Oldboy skrev:
Det enda sättet att hålla undan gnagare är att se till att de inte kan ta sig in någonstans. Det gör man med massiva material. När det gäller trossbotten så finns det ett utmärkt gammalt hederligt sätt. Brädor i botten tätade med ett lager lera. Sedan spån som, om man vill, kan strös med kalk för att ytterligare göra det besvärligt och otrevligt för gnagare och insekter.

Jag litar inte en sekund på att enbart div kemikalier klarar att hålla undan gnagare över tid. De är ett envist och opportunistiskt släkte.

För att undvika dragiga golv så räcker det att toppa spånet med t ex linskivor längs ytterväggarna. (Under förutsättning att det är ordentligt tätat nedåt förstås, och att inga gnagare tar sig in och bygger gångar, vilket de gör i all form av fluffig isolering där gångarna inte rasar ihop som de gör i spån.)
bra inlägg...borsaltet håller gnagare borta..men du har rätt evolutionen är grymt effektiv...så man kan sätta stålnät och använda katt samt rörelsedeckare för att hålla supergnagare borta...
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Skulle också höra med någon snickare eller annan som håller på med just golv isolering mer än på forumet.


Masonit är troligen inte så bra, masonit viker sig lätt och 15cm isolering väger en hel del.

Masiva plankor är i så fall bättre (är rätt futttåliga, men blir ju dyrt). Viktigaste är ju att golven inte är kalla att gå på eller drar kallt.

Gamla väggar som är spånisolerade så hamnar mesta neråt och blir kallt på övervåningen. Rockwool är fint och framförallt brinner inte (som jag tycker är extremt viktigt).
 
Broken arrow skrev:
Skulle också höra med någon snickare eller annan som håller på med just golv isolering mer än på forumet.


Masonit är troligen inte så bra, masonit viker sig lätt och 15cm isolering väger en hel del.

Masiva plankor är i så fall bättre (är rätt futttåliga, men blir ju dyrt). Viktigaste är ju att golven inte är kalla att gå på eller drar kallt.

Gamla väggar som är spånisolerade så hamnar mesta neråt och blir kallt på övervåningen. Rockwool är fint och framförallt brinner inte (som jag tycker är extremt viktigt).
Jag är lite inne på typ råspont nu faktiskt! (Men de där skiftar ju rätt var det är som...)

Men är det alltså dyrare med råspont än med nån behandlad masonitskiva?

Ja i vårt hus så har vi en ca 15x15 cm timmerstomme, och ingen annan isolering förutom spån i mellanbjälklagen...
 
Martin_B
Läser en del om golvdrag. Om man nu är orolig för det så kan man väl spänna vindskyddsduk över hela kalaset? Det släpper igenom fukt men är vindtätt.
Själv gjorde jag som så att jag häftade fast vindskyddsduk i varje fack (mellan bjälkarna) som en enda stor skål, vari jag sedan hällde sågspån och packade det.
Dvs. (underifrån och uppåt)
1. 22mm brädor som trossbotten
2. Vindskyddsduk utformat som en skål mellan bjälkarna.
3. Sågspån hela vägen upp till trägolvet.

Men man kan säkert spänna det över bjälkarna istället, precis under golvet. Eller både och rent av.

Men återigen, jag har uppvärmt utrymme under. Dock borde du ju kunna ha vindskyddsduk oavsett tycker jag, då det släpper igenom fukt?
Billigt är det med, med vindskyddsduk. En stor rulle kostar inte många hundra och brukar vara 25 eller 50 meter långt. Min var rätt bred också, kommer ej ihåg exakt men tror den var 3 meter bred.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Läser en del om golvdrag. Om man nu är orolig för det så kan man väl spänna vindskyddsduk över hela kalaset? Det släpper igenom fukt men är vindtätt.
Själv gjorde jag som så att jag häftade fast vindskyddsduk i varje fack (mellan bjälkarna) som en enda stor skål, vari jag sedan hällde sågspån och packade det.
Dvs. (underifrån och uppåt)
1. 22mm brädor som trossbotten
2. Vindskyddsduk utformat som en skål mellan bjälkarna.
3. Sågspån hela vägen upp till trägolvet.

Men man kan säkert spänna det över bjälkarna istället, precis under golvet. Eller både och rent av.

Men återigen, jag har uppvärmt utrymme under. Dock borde du ju kunna ha vindskyddsduk oavsett tycker jag, då det släpper igenom fukt?
Billigt är det med, med vindskyddsduk. En stor rulle kostar inte många hundra och brukar vara 25 eller 50 meter långt. Min var rätt bred också, kommer ej ihåg exakt men tror den var 3 meter bred.
Ja men det hade snickaren min rekommenderat också! Han kallade det för "papp"... Men det är väl samma sak egentligen.. Vindduk har jag satt upp några gånger när jag panelat andra hus, den var dock ganska dyr... Är det samma typ du menar? Den hette RAW någonting....
 
