väggar är en del av det mystiska i en arkitektur de skapar rummsuppfattningar...
Hallen till höger är ju kapputrymme då hela hallen troligen var mer offentlig än idag då ni gjort huset till enfamiljshus..

visst kan ni ta bort väggen men lasta av den med lämplig konstruktion sätt en garderobsvägg mot lilla rummets vägg och flytta dörren till rummet innanför så ni får dörrar i fil
 
byggarätt skrev:
väggar är en del av det mystiska i en arkitektur de skapar rummsuppfattningar...
Hallen till höger är ju kapputrymme då hela hallen troligen var mer offentlig än idag då ni gjort huset till enfamiljshus..

visst kan ni ta bort väggen men lasta av den med lämplig konstruktion sätt en garderobsvägg mot lilla rummets vägg och flytta dörren till rummet innanför så ni får dörrar i fil
Exakt, det har varit funktion i det rummet förr, från början kanske kapprum typ som du skriver, sedan 50-talet har det varit ett kök och nu har vi inte riktigt någon "användning" av det som ett separat rum.. Dörren som finns i nästa vägg till höger på ritningen ligger tyvärr lite förskjuten, vilket gör att man inte ser rakt genom alla rum som på andra sidan huset (rum i fil).. Skulle du göra dig det "besväret" att flytta den dörren ca 1 m för att få en sådan känsla? Den känslan har aldrig huset haft där innan, men man kanske skulle passa på?

Är det alltså din bedömning att den bör lastas av? Betyder det att den är bärande? Jag har läst mig lite till att "hjärt"väggen är av störst betydelse, men det är klart, alla väggar har väl kanske betydelse på något sätt? Att tillägga är att huset är byggt i stående timmer, om det nu gör någon skillnad, finns alltså ingen knut i ytterväggen där denna väggstump sitter...
 
Martin_B skrev:
"Bison"-duk:
Vikt: ca 60 g/m2
Längd: 12,5, 25 & 50 m
Bredd: 1,375, 2,75 & 3,05 m
Hanterbarhetstemperatur: -20° C – +40° C
Luftgenomsläpplighet: <0,01 m³/m2 h Pa
Ångtäthet: <20x10³ s/m (sd: <0,5 m)
Rivhållfasthet: ca 80 N
Draghållfasthet: >2 kN/m
Brottöjning: >80%
Brandklass: E
Vattentäthet (Klass): W1

"Isolina"-papp:
TEKNISKA SPECIFIKATIONER

Produktanalys: ångkontrollskikt.
Laminerat nätförstärkt byggpapper i tre lager.
Diffusionsöppet luftspärrpapper, installeras på konstruktionens varma sida.
Lämpar sig speciellt väl som luftspärr i kombination med isoleringsmaterial av naturfiber.
Vikt: 230 g/m2 enligt SCAN-P 6:75
Tjocklek: 0,3 mm
Dragstyrka:
- radiellt (längd / bredd): 17,6 kN/m enligt SCAN-P 67:93
- axiellt (tjocklek): 7,6 kN/m enligt SCAN-P 67:93
Motsvarande diffusion tjocklek värde (Sd): 0,59 m.
Genomtränglighet för vattenånga: 405 g/m2d @ RH=50% & 23o C. enligt SCAN-P 22:68
Vattenångans motstånd (Zp): 0,3 x 109 m2sPa/kg
Ånggenomgångsmotstånd (Zv): 24 x 103 s/m
Luftgenomtränglighet (Gurley): 57 s/100 ml enligt SCAN-P 19:78
Luftgenomtränglighetsfaktor: 2,2 x 10-6 m/sPa
Mycket svårt att använda sig av dessa data då byggfysik handlar om över tid och andra viktigare parametrar som känslighet för mögel o röta etc...
Det man vet av erfarenhet är att vindskydd som är för tätt ger problem med fukt...och då kan helårsvarma täta konstruktioner låsa in fukt...
vid sommarboende så är ju byggnaden kall vintertid ...+10 grader?

De två föreslagna vindskydden måste kunna sättas i sitt sammanhang och granskas med sina egenskaper för att de redovisade parametrarna ska kunna räknas om till jämförbar data...
Likväl kvarstår emperi över tid som viktigast men då skulle ett val av duken kunna vara möjlig om data pekar i den riktningen.

