Martin_B
Meurman skrev:
Ja det var innerligt skönt nu när det är över!
Kan jag tänka mig! Blev det Biltemas 32mm PEM slang eller hittade du något annat billigt till fibern?
 
Martin_B skrev:
Kan jag tänka mig! Blev det Biltemas 32mm PEM slang eller hittade du något annat billigt till fibern?
Han som grävde tog (brukar vanligtvis gräva fiber) med sig en slang! Så vet faktiskt inte vad det var för något! Men han trodde inte det skulle dröja mer än nått år innan det var dags och gräva hos oss, så det var tur att vi la in den! Vi lyckades gräva av våran tele-ledning så förhoppningsvis hinner fibern komma innan vi ska flytta in! Hehe... :)
 
Martin_B
Den som väntar på något gott! :)

Kom ni fram till hur ni skulle göra med öppningen i källarväggen? Tänkte på en sak nämligen. Om det är så mycket som ca. 260 i takhöjd, så undra jag om man inte bara kan öppna upp ett hål, göra plats för en balk ovanför öppningen, och sedan bara gjuta en armerad balk ovanför. För när det är såpass mycket till tak (du får säkert ca, 50 cm tegel från öppning till tak) och väggen är antingen murad eller gjuten, så skall det ju väldigt mycket till för att det skall rasa, bärande eller icke. Förutsatt att väggen med dess murbruk/fogar är helt friskt förstås.
 
Martin_B skrev:
Den som väntar på något gott! :)

Kom ni fram till hur ni skulle göra med öppningen i källarväggen? Tänkte på en sak nämligen. Om det är så mycket som ca. 260 i takhöjd, så undra jag om man inte bara kan öppna upp ett hål, göra plats för en balk ovanför öppningen, och sedan bara gjuta en armerad balk ovanför. För när det är såpass mycket till tak (du får säkert ca, 50 cm tegel från öppning till tak) och väggen är antingen murad eller gjuten, så skall det ju väldigt mycket till för att det skall rasa, bärande eller icke. Förutsatt att väggen med dess murbruk/fogar är helt friskt förstås.
Jag mätte igen! Och jag hade väldigt fel! Hade för mig att jag mätte 220 upp till underkant ventilationshål, men det var totala, och det är valv så ca 200 på lägsta ställena och 220 ungefär på högsta! Men har nog tänkt om igen (kommer säkert göra det fler gånger) och man kanske klarar sig med endast 1 utgång/ingång, och då den ute, så kan man enkelt ta in och ut värmepumpar etc... För om man ska ha något hyfsat enkelt som LVP behöver man ju inte springa i källaren särkilt mycket!

Behöver dock göra en trappa i sånt fall ner till pannrummet där det idag bara är ett hål i backen och ett hål i väggen nere i pannrummet.

Förslag?

På bilden ser man hålet!
Arbetare mäter en öppning i en husgrund med en borrmaskin i handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Martin_B
Kan du slänga upp en ritning på källaren där hela planet är med, dvs. bägge åtskilda rum? Gärna så man ser var ytteringången är också.
 
Martin_B skrev:
Kan du slänga upp en ritning på källaren där hela planet är med, dvs. bägge åtskilda rum? Gärna så man ser var ytteringången är också.
Den ritningen är på gång! Återkommer när den är klar!
 
Vi bytte från gaspanna i varje lägenhet till pelletspanna för hela huset (9 lägenheter i stenhus byggt 1914/15) för 4 år senare och är rätt nöjda med uppvärmningskostnader. Gas ligger runt 12 cents/kWh i Österrike och pellets är närmare 5 cents. Hela systemet var dock så dyrt att det kanske kommer aldrig amortiseras. Med 20 m3 förvaringssilo fyller vi upp pellets en gång om året och asklådan tömmas en gång om månaden.
 
Martin_B skrev:
Kan du slänga upp en ritning på källaren där hela planet är med, dvs. bägge åtskilda rum? Gärna så man ser var ytteringången är också.
I väntan på ritningen...

Galen ide..

