bakterie skrev:
Världsrekordlång mening. :) Vi har något liknande i vårt lilla hus. En del av källaren ligger utanför huskroppen. På originalritningarna är detta utrymme benämnt "skyddsrum" (huset byggt -33). Den stora fördelen med detta rum är att vintertid är det i praktiken ett "walk-in"-kylskåp. Temperaturen pendlar mellan 2 och 8 plusgrader. Perfekt för öl och extra mat inför fester och liknande.

Men är huvudsyftet bara en passage, så är det nog lättare att ta upp ett hål i hjärtväggen. Yttermuren lär vara lika bärande som hjärtväggen, så det arbetet är nog detsamma.
Tack för bra läsning! :)
 
Martin_B
Meurman skrev:
I väntan på ritningen...

Galen ide..

Vad tros om att gräva ur i backen under den gamla rivna utbyggnaden (Det är nu bara en liten grop (med en källattrapp) med en mur runt) och sedan bila bort trappen som finns där nu och bila upp en dörröppning i muren som går långsmed huset (inte utbyggnaden) nere på källarplan, så får man ett till litet rum (ölförråd) under den nya verandan (gamla utbyggnaden) som också fungerar som en passage vidare till pannrummet från tvättstugan, (då behöver man inte oroa sig över den (förmodligen) bärande väggen (som man annars skulle kunna öppna upp ett hål i och komma direkt till pannrummet från tvättstugan), så kanske man bör lägga nån plåt under trallen på veranden för att förhindra att det stänker ner regnvatten till detta rum kanske...

Nu blev det ett lite rörigt inlägg...

Funderingar??
Låter som väldigt mycket jobb. Det skall ju gjutas en riktig grund som är fuktspärrad på något sätt osv. Du bygger ju praktiskt taget en liten extrakällare fast med låga krav. Men oavsett de låga kraven så blir det nog en hel del arbete. då är det bättre att bygga det som en riktig källare likväl när man ändå har grävt ur och börjat anlägga en grund osv. Väggarna skall ju byggas upp som vilken källarvägg som helst så de kan motstå trycket från jordmassorna utanför. Så ja, det blir en del arbete.
Mitt förslag är att skippa extraöppningen vid ytterväggen. Ja, även den är bärande naturligtvis. Det vilar en hel del massiv plank på den syllen som ligger på källarytterväggen. 3-tumsplank är det förmodligen, så det är ju 70-75 mm tjockt och väger därefter (inte minst med tanke på att det är fint gammalt virke som är rätt hårt och tungt).
Du kan precis likväl öppna upp en öppning mellan rummen invändigt som jag beskrev tidigare. Det är inga problem bärighetsmässigt bara man växlar av. Växla av med en I-balk (IPE 140 måste ju för tusan räcka för en öppning som är ca. 1 meter utan att ha räknat på det, då det ju inte kan vara mer än högst 2 bjälkar det skall bära upp.) Förmodligen räcker en IPE 120 också, men det måste ju naturligtvis räknas på.
Bara till att stötta upp på vardera sidan vägg med stämp, så 4 st stämp räcker. Sen är det bara o riva, stoppa in avväxlingen och gjuta/putsa igen så det blir fint. Får du in avväxlingen så den sitter tight och bra före gjutning/putsning så kan du ju ta bort stämp redan då. Annars vänta tills du är färdig med cementarbetet och det har brunnit några dagar.

