Va ni är roliga! :D Det är en IVT Air x, största modellen. Luft/vatten pump med en kulvert till källaren.
 
Nu drog målarsäsongen igång också! :D
Nybyggt träaltan med nyligen målade röda pelare, täckt av presenning, med en stege redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Dagens fynd!

2 badkar, gjutjärn, kanonskick

Och en gammal IDO toalettstol i bakluckan!
Två vita gjutjärnsbadkar säkrade på en släpvagn med en öppen baklucka i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Började riva i farstukvisten, slutade med att stolparna och snickarglädjen var det enda som gick att rädda. Så nytt bjälklag, nytt hammarband? Nytt innertak, råspont, papp och sist plåt, plåten är dock inte på plats än. Hann även med att måla alla förutom 1 stolpe, tack vare målarmorsan! :)
Rivningsarbete av en farstukvist med synliga övre stolpar och en hög med gammalt virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivningsarbete av farstukvist med synliga träbjälkar och trasigt innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av farstukvist med person på stege och räddade stolpar samt snickarglädje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av farstukvist med räddade stolpar och snickarglädje, trästege framför, byggbråte på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete på farstukvist med frilagda stolpar och skadad fasad samt en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete på en farstukvist med bevarade stolpar och snickarglädje, rivningsmaterial och skottkärra framför hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av farstukvist med räddade stolpar och nytt bjälklag, person målar stolpe på stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete på en farstukvist med räddade stolpar och ofärdigt tak och bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete på farstukvist med delvis målade stolpar och avskalad fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete på en gammal trävilla där farstukvisten är delvis riven och en stolpe är omålad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freiherren och 21 till
  • Laddar…
Meurman skrev:
[bild]
Skapligt stort getingbo längst in där.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Eld skrev:
Skapligt stort getingbo längst in där.
Ja det fyllde hela facket på bredden, helt galet! Hehe...
 
Igår kom golvet och alla snickerier! Nästa vecka börjar golvläggningen. :)
Lastbil levererar förpackade golv- och snickerimaterial med en kran vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Travar av nytt golv och snickerimaterial staplade i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt trägolv och snickerier staplade inne i ett rum i förberedelse för golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oupackade golvmaterial och snickerier redo för installation i tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Stackar av träplankor och lister i ett rum redo för golvläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nystackade träplankor och snickerier inne i ett rum redo för golvläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt golv och snickerier redo för installation i ett tomt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Ursäkta bild-strulet...
 
Snyggt! Tänk på att ströläkta och lägg alla foder/socklar mm "rakt" ganska snabbt, så de torkar från alla håll och på plant underlag, så fort de kommer in i "torrt klimat" så kan de slå sig om man inte varit noga med detta (gissa hur jag vet;)
 
Hoppas att du beställt med inbärning. Ser ut att varit ett drygt ☺.
 
JohanLun skrev:
Snyggt! Tänk på att ströläkta och lägg alla foder/socklar mm "rakt" ganska snabbt, så de torkar från alla håll och på plant underlag, så fort de kommer in i "torrt klimat" så kan de slå sig om man inte varit noga med detta (gissa hur jag vet;)

Om ströläkta är att lägga små pinnar mellan varven när man staplar virket så är det gjort hallfall! Allt är nedtorkat till 8 % också, så förhoppningsvis ska dom inte slå sig så mycket! Men det blir ju fuktigt ute snart tyvärr, planen är att lägga in golvet innan det blir alltför fuktigt i luften!
 
kioskdavid skrev:
Hoppas att du beställt med inbärning. Ser ut att varit ett drygt ☺.
Haha, ja jag underskattade mängden, tog 4 timmar att bära in allt!
 
  • Gilla
nypon
  • Laddar…
Meurman skrev:
Om ströläkta är att lägga små pinnar mellan varven när man staplar virket så är det gjort hallfall! Allt är nedtorkat till 8 % också, så förhoppningsvis ska dom inte slå sig så mycket! Men det blir ju fuktigt ute snart tyvärr, planen är att lägga in golvet innan det blir alltför fuktigt i luften!
Kommer inte ihåg vilka som slog sig, har också köpt delvis nedtorkat, men just när man ändrar "klimat" är det extra viktigt att tänka på detta har jag lärt mig, just att luften kommer åt från alla håll och de ligger rakt är väl det viktiga... Provar nu att behålla plasten runt bunten så det inte torkar så fort... Det sistnämnda har jag på 2 buntar foder, får se om det funkar... Men de är "rakt" packade. Men har man sådana mängder du har vore det tråkigt om allt slog sig...

Här i stockholm är det panel och list i innerstan eller fredells i nacka som har vettiga foder iallafall... Panel och list har nedtorkat tror jag, fredells har listerna inomhus torrt, men inte supertorrt... Ligger de ute på brädgård är de säkert rätt fuktiga... Kan vara bra om nån annan trillar in i tråden, det är svårt att hitta "rätt" profiler annars, de flesta byggvaruhusen har slutat med dessa och har bara färdigmålat skit med otidsenliga profiler...
 
Redigerat:
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Kommer inte ihåg vilka som slog sig, har också köpt delvis nedtorkat, men just när man ändrar "klimat" är det extra viktigt att tänka på detta har jag lärt mig, just att luften kommer åt från alla håll och de ligger rakt är väl det viktiga... Provar nu att behålla plasten runt bunten så det inte torkar så fort... Det sistnämnda har jag på 2 buntar foder, får se om det funkar... Men de är "rakt" packade. Men har man sådana mängder du har vore det tråkigt om allt slog sig...

Här i stockholm är det panel och list i innerstan eller fredells i nacka som har vettiga foder iallafall... Panel och list har nedtorkat tror jag, fredells har listerna inomhus torrt, men inte supertorrt... Ligger de ute på brädgård är de säkert rätt fuktiga... Kan vara bra om nån annan trillar in i tråden, det är svårt att hitta "rätt" profiler annars, de flesta byggvaruhusen har slutat med dessa och har bara färdigmålat skit med otidsenliga profiler...
Tänk också på att det finns risk för kondens under plasten!
 
Martin_B
Som JohanLun nämner är det viktigt att tänka på att hantera virket rätt så det inte torkar och slår sig.

Jag vill dock rekommendera en annan metod. Att ströa torrt virke är inte alls idealt då det slår sig ändå.
Ströa skall man göra om det är nymålat med grundfärg (och skall vara utvändigt, dvs inte är finsnickeri), eller om det är fuktigt.

Vad man skall göra med torra fina lister och foder är att man lägger de ovansida mot ovansida och lägger ca. 5 sådana par ovanpå varandra. Det är 10 foderbrädor i höjd. Detta tejpar man tight ihop närmare ändarna samt i mitten, eller 4-5 ställen beroende på hur långa de är. Är de riktigt långa så kan det behövas tejpas på 5 ställen.

Gör man på detta vis kan de inte slå sig nämnvärt. Ströar man slår de sig garanterat då de inte är under nämnvärt med tryck plus att det bildas mellanrum mellan brädorna p.g.a strö.
 
Redigerat:
  • Gilla
raspen86 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.