Martin_B skrev:
Jo fast nu pratar vi om en ingång till bostaden, inte till ett garage :). Menar bara att det kan vara värt att kolla upp med försäkringsbolag om det är något särskilt de kräver. Inte roligt att få inbrott, sedan visar det sig att den nyinstallerade luckan inte höll kraven så ersättning sänks avsevärt eller uteblir etc.
Vill ändå bara påpeka om allt man bör tänka på. Kan ju svida att vara efterklok :)

Sedan kan det naturligtvis bli väldigt säkert även det som du själv skriver. Men vad försäkringsbolagen anser är ju en annan femma. Befintliga luckor som har suttit i 100 år är det säkert inget snack om. Men nybygge är säkert annat. Försäkringsbolagen gör ju gärna allt i sin makt för att komma undan så billigt som möjligt, så de letar alltid fel och brister innan de betalar ut större belopp.

Ur utrymningssynpunkt kan säkert även det finnas synpunkter på. Vet bara att allt är så otroligt petigt idag. Sedan får man ofta reda på det efteråt när det är försent :D

Men vad vet jag :)
Jag syftade på ett sånt garage som sitter ihop med bostaden, vilket är rätt vanligt. Där brukar det bara vara en vanlig innerdörr in till bostaden i många fall.

Men givetvis har du rätt i det du säger, särskilt angående försäkringsbolagen och det om utrymningsväg. Det är ju viktigt att allt är godkänt, så skulle jag göra "egna lösningar" så skulle jag ta dit försäkringsbolaget för en besiktning och få det skriftligt godkänt. Utrymningsvägar går ju alltid att ordna på andra sätt, men är detta enda möjligheten till utrymning så är det ju bra om det funkar (fast enda kravet är väl egentligen att det ska gå att låsa upp, och öppna inifrån genom att trycka luckan/dörren utåt?)
 
Meurman skrev:
Nu har plåtslagarsvärfar gjort en källardörr, (i tjänsten då alltså) Vad tror ni, skulle något sådant passa/bli snyggt på vårt hus?
[bild]
Den där luckan ser praktisk ut! Det är lättare att skydda mot inbrott och du slipper hålla en trappa fri från blad/löv och dessutom bör det väl finnas någon form av avlopp längst ner. Jag har själv haft en yttre källartrapp som krävde viss skötsel. Dessutom blir en sådan öppen trapp aldrig riktigt torr (solen når aldrig dit) och jag fick sätta räcke för barnen, då de var små. För att inte tala om alla ggr igelkottungarna trillade ner och inte kunde ta sig upp.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Martin_B
yonna skrev:
Jag har själv haft en yttre källartrapp som krävde viss skötsel. Dessutom blir en sådan öppen trapp aldrig riktigt torr (solen når aldrig dit) och jag fick sätta räcke för barnen, då de var små. För att inte tala om alla ggr igelkottungarna trillade ner och inte kunde ta sig upp.
Hahaha, nu låter det där som en skräckfilm nästan :D

"Trappan som Gud Glömde"

- Ständigt fukt och mörker
- Döda igelkottsungar och brutna barnben
- Glöm din semester, du blir aldrig fri från skötsel


:D :D :D
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
oas skrev:
Jag syftade på ett sånt garage som sitter ihop med bostaden, vilket är rätt vanligt. Där brukar det bara vara en vanlig innerdörr in till bostaden i många fall.

Men givetvis har du rätt i det du säger, särskilt angående försäkringsbolagen och det om utrymningsväg. Det är ju viktigt att allt är godkänt, så skulle jag göra "egna lösningar" så skulle jag ta dit försäkringsbolaget för en besiktning och få det skriftligt godkänt. Utrymningsvägar går ju alltid att ordna på andra sätt, men är detta enda möjligheten till utrymning så är det ju bra om det funkar (fast enda kravet är väl egentligen att det ska gå att låsa upp, och öppna inifrån genom att trycka luckan/dörren utåt?)
Ja nu går ju endast denna ingång/utgång till pannrummet. Så man kommer alltså inte in i huset denna väg, så i utrymningssynpunkt så går det fint. :) Hehe, och vid inbrott så kan man ju inte direkt stjäla något, skulle vara själva pumpen, eller om dom ger sig på något framtida ölförråd kanske!
 
Denna helg har varit lite av en vilohelg! Vi har märkt ut lite var uppfarten ska ta vägen osv.. Sen har vi skottat lite i stora salen, planen är att få rent där och sen på med ett provisoriskt golv och sen börja plocka ned innertaket (som har rasat) Har även förberett lite för timmermännen som kommer om 2 veckor, golv i matsalen måste upp (för att komma åt syllen) och uppfarten måste snyggas till så dom kan stå och hugga och ha sig.. I veckan blir det förhoppningsvis lite grus! ;) Ha en fortsatt trevlig söndag!


