Martin_B
Där har du fint virke för några tusenlappar ja :)

Börjar nästan likna mina högar det där! hah

Vad kommer den här renoveringen ha kostat dig allt som allt när ni är färdiga? Väldigt intressant att veta ungefär vad en sådan här totalrenovering går på.
 
Martin_B skrev:
Där har du fint virke för några tusenlappar ja :)

Börjar nästan likna mina högar det där! hah

Vad kommer den här renoveringen ha kostat dig allt som allt när ni är färdiga? Väldigt intressant att veta ungefär vad en sådan här totalrenovering går på.
Tack för bra tips återigen! :) Ang budget, gissa! :)
 
Martin_B
Meurman skrev:
Tack för bra tips återigen! :) Ang budget, gissa! :)
Oj,... inte lätt :)

Då skall vi se:

Material: 350.000
Verktyg: 80.000 (fast här har ni säkert haft en hel del sen innan)
Tjänster: 200.000 (efter ROT-avdrag)
Övrigt som trädgård, bensin, hyra av olika saker, förbrukning etc.: 60.000

Totalt: 690.000 kr.

Men säg runt 700.000 kr väldigt grovt gissat.

Hmm, men nu har jag glömt av kök och badrum... samt en del ytskikt.

Men säg 1.000.000 kr jämnt då, sen är det inflyttningsbart.

Är jag nära eller är jag helt ute och cyklar? :)
 
Martin_B skrev:
Oj,... inte lätt :)

Då skall vi se:

Material: 350.000
Verktyg: 80.000 (fast här har ni säkert haft en hel del sen innan)
Tjänster: 200.000 (efter ROT-avdrag)
Övrigt som trädgård, bensin, hyra av olika saker, förbrukning etc.: 60.000

Totalt: 690.000 kr.

Men säg runt 700.000 kr väldigt grovt gissat.

Hmm, men nu har jag glömt av kök och badrum... samt en del ytskikt.

Men säg 1.000.000 kr jämnt då, sen är det inflyttningsbart.

Är jag nära eller är jag helt ute och cyklar? :)
Inte helt ute och cyklar!

Nu ska vi se..

Lite i grova drag:

Tjänster (Timring, golvläggning, VVS, luft/vatten pump, el, kakelugnar, osv osv)

Material är mestadels golvet, eluttag, en del VVS prylar, men mestadels är köpte billigt begagnat på blocket/skrotar osv..

Tomten/husen gick på 250 k så det är ju inte så mycket..

Kök och badrum ligger på typ 200000 sammanlagt, då är det inklusive ALLT 2 badrum och kök. Där gör jag det mesta själv.

Nu har jag nog glömt några grejer, typ våra dörrar gick på 80 k som ex så är säkert några "småsaker" jag har missat. Men typ...

Har inte koll på rak arm just nu vad allting går på men totalt hamnar vi på runt 1,7 miljoner när vi är klara, om vi håller budget. :)
 
  • Gilla
spånhyvel och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Totalt 1,7 inkl. inköpspris av hus och tomt?

Wow, det blir en billig villa i toppskick! Fantastiskt. Men själva renoveringen exkl. själva inköpspris av hus knappt 1,5 mille då. Det är ändå väldigt bra med tanke på vad som görs. Ni river ju ända ner till stommen i princip, så det blir verkligen en totalrenovering.

Värmesystemet glömde jag faktiskt av att räkna på, kom jag på nu.

Hoppas ni håller budget nu då. Men med dessa låga kostnader så är det ju inte hela världen ifall det skulle överstiga lite grand.

Undrar vad motsvarande villa på samma ställe eller i den omedelbara närheten hade kostat om det var helt nybyggt. Minst det dubbla gissar jag.
 
Det är ju fantastiskt om ni hamnar i den regionen, och lyckas på den korta tiden. Jag är imponerad!

Är VVS och eljobb en stor del av arbetskostnaden? Det känns som det kan dra iväg hur mycket som helst?

Kök och badrum var billigt. Vad kör ni där, har ni lagt ut det i tråden?
 
Martin_B skrev:
Totalt 1,7 inkl. inköpspris av hus och tomt?

Wow, det blir en billig villa i toppskick! Fantastiskt. Men själva renoveringen exkl. själva inköpspris av hus knappt 1,5 mille då. Det är ändå väldigt bra med tanke på vad som görs. Ni river ju ända ner till stommen i princip, så det blir verkligen en totalrenovering.

Värmesystemet glömde jag faktiskt av att räkna på, kom jag på nu.