Så här hade jag gjort:
Den blåa trappan är belägen där jag tror den finns baserat på tidigare ritningen över BV. Den rödmarkerade biten av hjärtväggen hade jag inte rört om det inte var absolut nödvändigt, för där är mycket som skall bäras upp med murstock och flera kaminer på flera våningar rätt upp, också enl. tidigare BV ritning.
Jag hade hellre satsat på att göra upp ett hål precis under dörrarna på BV! Mät ut var du har dörrarna på BV och planera sedan källarväggöppningen precis under. För där har du allra minst tryck. Där har du ju enbart golvet som bärs upp, och det växlas enkelt av med en IPS balk. Är du orolig kan du ju alltid sätta en HEA balk. HEA 120 räcker garanterat. Jag gissar på att HEA 100 räcker gott och väl det med. HEB funkar ju så klart ännu bättre, men nu skall jag inte rekommendera något overkill här :D

Bara du kollar med din konstruktör om hur du skall dimensionera avväxlingen så är det inga som helst problem. Det är ett mycket enkelt arbete och snabbt går det med. Har gjort sådant flera gånger förut. Roligt är det med, för det syns resultat direkt liksom. Man behöver inte vänta veckor åter veckor :)

Enkel ritning av källare med markeringar för bärande vägg, föreslagen öppning och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Martin_B
Och mät dig fram i källaren före ingrepp, så det inte slutar med att du tar upp ett hål så får du gräva i en halvmeter jord innan du kommer till rummet intill. I det fall det är byggt som två separata rum med jord eller ihålighet emellan. Man vet ju aldrig vad de har hittat på. Även om jag iofs aldrig hört talas om något så dumt, men vem vet. Skriver detta med tanke på att kaminerna på BV inte delar samma stödväggar så att säga. Så det är lite svårt att säga hur det ser ut där under utan ritning. Är källarhjärtväggen precis mellan de murade väggarna på BV? Eller är det under ena men inte andra? Eller löper det parallella väggar även i källaren?
Du får mäta dig fram och eventuellt ta ett långt betongborr i källarväggen för att kolla av och mäta osv.

Och till sist. Om du har ork, pengar och tid till att bygga ett litet extra källarrum som du har ritat, så visst. Varför inte? Det är alltid bra med extrautrymme. Men nog är det ett betydligt större projekt, är min bestämda uppfattning :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Låter som väldigt mycket jobb. Det skall ju gjutas en riktig grund som är fuktspärrad på något sätt osv. Du bygger ju praktiskt taget en liten extrakällare fast med låga krav. Men oavsett de låga kraven så blir det nog en hel del arbete. då är det bättre att bygga det som en riktig källare likväl när man ändå har grävt ur och börjat anlägga en grund osv. Väggarna skall ju byggas upp som vilken källarvägg som helst så de kan motstå trycket från jordmassorna utanför. Så ja, det blir en del arbete.
Mitt förslag är att skippa extraöppningen vid ytterväggen. Ja, även den är bärande naturligtvis. Det vilar en hel del massiv plank på den syllen som ligger på källarytterväggen. 3-tumsplank är det förmodligen, så det är ju 70-75 mm tjockt och väger därefter (inte minst med tanke på att det är fint gammalt virke som är rätt hårt och tungt).
Du kan precis likväl öppna upp en öppning mellan rummen invändigt som jag beskrev tidigare. Det är inga problem bärighetsmässigt bara man växlar av. Växla av med en I-balk (IPE 140 måste ju för tusan räcka för en öppning som är ca. 1 meter utan att ha räknat på det, då det ju inte kan vara mer än högst 2 bjälkar det skall bära upp.) Förmodligen räcker en IPE 120 också, men det måste ju naturligtvis räknas på.
Bara till att stötta upp på vardera sidan vägg med stämp, så 4 st stämp räcker. Sen är det bara o riva, stoppa in avväxlingen och gjuta/putsa igen så det blir fint. Får du in avväxlingen så den sitter tight och bra före gjutning/putsning så kan du ju ta bort stämp redan då. Annars vänta tills du är färdig med cementarbetet och det har brunnit några dagar.