Utomhusbild på märkning av en framtida uppfart med röda pålar och snören på en grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Person i skyddsmask står i ett rum med upprivet golv och håller en spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Med golv uppe sådär ska man ju passa på och förbereda för utökad el, ev datanätverk, vatten, värme osv.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Och glöm icke slang för öltunnan från källaren till kökets tappkran ;)
 
  • Gilla
Johan Olsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Med golv uppe sådär ska man ju passa på och förbereda för utökad el, ev datanätverk, vatten, värme osv.
Jajjemen! :D
 
Jonatan79 skrev:
Och glöm icke slang för öltunnan från källaren till kökets tappkran ;)
nej juste!
 
jättehäftigt med trossbotten och syllbyte o allt annat ni håller verkligen farten uppe och det blir hur maffigt som bara den
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Martin_B
Mikael_L skrev:
Med golv uppe sådär ska man ju passa på och förbereda för utökad el, ev datanätverk, vatten, värme osv.
Ja det är ju en total självklarhet tycker jag. Håller med till 100%.
Vad anser du om värmebärare? Bör man byta de gamla rören, ungefär med den ålder som du ser på bild? Jag själv gjorde faktiskt inte det. Hade hela bjälklaget öppet i hela bottenvåningen, men lät VB vara kvar. Var jag dum som inte bytte?
Tänkte mer som att de där järnrören håller ju i många många år till, och skall man nu flänga upp allt det där med? Fruktansvärt arbete :D
Jag ångrar det lite på sätt och vis, för jag är rädd att det skall bli läck p.g.a åldern. Men å andra sidan så kan det iofs gå läck på nyinstallerade ledningar också om man har otur. Hoppas jag tänker helt fel när jag är "orolig" :)
 
Martin_B
Meurman skrev:
Jajjemen! :D
Tänk också på att planera för eventuella trappbrytare och därmed eventuella extrarör det kräver. Hos mig var det så att det saknades dosa i ena entrén till ett stort rum men där jag ganska lätt kunde dra ett rör från en närliggande dosa som är ansluten till samma grupp som dosan vid andra entrén.
Problemet här var dock att hur jag än vände och vred på det, så hade det inte gått att få i tillräckligt med trådar för att koppla som trappbrytare, även om man använde en snålkoppling. Det var för trångt i rören helt enkelt (gamla 15,2mm VP eller vad de nu är i diameter), och fullt med FK redan.
Som tur var så hade jag ju bjälklaget öppet så då drog jag bara ett extra VP från ena dosan till den andra, så där kan man ju dra trådar till trappkopplingen.
Men hade jag INTE haft bjälklaget öppet, eller om jag hade GLÖMT att dra extra VP, så hade det varit kört helt enkelt.
Så glöm för tusan inte att planera för även sådant. För om jag inte minns fel, så syns det på ritningen att du t.o.m har 3 entréer till det rummet som syns på senaste bilden. Smidigt att ha en trappkoppling då! Trippel i detta fall då naturligtvis.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Ja det är ju en total självklarhet tycker jag. Håller med till 100%.
Vad anser du om värmebärare? Bör man byta de gamla rören, ungefär med den ålder som du ser på bild? Jag själv gjorde faktiskt inte det. Hade hela bjälklaget öppet i hela bottenvåningen, men lät VB vara kvar. Var jag dum som inte bytte?
Tänkte mer som att de där järnrören håller ju i många många år till, och skall man nu flänga upp allt det där med? Fruktansvärt arbete :D
Jag ångrar det lite på sätt och vis, för jag är rädd att det skall bli läck p.g.a åldern. Men å andra sidan så kan det iofs gå läck på nyinstallerade ledningar också om man har otur. Hoppas jag tänker helt fel när jag är "orolig" :)
Vi kommer iallfall byta till nya järnrör, det man ser på bild är i proncip det som är kvar, resten är sprängt.
 
Martin_B skrev:
Tänk också på att planera för eventuella trappbrytare och därmed eventuella extrarör det kräver. Hos mig var det så att det saknades dosa i ena entrén till ett stort rum men där jag ganska lätt kunde dra ett rör från en närliggande dosa som är ansluten till samma grupp som dosan vid andra entrén.
Problemet här var dock att hur jag än vände och vred på det, så hade det inte gått att få i tillräckligt med trådar för att koppla som trappbrytare, även om man använde en snålkoppling. Det var för trångt i rören helt enkelt (gamla 15,2mm VP eller vad de nu är i diameter), och fullt med FK redan.
Som tur var så hade jag ju bjälklaget öppet så då drog jag bara ett extra VP från ena dosan till den andra, så där kan man ju dra trådar till trappkopplingen.
Men hade jag INTE haft bjälklaget öppet, eller om jag hade GLÖMT att dra extra VP, så hade det varit kört helt enkelt.
Så glöm för tusan inte att planera för även sådant. För om jag inte minns fel, så syns det på ritningen att du t.o.m har 3 entréer till det rummet som syns på senaste bilden. Smidigt att ha en trappkoppling då! Trippel i detta fall då naturligtvis.
Jag förstår! Ja vi kommer ha mestadels utanpåliggande, av estetiska skäl, och vi ska faktiskt gå genom all planering i veckan med elektrikern så då dyker det säkert upp någon liknande fråga här! Hehe. Vi kommer dra en del tomrör för el i trossbotten, men mestadels för att komma till typ pannrum, kök och andra lite mer krävande delar. (Man vill ju "visa upp" elen som förr, men då hade man inte riktigt samma mängd elektriska prylar, så man vill dölja det lite iallfall!) ;)
 
Martin_B
Meurman skrev:
Vi kommer iallfall byta till nya järnrör, det man ser på bild är i proncip det som är kvar, resten är sprängt.
Ja då är det ju givet :)

Meurman skrev:
Jag förstår! Ja vi kommer ha mestadels utanpåliggande, av estetiska skäl, och vi ska faktiskt gå genom all planering i veckan med elektrikern så då dyker det säkert upp någon liknande fråga här!
Ja men då så, då slipper du tänka på elen i alla fall.
Kablage för fiber, nätverk, telefon, COAX, A/V förmodar jag du skall ha dolt i rör...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.