9 323 läst · 176 svar
9k läst
176 svar
Byta däck på bilen
Långt ifrån ett måste ändå. Går ju att spruta i punkteringsvätska alternativt ringa bärgare. WV koncernen har ju också gratis mobilitetsgaranti, om man servar bilen hos dom. Då kommer det en bärgare utan kostnad som hjälper till med det som behövs vid punktering
För lyftpunkterna: kolla i instruktionsboken. På Toyota Auris har man två punkter, en mitt under motorn och en mellan bakhjulen ungefär. På VW är det märkt (säkert på andra bilar med) med en liten triangel instansad i plåten längst ner, där innanför hittar man lyftpunkten. Gör inte som vissa idioter och försök lyfta i plåten, då krasar det.
Har du inte mutterknack, lossa bultarna lätt INNAN du lyfter upp bilen, annars står du där och snurrar bara runt hjulen.
Har bara dragit på känsla på alla mina hjulbyten. De gånger jag haft momentnyckel i närheten och testat med den så har jag redan dragit tillräckligt nära rätt moment att jag inte ids vela med det.
Kan jag skifta hjul, så kan du.
Har du inte mutterknack, lossa bultarna lätt INNAN du lyfter upp bilen, annars står du där och snurrar bara runt hjulen.
Har bara dragit på känsla på alla mina hjulbyten. De gånger jag haft momentnyckel i närheten och testat med den så har jag redan dragit tillräckligt nära rätt moment att jag inte ids vela med det.
Kan jag skifta hjul, så kan du.
Ja visst, men det kan ta lång tid innan bärgaren kommer och det som skulle tagit 10 minuter tar timmar..K kniv skrev:
Vad WV har för garantier är väl rätt ointressant för alla som inte har en WV eller inte servar sin WV på märkesverkstad?
Punkteringsspray är djävulens påfund och man måste ju ändå byta däck så snabbt det bara går.
Ett riktigt reservdäck (inte ett nöddäck) gör att man bara kan fortsätta sin färd oavsett hur långt det är, man fixar det trasiga när man kan.
Och hur många nya bilar som säljs nu har reservdäck? Knappast någon nämnvärd andelD Dilato skrev:Ja visst, men det kan ta lång tid innan bärgaren kommer och det som skulle tagit 10 minuter tar timmar..
Vad WV har för garantier är väl rätt ointressant för alla som inte har en WV eller inte servar sin WV på märkesverkstad?
Punkteringsspray är djävulens påfund och man måste ju ändå byta däck så snabbt det bara går.
Ett riktigt reservdäck (inte ett nöddäck) gör att man bara kan fortsätta sin färd oavsett hur långt det är, man fixar det trasiga när man kan.
Så sällan som det blir punktering tycker jag det kan kvitta om det är nöddäck eller riktigt reservhjul. Men många bilar har ju inte ens en reservhjulsbalja idag. Och jag vill inte ha ett extra hjul liggande löst i bagaget. Så jag får bara acceptera att jag tillhör den lilla minoritet som vill ha ett reservhjul.D Dilato skrev:
Muttrarna håller bara hjulet mot navet. På navet finns en ring som fälgen sitter på, det är den som ser till att hjulet sitter rätt.F Fixaren06 skrev:Har inte bytt från vinterdäck (allround) till sommardäck ännu.
Jag har funderat på att göra det själv då jag kan få låna domkraft och mutterdragare med tryckluft.
Min fråga, hur gör jag och vilka är de kritiska momenten?
Jag är rädd att muttrarna dras åt olika hårt och däcket blir instabilt ( kan inte mycket om bilar)
Tacksam för all guidning och råd ni kan ge mig.
Är det en ”vanlig” personbil eller någon större pickis? Vissa modeller vill ha ganska höga moment på hjulbultarna men det är oftast mer åt Heavy Duty sorter.
Den här från Biltema är billig, har teleskop och är bra att ha som komplement till fälgkorset när muttrar sitter för hårt och är svåra att lossa. Drar man ut teleskophandtaget till full längd får man bra med kraft. Skulle inte det räcka kan man dra på ett 1 meters stålrör över skaftet så att får man ännu längre arm och mer kraft.
Bry dig inte om momentsnacket, dra hårt och efterdra efter 5-10 mil.
Köp och lägg på lite kopparpasta (finns även som spray) på alla muttrar på gänga innan du drar tillbaka muttrar på sommarhjulen. Den gör att det blir lättare att lossa muttrarna nästa gång du ska skifta hjul.
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...0u3hdTZa9gcYYEE1Gx8vwhbwZ2xwLiKhoCRLsQAvD_BwE
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/kopparpasta-100-g-2000041407
Bry dig inte om momentsnacket, dra hårt och efterdra efter 5-10 mil.
Köp och lägg på lite kopparpasta (finns även som spray) på alla muttrar på gänga innan du drar tillbaka muttrar på sommarhjulen. Den gör att det blir lättare att lossa muttrarna nästa gång du ska skifta hjul.
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...0u3hdTZa9gcYYEE1Gx8vwhbwZ2xwLiKhoCRLsQAvD_BwE
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/kopparpasta-100-g-2000041407
Det där med kopparpasta och annat kan man också diskutera. Det verkar vara en vattendelare som mycket annat. En del säger att det är ett "måste". Själv skiter jag alltid i det och får loss hjulen fint ändå.
Om man ändå kör med pasta får man passa så man bara får det på gängan och inte någon annanstans.
Om man ändå kör med pasta får man passa så man bara får det på gängan och inte någon annanstans.
Har haft körkort i 27år och kör 3-5t mil om året har aldrig efterdragit och kommer inte heller börja med det..P Peter_Ker skrev:
Hjulbultarna/muttrarna har aldrig ens suttit löst vid byte😊har alltid bytt på mina privata bilar själv..