Lite midsommarkalkyl (bild nederst):

- Ett däck lastat med 400 kg bromsas maximalt på torr asfalt med friktionskoefficienten 0,7 och däckets radie är 0,33 m. Det ger en perifer kraft på 2800 N och ett vridmoment på 924 Nm
- Bultcirkeln antas ha radien 0,06 m och ska motriktat hålla emot denna vridande kraft. På denna mindre radie motsvarar det 15400 N.
- En M12 bult har ungefär 108 mm2 tvärsnittsarea. Fem stycken skruv har alltså arean 540 mm2.
- Om vi antar att det är en ren skjuvkraft (vilket inte riktigt är sant) så motsvarar det 15400/540 = 29 N/mm2

Slutsats: Vi ligger nästan 10 ggr under metallens elastiska hållfasthet och även om det inte är en ren skjuvkraft, och skruven är förspänd o s v, så kan inte friktionen mellan fälg och bromsskiva ha signifikant betydelse för hållfastheten.

Handritad matematisk analys av bultskruvs hållfasthet i ett fordon. Innehåller beräkningar av tvärsnittsarea, krafter, och vridmoment i relation till en bultcirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
K
B Boende45 skrev:
Mobilitetsgarantin bärgar din bil till närmaste auktoriserade verkstad för märket.

Du kan alltså inte välja till vilken verkstad du vill ha bilen.

Förstår att sambandet så här på midsommardagen kan vara svårt att förstå
Vad har det med saken att göra att dom debiterade dig överpris? Det var exempel på lösning om man inte kan lösa en punktering själv. Det är ju uppenbart att om man inte kan själv så kommer man behöva betala någon annan kunnig, gäller ju oavsett ämne. Att du blev lurad har inget med saken att göra.
Sluta med ditt dravel nu
 
MultiMan
M MagHam skrev:
Lite midsommarkalkyl (bild nederst):

- Ett däck lastat med 400 kg bromsas maximalt på torr asfalt med friktionskoefficienten 0,7 och däckets radie är 0,33 m. Det ger en perifer kraft på 2800 N och ett vridmoment på 924 Nm
- Bultcirkeln antas ha radien 0,06 m och ska motriktat hålla emot denna vridande kraft. På denna mindre radie motsvarar det 15400 N.
- En M12 bult har ungefär 108 mm2 tvärsnittsarea. Fem stycken skruv har alltså arean 540 mm2.
- Om vi antar att det är en ren skjuvkraft (vilket inte riktigt är sant) så motsvarar det 15400/540 = 29 N/mm2

Slutsats: Vi ligger nästan 10 ggr under metallens elastiska hållfasthet och även om det inte är en ren skjuvkraft, och skruven är förspänd o s v, så kan inte friktionen mellan fälg och bromsskiva ha signifikant betydelse för hållfastheten.

[bild]
Eftersom du ändå håller på: Vad händer med en tvåhjulsdriven motorstark bil med 1000 Nm i vridmoment som gör en rivstart? Det är nämligen i de sammanhangen även jag hört att det är mycket viktigt det inte finns något fett på fälgens anliggningsyta mot navet. Kan ha kommit från Top Fuel-problem från början (dragsters, 5000+ hk), det vet jag inte, men det väldig skillnad på små motorsvaga bilar och tunga monster med massivt vridmoment och effekt.

Jag har alltid helt ren anliggningsyta utom precis runt navet och handdrar smorda bultar. Aldrig behövt efterdra, aldrig något som lossnat. Vi talar om många årtioenden av hjulbyten. Mutterknackar med Makitan till ca 90 Nm (läge 2 på 285) och handdrar sedan det sista med skaft. Rekommenderat moment runt 115 Nm. Skruv med flytande kona.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Eftersom du ändå håller på: Vad händer med en tvåhjulsdriven motorstark bil med 1000 Nm i vridmoment som gör en rivstart? Det är nämligen i de sammanhangen även jag hört att det är mycket viktigt det inte finns något fett på fälgens anliggningsyta mot navet. Kan ha kommit från Top Fuel-problem från början (dragsters, 5000+ hk), det vet jag inte, men det väldig skillnad på små motorsvaga bilar och tunga monster med massivt vridmoment och effekt.
Eftersom vi ändå är så långt från ämnet. Det är däckens friktion mot marken som är gränsen för hur stort moment det kan bli på drivaxeln och därmed hur stora påkänningarna blir på hjulbultarna. Den gränsen kan för alla normala bilar uppnås vid en tvärbromsning. För motorstarka bilar kan den dessutom uppnås genom en rivstart. Det finns otaliga saker som är viktigt på en top fuel dragster som är helt betydelselösa på en vanlig personbil.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hur spar man pengar genom att låta en verkstad byta hjulen jämfört med att gör det själv?
Om man måste skaffa billyft, mutterdragare, och andra tillbehör för att byta hjul kostar det mer än verkstaden.

Använder man å andra sidan bilens domkraft och ett fälgkors kostar det en halvtimme av din tid. Det står förmodligen i bilens instruktionsbok allt man behöver veta.
 
R
Det går utmärkt att skifta hjul med en enklare domkraft med eller utan mutterdragare så blir det bra mycket billigare över tid att skifta själv..
Skiftar hjulen på bilen och släpet utan stress på ca 20min har ingen billyft..
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Eftersom du ändå håller på....
Jag "håller på" eftersom jag tyckte att det kunde vara intressant att belysa frågan om behovet av friktion mellan fälg och skiva utifrån ett fysiskt/teoretiskt perspektiv, och inte enbart deviser och tyckande.
Svaret varför det inte spelar någon roll om motorstyrka och dess vridmoment fick du ovan av Avemo. Alla normala personbilar som tvärbromsar uppnår ungefär denna maximala kraft.

