9 589 läst · 176 svar
10k läst
176 svar
Byta däck på bilen
Det fick vi med som du beskriver, detta borde vara standard i dagens läge då händighets nivån bland dom unga är begränsad..MultiMan skrev:
Man kanske skulle ha en obligatorisk dag med däckbyte mm. i körkortsutbildningen..
Slänger in lite annat bränsle i diskussionen...
Bästa däcken bak vet vi alla. Ingen vill att bakvagnen sladdar ut.
Jag påstår att det i huvudsak är intressant på vintern.
På sommaren med asfalt så kan det vara en större fördel att ha bra däck fram som undanröjer vatten som annars kulle ge vattenplaning.
PS. Var inte oroliga. Jag har perfekta nästan nya premiumdäck runtom på mina fordon 😉
Bästa däcken bak vet vi alla. Ingen vill att bakvagnen sladdar ut.
Jag påstår att det i huvudsak är intressant på vintern.
På sommaren med asfalt så kan det vara en större fördel att ha bra däck fram som undanröjer vatten som annars kulle ge vattenplaning.
PS. Var inte oroliga. Jag har perfekta nästan nya premiumdäck runtom på mina fordon 😉
Jo men det var ju helt vanlig säkerhetskontroll Rent praktiskt byta hjul gjorde man ju inte. Jag tog med bil och mc i Hässleholm, och taxi tog jag intensivkurs i Ängelholm.MultiMan skrev:Jag tog körkort 1983 och då ingick hjulkontroll, batteriets fastsättning mm innan avfärd. T o m spolarvätska. Mycket bra körskola i Hässleholm och den legendariske inspektör Snygg när jag körde upp. Man lärde sig mycket. Härliga tider!
Anekdot: Efter mer än 25 år häruppe lyckades jag hamna i en Taxi med en inflyttad chaufför från Skåne som också hade haft Snygg, därför blev jag påmind igen.
Jag skulle nog påstå att just benen är det sista man har under bilen när man meckar.
När jag byter olja och filter slijdar jag in under bilen framifrån (bilen står då på uppkörningsramper) med hela överkroppen under bilen men benen är fortfarande utanför.
Jag har svårt att se när benen någonsin kan hamna under bilen.
När jag byter olja och filter slijdar jag in under bilen framifrån (bilen står då på uppkörningsramper) med hela överkroppen under bilen men benen är fortfarande utanför.
Jag har svårt att se när benen någonsin kan hamna under bilen.
Kan ju säkert ha missat något inlägg i tråden men en viktig sak när man monterar det nya hjulet är att alltid dra bultarna/muttrarna korsvis. ( kan även nämna att jag heller aldrig efterdragit på 40 års bilinnehav och aldrig råkat ut för något )R Rejäl skrev:
OT och hjälper inte TS men känner att jag måste svara.K kniv skrev:
Har en nyare VW med serviceavtal och mobilitetsgaranti.
Fick problem med att däcket tappade luft vid en mack och såg att det var ventilen som var skadad. Händelsen var mindre än 1 km från min VW-verkstad och jag vågade inte köra bilen då luften höll på att gå ur däcket.
Ringde mobilitetsgarantin som hämtade och körde bilen till verkstan inom 1 timme.
När jag hämtade bilen nästa dag fick jag betala 3800 kr för ventilbyte.
Så både Biltemas verktyg/maskiner och VWs mobilitetsgaranti är värdelösa, det sistnämnda är en scam det funkar bara om man har en företagsbil och någon annan betalar.
För övrigt tog jag bilen till en Däckia-verkstad direkt efter att ha lämnat VW och de tömt min plånbok.
Däckia tog 70 kr st för att byta de tre kvarvarande ventilerna som jag av säkerhet ville ha bytt.
Jag vet inte hur andra mobiltetsgarantier funkar men har man en VW privat är det i många fall alltså bättre att utnyttja bärgning i sin försäkring
Vad har mobilitetsgarantin att göra med det faktum att den verkstad som du blev tagen till helt klart tar överpriser?!B Boende45 skrev:OT och hjälper inte TS men känner att jag måste svara.
Har en nyare VW med serviceavtal och mobilitetsgaranti.
Fick problem med att däcket tappade luft vid en mack och såg att det var ventilen som var skadad. Händelsen var mindre än 1 km från min VW-verkstad och jag vågade inte köra bilen då luften höll på att gå ur däcket.
Ringde mobilitetsgarantin som hämtade och körde bilen till verkstan inom 1 timme.
När jag hämtade bilen nästa dag fick jag betala 3800 kr för ventilbyte.
Så både Biltemas verktyg/maskiner och VWs mobilitetsgaranti är värdelösa, det sistnämnda är en scam det funkar bara om man har en företagsbil och någon annan betalar.
För övrigt tog jag bilen till en Däckia-verkstad direkt efter att ha lämnat VW och de tömt min plånbok.
Däckia tog 70 kr st för att byta de tre kvarvarande ventilerna som jag av säkerhet ville ha bytt.
Jag vet inte hur andra mobiltetsgarantier funkar men har man en VW privat är det i många fall alltså bättre att utnyttja bärgning i sin försäkring