Hur gick det med alkoven?
 
kulle
Häftigt hus, ni verkar inte rädda för att ta tag i saker så detta kommer att bli hur bra som helst och en tråd att följa med spänning.
Lycka till :)
 
Frustrator skrev:
Hur gick det med alkoven?
Det var iallafall ingen gammal dörr där igenom som jag hade hoppats på, dock har det varit det på andra sidan, (i andra murstocken) vilket iförsig inte är så konstigt eftersom köket ligger där.. Har inte röjt tillräckligt för att konstatera att det inte är nå gamla rörhål än!
 
Meurman skrev:
Ja men då blir det nog så! (Ang källaren) ;) Frugan var ombord, ska rådfråga snickarvännerna ang bärigheten. :)

När det gäller jordvärme har jag pratat med våran leverantör och han "trodde" inte att vi skulle få tillstånd (på grund av vattentäckten, och han tyckte vi hade för liten tomt då vi skulle behöva gräva ner 1200 m för att täcka vårat behov..) Men man kanske ska gräva lite djupare (skämt åsido) i detta?? :)
Nej gräv inte djupare utan titta på kombinationen solvärmelagring o värmepump med jordvärme...ni kommer behöva plöja igenom hela er igenväxta trädgård o då får ni dubbel nytta av alla grävjobben....
Dessutom kan ni passa på att skapa en sk jordvärmetunnel samtidigt för ventilationen som ju fungerar som kylning sommartid...

En annan sak i restaureringen är hur ni snabbare kan få huset i balans efter alla läckage fukt etc...
1. Givetvis byggtorkar men i kombination med cellulosa isolering då ni behöver få igång husets energibalans samtidigt lösa hur fukten ska bort utan att det kostar onödigt mycket
2. Kaminer och laga skorstenen o elda upp allt avfall på tomten så torkas ju huset ur...


Helt underbart hus o projekt med familj o allt...borde gå att anordna kurser i restaurering o liknande ...tv etc...
 
Jag funderar om värmen.....

Skulle det gå att kombinera ved och pellets på något rationellt vis? Pelletspanna i källaren plus kakelugnar och vedspis?

Idealet är ju rent allmänt att kombinera en penningbaserad värmekälla och en arbetsbaserad värmekälla. När man har gott om pengar har man oftast knappt om tid och när pengarna tryter kan man kompensera med mera arbete.

Vi har ingen egen skog men ved är det alltid gott om. Rivningsvirke är gratis. Vindfällen och gallringsvirke brukar kosta motsvarande 100 kronor per traktorlass men ofta får man några lass gratis. Med Massey-Ferguson 165 och vajerkran och 5 tons Gisebokärra kan vi hämta veden där den finns oberoende av om den växer eller ligger. Oftast köper vi veden på rot.
Vi har kombipanna med ved och olja. Kombinerar de två som det passar bäst med tid/pengar balansen. Det blir ungefär hälften av var sort. Sannolikt blir det ved och pellets den dagen den gamla pannan har tjänat ut.

Vedeldning är en livsstill...... en sund livsstil.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
bakterie skrev:
Om ni inte redan har koll på det så kolla upp radonvärdena i källaren innan ni gör för mycket i den. Grusåsar är bland det värsta ur radonsynpunkt.

Vårt hus står på grusås på en annan ort i Uppsala län, och vi mätte upp 5000bq/m3 i källaren (gränsvärde 200). Boendeytorna var ok som tur var. Efter lite åtgärder är vi nu nere i 700, men då har vi inte åtgärdat klart än. Vi har en del stora hål i plattan som måste tätas.
Radon är en skandal i att vi fått dessa tokerier kring...måtte denna ventilationens Maciariniskandal få ett slut
 
Meurman skrev:
Juste! Det ska vi absolut kolla upp!
Tänk på att radon är en fabricerad fara som sannolikt om man tittar på hur radonet skulle ge lungcancer inte är annat än en bluff...o dessa hysteriska gränsvärden etc är bara till för att sälja ventilation...o aggregat
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Var vänlig och berätta vilken forskning du grundar dina påståenden på byggarätt!

Jag har inte glömt den gången då försökte övertyga folk att de skulle tilläggsisolera gamla diffusionsöppna väggar med glasull och sedan lägga aluminiumfolie utanpå....... är det här något nytt påfund i samma serie?
 
O
Radonets hälsofara är rejält överdrivna. Det är bara att läsa sig till på strålskyddsinstitutet. Visst lär radonfirmorna vara med och lobba en hel del för radonets fara.
Radonet finns naturligt. Och ibland kan det vara ganska rejäla siffror utomhus....
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Var vänlig och berätta vilken forskning du grundar dina påståenden på byggarätt!

