Kapten_Haddock skrev:
Jag är tämligen säker på att sot från vedeldning är mkt farligare än "normalhöga" radonvärden i allafall.
Men som ovan så kan det nog avskräcka många köpare vid ev försäljning.

Solenergi börjar på att bli väldigt effektivt och känns som något att satsa på även om jag tror installationskostnaden blir rätt så hög.

Men om ni på något vis kan få ut jordvärme, kanske ett servitut på nån grannes mark? är det helt klart att satsa på.

Ni har ingen hussvamp paranoia föresten, det känns som det var det ända jag tänkte på när vi köpte vår kåk:)

MVH/
Bra där med att dämpa fobier för då har man svårt med ett så ambitiöst projekt som detta antar jag...
Hus svampen känner du beroende på hur långt gånget det är på lukten och utbrotten börjar ju nära kalkhaltigt murverk o fuktgenomslag för att sedan sprida sig enormt snabbt eftersom svampen kan transportera både fukt o kalk...

Alla typer av mögel o svamp blir farligast när de börjar torka upp o övergår till sporer o spridningsfas så när läckande tak lagats bör man avlägsna fuktangripet virke och torka ur helt samt inte utsätta huset för hög luftfuktighet mer.

Att fixa eldstäderna o skorsten o elda huset torrt är nog det smartaste samt att komplettera med värmepump som också har solpaneler o laddar jordvärmeslingor samt att cellulosaisolera för att få lite fuktbalans...

Jordvärmetunnel för ventilationsluft är ju enkelt då ni redan har grävaren på plats...och om radonfobin är lite lugnare så kan ni ta i ev radon när ni fått koll på fuktbalans o energi
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
När det gäller radon ska man väl inte bortse från eventuella risker, att mäta radonhalten är att veta om nån åtgärd är nödvändig och det är vintertid mätning ska ske. Mät gärna i 2-3 månader för att få "rättvisa" värden och placera en dosa på alla 3 plan (källare, mark + övervåning) för att se om eventuell radon letar sig uppåt.

När det är som kallast så funkar i princip ingen värmepump bra men VP är väldigt tidsbesparande och komfortabelt så länge temperaturerna är nära nollan - och det är det ju oftast i Mellansverige. Å andra sidan så låter nån kombinerad pellets/vedpanna som en klimatsmart lösning, se bara till att skaffa en ackumulatortank som kan anslutas till solvärme. Brukar finnas vedpannepaket där en solfångare kan köpas till billigt. Se till att ha ordentligt med acktankvolym, under 2 kubikmeter är inte smart. Moderna vedpannor behöver uppemot 3 kubik för att kunna ta hand om all värme som produceras av ett vedinlägg... Ja plats för det kommer ni att ha! =)

Jag är väldigt nöjd med den frånluftsVP som jag har - både ventilation och relativt billig värme som funkar ner strax under noll grader. Med lite trixande så behövs bara ren eltillsats i nån timme eller 2 efter större varmvattenåtgång.

Min Nibe 360 kan ställas i läget Vår/Höst för enbart VP utan el, sedan brukar det räcka med att tillsätta ren el nån timme på morgonen och kvällen vid kyla - brukar ställa in golvvärmen lite högre (33-34 grader) men med en flackare kurva så Niben kan använda hela huset som en stor ackumulator och oavbrutet låta pumpen jobba och har samtidigt varmvatten på runt 46-47 grader. Varmvattnet värms upp till högre temp nån gång i veckan för bakteriekontroll såklart. Har även Luft-luftVP som funkar bra ner till runt -15, sen avfrostar den alltför ofta.

Men utan kaminen så skulle huset kännas kallt ändå - eldning är oslagbart under -15! Funderar på att byta ut den mot en vattenmantlad kamin med nån acktank och radiatorer för att ha ordentlig nödvärme om elen slås ut när Putin bränner sin sista säkring och börjar annektera... =)
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Det är nog läge att släppa jordvärmen, ts har sagt x antal gånger att han inte får installera varken berg- eller jordvärme...
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Hallå!

Nu är äntligen grävningen överstökad! Allt har gått bra och nu har vi vatten och avlopp och även fiber! (Tack vara uppmärksamma byggahusare!)

Lite bilder från dagen!