Vad tros om att gräva ur i backen under den gamla rivna utbyggnaden (Det är nu bara en liten grop (med en källattrapp) med en mur runt) och sedan bila bort trappen som finns där nu och bila upp en dörröppning i muren som går långsmed huset (inte utbyggnaden) nere på källarplan, så får man ett till litet rum (ölförråd) under den nya verandan (gamla utbyggnaden) som också fungerar som en passage vidare till pannrummet från tvättstugan, (då behöver man inte oroa sig över den (förmodligen) bärande väggen (som man annars skulle kunna öppna upp ett hål i och komma direkt till pannrummet från tvättstugan), så kanske man bör lägga nån plåt under trallen på veranden för att förhindra att det stänker ner regnvatten till detta rum kanske...

Nu blev det ett lite rörigt inlägg...

Funderingar??

Gjorde en snabbskiss!
Enkel handritad skiss över planlösning med utbyggnad, tvättstuga, pannrum och potentiellt dörrhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Är inte ytterväggen lika mycket bärande som din tjocka innervägg?
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Underbart hus, ska bli kul att se utvecklingen. Tur att förra ägaren la ner målandet så att ni inte fick lite mindre att skrapa. Gult, grått och grönt tycker jag är en fin färgsättning =) Det svåra är ju att hitta lagom färgskillnad mellan fasad, foder och fönster, inte för mycket och inte för lite. Ni har gott om tid att tänka på det dock =) Engelskt rött är aldrig fel men tänker att grå-grönt gjort sig fint till granarna! Ni har ju nära till gysinge så det är ju jättebra, gå där och titta på deras uppmålade fasader.

Tvättstuga i källaren, har ni möjligen plats att göra ett större badrum i markplan eller ovanvåning och ställa in en extra tvättmaskin där? Tänker att man får mindre motivation att sköta tvätten när den är i ett utrymme utan bra trappa inifrån, ingen utsikt och kanske lite kallt om vintern... Går går det ju, men ni kanske är en extra arbetsam och flitig sort så att det är ok! Vi hade tvättmaskin på bv förut, men ställde upp den i stora badrummet uppe, gjorde stor skillnad i vår kamp mot tvätthögen. Nu vinner vi ibland...

Jag hade inte haft kakelugnarna med som grundvärme, utan mer som lyx. Om man är borta över helgen eller så, det kan blir en del lukt av dom med. Smaken är olika där, jag hade inte pallat att dra igång ett par kakelugnar på morgonen för att det ska vara ok när man kommer hem, och göra samma innan man går och lägger sig. Ska bli jättekul att se hur ni isolerar bjälklagen och taken! Solvärme låter bra, hade ni kanske tänkt bygga ett garage så kan ni ju göra taket optimalt med lutning och så. Lycka till!
 
roli skrev:
Är inte ytterväggen lika mycket bärande som din tjocka innervägg?
Oj, bra fråga! Jag trodde den mittersta "hjärtväggen" var den som bar, jag vet sen jag höll på med föräldrarnas timmerhus på tomten att det huset bara "bärde" under knutarna, så i princip bara i hörnen och på mitten, men kanske inte är så riktigt i detta fall?
 
Meurman skrev:
Vad tros om att gräva ur i backen under den gamla rivna utbyggnaden (Det är nu bara en liten grop (med en källattrapp) med en mur runt) och sedan bila bort trappen som finns där nu och bila upp en dörröppning i muren som går långsmed huset (inte utbyggnaden) nere på källarplan, så får man ett till litet rum (ölförråd) under den nya verandan (gamla utbyggnaden) som också fungerar som en passage vidare till pannrummet från tvättstugan, (då behöver man inte oroa sig över den (förmodligen) bärande väggen (som man annars skulle kunna öppna upp ett hål i och komma direkt till pannrummet från tvättstugan), så kanske man bör lägga nån plåt under trallen på veranden för att förhindra att det stänker ner regnvatten till detta rum kanske...
Världsrekordlång mening. :) Vi har något liknande i vårt lilla hus. En del av källaren ligger utanför huskroppen. På originalritningarna är detta utrymme benämnt "skyddsrum" (huset byggt -33). Den stora fördelen med detta rum är att vintertid är det i praktiken ett "walk-in"-kylskåp. Temperaturen pendlar mellan 2 och 8 plusgrader. Perfekt för öl och extra mat inför fester och liknande.

