Meurman skrev:
Okej! Våran snickare nämnde en oljehärdad masonit, hur skiljer sig den mot mineritskivan? Någon som vet? Också 6 mm..

Intressant med plyfan som mothåll.. Sätter sig lösullen något?
välj inte masonit...det finns svamp o annat som gör masonit olämpligt med lukt etc...
 
Mineriten överlägset bättre

Ja lösullen sätter sig som allt utom "glasfoam..." cellulosan är överlägsen i att du slipper stegljud o trumljud jämfört med kutterspån..sågspån är bra men det packar sig med golvdrag som följd..samt brandproblem...cellulosan har helt annat brandskydd om behandlad och du slipper råttor o insekter
 
Redigerat:
byggarätt skrev:
Undvik att laborera med genomsläpplighet i krypgrund se till i stället att randisolera grunden och fuktsäkra marken samt sätta avfuktning och eventuell värme så att dina rör o annat skyddas...så att du har koll på vad som händer där nere

Gamla krypgrunder i hus som eldades med kaminer o brasor med otäta trossbottnar är något helt annat ...

Det som gör att det blir problem i krypgrunder med mögel o svamp är kombinationen fuktig varm luft som kommer in i fuktig kall krypgrund...eller om inneluft läcker ut i grunden..samt relativa fuktigheten i luften o temperatur skillnad i grunden...
Känns som mer jobb och en omväg att försöka fuktsäkra med att randisolera, avfukta, värma med annan värmekälla än den primära och att fuktsäkra med ytterligare något annat material i backen... Vore det inte enklare att bara låta lite mer energiförlust från huset göra jobbet? Dessutom känns det som att det är hållbart på sikt, då golvet förmodligen kommer ligga kvar längre än en avfuktare i krypgrunden?

Detta är alltså för att vara på säkra sidan bara, som du säger så är det mest kritiska varmluften på sommaren som man stänger ute med hjälp av en tät grundmur med ventiler?

Vad tycker du förresten om rören, (vatten) ska dom gå isolerade i trossbotten, eller under?
 
Meurman skrev:
Känns som mer jobb och en omväg att försöka fuktsäkra med att randisolera, avfukta, värma med annan värmekälla än den primära och att fuktsäkra med ytterligare något annat material i backen... Vore det inte enklare att bara låta lite mer energiförlust från huset göra jobbet? Dessutom känns det som att det är hållbart på sikt, då golvet förmodligen kommer ligga kvar längre än en avfuktare i krypgrunden?

Detta är alltså för att vara på säkra sidan bara, som du säger så är det mest kritiska varmluften på sommaren som man stänger ute med hjälp av en tät grundmur med ventiler?

Vad tycker du förresten om rören, (vatten) ska dom gå isolerade i trossbotten, eller under?
Rätt tänkt, att göra sig beroende av en avfuktare eller andra onödiga tekniska lösningar är nog en god idé i ett nybygge som är avskrivet på 30 år. ;) men inte i ett äldre hus som om man sköter det rätt står i sekler.
En fuktmätare kan vara en god idé, så man har koll nåt år efter att ha renoverat klart. Stängda ventiler på sommaren, ev hela året.
Lättare att ha koll på rören om de går i krypgrunden.
 
Jehu skrev:
Rätt tänkt, att göra sig beroende av en avfuktare eller andra onödiga tekniska lösningar är nog en god idé i ett nybygge som är avskrivet på 30 år. ;) men inte i ett äldre hus som om man sköter det rätt står i sekler.
En fuktmätare kan vara en god idé, så man har koll nåt år efter att ha renoverat klart. Stängda ventiler på sommaren, ev hela året.
Lättare att ha koll på rören om de går i krypgrunden.
Noterat!
 
byggarätt skrev:
välj inte masonit...det finns svamp o annat som gör masonit olämpligt med lukt etc...
Förstod inte riktigt, luktar masonit?
 