Här har vi lite avlopp (eftersom huset ligger så högt på åsen måste avloppen ha "trappsteg"för att inte fallet ska bli för stort. (Men det visste säkert ni alla!) Jag fick lära mig det idag!
Grävd trappa i mark för avloppsrör vid ett husbygge, med gräsmark och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En gammal brunn som fick bli fyllnadsmassa
Grävmaskin som skapar "trappsteg" i en grävd grop för avloppsinstallation nära en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lite mätning
Två män arbetar vid en stor grävning med synliga avloppsrör vid en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi bilat upp golvet i tvättstugan där avloppen ska in/ut.
Person gräver golv i tvättstuga för installation av avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är vi nere på drygt 220 iallfall, redig vallgravseffekt! :)
Grävarbete vid bostad med fokus på avloppsrör och personer som arbetar och mäter i grävd dikessträcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer ytterligare ett avlopp in/ut
Uppgrävt golv i tvättstuga med synliga träbalkar och en grävd grop för installation av avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkligen en smidig men tillräckligt stor maskin!
Grävmaskin vid arbete med avloppsschakt nära husgrund på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här förgrenar sig avloppet
Grävningsarbete vid tomt med folk som tittar på, grävmaskin och rörledningar vid grävd schakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi en av dagens sidoprojekt, golvet i matsalen måste upp b.l.a för att kunna byta syllen runt om
Rivningsarbete inuti ett rum med uppbrutet trägolv och spillror överallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra sidoprojektet idag! Bort med lite mur!
Person genomför borrning i grund för avloppsinstallation, med rasmassor och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi precis fyllt igen alltihopa!
Uppgrävd front av en gammal villa med en person som ser på arbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi bild på framsidan av tomten, trodde verkligen inte att det skulle bli så pass uppgrävt som det blev! Rätt slitig helg men galet skönt nu när det är över! Nästa helg blir det förmodligen lite skottning ur grunden och rivning kanske, hörs då! :)
Grävarbetsplats med jord och sten framför ett hus, avslutad grävning för vatten, avlopp och fiber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
jordvärmetunnel för ventilation är ingen restriktion på...

VP med jordvärme med laddning kan gå med etanol?
 
Meurman skrev:
[bild]
Varför har inte den högra delen av huset samma färgnyanser som den vänstra- resp. mittredelen av huset?

Har ni börjat måla om eller var det så när ni köpte huset?
 
roli skrev:
Varför har inte den högra delen av huset samma färgnyanser som den vänstra- resp. mittredelen av huset?

Har ni börjat måla om eller var det så när ni köpte huset?
Det var så när vi köpte huset! Han som ägde huset innan oss hade fått tillsägelse av kommunen så då började han fräscha upp, men gjorde inte klart! Dock måste allt bort ändå då han målat med lite fel färger, vi kommer måla huset med sin ursprungliga kulör (vad vi tror är den ursprungliga iallfall) och då är det också linoljefärg som gäller.
 
  • Gilla
Jehu och 4 till
  • Laddar…
Vad blir det för kulör som ni tror är original? Det som den tidigare ägaren har valt tycker jag ser bra ut, men originalet kanske är ännu bättre.
 
roli skrev:
Vad blir det för kulör som ni tror är original? Det som den tidigare ägaren har valt tycker jag ser bra ut, men originalet kanske är ännu bättre.
Ja vi kan inte vara helt säkra men det blir också nog att prova sig fram lite men förmodligen hamnar vi på 7 % järnoxidgul på panel och all övrig snickeri rödockra eller engelskt röd.. Men som sagt, får bli att prova sig fram tror jag!

Fönsterbågar har vi inte bestämt än! Vad tror ni? :)
 
Nu säger detta mig inget om kulören annat än att jag gissar att det inte ligger allt för långt bort från det som redan är målat, om än med fel färgtyp. Eller har jag missat något.....

Kommer i vilket fall som helst att bli ett jättefint hus när ni är färdiga, ta det bara lugnt med helst ett projekt i taget.:rolleyes:
 
roli skrev:
Nu säger detta mig inget om kulören annat än att jag gissar att det inte ligger allt för långt bort från det som redan är målat, om än med fel färgtyp. Eller har jag missat något.....

Kommer i vilket fall som helst att bli ett jättefint hus när ni är färdiga, ta det bara lugnt med helst ett projekt i taget.:rolleyes:
Nej men precis! Väldigt likt originalet!
 
Jag tycker också att det som redan är målat ser fint ut så nog skulle huset klä i de färgerna runt om.
För övrigt är det spännande att följa projektet. Se också till att få tid för familjen och er själva. Av egen erfarenhet kan jag säga att det är skillnad på att driva stora projekt med och utan barn. Det är något med den konstanta sömnbristen som gör att orken tar slut fortare. :p
 
  • Gilla
varmkorv och 2 till
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Jag tycker också att det som redan är målat ser fint ut så nog skulle huset klä i de färgerna runt om.
För övrigt är det spännande att följa projektet. Se också till att få tid för familjen och er själva. Av egen erfarenhet kan jag säga att det är skillnad på att driva stora projekt med och utan barn. Det är något med den konstanta sömnbristen som gör att orken tar slut fortare. :p
Ja absolut! :)

Ja en helg som denna kan man nog inte ha så många gånger utan att orken tar slut! Men som tur är har vi ingen brådska! :) Nästa "stora" grej är timmerstocksbyte och där har jag lämnat över kontrollen helt till timmermännen, så här närmast är det lite lugnare. :)
 
Martin_B
Redigt grävarbete ni har utfört!
Lika kul varje gång jag besöker tråden! Underbart! :)
 
Martin_B skrev:
Redigt grävarbete ni har utfört!
Lika kul varje gång jag besöker tråden! Underbart! :)
Ja det var innerligt skönt nu när det är över!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.