Jag har inte glömt den gången då försökte övertyga folk att de skulle tilläggsisolera gamla diffusionsöppna väggar med glasull och sedan lägga aluminiumfolie utanpå....... är det här något nytt påfund i samma serie?
Radon är svagt radioaktivt och kan inte komma åt o skada mänsklig vävnad om det inte transporteras på mycket finkorniga partiklar...rökning...etc...
Fråga vilken fysiker som du vill att radon behöver bärare för att överhuvud komma i närheten av mänsklig vävnad.
Varför det saknas undersökningar som på ett relevant sätt visar hur lite sambandet mellan radon o människors hälsa är tja Varför förbjuds inte rökning i så fall????

Machiarini går inte heller att ifrågasätta... varför tror ni att det tog så lång tid innan någon hörsammade att Machiarini var en bluff...????

Vill bara dementera ditt påstående om isolering heimlaga...du har alldeles blandat ihop begreppen!
 
heimlaga skrev:
Var vänlig och berätta vilken forskning du grundar dina påståenden på byggarätt!

Jag har inte glömt den gången då försökte övertyga folk att de skulle tilläggsisolera gamla diffusionsöppna väggar med glasull och sedan lägga aluminiumfolie utanpå....... är det här något nytt påfund i samma serie?
Radon är svagt radioaktivt och kan inte komma åt o skada mänsklig vävnad om det inte transporteras på mycket finkorniga partiklar...rökning...etc...
Fråga vilken fysiker som du vill att radon behöver bärare för att överhuvud komma i närheten av mänsklig vävnad.
Varför det saknas undersökningar som på ett relevant sätt visar hur lite sambandet mellan radon o människors hälsa är tja Varför förbjuds inte rökning i så fall????

Machiarini går inte heller att ifrågasätta... varför tror ni att det tog så lång tid innan någon hörsammade att Machiarini var en bluff...????

Vill bara dementera ditt påstående om isolering heimlaga...du har alldeles blandat ihop begreppen!
 
Den dagen man vill sälja så är det ju inte direkt ett argument att det är radonhalter så man blir självlysande om man går ner i källaren som lyfts fram som positiva saker, kan ju rent av bli så att försäljningsvärdet blir lägre, så om man ändå riskerar att någon gång behöva betala för åtgärder så är det väl lika bra att göra det rätt redan från början.
 
kulle skrev:
Häftigt hus, ni verkar inte rädda för att ta tag i saker så detta kommer att bli hur bra som helst och en tråd att följa med spänning.
Lycka till :)
Tack så mycket! :D
 
Jag är tämligen säker på att sot från vedeldning är mkt farligare än "normalhöga" radonvärden i allafall.
Men som ovan så kan det nog avskräcka många köpare vid ev försäljning.

Solenergi börjar på att bli väldigt effektivt och känns som något att satsa på även om jag tror installationskostnaden blir rätt så hög.

Men om ni på något vis kan få ut jordvärme, kanske ett servitut på nån grannes mark? är det helt klart att satsa på.

Ni har ingen hussvamp paranoia föresten, det känns som det var det ända jag tänkte på när vi köpte vår kåk:)

MVH/
 
Kapten_Haddock skrev:
Jag är tämligen säker på att sot från vedeldning är mkt farligare än "normalhöga" radonvärden i allafall.
Men som ovan så kan det nog avskräcka många köpare vid ev försäljning.

Solenergi börjar på att bli väldigt effektivt och känns som något att satsa på även om jag tror installationskostnaden blir rätt så hög.

Men om ni på något vis kan få ut jordvärme, kanske ett servitut på nån grannes mark? är det helt klart att satsa på.

Ni har ingen hussvamp paranoia föresten, det känns som det var det ända jag tänkte på när vi köpte vår kåk:)

MVH/
Hehe!

Solenergi är absolut ett alternativ, synd bara på investeringskostnaden som jag förstått är bra hög...

När det gäller jordvärme så får vi tyvärr inte lägga nått i backen, inget alls! (Vi får inte ens ha en liten bilpark på tomten, vem som nu skulle vilja ha det)

Hussvamp är absolut en mardröm!! Men det finns så mycket att göra att jag inte har hunnit oroa mig om det än! Hehe, nej men väldigt torrt och fint längst upp på åsen och jättemöjligheter nu med upprivna golv och skotta ur allt organiskt material ur grunden och göra ordentligt överallt från början! :)
 
  • Gilla
Kapten_Haddock och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.