402 249 läst · 1 160 svar
402k läst
1,2k svar
Byggnadsvårdar gammalt öde sekelskifteshus i lilla byn Tärnsjö i Uppsala Län
Golvet snart lagt överallt och vi har faktiskt börjat målat osv! Mycket jobb med att skrapa, kitta och måla fönster, men däremellan blir det en del lister osv! Har varit dålig på att fota senaste tiden, men har tagit några bilder, ska försöka ta lite fler imorn!
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Så du menar att rörmokaren inte bara var bussig när han erbjöd sig att frakta bort våra gratis?M Meurman skrev:
Vi rev ut tre stycken gjutjärnselement från -37 när vi lade golvvärme i källaren.
Det är väl ännu mera värde i kopparrör. Dessutom misstänker jag att de tar arbetstid för att ta omhand materialet. De flesta vill nog trots allt hellre bara bli av med det än att själva sälja. Det tråkiga är när fönster, dörrar, kranar, radiatorer mm går till tippen, jag tror hantverkarna I de flesta fall tjänar mer på att jobba än att sälja detta material till byggnadsvårdsbutiker... Men rörmokarn har säkert en container med koppar som töms då och då, han åker nog inte med ett rör I taget till metall återvinningen...F Fred vom Jupiter skrev:
https://m.blocket.se/alvsborg/Golvstaende_Gjutjarnsradiatorer_67281934.htm
Du behöver 100kg rör innan du är uppe i priset för en radiator. Visserligen är rören lättare att kränga. Men 100kg koppar är ganska många jobb innan man kommer upp i.
Du behöver 100kg rör innan du är uppe i priset för en radiator. Visserligen är rören lättare att kränga. Men 100kg koppar är ganska många jobb innan man kommer upp i.
Men det gäller skilja på äkta gjutjärns element och pressade plåt. I huset jag växte upp i var det riktigt gjutjärn, byggt 1924 ritat med dubbla murstockar och troligen tänkt för kakelugnar I varje rum men från början utrustat med centralvärme och bara några få eldstäder, I mitt hus byggt 1909 utan centralvärme men konverterat på 30 talet är det uteslutande pressade radiatorer typ de som nytillverkas än idag, de ser ju ganska lika ut men är en helt annan grej. Skulle älskat att ha golvstående gjutjärn, men det känns fel både historiskt och ekonomiskt att byta dessa... måste hänt mycket mellan 1910 och 1930, 1910 var det nog oftast fotogenlampor, kakelugnar, torrdass och vedspis i köket, 1930 rinnande vatten, wc, centralvärme och hyggligt modern köksspis...
Förmodligen limfärg först, sen någon annan färg uppepå, vilket gjort att limfärgen "tappat taget", så det blir till och ta bort all färg, ganska lätt då det är så stora sjok som lossnat (tror vi, hehe)... Sen målar vi med matt linoljefärg tror jag!Oldboy skrev:
Första biten papp uppe i hallen! Golvet är nu lagt i hela huset. (Jag har några snuttar kvar i badrummet nere, men i övrigt är det klart!)
Nu pappapänner vi, målar och lägger plåttak! Röjer lite inträdgården också.
Nu händer det lite smågrejer överallt, mest målning, men också lite spännande veranda-räckes-bygge.
Vi hann med lite semester också.
Vi hann med lite semester också.
Grå foder runt dörrarna är precis vad jag ska börja måla idag!M Meurman skrev:
Vad ska det vara för färg på dörrbladen?
Igår ifrån att lås etc ska vara svarta
Mycket tacksam för svar
Okej! Kul!Åsa Lund skrev:
Ja alla lister är 2% grön umbra, dörrarna är inte bestämt än! Men det blir nog lite olika kulörer beroende på rum osv!