Så här hade jag gjort:
Den blåa trappan är belägen där jag tror den finns baserat på tidigare ritningen över BV. Den rödmarkerade biten av hjärtväggen hade jag inte rört om det inte var absolut nödvändigt, för där är mycket som skall bäras upp med murstock och flera kaminer på flera våningar rätt upp, också enl. tidigare BV ritning.
Jag hade hellre satsat på att göra upp ett hål precis under dörrarna på BV! Mät ut var du har dörrarna på BV och planera sedan källarväggöppningen precis under. För där har du allra minst tryck. Där har du ju enbart golvet som bärs upp, och det växlas enkelt av med en IPS balk. Är du orolig kan du ju alltid sätta en HEA balk. HEA 120 räcker garanterat. Jag gissar på att HEA 100 räcker gott och väl det med. HEB funkar ju så klart ännu bättre, men nu skall jag inte rekommendera något overkill här :D

Bara du kollar med din konstruktör om hur du skall dimensionera avväxlingen så är det inga som helst problem. Det är ett mycket enkelt arbete och snabbt går det med. Har gjort sådant flera gånger förut. Roligt är det med, för det syns resultat direkt liksom. Man behöver inte vänta veckor åter veckor :)

[bild]
Tack för ett fantastiskt utförligt svar! Du har rätt i allt! (Förutom att "planket" faktiskt är timmer, ca 150x150,) men det röstar ju bara för ännu mer din plan!

Vi är fortfarande i valet och kvalet om vi ska ha en trappa utifrån eller inte, men nu börjar det ändå luta åt ditt håll kanske, men det innebär lite jobb med att fylla vårat "lilla" hål på utsidan, och mura igen den väggen, som idag är öppen mot hålet, lite jobb där också, minst jobb kanske vore att göra en trappa och ett litet tak ovanför... Men måste fundera mer som sagt!

Tack igen för bra svar!!
 
Martin_B
Meurman skrev:
Tack för ett fantastiskt utförligt svar! Du har rätt i allt! (Förutom att "planket" faktiskt är timmer, ca 150x150,) men det röstar ju bara för ännu mer din plan!

Vi är fortfarande i valet och kvalet om vi ska ha en trappa utifrån eller inte, men nu börjar det ändå luta åt ditt håll kanske, men det innebär lite jobb med att fylla vårat "lilla" hål på utsidan, och mura igen den väggen, som idag är öppen mot hålet, lite jobb där också, minst jobb kanske vore att göra en trappa och ett litet tak ovanför... Men måste fundera mer som sagt!

Tack igen för bra svar!!
I och med att det redan finns ett hål där och i viss mån en grund för en trappa, så skulle jag nog försöka återställa någon typ av trappa för att ha en extern access till källaren. Väldigt smidigt när man grejar och snickar och kommer in dammig och sketen. Så slipper man ju gå genom huset. Plus att det är lite lättare att få ner grejer i källaren den vägen.

Just eftersom det är arbete att mura igen väggen. Så hade jag använt samma ansträngning till att återställa trappan på lämpligaste sätt. Så har du inte begränsat dig vad gäller öppningar liksom. De flesta hus med källare har ju även en källaringång, eller lucka av något slag. Jag har nog aldrig sett ett utan faktiskt vad jag kan minnas, även om det säkert finns.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt kul och modigt projekt, kul att få följa med på resan!
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Vill du inte ha någon yttra källartrappa just nu, så skulle jag välja att bara stänga igen minimalt och spara projektet till senare.
 
Anna_H skrev:
Vill du inte ha någon yttra källartrappa just nu, så skulle jag välja att bara stänga igen minimalt och spara projektet till senare.
Ja men det blir nog till att ta tag i det ändå! Vi lär få tätt inför vintern, speciellt om vi ska ner med en pump där nån gång i februari/mars kanske...
 
