R
MultiMan MultiMan skrev:
Jag tog körkort 1983 och då ingick hjulkontroll, batteriets fastsättning mm innan avfärd. T o m spolarvätska. Mycket bra körskola i Hässleholm och den legendariske inspektör Snygg när jag körde upp. Man lärde sig mycket. Härliga tider!
Det fick vi med som du beskriver, detta borde vara standard i dagens läge då händighets nivån bland dom unga är begränsad..
Man kanske skulle ha en obligatorisk dag med däckbyte mm. i körkortsutbildningen..
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Om jag orkar efter midsommardansen ska jag räkna på vad skjuvkraften max blir OM fälgen skulle kunna kana mot skivan. Lovar att det är långt under de värden som kan skada skruven.
 
Slänger in lite annat bränsle i diskussionen...
Bästa däcken bak vet vi alla. Ingen vill att bakvagnen sladdar ut.

Jag påstår att det i huvudsak är intressant på vintern.
På sommaren med asfalt så kan det vara en större fördel att ha bra däck fram som undanröjer vatten som annars kulle ge vattenplaning.

PS. Var inte oroliga. Jag har perfekta nästan nya premiumdäck runtom på mina fordon 😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
?
MultiMan MultiMan skrev:
Jag tog körkort 1983 och då ingick hjulkontroll, batteriets fastsättning mm innan avfärd. T o m spolarvätska. Mycket bra körskola i Hässleholm och den legendariske inspektör Snygg när jag körde upp. Man lärde sig mycket. Härliga tider!

Anekdot: Efter mer än 25 år häruppe lyckades jag hamna i en Taxi med en inflyttad chaufför från Skåne som också hade haft Snygg, därför blev jag påmind igen.
Jo men det var ju helt vanlig säkerhetskontroll :p Rent praktiskt byta hjul gjorde man ju inte. Jag tog med bil och mc i Hässleholm, och taxi tog jag intensivkurs i Ängelholm.
 
wildeside
Byter ni fortfarande däck eller vad håller ni på med😂
TS tröttna på er redan vid inlägg #29.
Men fortsätt ni med er säkerhetskontroll.
Skulle bara kolla för säkerhetens skull att tråden inte spårat ur och va offtopic😂😂
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
då vill man inte sitta på marken med benet under bilen
Vad tror du om:
8.5 Flytta de ben som av misstag hamnat under bilen för där ska de inte vara?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad tror du om:
8.5 Flytta de ben som av misstag hamnat under bilen för där ska de inte vara?
Precis, jag har aldrig haft mina ben under bilen när jag byter hjul
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
wildeside
Vet inte varför benen skulle behöva vara under bilen.
Känns jäkla bökigt att byta däck med benen under bilen, mina däck sitter iaf på sidan av bilen😂
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle nog påstå att just benen är det sista man har under bilen när man meckar.
När jag byter olja och filter slijdar jag in under bilen framifrån (bilen står då på uppkörningsramper) med hela överkroppen under bilen men benen är fortfarande utanför.
Jag har svårt att se när benen någonsin kan hamna under bilen.
 
När man byter någon del som man kommer åt från hjulhuset så sitter jag ofta med benen in under bilen fast då är den förstås uppställd på pallbock eller liknande. När jag bara byter däck har jag inga ben under bilen
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har haft körkort i 27år och kör 3-5t mil om året har aldrig efterdragit och kommer inte heller börja med det..
Hjulbultarna/muttrarna har aldrig ens suttit löst vid byte😊har alltid bytt på mina privata bilar själv..
Kan ju säkert ha missat något inlägg i tråden men en viktig sak när man monterar det nya hjulet är att alltid dra bultarna/muttrarna korsvis. ( kan även nämna att jag heller aldrig efterdragit på 40 års bilinnehav och aldrig råkat ut för något )
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
galento
Har heller inte råkat ut för nåt på 47 års bilägande och en hel del fordon.
Men det kanske beror på att man drar för hårt ( för hand ) 😉😎
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Har heller inte råkat ut för nåt på 47 års bilägande och en hel del fordon.
Men det kanske beror på att man drar för hårt ( för hand ) 😉😎
Eller att det helt enkelt görs rätt. 👍
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Långt ifrån ett måste ändå. Går ju att spruta i punkteringsvätska alternativt ringa bärgare. WV koncernen har ju också gratis mobilitetsgaranti, om man servar bilen hos dom. Då kommer det en bärgare utan kostnad som hjälper till med det som behövs vid punktering
OT och hjälper inte TS men känner att jag måste svara.

Har en nyare VW med serviceavtal och mobilitetsgaranti.

Fick problem med att däcket tappade luft vid en mack och såg att det var ventilen som var skadad. Händelsen var mindre än 1 km från min VW-verkstad och jag vågade inte köra bilen då luften höll på att gå ur däcket.

Ringde mobilitetsgarantin som hämtade och körde bilen till verkstan inom 1 timme.

När jag hämtade bilen nästa dag fick jag betala 3800 kr för ventilbyte.

Så både Biltemas verktyg/maskiner och VWs mobilitetsgaranti är värdelösa, det sistnämnda är en scam det funkar bara om man har en företagsbil och någon annan betalar.

För övrigt tog jag bilen till en Däckia-verkstad direkt efter att ha lämnat VW och de tömt min plånbok.

Däckia tog 70 kr st för att byta de tre kvarvarande ventilerna som jag av säkerhet ville ha bytt.

Jag vet inte hur andra mobiltetsgarantier funkar men har man en VW privat är det i många fall alltså bättre att utnyttja bärgning i sin försäkring
 
  • Wow
TommyC och 2 till
  • Laddar…
K
B Boende45 skrev:
OT och hjälper inte TS men känner att jag måste svara.

Har en nyare VW med serviceavtal och mobilitetsgaranti.

Fick problem med att däcket tappade luft vid en mack och såg att det var ventilen som var skadad. Händelsen var mindre än 1 km från min VW-verkstad och jag vågade inte köra bilen då luften höll på att gå ur däcket.

Ringde mobilitetsgarantin som hämtade och körde bilen till verkstan inom 1 timme.

När jag hämtade bilen nästa dag fick jag betala 3800 kr för ventilbyte.

Så både Biltemas verktyg/maskiner och VWs mobilitetsgaranti är värdelösa, det sistnämnda är en scam det funkar bara om man har en företagsbil och någon annan betalar.

För övrigt tog jag bilen till en Däckia-verkstad direkt efter att ha lämnat VW och de tömt min plånbok.

Däckia tog 70 kr st för att byta de tre kvarvarande ventilerna som jag av säkerhet ville ha bytt.

Jag vet inte hur andra mobiltetsgarantier funkar men har man en VW privat är det i många fall alltså bättre att utnyttja bärgning i sin försäkring
Vad har mobilitetsgarantin att göra med det faktum att den verkstad som du blev tagen till helt klart tar överpriser?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.