Martin_B
Meurman skrev:
Ja men det hade snickaren min rekommenderat också! Han kallade det för "papp"... Men det är väl samma sak egentligen.. Vindduk har jag satt upp några gånger när jag panelat andra hus, den var dock ganska dyr... Är det samma typ du menar? Den hette RAW någonting....
Menar den här typen:
https://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/vindskyddsfolie-p17052
Köpte dock 25 eller 50 meters längd, så det blev billigare då. Köpte det på Derome byggvaror om jag inte minns fel och fick bättre pris än t.o.m Byggmax. Men Hornbach har säkert billigt också, eller Jem&Fix kanske. Eller vilken handlare nu som är billigast där man bor.
Du får tänka på att det är rätt mycket på en sådan rulle. Tar vi Byggmax variant som exempel, vilken inte är den allra billigaste även om den är billig, så är där drygt 34 m2 duk för 369 kr. Köper du större rulle så blir det billigare så klart. Så det blir inte många hundra per rum så att säga.
Men visst, allting kostar. Tyvärr :)
Dock kostar ju även ett dragigt golv som kyler ner, om man nu har problem med det dvs. och i ett sådant läge räcker nog inte 369kr långt. Den summan går väl enbart till just ett sådant värmeläckage under en enda kall vintermånad kan jag tänka :).
 
Martin_B
Och förresten, vindskyddspapp och vindskyddsduk är inte riktigt samma sak. Så sa han papp, så kan han ha menat just papp-varianten.
Jag skulle dock bestämt vilja avråda dig från papp, för den luktar lite asfalt/tjära om jag inte minns totalt fel. Den är så grymt mycket skörare också. Råkar du trampa fel eller tappa en hammare eller skruvmejsel så går det hål direkt. Den är styvare än duken, men rivs däremot sönder väldigt lätt. Duken är i motsats väldigt riv-tålig och tål väldigt mycket, men saknar styvheten istället, något som kan vara att föredra under vissa omständigheter.
Jag hade valt duk alla dagar till just detta ändamål. Plus att duk inte bygger lika mycket som papp. Så om du skall ha det direkt under golv, så är duk även av den anledningen att rekommendera. Utöver detta så är duken smått genomskinlig, så du bör se bjälkarna under lite grand (åtminstone med de dukar jag har jobbat med). Med den svarta pappen får du gissa dig fram typ :). Inte så roligt när man skall spika eller skruva golvbrädor! :)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Menar den här typen:
[länk]
Köpte dock 25 eller 50 meters längd, så det blev billigare då. Köpte det på Derome byggvaror om jag inte minns fel och fick bättre pris än t.o.m Byggmax. Men Hornbach har säkert billigt också, eller Jem&Fix kanske. Eller vilken handlare nu som är billigast där man bor.
Du får tänka på att det är rätt mycket på en sådan rulle. Tar vi Byggmax variant som exempel, vilken inte är den allra billigaste även om den är billig, så är där drygt 34 m2 duk för 369 kr. Köper du större rulle så blir det billigare så klart. Så det blir inte många hundra per rum så att säga.
Men visst, allting kostar. Tyvärr :)
Dock kostar ju även ett dragigt golv som kyler ner, om man nu har problem med det dvs. och i ett sådant läge räcker nog inte 369kr långt. Den summan går väl enbart till just ett sådant värmeläckage under en enda kall vintermånad kan jag tänka :).
Ja men det är det ju värt alla gånger!
 
Jag körde isolinas papp och isolering (45mm) i innerväggar på mitt kök. Fick för mig att deras papp inte var lika "tät" som duken?

Mitt golv behöll jag torven, lade ingen papp eller duk (funderade på det) men flyttade torv från ytterväggarna in i rummet och lade en remsa isolina linisolering där... Frågan är hur bra det blev. Det blir första vintern nu... Vet inte skillnad mellan torv och sågspån i isolervärde. Kring murstock låg det tegelkross och sand... Fick vara kvar... Jag har källare under och tänkte då det bästa är att skippa duk, papp etc. Men visst, det skulle kunna blåsa in i bjälklaget här, kanske extra känsligt där syll och plank möts?
 
Martin_B
Meurman, nu råkade jag stöta på exakt den typen som jag köpte och använde. Köpte dock på Derome och inte Byggmax, men det var bra pris på Byggmax också:

Finns i 25 och 50 meter längder, samt 2,75m respektive 3,05m bredder (50 m längd endast).
Så på 50 metaren med 3,05 meter bredd får du 152,5 kvm för 1425 kr. Det är 9,35 kr per kvm. Inget mördande pris.

https://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/vindskydd-bison-p6303018
 
Martin_B
JohanLun skrev:
Jag körde isolinas papp och isolering (45mm) i innerväggar på mitt kök. Fick för mig att deras papp inte var lika "tät" som duken?