Det går inte heller att jämföra förhållandena med F1 bilar som har slicks och vinge. Där kan naturligtvis krafterna bli större.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Om man måste skaffa billyft, mutterdragare, och andra tillbehör för att byta hjul kostar det mer än verkstaden.

Använder man å andra sidan bilens domkraft och ett fälgkors kostar det en halvtimme av din tid. Det står förmodligen i bilens instruktionsbok allt man behöver veta.
Man bör nog skaffa en skild domkraft. Dom som kommer med bilen är inte gjorda för regelbunden användning. Inte ens att skifta hjul 2 gånger i året.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
RoTe
N Niq skrev:
Man bör nog skaffa en skild domkraft. Dom som kommer med bilen är inte gjorda för regelbunden användning. Inte ens att skifta hjul 2 gånger i året.
Exakt och biltemas garagedomkraft för 249kr är ljusår bättre än det som följer med bilarna så man kan inte gnälla på att det är dyrt med domkraft heller. https://www.biltema.se/bil---mc/ver...stning/domkrafter/domkraft-1500-kg-2000038517
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
M MagHam skrev:
Jag "håller på" eftersom jag tyckte att det kunde vara intressant att belysa frågan om behovet av friktion mellan fälg och skiva utifrån ett fysiskt/teoretiskt perspektiv, och inte enbart deviser och tyckande.
Svaret varför det inte spelar någon roll om motorstyrka och dess vridmoment fick du ovan av Avemo. Alla normala personbilar som tvärbromsar uppnår ungefär denna maximala kraft.

Det går inte heller att jämföra förhållandena med F1 bilar som har slicks och vinge. Där kan naturligtvis krafterna bli större.
Märkligt att du verkar bli upprörd, det var inte alls mitt syfte.

En normal bil bromsar och fördelar kraften på alla fyra hjulen, men driver på 1,5, ibland ännu mindre beroende på differential osv, så krafterna kan bli mycket större vid gaspådrag än broms. Däckens friktion mot marken kan variera väldigt mycket.
 
MultiMan MultiMan skrev:
En normal bil bromsar och fördelar kraften på alla fyra hjulen, men driver på 1,5, ibland ännu mindre beroende på differential osv, så krafterna kan bli mycket större vid gaspådrag än broms.
Du missförstår något här. När kraften blir för stor så börjar gummit hasa över asfalten. Och då blir det inte mer kraft. Olika däck har olika grepp. Och kraften varierar med bilens vikt. Sedan finns det skillnader i fördelningen mellan fram och bak beroende på om man accelererar eller bromsar. Men det finns absolut ingen generell princip om att det kan bli mer vid acceleration än vid broms. Och så länge vi pratar normala bilar är det alltid ett större moment vid maximal bromsning än vid fullgas.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Aldrig varit med om detta..förmodligen har jag inte besökt DINA däckfirmor🤣
Flera stora kedjor.

Lägger en lapp om ”efterdra” och en godispåse på sätet

Det är bättre än albanska maffian som står på parkeringar…
 
R
Appendix Appendix skrev:
Flera stora kedjor.

Lägger en lapp om ”efterdra” och en godispåse på sätet

Det är bättre än albanska maffian som står på parkeringar…
Jag ser vad du skriver, har under mina dagar säkert lämnat in bilar för hjulskifte ca 2-300 gånger säkert till ett tiotal eller mer olika verkstäder allt ifrån stora tillverkares verkstäder till rena däckfirmor och har aldrig fått denna uppmaning eller godis för den delen..
 
wildeside
R Rejäl skrev:
Det går utmärkt att skifta hjul med en enklare domkraft med eller utan mutterdragare så blir det bra mycket billigare över tid att skifta själv..
Skiftar hjulen på bilen och släpet utan stress på ca 20min har ingen billyft..
Du va mej en snabb rackare om du byter 6 däck på 20 min har du som rallybilarna en depå du kör in i med alla grejorna framme?🤔
Jag får snällt konka fram alla däck och verktyg inte nog med det måste plocka bort grejorna efter mej om det ska gå att ta sig fram i verkstan, tar lite längre tid än 20 minuter för mej. Men jag kanske är långsam..😉
Du skarvar inte lite med att du lämnat in för däckbyte 200-300 gånger plus att du byter däcken själv🤔🤔
 
R
wildeside wildeside skrev:
Du va mej en snabb rackare om du byter 6 däck på 20 min har du som rallybilarna en depå du kör in i med alla grejorna framme?🤔
Jag får snällt konka fram alla däck och verktyg inte nog med det måste plocka bort grejorna efter mej om det ska gå att ta sig fram i verkstan, tar lite längre tid än 20 minuter för mej. Men jag kanske är långsam..😉
Du skarvar inte lite med att du lämnat in för däckbyte 200-300 gånger plus att du byter däcken själv🤔🤔
Jag har alltid bytt på mina privata bilar..
Har ordning o reda i garaget bara o köra in, under med domkraften (Biltemas säg ingett skäms för detta) sedan tar det inte många minuter per hjul..
Har drivit företag i över 20år tid så det har varit en del bilar som det har bytts på😉som jag inte orkade byta på utan dessa skiftades hos diverse olika verkstäder genom åren..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.