Men är huvudsyftet bara en passage, så är det nog lättare att ta upp ett hål i hjärtväggen. Yttermuren lär vara lika bärande som hjärtväggen, så det arbetet är nog detsamma.
 
Meurman skrev:
Oj, bra fråga! Jag trodde den mittersta "hjärtväggen" var den som bar, jag vet sen jag höll på med föräldrarnas timmerhus på tomten att det huset bara "bärde" under knutarna, så i princip bara i hörnen och på mitten, men kanske inte är så riktigt i detta fall?
Det är nog bäst att prata med någon som kan detta bättre. Det kan vara så att det bara är hjärtväggen samt de parallella ytterväggarna (gavlarna) som är bärande. I så fall kanske det är lättare att ta upp ett hål där du tänker, men det är nog bäst att ta in någon sakkunnig för besked.
 
lavin skrev:
Underbart hus, ska bli kul att se utvecklingen. Tur att förra ägaren la ner målandet så att ni inte fick lite mindre att skrapa. Gult, grått och grönt tycker jag är en fin färgsättning =) Det svåra är ju att hitta lagom färgskillnad mellan fasad, foder och fönster, inte för mycket och inte för lite. Ni har gott om tid att tänka på det dock =) Engelskt rött är aldrig fel men tänker att grå-grönt gjort sig fint till granarna! Ni har ju nära till gysinge så det är ju jättebra, gå där och titta på deras uppmålade fasader.

Tvättstuga i källaren, har ni möjligen plats att göra ett större badrum i markplan eller ovanvåning och ställa in en extra tvättmaskin där? Tänker att man får mindre motivation att sköta tvätten när den är i ett utrymme utan bra trappa inifrån, ingen utsikt och kanske lite kallt om vintern... Går går det ju, men ni kanske är en extra arbetsam och flitig sort så att det är ok! Vi hade tvättmaskin på bv förut, men ställde upp den i stora badrummet uppe, gjorde stor skillnad i vår kamp mot tvätthögen. Nu vinner vi ibland...

Jag hade inte haft kakelugnarna med som grundvärme, utan mer som lyx. Om man är borta över helgen eller så, det kan blir en del lukt av dom med. Smaken är olika där, jag hade inte pallat att dra igång ett par kakelugnar på morgonen för att det ska vara ok när man kommer hem, och göra samma innan man går och lägger sig. Ska bli jättekul att se hur ni isolerar bjälklagen och taken! Solvärme låter bra, hade ni kanske tänkt bygga ett garage så kan ni ju göra taket optimalt med lutning och så. Lycka till!
Hallå! Vi håller helt med ang målningen! Tur att han gav upp! Intressant med grått och grönt, man har ju gått i gult och rött så länge att man liksom blev lite blind kanske för andra färger!

Vi har tyvärr inte den möjligheten! Men våran tvättstuga (i källaren) går att komma till inifrån! (Det är bara pannrummet som man måste gå ut för att komma till)

Det finns faktiskt också ett litet fönster och utrymmet kommer att bli uppvärmt så att jag hoppas att motivationen inte tryter!

Kakelugnarna är vår räddning under dom väldigt kalla vinterveckorna, då måste vi nog elda ganska duktigt för annars kommer man dras med en ganska saftig elräkning då LVP fungerar som sämst då...

Intressant med solel, det måste jag kolla upp lite mer... Isoleringen är inte bestämd än! Men antingen cellulosa eller lin tror jag!
 
bakterie skrev:
Det är nog bäst att prata med någon som kan detta bättre. Det kan vara så att det bara är hjärtväggen samt de parallella ytterväggarna (gavlarna) som är bärande. I så fall kanske det är lättare att ta upp ett hål där du tänker, men det är nog bäst att ta in någon sakkunnig för besked.
Jag har kontaktat en konstruktörsvän ang detta! Återkommer!
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.