Mitt golv behöll jag torven, lade ingen papp eller duk (funderade på det) men flyttade torv från ytterväggarna in i rummet och lade en remsa isolina linisolering där... Frågan är hur bra det blev. Det blir första vintern nu... Vet inte skillnad mellan torv och sågspån i isolervärde. Kring murstock låg det tegelkross och sand... Fick vara kvar... Jag har källare under och tänkte då det bästa är att skippa duk, papp etc. Men visst, det skulle kunna blåsa in i bjälklaget här, kanske extra känsligt där syll och plank möts?
"Bison"-duk:
Vikt: ca 60 g/m2
Längd: 12,5, 25 & 50 m
Bredd: 1,375, 2,75 & 3,05 m
Hanterbarhetstemperatur: -20° C – +40° C
Luftgenomsläpplighet: <0,01 m³/m2 h Pa
Ångtäthet: <20x10³ s/m (sd: <0,5 m)
Rivhållfasthet: ca 80 N
Draghållfasthet: >2 kN/m
Brottöjning: >80%
Brandklass: E
Vattentäthet (Klass): W1

"Isolina"-papp:
TEKNISKA SPECIFIKATIONER

Produktanalys: ångkontrollskikt.
Laminerat nätförstärkt byggpapper i tre lager.
Diffusionsöppet luftspärrpapper, installeras på konstruktionens varma sida.
Lämpar sig speciellt väl som luftspärr i kombination med isoleringsmaterial av naturfiber.
Vikt: 230 g/m2 enligt SCAN-P 6:75
Tjocklek: 0,3 mm
Dragstyrka:
- radiellt (längd / bredd): 17,6 kN/m enligt SCAN-P 67:93
- axiellt (tjocklek): 7,6 kN/m enligt SCAN-P 67:93
Motsvarande diffusion tjocklek värde (Sd): 0,59 m.
Genomtränglighet för vattenånga: 405 g/m2d @ RH=50% & 23o C. enligt SCAN-P 22:68
Vattenångans motstånd (Zp): 0,3 x 109 m2sPa/kg
Ånggenomgångsmotstånd (Zv): 24 x 103 s/m
Luftgenomtränglighet (Gurley): 57 s/100 ml enligt SCAN-P 19:78
Luftgenomtränglighetsfaktor: 2,2 x 10-6 m/sPa
 
Oj vilken fakta... Trots att jag är ingenjör kändes det inte självklart vid första ögonkastet hur de skiljer sig...
 
Martin_B skrev:
"Bison"-duk:
Vikt: ca 60 g/m2
Längd: 12,5, 25 & 50 m
Bredd: 1,375, 2,75 & 3,05 m
Hanterbarhetstemperatur: -20° C – +40° C
Luftgenomsläpplighet: <0,01 m³/m2 h Pa
Ångtäthet: <20x10³ s/m (sd: <0,5 m)
Rivhållfasthet: ca 80 N
Draghållfasthet: >2 kN/m
Brottöjning: >80%
Brandklass: E
Vattentäthet (Klass): W1

"Isolina"-papp:
TEKNISKA SPECIFIKATIONER

Produktanalys: ångkontrollskikt.
Laminerat nätförstärkt byggpapper i tre lager.
Diffusionsöppet luftspärrpapper, installeras på konstruktionens varma sida.
Lämpar sig speciellt väl som luftspärr i kombination med isoleringsmaterial av naturfiber.
Vikt: 230 g/m2 enligt SCAN-P 6:75
Tjocklek: 0,3 mm
Dragstyrka:
- radiellt (längd / bredd): 17,6 kN/m enligt SCAN-P 67:93
- axiellt (tjocklek): 7,6 kN/m enligt SCAN-P 67:93
Motsvarande diffusion tjocklek värde (Sd): 0,59 m.
Genomtränglighet för vattenånga: 405 g/m2d @ RH=50% & 23o C. enligt SCAN-P 22:68
Vattenångans motstånd (Zp): 0,3 x 109 m2sPa/kg
Ånggenomgångsmotstånd (Zv): 24 x 103 s/m
Luftgenomtränglighet (Gurley): 57 s/100 ml enligt SCAN-P 19:78
Luftgenomtränglighetsfaktor: 2,2 x 10-6 m/sPa
Vad är summan av dessa fakta egentligen? // Någon som inte är ingenjör, knappt snickare, "bara" en musiklärare..
 
Martin_B
Haha, konverteringen och omräkningen överlåter jag till bättre lämpad person! :D
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Hallå!

Har en liten fundering kring bärande vägg.. Har en idé om att ev. ta ner en liten väggsnutt likt ritning som är bifogad..

Så här är tanken att det skulle kunna se ut:
Ritning av ett hus med måttangivelser och markerade väggpartier i rött som föreslås tas bort för att göra hallen större.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den röda markeringen är väggsnuttarna som existerar idag, om man skulle ta ner dom väggsnuttarna så skulle man få lite "pampigare" hall, jag är ytterst restriktiv var det gäller att göra om planlösningen på detta hus, då den är otroligt bra redan, dock är denna lilla hall till höger om entrén lite svår, kan inte riktigt lista ut hur den skulle kunna användas på bästa sätt...
Planritning av ett hus med måttangivelser och rödmarkeringar där en potentiellt bärande vägg kan tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men då till den stora frågan: Är denna vägg bärande på något sätt? Vad tror ni?

Sen är ni varmt välkomna med åsikter om huruvida man bör göra detta osv?? :)
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.