Hoppas ni håller budget nu då. Men med dessa låga kostnader så är det ju inte hela världen ifall det skulle överstiga lite grand.

Undrar vad motsvarande villa på samma ställe eller i den omedelbara närheten hade kostat om det var helt nybyggt. Minst det dubbla gissar jag.
Precis!

Ja men runt 3 miljoner har det byggts hus för här. Så mycket mer än så får man inte för husen här.
 
JohanLun skrev:
Det är ju fantastiskt om ni hamnar i den regionen, och lyckas på den korta tiden. Jag är imponerad!

Är VVS och eljobb en stor del av arbetskostnaden? Det känns som det kan dra iväg hur mycket som helst?

Kök och badrum var billigt. Vad kör ni där, har ni lagt ut det i tråden?
Hehe, ja men då är det många timmar själva vi har lagt ner! :) Men vi tycker ju om sånt här så det är bara (nästan bara) kul! ;)

El och VVS hamnar på runt 500000 kr innan det är klart.

Badrum blir plastmatta och sen sätter jag panel utanpå det, badkar,tvättställ och toaletter är hämtade för sammanlagt 15000 typ på blocket, kranar ungefär lika mycket.

Köket behåller vi som det är typ, dock nya färger, vitvaror och en ny vedspis. Det kommer dock anpassas lite eftersom vi kommer ha diskmaskin, en större spis än tidigare osv osv.. men där är budgeten på 85000 och då är det bara vitvaror. Resten bygger jag själv med virke som "blir över" från golvläggningen.
 
  • Gilla
Lewdis och 5 till
  • Laddar…
Martin_B
M Meurman skrev:
El och VVS hamnar på runt 500000 kr innan det är klart.
Oj, det låter väldigt mycket? Eller är det bara jag som är ovan p.g.a jag gör allt själv och har elektriker med behörighet i familjen som hjälper till?

Då hoppas jag att det i VVS även ingår LVVP installation? :)
 
LVVP gick på 120000
Element/rör osv gick på 150 typ inklusive installation
VVS i övrigt (gräva upp trädgården, dra nytt VA, 2 badrum, kök, kulvert osv) är inte helt färdigt än men räknar väl på runt 100000
Sen el runt 120000 inklusive material
 
Martin_B
M Meurman skrev:
LVVP gick på 120000
Element/rör osv gick på 150 typ inklusive installation
VVS i övrigt (gräva upp trädgården, dra nytt VA, 2 badrum, kök, kulvert osv) är inte helt färdigt än men räknar väl på runt 100000
Sen el runt 120000 inklusive material
Jaja, då inkluderar du även markarbeten för VA på tomten. Då är jag med. Även element ser jag att du nämner, klart att fanns det inga element innan så är man tvungen att köpa det också.
Fanns det inga jättebilliga begagnade element? Sådana där gamla as håller hur länge som helst och vissa skänker t.o.m bort sådana ibland.

Men det låter ju rimligt.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Jaja, då inkluderar du även markarbeten för VA på tomten. Då är jag med. Även element ser jag att du nämner, klart att fanns det inga element innan så är man tvungen att köpa det också.
Fanns det inga jättebilliga begagnade element? Sådana där gamla as håller hur länge som helst och vissa skänker t.o.m bort sådana ibland.

Men det låter ju rimligt.
Ja precis! :) Nja, plåtelement fanns en del, men inte så tjockt gods som gjutjärn (därmed blir livslängden kortare såklart), och gjutjärnselememt är inte direkt billiga på andrahands marknaden idag tyvärr! Sen var det svårt att hitta ett parti med likadana och med dom måtten vi behövde till hela huset, så då blev det nya till slut, och tyvärr är dom ju inte lika fina som gamla med patinan! Men om några år så! ;) Beställde efter original plåtelememeten som vi hittat några enstaka av, sen bara termostaterna (slottsvreden) gick lös på en hel del, men det blir riktigt fint och passar fint ihop med huset!
 
  • Gilla
flimsy och 2 till
  • Laddar…
Lite småpill dagen i ära!

Lister, bröstningar, trapp osv.. :)
 
  • Nybyggd trätrappa framför en husveranda med byggmaterial och en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade ljusa träpaneler och röd list runt en mörkgrön ytterdörr med glasfönster, bredvid två burkar färg på en veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete av entré med grön dörr, lister och bröstningar under konstruktion mot slitet trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Dagens blocketfynd! :D
 
  • Gammal vedspis placerad i ett renoveringsbehovande kök med vit kakling och tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Oj, den var vacker! Vad får man ungefär lägga ut för en sån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.