Jag menar att det liknar experimentverkstad om man väljer för täta lösningar!
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Meurman skrev:
Exakt, det har varit funktion i det rummet förr, från början kanske kapprum typ som du skriver, sedan 50-talet har det varit ett kök och nu har vi inte riktigt någon "användning" av det som ett separat rum.. Dörren som finns i nästa vägg till höger på ritningen ligger tyvärr lite förskjuten, vilket gör att man inte ser rakt genom alla rum som på andra sidan huset (rum i fil).. Skulle du göra dig det "besväret" att flytta den dörren ca 1 m för att få en sådan känsla? Den känslan har aldrig huset haft där innan, men man kanske skulle passa på?

Är det alltså din bedömning att den bör lastas av? Betyder det att den är bärande? Jag har läst mig lite till att "hjärt"väggen är av störst betydelse, men det är klart, alla väggar har väl kanske betydelse på något sätt? Att tillägga är att huset är byggt i stående timmer, om det nu gör någon skillnad, finns alltså ingen knut i ytterväggen där denna väggstump sitter...
ja flytta dörren du kommer vinna oerhört mycket på detta...

jag hade lagt in en avlastning det är ju så enkelt i dagens värld med tigersåg...hjärtväggen bär och lastas med bjälkar från yttervägg stående timmer...ta upp ett hål så du ser hur övre bjälklag fästs i yttervägg då ser du..

Arkitekturellt så kan du lägga garderobsvägg med en dörr i fil och anpassa garderoberna till dörrarna i huset...det blir elegant att se på när man är i hallen eller passerar
 
byggarätt skrev:
ja flytta dörren du kommer vinna oerhört mycket på detta...

jag hade lagt in en avlastning det är ju så enkelt i dagens värld med tigersåg...hjärtväggen bär och lastas med bjälkar från yttervägg stående timmer...ta upp ett hål så du ser hur övre bjälklag fästs i yttervägg då ser du..

Arkitekturellt så kan du lägga garderobsvägg med en dörr i fil och anpassa garderoberna till dörrarna i huset...det blir elegant att se på när man är i hallen eller passerar
Ska absolut fundera på att flytta dörrhålet, med "allt" som ska göras kan man ju tänka att det är "bara" att flytta dörröppningen, men samtidigt så blir det många bäckar små.. Lägger det i hjärnkontoret tillsvidare. Om jag förstår rätt så går tankegången: om golvbjälkarna uppe ligger "längs" med väggen och inlaxade i timmerväggen (ytterväggen) bör dom bära och inte själva väggen (som vi ev. ska ta ner)... Vad är en avlastning egentligen? En limträbalk i taket där väggen suttit? och i sånt fall ska även den vara inlaxad i timret i ytterväggen? Eller ska man försöka få upp något i bjälklaget, dock lite slit med trossbotten och spån osv...? Du får ursäkta en musiklärares många frågor! :)
 
Något proffs borde nog kika på det, men av planlösningen att döma är chansen stor att både väggen och WC är ditsatta i efterhand, isåfall är det bara att riva.
 
Anna_H skrev:
Något proffs borde nog kika på det, men av planlösningen att döma är chansen stor att både väggen och WC är ditsatta i efterhand, isåfall är det bara att riva.
Nej WC finns bara på ritningen! Den är planerad! ;) Det finns en likadan vägg på andra våningen, så tror att den ska vara original, därav min oro kring bärigheten, men som du säger, ett proffs! Absolut! :)
 
Meurman skrev:
Ska absolut fundera på att flytta dörrhålet, med "allt" som ska göras kan man ju tänka att det är "bara" att flytta dörröppningen, men samtidigt så blir det många bäckar små.. Lägger det i hjärnkontoret tillsvidare. Om jag förstår rätt så går tankegången: om golvbjälkarna uppe ligger "längs" med väggen och inlaxade i timmerväggen (ytterväggen) bör dom bära och inte själva väggen (som vi ev. ska ta ner)... Vad är en avlastning egentligen? En limträbalk i taket där väggen suttit? och i sånt fall ska även den vara inlaxad i timret i ytterväggen? Eller ska man försöka få upp något i bjälklaget, dock lite slit med trossbotten och spån osv...? Du får ursäkta en musiklärares många frågor! :)
musiklärare eller ej..du tänker som du ska ;-)
Ja en limmträbalk är bra att laxa in i väggen ...om det inte ligger en balk redan..och ja den ska läggas dold i bjälklaget i trossbotten ...
Du ser när du ser hur bjälklaget ser ut om du behöver lägga dit en extra...Det kan faktiskt vara överkurs men väggen ger visst stöd o det är synd att få en sättning i övervåningen..