Meurman skrev:
Förstod inte riktigt, luktar masonit?
ja när den blir fuktig o utsatt för svampen som gillar den oljehärdade...jag upplever lukt även annars så min åsikt undvik masonit
 
byggarätt skrev:
ja när den blir fuktig o utsatt för svampen som gillar den oljehärdade...jag upplever lukt även annars så min åsikt undvik masonit
Då förstår jag vad du menade! Tror du att det luktar genom ca 15 cm isolering och 28 mm furugolv? Vad skulle du rekommendera?
 
Meurman skrev:
Då förstår jag vad du menade! Tror du att det luktar genom ca 15 cm isolering och 28 mm furugolv? Vad skulle du rekommendera?
Läste nu att du hade kört med minerit.. Finns det fler alternativ?
 
Meurman skrev:
Då förstår jag vad du menade! Tror du att det luktar genom ca 15 cm isolering och 28 mm furugolv? Vad skulle du rekommendera?
ja det är en obehaglig lukt och jag skulle undvika masonit...

rekomenderar som annan i tråden Minerit o liknande men om du kör med cellulosa kan du spänna markseparationsduk som trossbotten dock kan den hänga ner o ge golvdrag så kör du med minerit liknande...obs om du ska använda sågspån eller kutterspån så måste du skydda dig mot möss o råttor
 
byggarätt skrev:
ja det är en obehaglig lukt och jag skulle undvika masonit...

rekomenderar som annan i tråden Minerit o liknande men om du kör med cellulosa kan du spänna markseparationsduk som trossbotten dock kan den hänga ner o ge golvdrag så kör du med minerit liknande...obs om du ska använda sågspån eller kutterspån så måste du skydda dig mot möss o råttor
Hur är det med vanlig råspont? Kostnader etc...

Lutar åt lösull
 
Meurman skrev:
Hur är det med vanlig råspont? Kostnader etc...

Lutar åt lösull
råspont är ju alltid trevligt så visst ...lösull? cellulosa är överlägset eftersom du slipper råttor o möss o insekter
 
byggarätt skrev:
råspont är ju alltid trevligt så visst ...lösull? cellulosa är överlägset eftersom du slipper råttor o möss o insekter
Jaha! Jag trodde cellulosa fanns som skivor eller som lösull! (Men då har jag fått begreppen om bakfoten!) Vad är lösull?
 
Det enda sättet att hålla undan gnagare är att se till att de inte kan ta sig in någonstans. Det gör man med massiva material. När det gäller trossbotten så finns det ett utmärkt gammalt hederligt sätt. Brädor i botten tätade med ett lager lera. Sedan spån som, om man vill, kan strös med kalk för att ytterligare göra det besvärligt och otrevligt för gnagare och insekter.

Jag litar inte en sekund på att enbart div kemikalier klarar att hålla undan gnagare över tid. De är ett envist och opportunistiskt släkte.

För att undvika dragiga golv så räcker det att toppa spånet med t ex linskivor längs ytterväggarna. (Under förutsättning att det är ordentligt tätat nedåt förstås, och att inga gnagare tar sig in och bygger gångar, vilket de gör i all form av fluffig isolering där gångarna inte rasar ihop som de gör i spån.)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Meurman skrev:
Jaha! Jag trodde cellulosa fanns som skivor eller som lösull! (Men då har jag fått begreppen om bakfoten!) Vad är lösull?
cellulosa finns som lösull som många andra sorters fibrer...
cellulosa finns som skivor också...men då finns det risker för glipor..
viktigt är att cellulosan är behandlad med brandskydd o rötskydd typ borsalt liknande...

När du sprutar så kan det vara svårt att veta hur du får bra densitet...prata eller låt den som säljer cellulosan till dig visa hur du fyller trossbotten så isoleringen verkligen spänner upp mot övergolvet..
All isolering sjunker ju av temp o ljud o vibrationer i huset.

Jag trivs mycket bra med isolering av cellulosa det ger enorm komfort med fuktbalans ljud o värmekapacivitet som andra isoleringar helt eller delvis saknar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.