Nu har plåtslagarsvärfar gjort en källardörr, (i tjänsten då alltså) Vad tror ni, skulle något sådant passa/bli snyggt på vårt hus?
Nygrå källardörr i plåt med svarta gångjärn monterad i husfasad av gul träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Olsson och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Meurman skrev:
Nu har plåtslagarsvärfar gjort en källardörr, (i tjänsten då alltså) Vad tror ni, skulle något sådant passa/bli snyggt på vårt hus?
Ja det går ju. I det fall den ingången bara skall användas några enstaka gånger om året, så varför inte. Typ för in och utlastning.
Fast å andra sidan, så måste du väl ha en trappa upp oavsett? Eller menar du bara ett hål rakt ner under luckan så man kan fira ner större grejer?
För om du ändå skall ha en trappa under, så kan du ju precis likväl montera en riktig dörr där nere, så blir det smidigt att komma in.
Beror lite på vad mer än värmekällan du skall ha där nere? Blir det en liten verkstad också? Användningsområdet för källarrummet avgör hur du bör göra, anser jag.
 
Martin_B skrev:
Ja det går ju. I det fall den ingången bara skall användas några enstaka gånger om året, så varför inte. Typ för in och utlastning.
Fast å andra sidan, så måste du väl ha en trappa upp oavsett? Eller menar du bara ett hål rakt ner under luckan så man kan fira ner större grejer?
För om du ändå skall ha en trappa under, så kan du ju precis likväl montera en riktig dörr där nere, så blir det smidigt att komma in.
Beror lite på vad mer än värmekällan du skall ha där nere? Blir det en liten verkstad också? Användningsområdet för källarrummet avgör hur du bör göra, anser jag.
Ja tanken är att den bara ska användas några enstaka gånger om året! Ja precis, en trappa ner med första trappsteget strax innanför foten på dörren, kanske måste bli lite "mer" dörr för att få plats med trappen eller annan vinkel osv, (det är kanske inte samma trapp bakom just den dörren som hos oss liksom)

Jag tänkte att jag skulle kunna "slippa" göra en dörr i "dörrhålet" om jag gjorde en dörr uppe istället, och dessutom ganska snyggt, istället för att det bara är ett litet tal ovanför trappen..
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Martin_B
Meurman skrev:
Ja tanken är att den bara ska användas några enstaka gånger om året! Ja precis, en trappa ner med första trappsteget strax innanför foten på dörren, kanske måste bli lite "mer" dörr för att få plats med trappen eller annan vinkel osv, (det är kanske inte samma trapp bakom just den dörren som hos oss liksom)

Jag tänkte att jag skulle kunna "slippa" göra en dörr i "dörrhålet" om jag gjorde en dörr uppe istället, och dessutom ganska snyggt, istället för att det bara är ett litet tal ovanför trappen..

Tänk igenom vilket av alternativen (lucka alt. entrédörr) som är bäst ur säkerhetssynpunkt (inbrott). Kan du få luckan säker? Den skall dessutom vara säker nog att stå på (barn som leker och ställer sig på den osv.)
Att installera en dörr i en öppning är betydligt enklare än att bygga en sådan lucka. Det är jag helt övertygad om. En dörr installerar du på ett par, tre timmar med foder och fogning. Men visst, en dörr kostar ju också. En bra begagnad kan du få för några få hundralappar. Måste du tvunget ha nytt så är det många tusen kr.
En lucka är således billigare än en ny dörr förmodligen, men även den kostar nog en del med alla beslag osv. Så om du nöjer dig med en begagnad dörr som du eventuellt får slänga lite färg på, så är det överlägset billigare och enklaste samt snabbaste metoden att få stängt öppningen så att säga.

Det beror lite på hur trappan ser ut/kommer att se ut också.

