E Enolf skrev:
Oj, den var vacker! Vad får man ungefär lägga ut för en sån?
17000 nypris tror jag! Vi fick denna för 10000.
 
Återanvände ni handtagen/trycket till ytterdörrarna eller köpte ni nya? Isf vad gillar ni dem och var köpte ni dem? :)

Har stort tryckesproblem härhemma hehe.. :geek:
 
Snigla Snigla skrev:
Återanvände ni handtagen/trycket till ytterdörrarna eller köpte ni nya? Isf vad gillar ni dem och var köpte ni dem? :)

Har stort tryckesproblem härhemma hehe.. :geek:
Gysinge! Lite svårt att montera stiftet i handtaget, men det var nog mest jag som var kass. :) Annars jättefina!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Verandatrappen klar! (På ena sidan) Nymålad med roslagsmahogny.
 
  • Nyligen målad trätrappa i roslagsmahogny för en veranda, med verktyg på trappsteget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad verandatrapp i roslagsmahogny på ena sidan av ett hus med verktyg framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen målade trätrappsteg med roslagsmahogny som leder upp till en veranda med röda stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd och nymålad trätrapp med roslagsmahogny olja, närbild på trappsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd verandatrappa målad med roslagsmahogny, ved veranda och gröna pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd verandatrapp i trä, nymålad i brun ton med roslagsmahogny, vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Lite småpill inomhus senaste veckan, fått lite vatten och avlopp på plats, skrapat lite färg på överskåpet i köket, nästa vecka kör vi igång med golvläggning!
 
  • Renoveringsarbete med synlig rördragning och upprivet golv med spillvirke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i progress, med blottade golvbjälkar och en hög av träskräp och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete inomhus med rör och avloppsmaterial spridda på ett köksgolv under ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med vatten och avloppsrör installerade och stegar i ett orenoverat kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av kök med nya vatten- och avloppsrör installerade och överskåp med avskrapad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har bytt lite gjutjärn till plast, tyvärr måste jag säga att plaströren låter betydligt mera, så var redo att det kommer skvala i köket när någon begagnar toan på ÖP. Eller byt till gjutjärn just denna sträcka... ;) (jag bestämde mig att leva med plast men la isolering kring röret)
 
J JohanLun skrev:
Jag har bytt lite gjutjärn till plast, tyvärr måste jag säga att plaströren låter betydligt mera, så var redo att det kommer skvala i köket när någon begagnar toan på ÖP. Eller byt till gjutjärn just denna sträcka... ;) (jag bestämde mig att leva med plast men la isolering kring röret)
Ja jag ska isolera med lin i lådan som jag ska bygga i skåpet som gömmer avloppet, hoppas det räcker till! :D
 
Köket är i princip komplett från 40,50- talet men det fattades ett underskåp för diskbänken, så det har vi börjat på nu!
 
  • Konstruktion av ett träunderskåp för diskbänk med verktyg och material på ett arbetsbord i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person i vitt och keps står bredvid ett nybyggt träunderskåp för diskbänk i ett renoveringsprojekt i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt underskåp för diskbänk i renoverat kök, inredningsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Imorse tog jag en vända upp till huset och skrapade köksbänk och började med en förhöjd sockel för att komma upp i lite bekvämligare höjd!
 
  • Halvfärdig köksbänk med skrapade ytor och en höjd sockel i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående renovering av köksbänk med förhöjd sockel i ett kök med gammal inredning och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av kök med träkonstruktioner och verktyg på ett smutsigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Freiherren och 1 till
  • Laddar…
Du ska inte dra in sockel för att spara på tårna?
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
S
johel572 johel572 skrev:
Du ska inte dra in sockel för att spara på tårna?
Det är en bra synpunkt! Vi ska prova att inte göra så (av estetiska skäl) men om det inte fungerar så flyttar jag in sockeln och tar bort golvsockeln (listen). Relativt enkelt då just denna är skruvad med modern skruv.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Håller med om att man bör fälla in sockeln en bit för tårnas skull, samtidigt som jag håller med om att man inte bör göra så av estetiska skäl!

Vi har just det dilemmat framför oss inför köksbygget.
Det ser ju så mycket bättre ut med en sockel som går jäms med stommen plus en vacker golvlist utanpå, vilket gör att det ser ut som att sockeln sticker ut lite (ja det gör den ju också i och med listen).

Samtidigt är det är jävla otyg rent ut sant för tårna. Det blir alltid ett hinder när man skall stå så nära som möjligt, det går inte att komma ifrån vad man än säger och tycker, spelar ingen som helst roll om smaken är olika. "jo men Vi tycker si och Vi tycker så", anatomi är anatomi, punkt slut :D. Vi är helt enkelt skapta så att fötterna sticker framåt en bit från benen så att säga. Och så vida man inte har avkapade fötter så de slutar vid benen så att säga, så blir det helt enkelt sämre ergonomiskt att inte kunna komma in med tårna under bänken. Punkt slut liksom.

Frågan är då om man skall gå efter estetik eller om man skall gå efter ergonomi. Vad är viktigast?
Vi funderar på det än idag faktiskt, men för vår del lutar det mer åt ergonomi, för jag sparar hellre kroppen än att det skall se fint ut. Tillräckligt fint blir det nog ändå liksom :)
 
  • Gilla
Meurman och 1 till
  • Laddar…
Ergonomi före estetik om det är en arbetsbänk.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Vi har en framdragen sockel i linje med stommar/luckor. Första veckan slog man i några gånger, sen lärde man sig och nu är det inget man tänker på. Hade absolut kört på framdraget.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Vi kommer också köra på utanpåliggande sockel i vårt nya kök. Det senaste året har jag tittat ner lite då och då när man varit i köket. Inte en gång här tårna varit under skåpet. Det är dessutom väldigt snyggt.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.