9 651 läst · 176 svar
10k läst
176 svar
Byta däck på bilen
Medlem
· Västra Götaland
· 1 607 inlägg
Ny bil kräver en del fix innan den är i det skick som jag vill ha den. Köpa riktigt däck och lägga i är en sån sak, å jag kollar innan köp att det finns tillräckligt med plats för ett riktigt däck (även om det ofta är på gränsen och man får välja en dimension som inte är alltför bred)K kniv skrev:
Ts borde ha förstått ändå lite att man behöver bara ett inlägg om att byta hjul (inte däck)wildeside skrev:
- Skaffa rätt hylsa, lossa hjulmuttrar/skruvar
- Lyft bilen på rätt ställe.
- skruva av muttrar/skruvar
-Lyft av hjulet (inte däcket)
-Rengör navet från rost
- Lyft på hjulet (inte däcket)
- Skruva dit muttrar/skruvar och dra åt lite.
- Sänk bilen och dra åt mer. Inte med hela kroppen.
Färdigt.
Ja som nybörjare bör man ha en pallbock under om man har en halvtaskig domkraft såklart.
Och den som inte drar ordentligt kan ju kolla en vecka efter om skruvar/muttrar är åtdragna fortfarande. Jag har aldrig gjort det när jag gjort det själv, men fått göra det när Däckverkstan gjort de då de använder sina mutterknackare till förbannelse.
Enkla vägen, lämna bilen till en seriös snubbe som inte använder mutterknack vid monteringen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 396 inlägg
Du sparar tid och pengar (och utrymme i detta forum ) genom att låta verkstan skifta hjulen istället för att försöka själv.
Alfredo skrev:
D Dilato skrev:
Alfredo får ett halvt poäng, men ni har för låga ambitioner med era bilar gubbar! 😉wildeside skrev:
Synar man bromsarna eller andra delar på nära håll så är det lätt hänt att ett ben eller delar av ett hamnar under bilen, om man sitter ner på marken, istället för att stå hukad eller böja på ryggen.
Niq har fattat!N Niq skrev:
Sicken tur att han fattat.V Vardagsrum skrev:
Jag lutar mig in och kollar bromsbeläggen om jag arbetar med en sketen dom kraft.
När jag byter däck så lyfter jag våra bilar med pelarlyften.
Använder mutterknack men har förstått instruktionen om att efterdra för hand efter 5 mil...
Speca upp fakturan här så man får se. Har svårt att se att det står ”Byte ventil däck, 3800:-”B Boende45 skrev:OT och hjälper inte TS men känner att jag måste svara.
Har en nyare VW med serviceavtal och mobilitetsgaranti.
Fick problem med att däcket tappade luft vid en mack och såg att det var ventilen som var skadad. Händelsen var mindre än 1 km från min VW-verkstad och jag vågade inte köra bilen då luften höll på att gå ur däcket.
Ringde mobilitetsgarantin som hämtade och körde bilen till verkstan inom 1 timme.
När jag hämtade bilen nästa dag fick jag betala 3800 kr för ventilbyte.
Så både Biltemas verktyg/maskiner och VWs mobilitetsgaranti är värdelösa, det sistnämnda är en scam det funkar bara om man har en företagsbil och någon annan betalar.
För övrigt tog jag bilen till en Däckia-verkstad direkt efter att ha lämnat VW och de tömt min plånbok.
Däckia tog 70 kr st för att byta de tre kvarvarande ventilerna som jag av säkerhet ville ha bytt.
Jag vet inte hur andra mobiltetsgarantier funkar men har man en VW privat är det i många fall alltså bättre att utnyttja bärgning i sin försäkring
Fint påslag på delar som kostar runt 4-5 kronor..
Mobilitetsgarantin bärgar din bil till närmaste auktoriserade verkstad för märket.K kniv skrev:
Du kan alltså inte välja till vilken verkstad du vill ha bilen.
Förstår att sambandet så här på midsommardagen kan vara svårt att förstå