Att få till hallen med dörrar i fil o ytterkläderslösning med estetisk stil som dörrarna...Har du kvar spegeldörrarna i huset??? För det gör mycket för helheten med dörr o foder med skulpterade profiler...
 
byggarätt skrev:
musiklärare eller ej..du tänker som du ska ;-)
Ja en limmträbalk är bra att laxa in i väggen ...om det inte ligger en balk redan..och ja den ska läggas dold i bjälklaget i trossbotten ...
Du ser när du ser hur bjälklaget ser ut om du behöver lägga dit en extra...Det kan faktiskt vara överkurs men väggen ger visst stöd o det är synd att få en sättning i övervåningen..

Att få till hallen med dörrar i fil o ytterkläderslösning med estetisk stil som dörrarna...Har du kvar spegeldörrarna i huset??? För det gör mycket för helheten med dörr o foder med skulpterade profiler...
Okej! Då ska jag undersöka det lite närmare!

Oj, du skulle bara veta vad mycket original som finns i vårt hus! :D Som att kliva in i gysinge, fast utan prislappar (stora prislappar). ;) Bland annat samtliga spegeldörrar. :)
 
Jag ser och förstår vilken skatt i svensk byggnadskonst du äger...och du är verkligen rätt musiklärare på rätt plats...

Den mjuka attityd som du verkar besitta och nyfikenhet kommer ge er ett fint liv med huset..

Alla dom kvalliteer som en svensk byggnad besitter i harmoni med platsens ande!

Förvalta genomgående spegeldörrar med de rätta fodren o listerna med rätt fönster o spröjs..låt ljuset visa dig färger och glädjen i det svenska landskapet

Nationalromantisk jugendt ...med modern teknik ansluten på ett harmoniskt vis utan att störa...

Ert hus kommer bli ett smycke och ett jättekul projekt...
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Se upp med målafärger etc då ackrylfärger förstör allt... linolja med naturliga pigment och nya tankar med hur man kan bibehålla färgens mekaniska egenskaper utan allt för mycket jobb...
 
byggarätt skrev:
Jag ser och förstår vilken skatt i svensk byggnadskonst du äger...och du är verkligen rätt musiklärare på rätt plats...

Den mjuka attityd som du verkar besitta och nyfikenhet kommer ge er ett fint liv med huset..

Alla dom kvalliteer som en svensk byggnad besitter i harmoni med platsens ande!

Förvalta genomgående spegeldörrar med de rätta fodren o listerna med rätt fönster o spröjs..låt ljuset visa dig färger och glädjen i det svenska landskapet

Nationalromantisk jugendt ...med modern teknik ansluten på ett harmoniskt vis utan att störa...

Ert hus kommer bli ett smycke och ett jättekul projekt...
Trevliga ord! :D Ja vi har som sagt en del snickerier kvar i huset som får vara mall för dom nya! :)

När det gäller färg så förstår jag att folk lätt faller för moderna färger med trä som inte kan andas till följd, för att inte tala om hur det åldras och ser ut!, vi har dock fallit för linoljefärg (med bara linolja och pigment då alltså) och då våran fasad inte kommer målas med slamfärg utan linoljefärg så kommer vi nog läras oss att både älska och hata måleri innan detta (skapligt stora hus) är färdigstruket.. :)
 
  • Gilla
Anne-Marie
  • Laddar…
ja men tänk på att du kan stryka huset med en blandning av linolja o balsamterpentin innan den gamla färgen kritar o spricker...
Det fräschar upp färgen o förlänger livslängden markant
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
byggarätt skrev:
ja men tänk på att du kan stryka huset med en blandning av linolja o balsamterpentin innan den gamla färgen kritar o spricker...
Det fräschar upp färgen o förlänger livslängden markant
Ja du menar när vi ska måla på igen sen? Huset är inte målat med linoljefärg nu tyvärr, så vi lär till och skrapa allt.
 
Ja det är en vidrig följd av ackrylat...skrapning o miljöfarligt plast avfall....

Det finns ju mekaniska hjälpmedel att bli av med färgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.