvättas ordentligt efter byte.
Av samma orsak brukar jag varje år peta bort de mesta stenarna ur krusorna och föra hjulen på balansering. Det är mycket arbete att byta hjullager. Och allmänt jävligt att göra det på vägkanten.
Jag är ingen pedant direkt men gyttjan i fälgarna påverkar ballansen och leder till att man måste byta hjullager oftare. Alltså skall däck och fälgar tvättas ordentligt efter byte.
Av samma orsak brukar jag varje år peta bort de mesta stenarna ur krusorna och föra hjulen på balansering. Det är mycket arbete att byta hjullager. Och allmänt jävligt att göra det på vägkanten.
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Förmodligen har folk känt efter med verktyg när de kört ett tag och märkt att hjulbultarna blivit lättare att dra åt. Det betyder inte att hjulen skulle lossnat eller ens att bultarna skulle fortsätta bli lösare.M MagHam skrev:
De enda gångerna de lossnat för mig är när jag bara skruvat åt med fingrarna utan att använda verktyg. Då jobbar de sig loss när man kört ett tag.
Däckbytartält är spännande. i höstas när jag var till ett sådant fick de hämta satsen med gängtappar efter att ha råkat ta ta fel bultar. De såg lite svettiga ut. 😂