Om du tycker att en lucka som den på bilden är det snyggaste så kör på det ifall du bara skall in där några få ggr per år. Skall du in och ut oftare, så tycker jag du skall ha dörr.
Men återigen, kolla upp det där med hur sådana luckor är ur säkerhetssynpunkt. Är det godkänt av ditt försäkringsbolag osv. vid eventuell inbrott? Är det dessutom fuktsäkert vid ösregn osv? ...bara så du inte får som en flod rätt ner i källarvåningen :)
 
Martin_B skrev:
Tänk igenom vilket av alternativen (lucka alt. entrédörr) som är bäst ur säkerhetssynpunkt (inbrott). Kan du få luckan säker? Den skall dessutom vara säker nog att stå på (barn som leker och ställer sig på den osv.)
Att installera en dörr i en öppning är betydligt enklare än att bygga en sådan lucka. Det är jag helt övertygad om. En dörr installerar du på ett par, tre timmar med foder och fogning. Men visst, en dörr kostar ju också. En bra begagnad kan du få för några få hundralappar. Måste du tvunget ha nytt så är det många tusen kr.
En lucka är således billigare än en ny dörr förmodligen, men även den kostar nog en del med alla beslag osv. Så om du nöjer dig med en begagnad dörr som du eventuellt får slänga lite färg på, så är det överlägset billigare och enklaste samt snabbaste metoden att få stängt öppningen så att säga.

Det beror lite på hur trappan ser ut/kommer att se ut också.

Om du tycker att en lucka som den på bilden är det snyggaste så kör på det ifall du bara skall in där några få ggr per år. Skall du in och ut oftare, så tycker jag du skall ha dörr.
Men återigen, kolla upp det där med hur sådana luckor är ur säkerhetssynpunkt. Är det godkänt av ditt försäkringsbolag osv. vid eventuell inbrott? Är det dessutom fuktsäkert vid ösregn osv? ...bara så du inte får som en flod rätt ner i källarvåningen :)
När det gäller inbrott så kanske man skulle kolla upp lite mer! (Man möts ju iförsig av en hyfsad betongvägg när man väl kommer in i pannrummet, så mycket längre kommer man ju inte) men ändå!

Plåten är nog hyfsat tät men det kan säkert svärfar svara på sen, men du menar att man skulle bygga ett litet tak ovanför trappan om man skulle ha en dörr där nere, för annars får man ju in vatten rakt ner i hålet, som tillslut når upp till dörren, eller ska man kanske borra en liten brunn i golvet där kanske annars?
 
Den där luckan ser betydligt säkrare ut än en garageport gjord i 0,3 mm galvaniserat stål eller aluminium, som dom flesta har i garaget. Vill man ta sig in så gör man det, men en sån där lucka med en låsregel på insidan stoppar det mesta. Här omkring där jag bor är det rätt vanligt med dylika lösningar och det verkar ju funka.
 
Martin_B
oas skrev:
Den där luckan ser betydligt säkrare ut än en garageport gjord i 0,3 mm galvaniserat stål eller aluminium, som dom flesta har i garaget. Vill man ta sig in så gör man det, men en sån där lucka med en låsregel på insidan stoppar det mesta. Här omkring där jag bor är det rätt vanligt med dylika lösningar och det verkar ju funka.
Jo fast nu pratar vi om en ingång till bostaden, inte till ett garage :). Menar bara att det kan vara värt att kolla upp med försäkringsbolag om det är något särskilt de kräver. Inte roligt att få inbrott, sedan visar det sig att den nyinstallerade luckan inte höll kraven så ersättning sänks avsevärt eller uteblir etc.
Vill ändå bara påpeka om allt man bör tänka på. Kan ju svida att vara efterklok :)

Sedan kan det naturligtvis bli väldigt säkert även det som du själv skriver. Men vad försäkringsbolagen anser är ju en annan femma. Befintliga luckor som har suttit i 100 år är det säkert inget snack om. Men nybygge är säkert annat. Försäkringsbolagen gör ju gärna allt i sin makt för att komma undan så billigt som möjligt, så de letar alltid fel och brister innan de betalar ut större belopp.

Ur utrymningssynpunkt kan säkert även det finnas synpunkter på. Vet bara att allt är så otroligt petigt idag. Sedan får man ofta reda på det efteråt när det är försent :D

Men vad vet jag :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.