K
Långt ifrån ett måste ändå. Går ju att spruta i punkteringsvätska alternativt ringa bärgare. WV koncernen har ju också gratis mobilitetsgaranti, om man servar bilen hos dom. Då kommer det en bärgare utan kostnad som hjälper till med det som behövs vid punktering
 
  • Gilla
  • Wow
Sernando och 1 till
  • Laddar…
För lyftpunkterna: kolla i instruktionsboken. På Toyota Auris har man två punkter, en mitt under motorn och en mellan bakhjulen ungefär. På VW är det märkt (säkert på andra bilar med) med en liten triangel instansad i plåten längst ner, där innanför hittar man lyftpunkten. Gör inte som vissa idioter och försök lyfta i plåten, då krasar det.

Har du inte mutterknack, lossa bultarna lätt INNAN du lyfter upp bilen, annars står du där och snurrar bara runt hjulen.

Har bara dragit på känsla på alla mina hjulbyten. De gånger jag haft momentnyckel i närheten och testat med den så har jag redan dragit tillräckligt nära rätt moment att jag inte ids vela med det.

Kan jag skifta hjul, så kan du. :)
 
  • Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Långt ifrån ett måste ändå. Går ju att spruta i punkteringsvätska alternativt ringa bärgare. WV koncernen har ju också gratis mobilitetsgaranti, om man servar bilen hos dom. Då kommer det en bärgare utan kostnad som hjälper till med det som behövs vid punktering
Ja visst, men det kan ta lång tid innan bärgaren kommer och det som skulle tagit 10 minuter tar timmar..
Vad WV har för garantier är väl rätt ointressant för alla som inte har en WV eller inte servar sin WV på märkesverkstad?

Punkteringsspray är djävulens påfund och man måste ju ändå byta däck så snabbt det bara går.

Ett riktigt reservdäck (inte ett nöddäck) gör att man bara kan fortsätta sin färd oavsett hur långt det är, man fixar det trasiga när man kan.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
K
D Dilato skrev:
Ja visst, men det kan ta lång tid innan bärgaren kommer och det som skulle tagit 10 minuter tar timmar..
Vad WV har för garantier är väl rätt ointressant för alla som inte har en WV eller inte servar sin WV på märkesverkstad?

Punkteringsspray är djävulens påfund och man måste ju ändå byta däck så snabbt det bara går.

Ett riktigt reservdäck (inte ett nöddäck) gör att man bara kan fortsätta sin färd oavsett hur långt det är, man fixar det trasiga när man kan.
Och hur många nya bilar som säljs nu har reservdäck? Knappast någon nämnvärd andel
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ett riktigt reservdäck (inte ett nöddäck) gör att man bara kan fortsätta sin färd oavsett hur långt det är, man fixar det trasiga när man kan.
Så sällan som det blir punktering tycker jag det kan kvitta om det är nöddäck eller riktigt reservhjul. Men många bilar har ju inte ens en reservhjulsbalja idag. Och jag vill inte ha ett extra hjul liggande löst i bagaget. Så jag får bara acceptera att jag tillhör den lilla minoritet som vill ha ett reservhjul.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
Har inte bytt från vinterdäck (allround) till sommardäck ännu.

Jag har funderat på att göra det själv då jag kan få låna domkraft och mutterdragare med tryckluft.

Min fråga, hur gör jag och vilka är de kritiska momenten?

Jag är rädd att muttrarna dras åt olika hårt och däcket blir instabilt ( kan inte mycket om bilar)

Tacksam för all guidning och råd ni kan ge mig.
Muttrarna håller bara hjulet mot navet. På navet finns en ring som fälgen sitter på, det är den som ser till att hjulet sitter rätt.
Är det en ”vanlig” personbil eller någon större pickis? Vissa modeller vill ha ganska höga moment på hjulbultarna men det är oftast mer åt Heavy Duty sorter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Q
Den här från Biltema är billig, har teleskop och är bra att ha som komplement till fälgkorset när muttrar sitter för hårt och är svåra att lossa. Drar man ut teleskophandtaget till full längd får man bra med kraft. Skulle inte det räcka kan man dra på ett 1 meters stålrör över skaftet så att får man ännu längre arm och mer kraft.

Bry dig inte om momentsnacket, dra hårt och efterdra efter 5-10 mil.
Köp och lägg på lite kopparpasta (finns även som spray) på alla muttrar på gänga innan du drar tillbaka muttrar på sommarhjulen. Den gör att det blir lättare att lossa muttrarna nästa gång du ska skifta hjul.

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...0u3hdTZa9gcYYEE1Gx8vwhbwZ2xwLiKhoCRLsQAvD_BwE

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/kopparpasta-100-g-2000041407
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Det där med kopparpasta och annat kan man också diskutera. Det verkar vara en vattendelare som mycket annat. En del säger att det är ett "måste". Själv skiter jag alltid i det och får loss hjulen fint ändå.

Om man ändå kör med pasta får man passa så man bara får det på gängan och inte någon annanstans.
 
  • Gilla
F_man och 3 till
  • Laddar…
Det absolut viktigaste är att efterdra hjulbultarna efter någon dag.
 
  • Gilla
  • Wow
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En parentes: detta är ju något du måste/bör kunna om du får punktering, att sätta på reservdäcket borde alla med körkort kunna.
Får man inte lära sig det när man tar körkort numera?
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
R
N Niq skrev:
Får man inte lära sig det när man tar körkort numera?
Inte dom som köpt Kellogs körkort😉
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N Niq skrev:
Får man inte lära sig det när man tar körkort numera?
Nej.
 
R
P Peter_Ker skrev:
Det absolut viktigaste är att efterdra hjulbultarna efter någon dag.
Har haft körkort i 27år och kör 3-5t mil om året har aldrig efterdragit och kommer inte heller börja med det..
Hjulbultarna/muttrarna har aldrig ens suttit löst vid byte😊har alltid bytt på mina privata bilar själv..
 
  • Gilla
  • Wow
Farstatjej90 och 7 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Inte dom som köpt Kellogs körkort😉
Lätt att klanka ner på folk som inte kan något praktiskt moment. Man måste väl ändå få vara nybörjare på något i livet?
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
R
F Fixaren06 skrev:
Lätt att klanka ner på folk som inte kan något praktiskt moment. Man måste väl ändå få vara nybörjare på något i livet?
Det var absolut inte det som var syftet utan ett skämt som går i fler trådar..
Tog du det så så ber jag om ursäkt🙏
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.