9 321 läst · 176 svar
9k läst
176 svar
Byta däck på bilen
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 015 inlägg
Kan rekommenderas! Se till att ha skaftet med dig i bilen när du är ute och åker, så kan du byta däck om du skulle få punktering.Q Qjanto skrev:Den här från Biltema är billig, har teleskop och är bra att ha som komplement till fälgkorset när muttrar sitter för hårt och är svåra att lossa. Drar man ut teleskophandtaget till full längd får man bra med kraft. Skulle inte det räcka kan man dra på ett 1 meters stålrör över skaftet så att får man ännu längre arm och mer kraft.
Hålla på och dra med momentnyckel har jag heller aldrig gjort, det känns som överkurs. Däremot ska du själv dra åt muttrarna när du satt på sommarhjulen (efter du har hissat ner bilen på marken igen). Min svärmor, som var född på 1940-talet, motiverade det med att hon själv skulle orka lossa muttrarna om hon fick punktering och behövde byta däck själv. Drar du med någon pneumatisk monster-mutterdragare kan det bli så hårt att du inte kan lossa muttrarna på egen hand när du står i vägkanten någonstans med ett platt däck.Q Qjanto skrev:
Lycka till, @Fixaren06 , det är strongt att du ger dig på däckbytet själv, och det är också strongt att du ställer dina frågor här! Du är garanterat inte den enda som undrar.
Mutterdragare är helt onödigt. Momentnyckel är bra för att få rätt moment så slipper du oroa dig för att dra för löst/hårt. När du efterdrar efter cirka 5 mil märker du då också om det finns något mer att dra eller om det klickar direkt. Lossa bultarna lite innan du lyfter. Adapter till skruvdragare är bra, det blir många varv med lågt motstånd.
Sitter hjulen fast tar du en träbit mot fälgen och slår på med slägga. Ha på någon form av anti-fastna-gegg för att slippa släggan nästa gång. Slafsa på i rikliga mängder på hjulets yta som ligger mot.
Sitter hjulen fast tar du en träbit mot fälgen och slår på med slägga. Ha på någon form av anti-fastna-gegg för att slippa släggan nästa gång. Slafsa på i rikliga mängder på hjulets yta som ligger mot.
Medlem
· Sverige
· 5 326 inlägg
En hyfsat vettig momentnyckel 40-210 NM kan man hitta på tex Biltema för en femhundring. Bara dumsnålt att skippa detta viktiga. Det värsta som finns är däckbytartält där det dras till typ 1200+ Nm, där har man i princip förbrukat hjulskruvarna och de behöver bytas mot nya, kanske även hjulnaven behöver bytas pga gängpaj.
Momentnyckel bra även när man tex ska dra fast div detaljer i framvagn, bromssadlar etc (tex 200 Nm bromssadlar på Volvo S80 jag nyss pillat med, det är ett rejält moment). Visst man lär sig vad som är i momentregionerna av "löst", "starkt", "superstarkt" men på kritiska grejer chansar man aldrig.
Momentnyckel bra även när man tex ska dra fast div detaljer i framvagn, bromssadlar etc (tex 200 Nm bromssadlar på Volvo S80 jag nyss pillat med, det är ett rejält moment). Visst man lär sig vad som är i momentregionerna av "löst", "starkt", "superstarkt" men på kritiska grejer chansar man aldrig.
Nyss passerat 30 år med körkort och har heller aldrig efterdragit eller haft lösa skruvar/muttrar hittills.R Rejäl skrev:
Tur, eller?
Har aldrig hört en däckverkstad påminna om att kom ihåg att efterdra när kunden backar ut.
Dra inte för hårt!
Det översträcker skruvarna och skapar faktiskt ett förband som är svagare.
Vanliga hjul till bilar brukar ligga runt 105-120 Nm och för mindre bilar och släpkärror kanske 90 Nm.
Det är inte speciellt mycket faktiskt.
Det översträcker skruvarna och skapar faktiskt ett förband som är svagare.
Vanliga hjul till bilar brukar ligga runt 105-120 Nm och för mindre bilar och släpkärror kanske 90 Nm.
Det är inte speciellt mycket faktiskt.
Jag tror inte att det är tur, utan dom som tappar hjulen kan inte ha dragit åt alls samt inte ha någon känsla för det måste kännas i bilen innan ett hjul lossnar helt, jag menar att fyra eller fem bultar/muttrar åker inte av plötsligt utan det sker under en tid och det bör uppstå obalans och skakningar som känns i bilen vid färd..FredrikR skrev:
Har 44 år med körkort och bilar (i nuläget tre personbilar och två kärror)FredrikR skrev:
Har heller aldrig "efterdragit". Byter alltid själv eftersom jag inte vill ha mina hjulbultar skadade.
Förstår inte riktigt hur den rekommendationen ens uppstått.
Nu vet jag inte exakt var du menar att anti-fastna-gegget skall vara men det får absolut inte vara på ytan mellan fälg och bromsskiva, det förstör bultförbandets styrka. Friktionen mellan bromsskiva och fälg är det som håller fast hjulet.S Svante Svenson skrev:
Lite kan man ju ha på centreringen i mitten om det tenderar rosta fast där.
Jag har varit med om att ett hjul blev löst efter att jag haft loss det. Hade dragit med moment. Jag tappade inte hjulet utan märkte att något var fel.R Rejäl skrev:Jag tror inte att det är tur, utan dom som tappar hjulen kan inte ha dragit åt alls samt inte ha någon känsla för det måste kännas i bilen innan ett hjul lossnar helt, jag menar att fyra eller fem bultar/muttrar åker inte av plötsligt utan det sker under en tid och det bör uppstå obalans och skakningar som känns i bilen vid färd..
Det är ovanligt men det händer att hjulmuttrar/bultar går upp.
Ja uppenbarligen så finns problemet då ca 900 olyckor årligen inträffar pga. tappade hjul..N Niq skrev:
Hur upptäckte du det?